I månadens hälsning pratar Christer om vårt viktiga samhällsuppdrag, om de utmaningar vi står inför i samhället och hur vi inom vuxenutbildningen är med och bidrar till att lösa, åtminstone, en liten del av dessa. Häng med!

Bolagsnytt

Vi är otroligt glada över att kunna berätta att KUI har tilldelats 100% av platserna för våra YH-FLEX program nu i mars. Som en följd av denna nyhet startar tre program med studieformen YH-FLEX till hösten 2024. Det inkluderar ett helt nytt program: Specialistundersköterska inom psykiatri. Med detta tillskott kommer vi totalt erbjuda 240 nya platser till våra flex-utbildningar under perioderna 2024, 2025 och 2026. Vi ser fram emot att välkomna våra nya studerande till KUI-familjen!

Omvärldsbevakning – vad hände under mars?

Med omvärldsrapporten fångar och förmedlar vi händelser och trender som är relevanta för oss. Omvärldsrapporten ser tillbaka på föregående månad utifrån de fyra bevakningsområdena: upphandling, politik/reformer, demografi och konkurrenter. Läs rapporten här.

Återkoppling av resultatet på medarbetarundersökningen

Nu när vi har fått vårt resultat på medarbetarundersökningen är det viktigt att återkoppla till alla medarbetare samt att tillsammans arbeta med utvecklingsområden. Vi ser i årets undersökning att vi tappat i resultat kring återkoppling på förra årets medarbetarundersökning och därför är det ännu viktigare att vi nu förbättrar oss på denna punkt. Så planera in återkoppling med dina medarbetare innan den 30 april.

Att genomföra den här typen av undersökningar skapar förväntningar på att uppföljning sker annars kommer engagemang och motivation sjunka till nästa år. Det är också ett tillfälle att skapa delaktighet och engagemang att tillsammans arbeta med gemensamma arbetsmiljöfrågor.

Mer information hittar du på följande platser:

Ledarhubben – inspelat webinar

Medarbetarwebben – information om hur du kan arbeta med resultatet och om eNPS

Ledningssystemet –  information om avvikelserapportering och åtgärdsplan

Viktiga datum

  • 2:a april – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
  • 5:e april – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
  • 9:e april– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.

Kom ihåg att kontrollera att alla som har semesterår 1 april – 31 mars har lagt in de semesterdagar som tagits ut under perioden. Vi gör en semesteromställning i april och alla uttagna semesterdagar behöver då vara registrerade.

Löneavdelningen erbjuder dig som är nyanställd en genomgång av löneprocessen. Det finns även andra utbildningar om exempelvis schemaläggning i Medvind och andra förinspelade webbinarier om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.

Administratörsträff 25 april

Tema: Administratörens och intendentens många olika roller – hur behåller vi fokus?
Till träffen har vi bjudit in Bengt Kallenberg, han har lång erfarenhet av att utbilda administratörer och intendenter i syfte att bli stärkt i sin yrkesroll. I din roll är du ofta spindeln i nätet som arbetar både självständigt och tillsammans med andra. Du är den som har koll på många olika saker, följer upp och ser till att saker och ting fungerar. Vad är viktigt att tänka på som spindeln i nätet? Vilka beteenden bygger förtroende? Hur blir man tydlig i sin kommunikation? Hur kan livshjulet (men även årshjulet) vara ett verktyg för att få balans och sätta mål?

Träffen genomförs digitalt, torsdagen den 25 april mellan klockan 14.00-14.45. Anmäl dig här!

SETT-dagarna – rundabordssamtal och workshops

Vi påminner en sista gång om SETT-dagarna, som genomförs 16-18 april i Stockholm där AcadeMedia finns på plats. Vi vill tipsa dig om att onsdagen den 17 april har vi bokat ett konferensrum där vi, under ledning av Petter Brobacke, utvecklingschef AcadeMedia Academy, kommer att anordna rundabordssamtal följt av kreativa workshops. Förmiddagen kommer ha temat EU-valet och demokrati, och eftermiddagen kommer ha temat språkutveckling.

Platserna är begränsade, anmäl ditt intresse här! Det är ej bindande att anmäla sig.

 

Yrkeshögskola

Inspirationsföreläsning för utbildare: ”Arbeta aktivt och baklänges” – för utbildare inom YH
Datum: 25/4 klockan 16.00-18.00
Innehåll: Vi bjuder in alla som undervisar inom någon av våra yrkeshögskolor till en digital inspirations- och kompetensutvecklingsträff. Vi utgår ifrån vikten av konstruktiv länkning, dvs att mål, undervisning och kunskapskontroller hänger ihop. Vi kopplar sedan ihop detta med konkreta undervisningstips där de studerandes lärande och aktivitet står i fokus.

Kontakta malin.nylen@academedia.se vid eventuella frågor.

Webbinarium ”Analys och kvalitetsarbete” – för YH
Datum: 30/ klockan 10.30-12.00
Innehåll: Vi pratar om vad kvalitetsarbete innebär och hur vi kan jobba systematiskt för att förbättra och utveckla våra utbildningar. Webbinariet syftar till att öka förståelsen för kvalitetsarbete i stort samt de verktyg vi har att tillgå för att jobba systematiskt med utbildningars kvalitetsarbete. Utbildningen passar särskilt bra för utbildningsledare som har jobbar kortare tid än 3 år.

