Publicerat om våra grundskolor i mars

Under mars månad har vi publicerat dessa artiklar om våra grundskolor och integrerade förskolor på academedia.se. Följ länkarna nedan för att läsa vidare.

Innovitaskolornas elever har rörelse på schemat

Forskning visar både att svenska barn rör sig för lite och att rörelse är framgångsfaktorer för barns   utveckling och lärande. Utifrån detta skapades “Balance” på Innovitaskolorna som en språngbräda för att barn och elever ska utveckla en hälsosam livsstil under sin skolgång. Läs hela nyhetsartikeln här.

 

 

Intervju med Carlos Santis, rektor på Vittra Gävle, tidigare Friskolan Lyftet

För två år sedan tog friskolan Lyftet i Gävle klivet in i Academedia och skolgruppen Vittra. Skolansrektor Carlos Santis har varit med på resan när skolan blev en del av Vittra. Här berättar han hur ägarbytet påverkat skolan och hans eget uppdrag som rektor. I vår intervju berättar Carlos bland annat varför han bestämde sig för att låta skolan bli en del av Academedia och vad det inneburit för honom som rektor. Läs hela intervjun med Carlos här.

 

 

 

Pops Academy och Innovitaskolan satsar på ökad trygghet på nätet

Drygt 30 grundskolor inom Innovitaskolan och Pops Academy utökar samarbetet med Caroline Engvall, journalist och författare specialiserad på sexualbrott på nätet och det brottsförebyggande utbildningsprogrammet Safe selfie academy. Eleverna får kunskap och verktyg för att motverka risken att utsättas för brott på nätet – men också för att inte utsätta andra. Läs hela artikeln här på vår webb. 

 

 

 

 

 

Montessorigrundskolan Maria blir en del av AcadeMedia

Den 1 mars blev det officiellt att Montessorigrundskolan Maria i Malmö blir en del av AcadeMedia och skolgruppen Montessori Mondial. Här kan du läsa mer om skolan som är det senaste tillskottet bland våra verksamheter i Skåne.

Stabernas information inför april

Grundkurs i pedagogisk och social trygghet (PST) startar igen i höst

Den mycket uppskattade utbildningen PST som riktar sig till resurspersoner som saknar formell utbildning startar igen i augusti. Utbildningen syftar till att ge en ökad förståelse för sambandet mellan värdegrund, styrdokument, organisation, systematiskt kvalitetsarbete och främjande lärmiljö. Teori blandas med konkreta verktyg och praktiska uppgifter. Hela utbildningen sker på distans med digitala, obligatoriska föreläsningar från augusti till februari. Rektor anmäler, i samråd med deltagare och handledare och det är först till kvarn som gäller för de 30 platserna.

Uppdaterad arbetsmiljöutbildning

AcadeMedias utbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete har uppdaterats och fått delvis nytt innehåll. Utbildningen, som är obligatorisk att genomföra årligen för alla chefer med delegerat arbetsmiljöansvar, består av arbetsmiljöverkets utbildningsmaterial, verksamhetsnära case samt ett avslutande kunskapstest och länkar till stödmaterial. Du hittar den nya utbildningen på utbildningswebben.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) som webbutbildning

SKUA Bas är en ny webbutbildning på basnivå som ger dig förståelse för varför språket är så viktigt i alla ämnen och hur du kan sätta igång språkutvecklande processer i din egen verksamhet – oavsett om du är i klassrum eller i verkstad. Utbildningen vänder sig med fördel till dig som inte har några förkunskaper alls om hur du använder språket i ditt klassrum. Modul 1 av 3 finns nu på utbildningswebben och mer material publiceras under våren.

Digitalt frukostmöte med VD Marcus Strömberg om innovativ utveckling

Nästa frukostmöte med vår VD Marcus Strömberg sänds den 19 april, då live från Göteborg med tema “innovativ utveckling”. En kalenderinbjudan har mailats ut till ledare och supportmedarbetare, hör av dig till academy@academedia.se om du eller en kollega saknar inbjudan så ser vi till att bjuda in dig. För dig som missade senaste frukostsändningen, eller som kanske vill se den igen, så finns en inspelning på medarbetarwebben.

