Här hittar du som är rektor, administratör eller arbetar i en stabsfunktion inom gymnasiesegmentet aktuella nyheter och tips från koncern- och segmentsstaberna.
Administratörsträffar 25 april “Administratörens och intendentens olika roller – hur behåller vi fokus?”
Till träffen har vi bjudit in Bengt Kallenberg, han har lång erfarenhet av att utbilda administratörer och intendenter i syfte att bli stärkt i sin yrkesroll. I din roll är du ofta spindeln i nätet som arbetar både självständigt och tillsammans med andra. Du är den som har koll på många olika saker, följer upp och ser till att saker och ting fungerar. Vad är viktigt att tänka på som spindeln i nätet? Vilka beteenden bygger förtroende? Hur blir man tydlig i sin kommunikation? Hur kan livshjulet (men även årshjulet) vara ett verktyg för att få balans och sätta mål? Träffen genomförs digitalt, torsdagen den 25 april mellan kl. 14.00-14.45. Anmäl dig via denna länk!
SETT mässan – Rundabordssamtal och workshops
Vi påminner en sista gång om SETT-dagarna, som genomförs 16-18 april i Stockholm där AcadeMedia finns på plats. Vi vill tipsa dig om att onsdagen den 17 april har vi bokat ett konferensrum där vi, under ledning av Petter Brobacke, utvecklingschef AcadeMedia Academy, kommer att anordna rundabordssamtal följt av kreativa workshops. Förmiddagen kommer ha temat EU-valet och demokrati, och eftermiddagen kommer ha temat språkutveckling. Platserna är begränsade, anmäl ditt intresse via denna länk! Anmälan är inte bindande.
![Logotyp "Erasmus+"](https://api.medarbetare.academedia.se/app/uploads/2024/03/Erasmus-300x153.jpeg)
Partnerskapskonferens inför kommande resor och internationella samarbeten
Den 17-18 april mellan klockan 10.30 – 16.00 arrangerar AcadeMedias internationella team en partnerskapskonferens som ger medarbetare på våra skolor möjlighet att träffa samarbetsorganisationer runt om i världen och i Sverige. Dessa utvalda partners organiserar APL och LIA utanför Sverige eller utvecklar internationella elevprojekt på skolor med fokus på bland annat mänskliga rättigheter, hållbarhet och demokrati. Online-konferensen möjliggör kontakt, nätverk och information inför kommande internationella utbyten såsom Erasmus+ och andra internationella projekt. Konferensen vänder sig till dig som arbetar inom grundskola, gymnasiet eller vuxenutbildning.
Anmäl deltagande via denna länk.
För mer information, kontakta Anna-Karin Berg, anna-karin.berg@dbgy.se, +46722-480121.
Global learning day – se sändningen i efterhand
Den 5 mars arrangerade AcadeMedia sin årliga Global Learning Day med fokus på internationellt samarbete och utbytesverksamhet. Den digitala sändningen kan ses i efterhand via följande länk.
![](https://api.medarbetare.academedia.se/app/uploads/2022/06/AcadeMedia-Inkop-logo-RGB-svart-300x70.png)
Beställning av möbler till nästa termin
Om ni vill beställa möbler som levereras till er efter sommaren behöver ni lägga beställningen innan den 15 maj. Möbelleverantörerna har sin högsäsong under sommaren eftersom de flesta utbildningsverksamheter vill ha leverans samma sommarveckor.
Här finns mer information från vår ramavtalsleverantör Lekolar.
Genomgång av resesystemet DIB Travel
Under april erbjuder DIB Travel genomgångar av deras reseportal. Du har möjlighet att ställa frågor, ingen anmälan krävs. Inbjudan kommer även skickas ut från DIB Travel till de personer som har aktiva reseprofiler.
