Bästa kollegor,
Jag hoppas ni alla haft en riktigt skön påskhelg och fått njuta lite av vårsolen när den tittat fram!
Nu är vi halvvägs in på terminen och tiden fram till sommaren brukar upplevas som att den går fort. Det pågår fantastiskt mycket fint i alla våra verksamheter, allt från läsutmaningar och matematikfokus till Erasmusresor och EU-skolval. Det är extra kul att veta att så många av våra skolor ska vara med i EU-skolvalet och bidra till våra demokratiska värden.
Jag vill också passa på att påminna om våra riktlinjer för likvärdig bedömning och betygssättning. Det är givetvis av största vikt att vi fortsätter fokusera på att ha en så likvärdig bedömning som möjligt genom att skapa förutsättningar för våra lärare att få kollegiala sammanhang i sambedömning med andra skolor.
Tack för allt du gör för våra barn och elever varje dag – det gör skillnad!
Varma hälsningar Lotta
Tidig läs- och skrivinlärning i samarbete med Karlstad universitet
Som ett led i AcadeMedias satsning på tidiga insatser görs ett samarbete med Karlstad universitet om en utbildning inom läs- och skrivinlärning (7,5 hp). Utbildningen vänder sig till pedagoger i yngre åldrar och förskoleklass. Information och beslut om utbildningen har tidigare informerats om i nyhetsbrev och rektorsbrev. För att skapa så goda förutsättningar för utbildningen som möjligt bjuder Karlstad universitet in till en första digital informationsträff för dig som rektor, torsdagen den 11 april kl. 09.00-09.45. Om du inte har fått en möteslänk till rektorsträffen kan du höra av dig till academy@academedia.se
Administratörsträff – “Administratörens och intendentens många olika roller – hur behåller vi fokus?”
Till träffen har vi bjudit in Bengt Kallenberg som har lång erfarenhet av att utbilda administratörer och intendenter i syfte att bli stärkt i sin yrkesroll. I rollen som administratör eller intendent är man ofta spindeln i nätet och arbetar både självständigt och tillsammans med andra. Man är den som har koll på många olika saker, följer upp och ser till att saker och ting fungerar. Vad är viktigt att tänka på som spindeln i nätet? Vilka beteenden bygger förtroende? Hur blir man tydlig i sin kommunikation? Hur kan livshjulet (men även årshjulet) vara ett verktyg för att få balans och sätta mål? Träffen genomförs digitalt, torsdagen den 25 april mellan kl. 14.00-14.45. Anmäl dig här!
SETT mässan – rundabordssamtal och workshops
Vi påminner om SETT-dagarna, som genomförs 16-18 april i Stockholm och där AcadeMedia finns på plats. Vi vill tipsa dig om att onsdagen den 17 april har vi bokat ett konferensrum där vi, under ledning av Petter Brobacke, utvecklingschef AcadeMedia Academy, kommer att anordna rundabordssamtal följt av kreativa workshops. Förmiddagen kommer ha temat EU-valet och demokrati, och eftermiddagen kommer ha temat språkutveckling. Platserna är begränsade, anmäl ditt intresse här! Det är inte bindande att anmäla sig.
Centrala elevhälsans nyhetsbrev
Nyhetsbrevet uppdateras löpande och du hittar det här på medarbetarwebben. Ta bland annat del av utbildningar och uppdaterad omvärldsbevakning riktad till elevhälsans kompetenser.
Senaste uppdateringarna
- ProRenata – information om implementering samt workshop för professionerna i EHT och rektorer och biträdande rektorer
- Påminnelse om nytt stödmaterial till rektor som leder och fördelar elevhälsans arbete
- Nationella riktlinjer 2024: Adhd och autism
- Lugna, lyssna, stärk – utbildning för all skolpersonal via Skolverket
Beställning av möbler till nästa termin
Om ni vill beställa möbler som levereras till er efter sommaren behöver ni lägga beställningen innan den 15 maj. Möbelleverantörerna har sin högsäsong under sommaren eftersom de flesta utbildningsverksamheter vill ha leverans samma sommarveckor.
Här finns mer information från vår ramavtalsleverantör Lekolar.