För elevens bästa – ta del av seminariet i efterhand

Den 20 mars samlades över 120 AcadeMedia-medarbetare både fysiskt och digitalt under seminariet ”För elevens bästa”. Många kloka tankar, inspirerande exempel och konkreta verktyg för fungerande rutiner och god struktur för arbetet med problematisk frånvaro hanns med. Vi fick bland annat veta mer om hur vi kan möta och stötta elever i vardagen och hur vi kan hjälpa elever att hitta vägar vidare efter avslutad utbildning. Fulla av inspiration rekommenderar vi dig att kika in på utbildningswebben där du hittar innehåll från sändningen, föreläsarnas bildspel och material för vidare arbete.

AcadeMedia EdTech

Den 18-20 april hålls SETT-dagarna på Kistamässan i Stockholm. SETT står för Scandinavian Education Technology Transformation och är Skandinaviens ledande mötesplats inom innovativt och livslångt lärande, från förskola till gymnasieskola. I år kommer AcadeMedia EdTechs varumärken Linguista, Omniway, EdShare och EdAider att ställa ut med var sin monter. Kom gärna och säg hej ifall ni har vägarna förbi!

Centrala elevhälsans nyhetsbrev

Nyhetsbrevet uppdateras löpande och du hittar det här på medarbetarwebben. Ta bland annat del av utbildningar och uppdaterad omvärldsbevakning riktad till elevhälsans kompetenser.

Senaste uppdateringarna

  • Extra anpassning och särskilt stöd är de vanligaste bristerna
  • Ny rapport om problematisk skolfrånvaro
  • Ecpat och nya forskningsrapporter
  • Wow! Kompis & kär (skoltidning)
  • Webbutbildning i ökad förståelse för sena komplikationer efter barncancer
  • Gratis metodbok – pedagogiskt stöd för elever med förvärvad hjärnskada

Ny rutin för chefer som nyanställer

Inom kort måste du som anställer en ny medarbetare ange den nyanställdes bankkontouppgifter (där lönen ska sättas in) i samband med att du registrerar nyanställningen i servicewebben. Medarbetaren ska utöver detta fortfarande anmäla sina kontouppgifter till Nordea, precis som idag. Information om vilket datum denna nya rutin träder ikraft kommer att publiceras på medarbetarwebben.

Skälet till att det blir dubbla kontoanmälningar vid nyanställningar under en tid är att det under året kommer att ske en del förändringar i det system som AcadeMedia använder för löneutbetalningar. I höst kommer samtliga medarbetare inom AcadeMedia behöva ange och kontrollera sina bankkontouppgifter på nytt inför att systemförändringen slår igenom. Mer information om detta kommer när det är dags.

Genom att redan nu samla in nyanställdas kontouppgifter blir övergången till det nya systemet smidigare.

Detta behöver du som chef göra om du nyanställer efter att den nya rutinen börjat gälla:

1. Be den nyanställde att meddela på vilket konto hen vill ha sin lön insatt på. Detta kan göras på det sätt medarbetaren föredrar (muntligt, mejl, sms, eller annat)

2. Fylla i den nyanställdes kontouppgifter när du registrerar nyanställningen i servicewebben. När rutinen börjat gälla kommer det att finnas ett nytt obligatoriskt fält där som heter ”bankkonto”.

3. Var noga med att ange vilken del av kontonumret som är clearingnummer. Detta är viktigt, så be den nyanställde att kolla med sin bank om hen är osäker.

4. Påminn den nyanställde om att hen även måste registrera sina bankkontouppgifter hos Nordea för att få ut sin lön. Under en övergångsperiod sker löneutbetalningar fortsatt i det gamla systemet.

Ovan gäller endast för nyanställningar, inklusive deltidsanställningar, men inte vid förlängning eller andra förändringar i befintliga anställningsavtal.

Digital referenstagning i Refensa

Vi välkomnar Refensa som är vårt nya system för digital referenstagning. From. 1 april kommer funktionen finnas tillgänglig i Workbuster. Den 17 april kl. 08:30-09:00 håller Refensa en kortare utbildning i systemet, boka in dig för att få tillgång till teamslänk.

