Den snabba utvecklingen inom artificiell intelligens (AI) innebär förändringar för många delar av samhället. Skolan är inget undantag och de flesta experter är överens om att AI kommer att skapa nya möjligheter för hur vi lär och lär ut.

Men hur? Den frågan brottas tusentals skolledare och lärare runtom i Sverige med och än finns få givna svar.
—En viktig lärdom från den senaste digitaliseringsvågen i svensk skola är att lärarna måste inkluderas i utvecklingsarbetet. AI kommer att förändra mycket och det är viktigt att vi skapar en gemensam förståelse för vad AI kan tillföra och vad AI inte kan ersätta, säger Petter Gjöres, skolchef inom LBS Kreativa gymnasiet.
Strategiska satsningar
Under förra läsåret inledde flera av AcadeMedias gymnasieverksamheter strategiska AI-satsningar tillsammans med lärosäten och forskare. Ambitionen är att ge rektorer och lärare en stadig grund att stå på.
—Det handlar delvis om det rent tekniska, att lära sig mer om hur olika AI-verktyg funkar och vilka möjligheter och begränsningar som finns. Men framför allt fokuserar vi på hur AI kan bidra till förbättrat lärande för eleverna, hur lärprocessen kan se ut i en värld där AI är lika självklart som lättillgängligt för människor, säger Erik Isakson, skolchef inom NTI Gymnasiet.
—De tekniska möjligheterna är närmast oändliga men vi som jobbar med utbildning måste hela tiden vara grundade i vårt pedagogiska uppdrag, säger han.
Grundutbildning för alla lärare
Både LBS Kreativa gymnasiet och NTI Gymnasiet kommer att erbjuda alla lärare en grundutbildning i AI och på många av skolorna har elever fått möjligheten att fördjupa sig inom artificiell intelligens. Men vad konkret är det som AI kommer att förändra i skolan och klassrummet?
Petter Gjöres ger exempel.
-AI kan stötta elever i själva lärandeprocessen, till exempel genom att guida dem genom en matematik - eller skrivuppgift. AI kan programmeras så att eleven aldrig får de rätta svaren serverade utan ständigt möts av utmanande frågor på den kunskapsnivå eleven befinner sig. Dessutom är detta individanpassade stöd ständigt tillgängligt, säger han.
- Sen finns det andra väldigt konkreta förändringar som snarare framtvingas av AI. Det är ju till exempel inte lämpligt att ge elever hemuppgifter som enkelt kan göras av AI, säger Petter Gjöres.
Håll koll på kunskapsklyftorna
Samtidigt som AI innebär möjligheter till förbättrat lärande finns det också en risk att kunskapsklyftorna i skolan ökar, menar Erik Isakson.
— Elever som är bra på att använda AI och har bra stöd hemifrån kan få ett försprång. Här kan det uppstå ett gap som skolan behöver arbeta för att överbrygga. Den stora vinsten med AI, som vi och många andra ser, är ju att de elever som allra mest behöver ytterligare stöd i skolarbetet kan få det, säger han.
AI kan inte ersätta lärare Precis som med annan teknisk utveckling bär många på en oro över att AI ska ersätta människor. Inom vissa branscher sker det redan. Men varken Erik Isakson eller Petter Gjöres spår den utvecklingen inom skolan.
— Däremot behöver vi förlika oss med tanken på att läraren inte nödvändigtvis är den som har mest kunskap i framtiden. Samtidigt är lärandet en social process, där vi samarbetar och lär av varandra. Jag är övertygad om att elever även i framtiden kommer att berätta om hur stor betydelse enskilda lärare har haft för dem under deras skolgång, säger Petter Gjöres.