Länk till webbinariet finns under Händelser och webbinarium på Affärstypssida för yrkeshögskola.
Kontakta malin.nylen@academedia.se vid eventuella frågor.

Komvux

Likvärdig bedömning och betygssättning
Nu kan du ta del av webbinariet om AcadeMedias gemensamma riktlinjer för likvärdig bedömning och betygsättning i efterhand.
Läs mer och ta del av inspelningen på komvux affärstypssida: Se webbinariet om riktlinjer för likvärdig betygsättning i efterhand

Komvux 25
Under 2025 kommer flera förändringar och regeländringar att börja gälla inom kommunal vuxenutbildning. Du hittar samlad information på komvux affärstypssida. Kika in och börja förbered dig redan idag: Komvux 25

Pågående remissarbete
Vill du vara med och påverka? Just nu läser verksamhetsstöd Kvalitet & Miljö tillsammans med bolagen två parallella remisser.

  • SOU 2024:16 Att växla yrke som vuxen ”Yrkesvuxutredningen”
  • Lagrådsremissen Skärpta krav för sfi

Du kan läsa mer om vårt remissarbete, ta del av sammanfattningar och hela remissunderlag via komvux affärstypssida. Remissarbete komvux

Månadens ros till Emma Olau på Sälj och Marknadshögskolan

Ekonomisupport VUX vill dela ut månadens ros i mars 2024 till Emma Olau på SMH. Emma är lösningsfokuserad och mycket trevlig i sin framtoning. Hon är mån om att vi ska förstå varandra och löser lätt och smidigt våra frågeställningar kring bland annat kundfakturering. Stort tack för att du underlättar vårt arbete!

Utbildningstillfällen med DIB Travel reseportal

Vi har givit DIB Travel i uppdrag att ge oss två utbildningstillfällen under april i hur man använder deras reseportal. Under utbildningen får du en genomgång av portalen och möjlighet att ställa frågor om reseportalen. Varje mötestillfälle är 45 minuter och utbildningen ges på svenska. Du behöver inte föranmäla dig.

Utbildningstillfällena äger rum:
Onsdag 10 april klockan 11.00-11.45 Klicka här för att ansluta till mötet
Onsdag 17 april klockan 11.00-11.45 Klicka här för att ansluta till mötet

Inbjudan kommer även skickas ut från DIB Travel till de personer som har aktiva reseprofiler.

SJ tar bort biljettypen “Kan ombokas”

Från och med den 1 april 2024 kommer SJ inte längre att erbjuda biljettypen ”Kan ombokas”, detta är för att SJ förbereder inför byte av bokningssystem. SJ kommer att se över hur erbjudandet av flexibla biljetter kommer att se ut i framtiden. Har ni frågor, vänd er direkt till SJ.

Heads-up för förändringar kring kamerainstallationer (Securitas Direkt)

Med anledning av Post- och Telestyrelsens beslut att avveckla det fasta kopparnätet samt 2G/3G-nätet, pågår just nu ett teknikskifte i Sverige. Avvecklingen av äldre kommunikationsnät innebär att nya moderna nät med högre säkerhet kan erbjudas. Det här kommer att påverka enheter som har kameralinstallationer. För mer information, vänligen besök medarbetarwebben.

Logotyp "Erasmus+"

Partnerskapskonferens inför kommande resor och internationella samarbeten

Den 17-18 april mellan klockan 10.30 – 16.00 arrangerar AcadeMedias internationella team en partnerskapskonferens som ger medarbetare på våra skolor möjlighet att träffa samarbetsorganisationer runt om i världen och i Sverige. Dessa utvalda partners organiserar APL och LIA utanför Sverige eller utvecklar internationella elevprojekt på skolor med fokus på bland annat mänskliga rättigheter, hållbarhet och demokrati. Online-konferensen möjliggör kontakt, nätverk och information inför kommande internationella utbyten såsom Erasmus+ och andra internationella projekt. Konferensen vänder sig till dig som arbetar inom grundskola, gymnasiet eller vuxenutbildning.

Anmäl deltagande via denna länk.

För mer information, kontakta Anna-Karin Berg, anna-karin.berg@dbgy.se, +46722-480121.

Global learning day – se sändningen i efterhand

Den 5 mars arrangerade AcadeMedia sin årliga Global Learning Day med fokus på internationellt samarbete och utbytesverksamhet. Den digitala sändningen kan ses i efterhand via följande länk. 

Fakta och opinion i skoldebatten

Privata företag i välfärden är en fråga som engagerar många. Som landets största privata skolkoncern får AcadeMedia ofta en central roll i skoldebatten. Många har åsikter och många är också intresserade av vad vi tycker i frågor som rör exempelvis skolval, kösystem, skolpeng, vinster och betyg. På vår externwebb har vi samlat information kring dessa frågor på en sida som vi kallar “Fakta och opinion”.  Här hittar du också våra tidigare debattartiklar och du har möjlighet att ställa egna frågor via formuläret längst ner på sidan.