Onsdag 10 april kl. 11:00-11:45 Klicka här för att ansluta till mötet
Onsdag 17 april kl 11:00-11:45 Klicka här för att ansluta till mötet
Securitas Direkt – kamerainstallationer
Med anledning av Post- och Telestyrelsens beslut att avveckla det fasta kopparnätet samt 2G/3G-nätet pågår just nu ett teknikskifte i Sverige. Avvecklingen av äldre kommunikationsnät innebär att nya moderna nät med högre säkerhet kan erbjudas.
Senast 2025 upphör de datatjänster som idag använder 2G/3G-näten att fungera och centralenheten för er som har en larmanläggning kommunicerar idag via 2G-nätet. För att bibehålla larmets uppkoppling mot larmcentralen behöver en 4G-modul installeras i larmets centralenhet. Anläggningar med centralenhet GE896 kommer efter installation av 4G-modulen att hantera larmets användarkoder via larmets manöverpanel.
För mer information och vilka skolor som berörs, vänligen besök medarbetarwebben.
SJ tar bort ombokningsbara biljetter
Från och med den 1 april 2024 kommer SJ inte längre att erbjuda biljettypen ”Kan ombokas”. SJ kommer att se över hur erbjudandet av flexibla biljetter kommer att se ut i framtiden.
![Logotyp "Academedia IT".](https://api.medarbetare.academedia.se/app/uploads/2023/11/AcadeMedia-IT-logo-RGB-svart-1-300x70.png)
IT-support
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet. Vi tipsar även om att hålla koll på nyheter i Google Classroom och ställa frågor via Workplace-gruppen Google Workspace .
Telefon: 0771-794400
Servicewebben – lägg ärende eller chatta: Servicewebben. – topdesk.net
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
![](https://api.medarbetare.academedia.se/app/uploads/2022/06/AcadeMedia-Kommunikation-logo-RGB-svart-300x70.png)
Fakta och opinion i skoldebatten
Privata företag i välfärden är en fråga som engagerar många. Som landets största privata skolkoncern får AcadeMedia ofta en central roll i skoldebatten. Många har åsikter och många är också intresserade av vad vi tycker i frågor som rör exempelvis skolval, kösystem, skolpeng, vinster och betyg. På vår externwebb har vi samlat information kring dessa frågor på en sida som vi kallar “Fakta och opinion”. Här hittar du också våra tidigare debattartiklar och du har möjlighet att ställa egna frågor via formuläret längst ner på sidan.
![](https://api.medarbetare.academedia.se/app/uploads/2022/06/AcadeMedia-Kvalitet-logo-RGB-svart-300x70.png)
Stöd för anmälan av kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier
För effektiv hantering av huvudmannens utredning gällande kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier är det viktigt att rektors anmälan till huvudmannen innehåller detaljerad information. Vi har tidigare uppdaterat anmälningsformuläret på servicewebben. Nu finns även en nedladdningsbar Wordmall, som skolan med fördel kan använda för att säkerställa vilka uppgifter som ska finnas i anmälan. Observera att mallen inte ska bifogas med kränkningsanmälan, utan samtliga delar av anmälningsformuläret på servicewebben behöver fyllas i, oavsett om man använder denna mall eller inte.
På denna sida hittar du mer information samt en länk till dokumentmallen.
![](https://api.medarbetare.academedia.se/app/uploads/2022/06/AcadeMedia-Lon-logo-RGB-svart-300x70.png)
Viktiga datum
- 2:a april – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
- 5:e april – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
- 9:e april– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Kom ihåg att kontrollera att alla som har semesterår 1 april – 31 mars har lagt in de semesterdagar som tagits ut under perioden. Vi gör en semesteromställning i april och alla uttagna semesterdagar behöver då vara registrerade.
Löneavdelningen erbjuder dig som är nyanställd en genomgång av löneprocessen. Det finns även andra utbildningar om exempelvis schemaläggning i Medvind och andra förinspelade webbinarier om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.
