Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

Att använda bilder

Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

En bild säger mer än tusen ord. Därför får nyheter som illustreras med bilder ofta större utrymme och mer uppmärksamhet. Det gäller särskilt kvällspressen och sociala medier, men även morgontidningar och tidskrifter. Den som kan hjälpa redaktionen med ett bra bildmaterial har ett försprång i nyhetskonkurrensen.

1. Länka till pressbilder

Se till att pressrummet på den egna webbplatsen innehåller ett uppdaterat och överskådligt arkiv med högupplösta pressbilder. Om ni använder Cisionwire eller Mynewsdesk bör samma bilder finnas där. Tagga bilderna och ge dem tydliga rubriker och filnamn så att sökmotorer lätt kan hitta dem. Publicera bilder på era viktigaste talespersoner, er logotyp och genrebilder från er verksamhet. Skriv tydligt att bilderna är fritt tillgängliga för publicering. Pressmeddelanden bör innehålla länkar till ert bildarkiv, snarare än tunga bifogade filer.

2. Skapa bildtillfällen

Spåna kring hur ni kan skapa evenemang och aktiviteter som blir bra på bild. Media gillar bilder som är annorlunda, uppseendeväckande och färgglada. Ballonger, blommor och fyrverkerier kan vara effektfull rekvisita. T-shirts, banderoller och roll-ups kan användas för att föra fram ert budskap. En stor logotyp på väggen vid kontorets entré är en bra bakgrund för tv-intervjuer.

Exempel: Under Almedalsveckan vimlar det av bildmässiga aktiviteter. Det var trångt mellan pressfotograferna när Feministiskt initiativ eldade upp pengar på en trädgårdsgrill för att protestera mot lönegapet mellan kvinnor och män.

3. Fotografera

Se till att någon fotograferar när ni genomför evenemang. Berätta för både närvarande och frånvarande journalister att ni gärna bistår med bilder för fri publicering. Lägg snabbt upp de bästa bilderna från evenemanget i pressrummets bildarkiv, i webbplatsens nyhetsflöde och på sociala medier.

4. Erbjud diagram

De flesta nyheter som innehåller statistik och siffror kan illustreras med överskådliga diagram. Det ökar begripligheten och trovärdigheten, och därmed publiceringschanserna. Både pressmeddelanden och debattartiklar kan kompletteras med fullständiga tabeller över procentsatser och tidsserier, så att redaktionerna lätt kan tillverka egen grafik. Bifoga gärna egna diagram.

5. Publicera i sociala medier

Bilder blir snabbt allt viktigare i alla sociala medier. Med en smartphone kan vem som helst snabbt lägga upp bilder och filmer på Facebook, Flickr, Twitter, Instagram, Bambuser eller Youtube. Ge era fans och följare i sociala medier rikligt med bilder att gilla, kommentera och dela vidare.

Innehållsansvarig

Uppdaterad