Viktig information om kollektivavtalade försäkringar

Sedan den 1 mars 2023 måste medarbetare som tillhör Kommunals avtalsområde själva ansöka om sjukpenningtillägg och föräldrapenningtillägg via Afa Försäkring. Tidigare har detta betalats ut per automatik av arbetsgivaren. Anledningen är att arbetsmarknadens parter har kommit överens om att tjänster som ingår i Kommunals avtalsområde ska omfattas av ett annat försäkringspaket.

På den här sidan har vi samlat information om vad förändringen innebär, vilka tjänster som berörs och vad berörda medarbetare behöver göra för att få föräldrapenningtillägg och sjukpenningtillägg utbetalt samt hur det påverkar pensionsplanen.

Det är viktigt att du som är chef säkerställer att alla berörda medarbetare tar del av informationen. Här kan du läsa mer!

AJ fasas ut

Lekolar är den leverantör som ska användas vid inköp av inredning. Avtalet med AJ avser endast komplicerade kompletteringar och gäller bara fram till 2023-06-30.

De flesta koncept ska vara genomgångna av Lekolar och av varumärkets marknadsansvarige och detta ska finnas tillgängligt på er marknadshub. Om den inte finns där kan er marknadsansvarige hjälpa er. Lekolar kommer kontakta enheterna separat framöver för att presentera sig samt avtalet.

Förändringar gällande upplägg av städtjänst

Som vi tidigare informerat om kommer det att ske en förändring gällande inköp av hygienpapper (toalett/handdukspapper) och tvål. Detta ingick tidigare i de flesta städavtal. Oavsett om detta ingick i avtalet eller om enheten köper in materialet själv ska detta köpas hos Lyreco. Mer information om detta hittar du här.

Vissa enheter har redan blivit kontaktade av sitt städbolag, de som ännu inte blivit kontaktade kommer att bli det inom kort. Målet är att detta ska vara implementerat senast i augusti 2023.

Ny nyhetssida från inköpsavdelningen

Utöver den information som kommer från inköpsavdelningen via det månatliga nyhetsbrevet har vi nu även en nyhetssida som vi främst kommer att använda som komplement. Ibland behöver information gå ut mellan nyhetsbrevens publiceringar och då kommer vi hänvisa till den. Nyhetssidan hittar ni här.

En papperslös skolstart

Arbetet med ”Mina Sidor” – lösningen för en papperslös skolstart,  går framåt. Just nu utbildar vi skoladministratörer för flera skolområden. Förhoppning är att vi slutfört utbildning och konfigurering för alla grund- och gymnasieskolor senast 31/5 (även inkluderat integrerade förskolor).

Skoladministratörer får löpande inbjudningar till entimmes onlineutbildningar och valbara pass finns varje vecka under hela våren. Under webbseminarierna lyfter vi också vikten av planering av skolstart och förutsättningarna för att nå vårdnadshavare digital. Vi går även löpande igenom skolors behov av gemensamma blanketter och dokument.

För frågor, kontakta

per.melin@academedia.se

minasidor@academedia.se

Förändringar gällande utländska telefonsamtal

Från och med den 5 april kommer Telia att spärra möjligheten för företagskunder som använder Touch Point Plus att ringa till ett antal länder. Nedan ser du vad som gäller: 

1. Du kan inte vidarekoppla ett samtal till andra länder, med undantag av: Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Vid behov kan undantag för andra länder komma i fråga.

2. Du kan inte ringa till någon som har ett utländskt abonnemang i spärrade länder. Undantag kan göras i din profil i Touch Point Plus. Se aktuella länder här.

Om vi blir utsatta för bedrägeri kan fler landsnummer eventuellt bli spärrade av Telia. Observera att du fortsatt kan ringa och ta emot samtal med och från en telefon som har ett svenskt abonnemang. 

IT-nyheter för grund- och gymnasieskolor

Via denna länk hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet.

Tips – håll koll på nyheter i Google Classroom och ställ frågor via Workplace-gruppen Google Workspace .