![](https://api.medarbetare.academedia.se/app/uploads/2022/06/AcadeMedia-Marknad-logo-RGB-svart-300x70.png)
Nära 16 000 elever väljer AcadeMedias skolor i första hand
Än en gång kan vi glädjande konstatera att fler elever än någonsin tidigare söker till våra gymnasieskolor. Det är ett gott betyg åt alla våra fina verksamheter runt om i landet. Liksom tidigare år finns det några enheter som har behov av extra stöd inför omvalet och sommaren. Marknadsansvariga kommer efter dialog med utbildningsdirektör och skolchef säkerställa att extra stöd och fokus riktas åt dessa enheter. Har ni några frågor om processen eller önskar hjälp är ni varmt välkomna att kontakta marknadsansvarig för er enhet, här på medarbetarwebben hittar du alla kontaktuppgifter.
Lokala kommunikationsplaner
De centrala marknadsplanerna som numera tas fram med en tvåårig horisont är klara och godkända av respektive utbildningsdirektör. Under april månad ska ni i nästa steg göra er lokala kommunikationsplan, som tar vid där marknadsplanen slutar. Även den kommer att gälla under två år. Planerna ska bland annat innehålla tider för öppet hus, de lokala aktiviteter som planeras och lokalt arbete med gemensamma fokusområden. En mall samt tidsplan skickas ut av marknadsansvarig.
Kataloger
Under april drar arbetet med våra nya kataloger i gång. De syftar till att marknadsföra varumärket och programutbudet under läsår 24/25, inför läsårsstart hösten 2025. Tidsplan för arbetet kommuniceras av marknadsansvarig.
![](https://api.medarbetare.academedia.se/app/uploads/2022/11/Schoolsoft-300x147.png)
Vart kan jag vända mig med mina SchoolSoft-frågor?
I och med att vår systemförvaltare för SchoolSoft, Sofie Landén, gått på föräldraledighet så vill vi påminna om vart man ska vända sig med sina frågor:
Jag har en fråga om en funktion i SchoolSoft
Kontakta SchoolSoft Support, 08 – 674 63 41 alternativt support@schoolsoft.se.
Jag upplever störningar i SchoolSoft
Gör en felanmälan till SchoolSoft support på 08 – 674 63 41 alternativt support@schoolsoft.se. SchoolSoft lägger ut information dels i SchoolSoft, dels på sin hemsida när de har störningar, så kika även där.
Jag kan inte logga in i Schoolsoft med mina inloggningsuppgifter
Gå till kontowebben och uppdatera ditt lösenord https://konto.academedia.se/ (använd alternativet ”Byt lösenord” eller “Glömt mitt lösenord”). Om du fortfarande har problem att logga in i SchoolSoft, kontakta AcadeMedia IT-support via Servicewebben eller på 0771-79 44 00.
Jag har ett önskemål/behov/tips om förändring/förbättring i SchoolSoft
På SchoolSoft-sidorna på medarbetarwebben (se länk nedan) finns mer information och länk till ett formulär som samlar in önskemål/behov (under “Bra att veta” och “Önskemål och behov”).
Jag letar information om SchoolSoft inom AcadeMedia
På medarbetarwebben finns det information rörande SchoolSoft för gymnasiet: https://medarbetare.academedia.se/gymnasieskola/schoolsoft/
Om inget av ovanstående passar så går det bra att mejla till schoolsoftforvaltning@academedia.se.
Påminnelse – ny behörighetsmodul, nya admin-behörigheter
Den 1 mars 2024 aktiverades en ny behörighetsmodul i SchoolSoft vilket informerats om tidigare. Det är rektor och skoladministratör som har tillgång till den nya modulen, och är de som har möjlighet att vid behov tilldela övrig admin-personalen på enheten någon av de nya behörigheterna.
För mer information, samt manual och beskrivning av behörigheterna (fil “Behörighetslista”), gå in på SchoolSoftförvaltningens informationssida på medarbetarwebben och läs under “Bra att veta” samt länkade dokument längst ned på sidan.
Om det uppstår problem med behörigheterna eller svårigheter att utföra moment som ni tidigare kunna utföra innan behörighetsmodulen aktiverades, ska ni höra av er till Schoolsoft support.