Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

Tips om Almedalen

Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

Under den årliga Almedalsveckan i Visby samlas många svenska politiker och opinionsbildare tillsammans med en lång rad företag och organisationer. Nästan alla medier är där, AcadeMedia åker dit med en stor grupp och bor på Atheneskolan, en av Pysslingens grundskolor. Du som åker dit måste förbereda dig noga. Läs i förväg det digra programmet och bestäm vilka seminarier du ska gå på. Kontakta de du vill träffa i förväg, ofta är ett mail med texten ”Hej, jag såg att du ska prata på seminariet ”titel”, det verkar klart intressant. Jag tänkte gå på det, jag hoppas att vi kan byta ett par ord före eller efter” en bra idé.

1. Det viktigaste är att delta

Almedalsveckan innebär en unik möjlighet att träffa Sveriges viktigaste opinionsbildare under informella former. Att finnas på plats för att nätverka och trendspana kan ge lika mycket som att arrangera ett eget seminarium.

2. Håll koll på kalendariet

Från och med mars kan ni följa kalendariet på www.almedalsveckan.info och få tidig information om relevanta seminarier. Om ni planerar egna aktiviteter kan ni på så vis också undvika krockar med andra evenemang och kanske hitta möjliga samarbetspartner.

3. Gör en kontaktlista

Gör upp en lista över de personer ni vill träffa. Utgå från det slutliga kalendariet och listan över ackrediterade journalister. Fokusera på att knyta kontakter och sondera för kommande samarbeten.

4. Ställ publikfrågor

Ibland är det möjligt att räcka upp handen och ställa en fråga – som kortfattat inkluderar ert huvudbudskap. Det är en bra möjlighet och den bör utnyttjas, tänk bara på att aldrig hålla små anföranden som kanske, eller kanske inte, utmynnar i en fråga. Håll dig också till ämnet. Personer som reser sig och pratar på lite lagom off-topic, skapar rätt mycket irritation.

5. Förbered för oväntat sällskap

Plötsligt står ni bredvid en minister i en kö. Ta tillfället i akt och börja prata, berätta vem du är och varför du är på Almedalen – samt hur roligt det är att få möjlighet att prata två ord med vederbörande. Alla gör så, det är precis det Almedalen är till för. Det funkar inte i kassakön hemma i Hovsjö eller Sundsvall, där känner sig de flesta politiker störda om man börjar prata med dem om deras politik, men på Almedalen är det fritt fram.

6. Visa var du kommer ifrån

En färgglad t-shirt med ett tydligt budskap kan få stor uppmärksamhet, även om ni bara är några stycken på plats. Alla som representerar AcadeMedia (alltså åker på vår gemensamma resa) ska använda våra AcadeMediaknappar (badgar). Vill du ha tröja, väska eller något annat med ”din egen” logga på är det självklart fritt fram.

7. Regimskiftessäkra

Den långsiktiga lobbyisten utnyttjar Almedalen för att knyta och upprätthålla goda relationer med nyckelpersoner såväl inom alliansen som bland oppositionspartierna.

8. Invänta nyhetstorkan

Konkurrensen om medieutrymme är stenhård under Almedalsveckan. Om ni är en mindre aktör kan chanserna till mediegenomslag öka om ni väntar med att presentera er nyhet till nyhetstorkan i mitten av juli.

9. Följ upp under hösten

Se till att boka in nya och gamla bekantskaper från Almedalen på längre möten efter sommarsemestrarna. Inför mötena kan ni skräddarsy era budskap och kanske förbereda förslag till konkreta aktiviteter.

Innehållsansvarig

Uppdaterad