Här kan du få  IT-support:

Telefon: 0771-794400Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net  (här hittar du även support via chatten)Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor

Tveka inte att kontakta oss med frågor:• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84

Månadens tips på Workplace – för dig som är ämneslärare

Tipsa gärna ämneslärare på din enhet om alla grupper på Workplace som specifikt riktar sig till dem. Det finns idag grupper för bland annat  svensklärare, matematiklärare, programmering i matematik, slöjdundervisning, kemiundervisning och många andra. Alla som vill är givetvis välkomna att bidra med tips och söka kontakt i de grupper som redan finns, samt att skapa sina egna grupper.

Förslag till denna nyhetssida?

Har du några synpunkter eller idéer på hur det här nyhetsflödet kan bli ännu bättre? Vad vill du läsa om eller se mer av här?
Hör av dig till mig!

Jenny Wahlberg, kommunikationschef AcadeMedia grund- och gymnasieskolor

Dags att registrera uppskattat behov av fjärrundervisning och/eller närundervisning på entreprenad i EdShare

För att i god tid kunna samverka och samplanera kring lärarkompetenser inom och utanför egen huvudman, samt möjliggöra uppföljning av eventuella entreprenadförhållanden ska alla skolenheter i år göra ett aktivt val i EdShare.

Alla skolor behöver så snart som möjligt men senast 30 april, ange sitt uppskattade behov av att använda fjärrundervisning och/eller att överlämna undervisning på entreprenad till annan skolhuvudman.

Även om din skolenhet, på egen hand, löser all undervisning och du inte behöver överlämna uppgifter kopplat till exempelvis modersmålsundervisning, ska du alltså ändå aktivt i EdShare markera ”Inget behov att ange”. Detta för att underlätta för din skolchef att kunna följa upp huvudmannens helhetsbild.

Allt uppskattat behov som registreras i EdShare kan exporteras som en excelrapport hos varje rektors- och skolchefsanvändare. Denna rapport ger dig underlag för att, tillsammans med din lärarkompetens, i tid ska kunna samverka och möta andra skolenheters behov av undervisning till kommande läsår.

Om ni önskar boka in en genomgång med lednings- eller rektorsgrupper och/eller stödmaterial inför att alla senast den 30 april ska ha registrerat sitt uppskattade behov inför kommande läsår, kontakta sara.olsson@academedia.se

Viktigt att arbeta vidare med enkätresultaten

Årets enkäter inom AcadeMedia besvarades av 9356 medarbetare och 75 500 elever och vårdnadshavare i förskolan och skolan. Nu är det dags för nästa steg i processen – att tillsammans analysera och bearbeta resultaten i den egna verksamheten.

Enkäterna är ett viktigt verktyg i utvecklingsarbetet och resultaten hjälper oss att ringa in våra styrkor och förbättringsområden.

Det är viktigt att återkoppla till alla som tagit sig tid att besvara enkäten, och att följa upp och kommunicera kring hur ni jobbar med utvalda utvecklingsområden framåt. Det skapar engagemang och känsla av delaktighet.

I dessa två artiklar kan du läsa mer om de övergripande resultaten i årets enkäter:

Åtta av tio rekommenderar sin arbetsplats inom Academedia

75 000 har tyckt till om AcadeMedias förskolor och skolor

Viktiga datum från Lön

3:e april – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.

6 april – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.

12 april – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.

Utbildningar våren 2023

Lär dig mer om löneprocessen

Varmt välkommen att delta i ett webbinarium om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent.
Du kommer få en guidad tur där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina medarbetare får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.19 april, kl 10-1222 maj, kl 10-12

Länk till anmälan.

Fördjupning Medvind

Välkommen till ett webbinarium om schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Du kommer också få tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.        24 april, kl 10-1129 maj, kl 10-11

Länk till anmälan.

Det finns även andra förinspelade webbinarier i utbildningswebben som vi varmt rekommenderar:

  • Tidrapportering (chefer)
  • Tidrapportering (medarbetare)
  • Resor och utlägg i lönesystemet
  • Hantera schema i lönesystemet
  • Hantera anställningar

Lokala kommunikationsplaner

Nu är marknadsplanerna för varje varumärke klara och det är dags för varje enhet att göra sin lokala kommunikationsplan. Syfte med de lokala kommunikationsplanerna är att komplettera de centrala marknadsaktiviteterna med ett lokalt perspektiv och engagemang. Här ska också tid och datum för öppet hus läsåret 23/24 rapporteras in. Marknadsansvarig säkerställer att alla enheter får korrekt mall att fylla i. Deadline för genomarbetad och ifylld lokal kommunikationsplan är 28 april. Kontakta gärna marknadsansvarig om ni har frågor eller behöver stöd i arbetet.

