Här kan du ta del av våra egna uppföljningar av måluppfyllelsen i förskolan och de bedömningar som återkommande görs av kvaliteten i verksamheten. Du kan också läsa om utfallet i den årliga föräldraundersökningen.

AcadeMedias svenska förskoleverksamheter har, i avsaknad av en enhetlig och nationell uppföljning, utarbetat egna verktyg för uppföljning och utveckling av kvaliteten i förskolan.  Varje halvår görs bedömningar av hur förskolorna arbetar och hur väl man lyckas i förhållande till läroplanen*. Årets uppföljning visar att de områden där förskolornas undervisning får det högsta resultatet läsåret 2023/24 är Språk och kommunikation (5,6) respektive Lek samt Matematik (båda på 5,5). Lägst utfall noteras för målområdet Naturvetenskap och teknik (5,1).

Alla förskolor inom AcadeMedia genomför också varje år en enkät bland vårdnadshavarna och de kan i hög utsträckning konstateras vara nöjda. I 2024/25 års undersökning svarade 86 procent av vårdnadshavarna i de svenska förskolorna att de kan rekommendera sitt barns förskola och 93 procent uppgav att det egna barnet trivs. Båda dessa resultat är högre än året innan.

I enkäten ställs även frågor om värdegrundsarbetet och lärmiljön, exempelvis barnets trygghet i förskolan, om de vuxna ingriper om någon blir illa behandlad och om de vuxna tar hänsyn till vad barnet tycker och tänker. Resultaten ligger generellt sett högt (89-93 procent svarar något av de högsta svarsalternativen) medan utfallet på frågan om barnet kan få återhämtning och vila i förskolan ligger något lägre (86 procent). Andelen föräldrar som är nöjda med den pedagogiska verksamheten på sitt barns förskola är 88 procent.

I de tyska förskoleverksamheterna har också enkätundersökningar genomförts men årets svarsfrekvenser nådde inte upp till tillräckliga nivåer för att ett tillförlitligt resultat ska kunna fastställas.

När det gäller de norska förskolorna visar den nationella föräldraundersökningen från 2024/25 att AcadeMedias förskolor ligger i nivå med riksgenomsnittet på den övergripande frågan om nöjdheten med barnets förskola (4,5 jämfört med 4,5).

*Bedömningsskalan är femgradig (0, 2, 4, 6 och 8) där värdet åtta avser högsta möjliga kvalitet och en fyra anger att måluppfyllelsen är fullt godtagbar i förhållande till kraven i styrdokumenten.