Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

Kund- och medarbetarundersökning

Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

Inom AcadeMedia genomförs varje år en kund- och medarbetarundersökning bland medarbetare, elever och vårdnadshavare. Syftet är att kartlägga verksamhetens styrkor och tydliggöra vad som behöver utvecklas. Resultaten är viktiga i uppföljningen av verksamheten och som underlag för planeringen inför kommande läs-/verksamhetsår.

Läsåret 2019/20 genomförs undersökningarna ett par veckor tidigare än vanligt och startar redan första veckan i januari 2020.

Undersökningarna bland elever och vårdnadshavare startar fredag 3 januari och medarbetarundersökningen inleds några dagar senare, tisdag 7 januari. Sista svarsdatum är 21 januari för alla. I likhet med tidigare år är Origo Group AB samarbetspartner till AcadeMedia för genomförandet av undersökningarna.

Kontroll av enkätmottagare – oktober/november

I början av oktober kommer du som är chef att bli ombedd att dubbelkolla listor med de enkätmottagare som finns på din enhet, för att se att all information är korrekt. Det handlar om medarbetare, och beroende på verksamhet även vårdnadshavare och/eller elever. Syftet är att säkerställa att enkäterna verkligen når ut till alla när det väl är dags.

OBS – för att det underlag som vi skickar till dig ska vara så rätt som möjligt från början bör eventuella felaktiga uppgifter i Schoolsoft och Personalwebben uppdateras/kompletteras senast den 29 september.

Testutskick – november

I slutet av november kommer ett testutskick att göras till samtliga vårdnadshavare inom förskolan/grundskolan och till samtliga medarbetare, i form av ett mail med information om undersökningen och när den startar. Förutom att informera är syftet med utskicket att hitta felaktiga mailadresser så att vi kan rätta till dem och ytterligare säkra att vi har rätt uppgifter.

Var väl förberedd inför genomförandet

För att enkätresultaten ska vara så tillförlitliga som möjligt och ge en rättvisande bild av aktuella utvecklingsområden måste det vara en hög andel av mottagarna som svarar på enkäterna, det vill säga en hög svarsfrekvens. För att lyckas med det är det viktigt med information och ett väl planerat enkätgenomförande.

Rekommendationen är därför att redan nu planera för hur ni ska informera vårdnadshavare, elever och medarbetare om att undersökningarna är på gång, när de startar, varför de görs och inte minst hur viktigt det är att alla verkligen svarar.

Tänk även igenom redan nu hur ni enklast och mest praktiskt genomför enkäterna på respektive enhet. Några tips för att få in så många svar som möjligt kan vara att boka in datum och tider för att besvara undersökningarna. Kanske ni har något APL-möte inplanerat under perioden där tid kan avsättas för alla medarbetare att besvara enkäten. När det gäller vårdnadshavare är en idé att bjuda in till ett föräldramöte under enkätperioden och då ha datorer tillgängliga för att besvara föräldraenkäten på plats i förskolan eller skolan.

Om undersökningarna

Vilka får undersökningarna?

Medarbetarundersökningen omfattar samtliga anställda bortsett från timanställda. Kundundersökningen riktar sig till samtliga vårdnadshavare inom för- och grundskolan samt elever i grundskolan från och med årskurs 4 till och med gymnasiets årskurs 4. Deltagarna inom vuxenverksamheten ingår inte i kundundersökningen utan hanteras separat.

De som bjuds in att svara på undersökningarna är de medarbetare respektive vårdnadshavare och elever som finns inskrivna i våra system sista september, det vill säga senast tre månader före undersökningarnas genomförande. De som börjar i våra verksamheter senare omfattas inte av undersökningarna då tiden anses för kort för att skaffa sig en tillräckligt bra uppfattning om verksamheten.

Hur går undersökningarna till?

Båda undersökningarna genomförs i form av en enkät. I kundundersökningen sker det utskick till föräldrar per e-post medan eleverna loggar in via en inloggningslänk. I medarbetarundersökningen skickas ett e-postmeddelande med en undersökningslänk.

Anonymitet?

Alla svar behandlas konfidentiellt och resultaten presenteras så att det inte går att utläsa vem som svarat vad. För att ett resultat ska presenteras måste antalet svarande i gruppen nå en minimigräns på fem svarande. Företaget Origo Group administrerar undersökningarna och lämnar inte ut några handlingar eller information som inkommit från den som svarar till någon inom koncernen.

Resultat

Resultaten presenteras i slutet av februari. Då får alla chefer ett mejl med inloggningsuppgifter till sina resultat i det digitala resultatredovisningssystemet. Resultat finns sammanställda för de grupper som består av minst fem svarande (för att garantera anonymitet). Om en enhet inte får ut en egen rapport på grund av för få svarande, presenteras resultaten för en nivå upp i organisationen.

När resultaten har kommit ska alla chefer tillsammans med medarbetarna gå igenom och tolka resultaten, diskutera och planera vilka förbättringar som behöver göras. Detta är den viktigaste delen i hela processen: att man kommer fram till vilka styrkor som ska behållas, vad som behöver förbättras och vilka åtgärder som behöver genomföras.

Stöd för att bearbeta resultaten

På medarbetarwebben finns ett bearbetningsstöd för hur man kan arbeta med resultaten här. Där finns tips och inspiration till det efterföljande analysarbetet. Du kan även hitta tips från andra chefer om hur man kan ta sig an resultaten eller få inspiration till hur du kan kommunicera resultaten.

Frågor och funderingar

Har du frågor, vänligen kontakta kundundersokning@academedia.se eller medarbetarundersokning@academedia.se.

Innehållsansvarig

Uppdaterad