Alla verksamheter inom AcadeMedia använder Onecruiter som stöd i rekryteringar. I systemet kan du som rekryterar skapa och publicera annonser samt administrera ansökningar. HR-avdelningen inom respektive verksamhet ansvarar för att administrera själva systemet men du som är rekryterande chef ansvarar för all administration kopplat till dina processer samt kontakten med de kandidater som ansöker.
Hur ska systemet användas?
Genom ett gemensamt rekryteringssystem kan alla ansökningar matchas mot hela koncernens behov av kompetensförsörjning. För att kunna ta tillvara på fördelarna som finns med ett gemensamt system är det viktigt att det används på ett enhetligt sätt. Tänk därför på följande när du använder Onecruiter:
Vilken användare ser vad i systemet?
Alla våra verksamheter ingår i samma konto i Onecruiter. Fler användare kan därför komma att se de noteringar som görs för de kandidater som sökt tjänsten som du rekryterar till. Utgångspunkten är att rekryterande chef endast har tillgång till de kandidater som finns i sina respektive rekryteringsuppdrag. Kandidater som söker fler än en tjänst syns för alla rekryterande chefer för de sökta annonserna. Chefer över större verksamhetsområden, som skolchefer, har tillgång till samtliga verksamheter inom sitt område. HR har tillgång till hela systemet.
Publicera annonser
Alla annonser ska alltid publiceras på din verksamhets webbplats samt på AcadeMedias webbsida för lediga jobb: academedia.se/ledigajobb. Att publicera på Arbetsförmedlingen är gratis och möjliggör ofta att fler potentiella kandidater ser din annons. Alla annonser som publiceras på Arbetsförmedlingen hämtas också automatiskt till exempelvis LinkedIn jobs och Indeed. För övriga annonseringskanaler tillkommer en extra kostnad som faktureras till din enhet.
Användarkonto, användarguider och hjälp
För att beställa användarkonto till Onecruiter, lägg ett ärende till HR genom servicewebben. Guider till systemet når du som användare genom att logga in i Onecruiter, klicka på ditt namn i vänstra nedre hörnet och välj ”WB Academy”. Har du frågor eller stöter på problem, hör av dig till den HR-partner som arbetar i din verksamhet – Kontakta HR.