Marknadshubbarna

På våra varumärkens respektive marknadshubb finns mycket användbart material såsom mallar, bilder och tips till sociala medier, våra logotyper, våra inredningskoncept, länk till webshop för profilmaterial med mera. Här hittar ni länkar till respektive hubb.

Digital egentillsyn för skolkök från nästa läsår

Från augusti 2023 går alla enheter över till Nomor+ vilket innebär digital egentillsyn med tillhörande svinnmodul. Alla kök oavsett mottagning eller produktionskök bemannad med personal anställd på skolan inkluderas i digitaliseringen. Utbildning i systemet kommer ske under maj månad.

Läs mer här: https://medarbetare.academedia.se/grundskola/maltid/koksutrustning/

Nya menyer för vårdnadshavare och elever

Under 2023 och kommande år kommer SchoolSoft arbeta mycket med att förbättra användarupplevelsen för SchoolSoft-användaren. Ett första steg i det arbetet presenteras den 29/3 när helt nya menyer för vårdnadshavare och elever levereras.

Menyerna som är tillgängliga via webbläsare, blir mobilanpassade och kommer upplevas som mer moderna och lättillgängliga. Mer info finns HÄR.

SchoolSoft – Manualer på fler språk, inloggning med BankID för vårdnadshavare

Nu finns VH-manualer för inloggning med BankID på två ytterligare språk, somaliska och arabiska. Ni och vårdnadshavarna kan hitta dem längst ned på sidan på medarbetarwebben: “SchoolSoft för vårdnadshavare”.

Se länk nedan:

SchoolSoft för vårdnadshavare Grundskola/integrerad förskola

Google Classroom och SchoolSoft inför nästa läsår

Om ni vill starta kopplingen mellan Google Classroom och SchoolSoft inför läsåret 23/24 så behöver beställningen vara SchoolSoft tillhanda senast den 30 maj.

Behörig beställare är rektor. Kostnaden är 12 kronor/elev och år plus moms.

Se SchoolSoft hemsida för mer information om tilläggsfunktionen här under avsnitt moduler.

Beställning görs via e-post till info@schoolsoft.se och ska innehålla följande:

  • Skolans namn
  • Kontaktperson
  • Hänvisa till “Tilläggsavtal SchoolSoft – tillägg Google Classroom

Påminnelse – datum för skolstart är nu adderat till kö-breven

Nu har SchoolSoft släppt “datum för skolstart” som ska anges när man som admin på skolan väljer status ”erbjuden plats”. Det är viktigt att detta fylls i då det följer med i erbjudandemejlet som skickas till vårdnadshavaren.

Nytt tillfälle för kurs i krishantering - 10 maj i Göteborg

Kursen i krishantering ger dig som rektor (eller av rektor utsedd person på enheten) insikter, metoder och konkreta verktyg för att lyckas vända en krissituation. Vad gör man när man inte är säker på vad som hänt, när alla kräver information och både lokaltidningen och Rapport har ringt? Alla enheter inom AcadeMedia ska ha en person som kan svara på just den frågan, alltså en krishanteringsansvarig. Denna utbildning, som bara genomförs på plats, är obligatorisk för alla enheter. Rektor/enhetschef ska antingen gå den själv eller utse någon i sitt ställe. Den 10 maj erbjuds kursen i Göteborg. Anmäl dig och din enhet här på utbildningswebben.

För frågor, kontakta kursledaren som är kommunikationsdirektör Paula Hammerskog.

Behöver du utöka din studie- och yrkesvägledning?

AcadeMedia Vägledning erbjuder bemanning av studie och yrkesvägledare till alla AcadeMedias grund- och gymnasieskolor. Önskar du som rektor anlita SYV via AcadeMedia Vägledning?  Vänligen kontakta evelin.lofvendahl@academedia.se senast den 4 april.