Uppdaterad arbetsmiljöutbildning
AcadeMedias utbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete har uppdaterats och fått delvis nytt innehåll. Utbildningen, som är obligatorisk att genomföra årligen för alla chefer med delegerat arbetsmiljöansvar, består av arbetsmiljöverkets utbildningsmaterial, verksamhetsnära case samt ett avslutande kunskapstest och länkar till stödmaterial. Du hittar den nya utbildningen på utbildningswebben.
Administratörsträff för dig i förskolan 20 april
Under våren bjuder Academy in till digitala administratörsträffar på olika teman, både i helgrupp för alla som arbetar med administration inom AcadeMedia samt segmentsspecifika träffar. Den 20 april anordnas en träff för dig som arbetar med administration inom förskolan. Under träffen kommer Maria Bivesjö, utvecklingsstrateg på Academy, prata om kultur, grupper och processer. Du anmäler din medverkan på utbildningswebben.
Grundkurs i pedagogisk och social trygghet (PST) startar igen i höst
Den mycket uppskattade utbildningen PST som riktar sig till resurspersoner som saknar formell utbildning startar igen i augusti. Utbildningen syftar till att ge en ökad förståelse för sambandet mellan värdegrund, styrdokument, organisation, systematiskt kvalitetsarbete och främjande lärmiljö. Teori blandas med konkreta verktyg och praktiska uppgifter. Hela utbildningen sker på distans med digitala, obligatoriska föreläsningar från augusti till februari. Rektor anmäler, i samråd med deltagare och handledare och det är först till kvarn som gäller för de 30 platserna.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) som webbutbildning
SKUA Bas är en ny webbutbildning på basnivå som ger dig förståelse för varför språket är så viktigt i alla ämnen och hur du kan sätta igång språkutvecklande processer i din egen verksamhet – oavsett om du är i klassrum eller i verkstad. Utbildningen vänder sig med fördel till dig som inte har några förkunskaper alls om hur du använder språket i ditt klassrum. Modul 1 av 3 finns nu på utbildningswebben och mer material publiceras under våren.
Digitalt frukostmöte med VD om innovativ utveckling
Nästa frukostmöte med VD sänds den 19 april, då live från Göteborg med tema “innovativ utveckling”. En kalenderinbjudan har mailats ut till ledare och supportmedarbetare, hör av dig till academy@academedia.se om du eller en kollega saknar inbjudan så ser vi till att bjuda in dig. För dig som missade senaste frukostsändningen, eller som kanske vill se den igen, så finns en inspelning på medarbetarwebben.
Den 18-20 april hålls SETT-dagarna på Kistamässan i Stockholm. SETT står för Scandinavian Education Technology Transformation och är Skandinaviens ledande mötesplats inom innovativt och livslångt lärande, från förskola till gymnasieskola. I år kommer AcadeMedia EdTechs varumärken Linguista, Omniway, EdShare och EdAider att ställa ut med var sin monter. Kom gärna och säg hej ifall ni har vägarna förbi!
AJ fasas ut
Lekolar är den leverantör som ska användas vid inköp av inredning. Avtalet med AJ avser endast komplicerade kompletteringar och gäller bara fram till 2023-06-30.
De flesta koncept ska vara genomgångna av Lekolar och av varumärkets marknadsansvarige och detta ska finnas tillgängligt på er marknadshub. Om den inte finns där kan er marknadsansvarige hjälpa er. Lekolar kommer kontakta enheterna separat framöver för att presentera sig samt avtalet.
Förändringar gällande upplägg av städtjänst
Som vi tidigare informerat om kommer det att ske en förändring gällande inköp av hygienpapper (toalett/handdukspapper) och tvål. Detta ingick tidigare i de flesta städavtal. Oavsett om detta ingick i avtalet eller om enheten köper in materialet själv ska detta köpas hos Lyreco. Mer information om detta hittar du här.
Vissa enheter har redan blivit kontaktade av sitt städbolag, de som ännu inte blivit kontaktade kommer att bli det inom kort. Målet är att detta ska vara implementerat senast i augusti 2023.
Ny nyhetssida från inköpsavdelningen
Utöver den information som kommer från inköpsavdelningen via det månatliga nyhetsbrevet har vi nu även en nyhetssida som vi främst kommer att använda som komplement. Ibland behöver information gå ut mellan nyhetsbrevens publiceringar och då kommer vi hänvisa till den. Nyhetssidan hittar ni här.
Ny rutin för chefer som nyanställer
Inom kort måste du som anställer en ny medarbetare ange den nyanställdes bankkontouppgifter (där lönen ska sättas in) i samband med att du registrerar nyanställningen i servicewebben. Medarbetaren ska utöver detta fortfarande anmäla sina kontouppgifter till Nordea, precis som idag. Information om vilket datum denna nya rutin träder ikraft kommer att publiceras på medarbetarwebben.
I punktlistan nedan ser du vad du som chef behöver tänka på från det att den nya rutinen börjar gälla.
Skälet till att det blir dubbla kontoanmälningar vid nyanställningar under en tid är att det under året kommer att ske en del förändringar i det system som AcadeMedia använder för löneutbetalningar. I höst kommer samtliga medarbetare inom AcadeMedia behöva ange och kontrollera sina bankkontouppgifter på nytt inför att systemförändringen slår igenom. Mer information om detta kommer när det är dags.
Genom att redan nu samla in nyanställdas kontouppgifter blir övergången till det nya systemet smidigare.
Detta behöver du som chef göra om du nyanställer efter att den nya rutinen börjat gälla:
- Be den nyanställde att meddela på vilket konto hen vill ha sin lön insatt på. Detta kan göras på det sätt medarbetaren föredrar (muntligt, mejl, sms, eller annat)
- Fylla i den nyanställdes kontouppgifter när du registrerar nyanställningen i servicewebben. När rutinen börjat gälla kommer det att finnas ett nytt obligatoriskt fält där som heter ”bankkonto”.
- Var noga med att ange vilken del av kontonumret som är clearingnummer. Detta är viktigt, så be den nyanställde att kolla med sin bank om hen är osäker.
- Påminn den nyanställde om att hen även måste registrera sina bankkontouppgifter hos Nordea för att få ut sin lön. Under en övergångsperiod sker löneutbetalningar fortsatt i det gamla systemet.
Ovan gäller endast för nyanställningar, även deltidsanställningar, men inte vid förlängning eller andra förändringar i befintliga anställningsavtal.

Förändringar gällande utländska telefonsamtal
Från och med den 5 april kommer Telia att spärra möjligheten för sina företagskunder som använder Touch Point Plus att ringa ett antal länder, läs om förändringarna nedan.
- Du kan inte vidarekoppla ett samtal till andra länder, undantag: Norge, Finland, Danmark och Tyskland, undantag för andra länder kan ske om det behövs.
- Du kan inte ringa till någon som har ett utländskt abonnemang i spärrade länder, undantag kan göras i din profil i Touch Point Plus. Se aktulla länder här
- Om vi blir utsatta för bedrägeri kommer fler landsnummer att spärras av Telia.
Observera att du fortsatt kan ringa och ta emot samtal med och från en telefon som har ett svenskt abonnemang.
Utbildning i Refensa, vårt nya system för digital referenstagning
Vi välkomnar Refensa som är vårt nya system för digital referenstagning. From. 1 april kommer funktionen finnas tillgänglig i Workbuster. Den 17 april kl. 08:30-09:00 håller Refensa en kortare utbildning i systemet, boka in dig för att få tillgång till teamslänk.