Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

Tio tips om sociala medier

Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

Att använda verktyg som Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och bloggar är ett roligt och effektivt sätt att öka engagemanget hos både er målgrupp och era medarbetare. Innan du börjar agera på sociala medier i ditt jobb är det bra om du läser våra riktlinjer för sociala medier, de måste naturligtvis följas.

1. Klargör ambitionen

Det bästa sättet att lära sig använda sociala medier är att börja göra det. Men tänk på vilket syfte och vilka målgrupper ni har. Bestäm er för hur er närvaro i sociala medier ska se ut, vem som ska utföra arbetet samt när och hur ofta ni ska kommunicera. Fundera på vilka kanaler som passar er verksamhet bäst och prata med kollegor som redan är flitiga användare av sociala medier. Välj bort kanaler som inte är relevanta för er. Låt er inspireras av hur andra gör och kopiera det som passar.

2. Var personliga och öppna

Sociala medier bygger på att vi är personliga och att vi står för vår verksamhet och våra värderingar. Berätta gärna vem i organisationen det är som skriver, men det behöver inte framgå i varje inlägg. Kommunikationen i sociala medier är snabb och flyktig, samtidigt som inläggen kan fångas upp och återges. Tänk därför på att bara skriva sådant som ni/du kan stå för, både professionellt och privat. Be gärna någon att dubbelkolla innan inläggen publiceras.

3. Engagera andra

Interaktion är centralt för en lyckad närvaro i sociala medier. Engagera andra genom att generöst dela med er av er kunskap och er världsbild. Ge era följare snabb tillgång till era pressmeddelanden, publicerade debattartiklar och annan publicitet. Dela med er av länkar, bilder och filmklipp som illustrerar er verksamhet, er kompetens och era värderingar. Uppmuntra andra att kommentera ert material och att bidra med eget. Ställ gärna frågor, och var noga med att följa upp svaren.

4. Svara

Sociala medier handlar om dialog. Därför är det viktigt att svara på såväl kommentarer och frågor som beröm och kritik. Att snabbt ge respons på vad andra tycker och tänker om er skapar trovärdighet och uppmuntrar till ytterligare engagemang. Den som ställer en fråga till er förväntar sig ett svar. Missa inte chansen att ge god service och att visa att ni bryr er om alla som bryr sig om er.

Exempel: Sveriges bibliotek har skapat en svarstjänst på Twitter. För att göra den känd har @BibblanSvarar sökt upp tweets som innehåller frågor och spontant svarat på dem, ofta med referenser till litteratur.

5. Facebooka

Facebook växer inte lika snabbt som tidigare, men är världens största webbplats. Sidor, evenemang och grupper är lättanvända verktyg som gör att ni kan nå många som är intresserade av er och era budskap. Den som är administratör av er Facebooksida har tillgång till omfattande och överskådlig statistik. Sätt upp mål och redovisa statistiken regelbundet inom organisationen. Uppmuntra medarbetare, medlemmar och fans att bidra med idéer och material till Facebooksidan. För att öka aktiviteten och belöna sina gillare kan man också ordna tävlingar och kampanjer på sin Facebooksida.

AcadeMedias Facebook-adress är: facebook.com/AcadeMedia

6. Twittra

Fler och fler svenskar följer Twitter och twittrar själva. Här når vi många journalister, beslutsfattare och opinionsbildare. Besvara, kommentera och vidarebefordra (retweeta) andras inlägg. Identifiera nyckelpersoner inom ert område, följ dem och deras följare. Delta i aktuella diskussioner genom att använda hashtaggar (#). Bevaka vad som skrivs om er och era intresseområden genom att följa hashtaggar och söka på enskilda ord. Vi twittrar på @AcadeMedia.

7. Blogga

En blogg kan vara en bra plattform för utförliga kommentarer och fyllig information, inte minst i samband med kriser. Skriv kontinuerligt, bjud in läsare att kommentera och svara snabbt. Lista relevanta bloggar i en bloggroll och var generösa med att länka till andras blogginlägg. Pinga era inlägg och tagga dem med teman som även andra bloggare skriver om. Öka aktiviteten med hjälp av widgets som visar era flöden från Facebook, Twitter och Instagram på bloggen.

8. Kartlägg viktiga aktörer

Kartlägg vilka bloggare, twittrare och andra som är intresserade av era frågor och som har många läsare och följare i er målgrupp. Använd RSS-läsare för att hålla er uppdaterade om de viktigaste bloggarna.Kommunicera med dessa aktörer i respektive kanal och bjud gärna in dem till förhandstitt, premiär eller smygläsning.

9. Använd bilder och film

Bilder engagerar och berör. I takt med att tekniken utvecklas och allt fler har smarta telefoner blir foto och film allt viktigare i sociala medier. Inte minst på Facebook leder bilder ofta till mer engagemang än renodlade textinlägg. Flickr, Instagram, Pinterest och Youtube är bra plattformar för bilder och film, som kan länkas ihop med er hemsida och era konton på Facebook och Twitter. Testa gärna minikampanjer där ni uppmanar era fans och följare att dela med sig av sina bästa bilder på ett särskilt tema.

10. Omvärldsbevaka

Det är viktigt att ha koll på vad som sägs om er/oss och era/våra frågor i sociala medier. På så sätt kan ni snabbt bemöta eventuell kritik och bli först med att kommentera aktuella händelser. En bra omvärldsbevakning behöver inte vara dyr. Genom RSS-prenumerationer och genom att följa vad som skrivs på Twitter kan ni snabbt få en god överblick. För större organisationer och företag kan det vara värt att prova betaltjänster för bevakning av sociala medier.

Innehållsansvarig

Uppdaterad