Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

Om timing

Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

Kontakta alltid media när dagens nyhetsämne gör er extra intressanta. Journalister vill tala direkt med företagets eller organisationens företrädare, inte med mellanhänder. Lägg därför inte ansvaret för att ringa till journalister på en pr-byrå.

1. Ha framförhållning

Ta reda på när det händer medialt intressanta saker inom ert område – en fråga behandlas i kommunstyrelsen eller i ett riksdagsutskott, någon gör ett framträdande, en utredning presenterar sitt betänkande etc. Informera era journalistkontakter om nyheten och ge dem fakta och kommentarer.

Exempel: I samband med en solförmörkelse gick S:t Eriks Ögonsjukhus ut med ett pressmeddelande om hur man skyddar ögonen när man tittar på solförmörkelsen.

2. Uppmärksamma årsdagar

Kartlägg årsdagar och jubileer för att kunna inleda debattartiklar och pressmeddelanden med orden ”Inför årsdagen av …”. Begränsa er inte till dagar som har uppenbar anknytning till er verksamhet, utan använd fantasin: Vad kan ni göra på fettisdagen, vid skolavslutningen och på Nobeldagen?

Exempel: Volvo fick stort mediegenomslag när de, strax före internationella kvinnodagen, lanserade en konceptbil skapad av och för kvinnor.

3. Haka på drevet

När media har ”avslöjat” eller satt beteckningen ”affär” på något, går det mediala drevet. Alla medier rapporterar och det är enkelt att få kompletterande information och nya infallsvinklar publicerade. Det kan ge resultat att tidigt ringa TT eller mejla en utvald journalist med ett enkelt erbjudande om kommentarer.

4. Utnyttja nyhetstorkan

Nyhetstorkan är störst i juli och första veckan i augusti, men förekommer också under jul, påsk och andra långhelger. Förbered i god tid med färdigskrivna pressmeddelanden och debattartiklar.

Exempel: IOGT-NTO sände ut läns- och kommunspecifika pressmeddelanden om alkoholens samhällskostnader under nyhetstorkan, med över 260 medieinslag som följd.

5. Undvik dagar med stora händelser

Ligg lågt när mediekonkurrensen är hård, som när budgeten presenteras, när regeringen krisar eller en internationell konflikt trappas upp. Eller fundera på hur er nyhet kan kopplas till det som alla ändå pratar om.

Innehållsansvarig

Uppdaterad