AcadeMedias grundskolor har sedan flera år tillbaka arbetat målinriktat med tidiga insatser för att alla elever ska lära sig att läsa, skriva och räkna. Parallellt har det pågått ett omfattande arbete för att utveckla bedömning och betygssättning. Arbetet har gett fina resultat.

Andelen elever som får godkända betyg och behörighet till gymnasiet ökar i AcadeMedias grundskolor, till skillnad från i riket där resultaten minskar. Samtidigt minskar också skillnaderna mellan resultaten på nationella prov och slutbetyg i AcadeMedias skolor.

– Vi vet hur otroligt viktigt det är för elever att få gymnasiebehörighet. Det är en skyddsfaktor för att klara sig väl i livet, och det ökar möjligheterna till arbete och vidare studier, säger Lotta Krus, chef för AcadeMedias grundskolor.

9 av 10 behöriga till gymnasiet

Den senaste statistiken från Skolverket visar att 90 procent av niorna i AcadeMedias grundskolor blev behöriga till gymnasiet, jämfört med landets rikssnitt där 83,7 procent av eleverna blev behöriga.

– Jag är väldigt glad att så många av våra elever blir behöriga, men självklart är jag orolig för att en av tio inte blir det. Det här är en av svensk skolas, och hela samhällets, absolut viktigaste utmaningar, säger Lotta Krus.

Språket är en nyckel för att elever ska lyckas bra i alla ämnen. Under de senaste åren har alla skolor arbetat fokuserat och ihärdigt för att eleverna tidigt ska lära sig att läsa, skriva och räkna. 

– Vi arbetar systematiskt med vår kvalitetsmodell sedan många år tillbaka och vi håller i det som fungerar. Vi ser att det gör skillnad. Skolutveckling tar tid och det finns ett enormt driv, engagemang och tålamod i våra verksamheter, säger Anna Davidsson, kvalitetschef för AcadeMedias grundskolor.

Resurssvaga elever behöver mer stöd

Många elever i Sverige kan inte läsa tillräckligt bra. Flera internationella kunskapsmätningar har konstaterat att elever från resurssvaga hem behöver mer stöd för att öka sina kunskaper. Samtidigt visar Skolinspektionens senaste rapport att den nationella garantin för tidiga insatser inte har lett till att fler elever får rätt stöd i rätt tid.

– När vi startade satsningen på läsa, skriva och räkna anställde vi också centrala kvalitetsutvecklare med fokus på svenska som andraspråk och läs-, skriv- och matematikutveckling hos de yngre eleverna. Kvalitetsutvecklarna arbetar både på övergripande nivå och med punktinsatser på skolor där resultaten till exempel visar att arbetet med läs- och skrivinlärning behöver utvecklas, säger Lotta Krus.

Sedan höstterminen arbetar även alla integrerade förskolor med den så kallade Före Bornholmsmodellen, en beprövad metod som handlar om att stimulera barns språkliga medvetenhet och göra dem läsberedda. 

– Modellen har visat sig ha positiva effekter för läs- och skrivinlärningen både på kort sikt och lång sikt, ända upp till årskurs 9. Det här är en viktig pusselbit i vår satsning på tidiga insatser. Det är viktigt att rikta fokus på läsningen och arbeta systematiskt med beprövade metoder så tidigt som möjligt. Vårt mål är att alla barn ska kunna läsa när de börjar årskurs 1, säger Anna Davidsson. 

Fokus på likvärdig bedömning och betygssättning

Under de senaste åren har AcadeMedia även haft ett stort fokus på att stärka likvärdigheten kopplat till bedömning och betygsättning. Bakgrunden var att en del skolor över tid haft stora avvikelser mellan resultaten på de nationella proven och slutbetygen. 

– Sedan vi satte igång vårt omfattande åtgärdspaket med stöd till skolor, bland annat med fortbildning, sambedömning och nya riktlinjer ser vi att avvikelserna mellan nationella prov och slutbetyg har minskat. Att elever får betyg som motsvarar deras faktiska kunskaper är helt centralt. Den senaste statistiken visar att våra grundskolor fortsätter att ha en mer återhållsam betygsättning jämfört med rikssnittet när man ser till relationen mellan slutbetyg och nationella prov, säger Lotta Krus.

När Skolinspektionen under förra året genomförde 425 planerade kvalitetsgranskningar på grundskolor och gymnasieskolor fick 19 procent av skolorna omdömet “kvalitet i hög utsträckning”. Områdena som granskades var rektors ledarskap, bedömning och betygssättning, undervisning och trygghet och studiero. AcadeMedia hade 30 grundskolor bland de planerade kvalitetsgranskningarna och av dessa fick 40% bedömningen "kvalitet i hög utsträckning"

– Att våra skolor i betydligt högre grad bedöms vara helt utan utvecklingsområden är ett fint kvitto på ett i grunden välfungerande kvalitetsarbete, säger Anna Davidsson.

Utbildar nära 30 000 elever

AcadeMedia har 84 grundskolor och ungefär hälften av dessa har integrerade förskolor. Det är drygt 29 000 barn och elever.

– Jag är väldigt stolt över de kvalitetsresultat som vi har sett på våra för- och grundskolor under den senaste tiden. Det är ett kvitto på det ihärdiga och uthålliga arbete som våra rektorer och pedagoger gör varje dag, säger Lotta Krus.. 

– Självklart har vi utmaningar i våra verksamheter och resultat som behöver bli bättre, men jag hoppas att vi också kan stanna upp och vara glada för att våra kvalitetsresultat på många plan ser väldigt bra ut, säger Lotta Krus.

Läs mer i Skolinspektionens rapporter

Länk till Skolinspektionens rapport och utvärdering av tidiga insatser.

Länk till rapport om Skolinspektionens planerade kvalitetsgranskningar.