Genomgång av resesystemet DIB Travel
Under april erbjuder DIB Travel genomgångar av deras reseportal. Du har möjlighet att ställa frågor, ingen anmälan krävs. Inbjudan kommer även skickas ut från DIB Travel till de personer som har aktiva reseprofiler.
Onsdag 10 april kl. 11:00-11:45 Klicka här för att ansluta till mötet
Onsdag 17 april kl 11:00-11:45 Klicka här för att ansluta till mötet
Securitas Direkt – kamerainstallationer
Med anledning av Post- och Telestyrelsens beslut att avveckla det fasta kopparnätet samt 2G/3G-nätet pågår just nu ett teknikskifte i Sverige. Avvecklingen av äldre kommunikationsnät innebär att nya moderna nät med högre säkerhet kan erbjudas.
Senast 2025 upphör de datatjänster som idag använder 2G/3G-näten att fungera och centralenheten för er som har en larmanläggning kommunicerar idag via 2G-nätet. För att bibehålla larmets uppkoppling mot larmcentralen behöver en 4G-modul installeras i larmets centralenhet. Anläggningar med centralenhet GE896 kommer efter installation av 4G-modulen att hantera larmets användarkoder via larmets manöverpanel.
För mer information och vilka skolor som berörs, vänligen besök medarbetarwebben.
SJ tar bort ombokningsbara biljetter
Från och med den 1 april 2024 kommer SJ inte längre att erbjuda biljettypen ”Kan ombokas”. SJ kommer att se över hur erbjudandet av flexibla biljetter kommer att se ut i framtiden.

Partnerskapskonferens inför kommande resor och internationella samarbeten
Den 17-18 april mellan klockan 10.30 – 16.00 arrangerar AcadeMedias internationella team en partnerskapskonferens som ger medarbetare på våra skolor möjlighet att träffa samarbetsorganisationer runt om i världen och i Sverige. Dessa utvalda partners organiserar APL och LIA utanför Sverige eller utvecklar internationella elevprojekt på skolor med fokus på bland annat mänskliga rättigheter, hållbarhet och demokrati. Online-konferensen möjliggör kontakt, nätverk och information inför kommande internationella utbyten såsom Erasmus+ och andra internationella projekt. Konferensen vänder sig till dig som arbetar inom grundskola, gymnasiet eller vuxenutbildning.
Anmäl deltagande via denna länk.
För mer information, kontakta Anna-Karin Berg, anna-karin.berg@dbgy.se, +46722-480121.
Global learning day – se sändningen i efterhand
Den 5 mars arrangerade AcadeMedia sin årliga Global Learning Day med fokus på internationellt samarbete och utbytesverksamhet. Den digitala sändningen kan ses i efterhand via följande länk.

IT-support
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet. Vi tipsar även om att hålla koll på nyheter i Google Classroom och ställa frågor via Workplace-gruppen Google Workspace .
Telefon: 0771-794400
Servicewebben – lägg ärende eller chatta: Servicewebben. – topdesk.net
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
Stöd för anmälan av kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier
För att få till en effektiv hantering av huvudmannens utredning om kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier är det viktigt att rektors anmälan innehåller detaljerad information. Som ett stöd i detta har vi tidigare uppdaterat anmälningsformuläret på servicewebben. Nu finns även en nedladdningsbar Wordmall, som stöd i arbetet. Observera att Wordmallen inte ska bifogas till kränkningsanmälan, utan samtliga delar av anmälningsformuläret på servicewebben behöver fyllas i, oavsett om man använder denna mall eller inte. Via länken finner du mallen.
Viktiga datum
- 2:a april – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
- 5:e april – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
- 9:e april– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Kom ihåg att kontrollera att alla som har semesterår 1 april – 31 mars har lagt in de semesterdagar som tagits ut under perioden. Vi gör en semesteromställning i april och alla uttagna semesterdagar behöver då vara registrerade.
Löneavdelningen erbjuder dig som är nyanställd en genomgång av löneprocessen. Det finns även andra utbildningar om exempelvis schemaläggning i Medvind och andra förinspelade webbinarier om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.
Lokala kommunikationsplaner
Nu är marknadsplanerna för varje varumärke klara och nästa steg är att varje enhet gör sin lokala kommunikationsplan. Syftet med de lokala kommunikationsplanerna är att komplettera de centrala marknadsaktiviteterna med ett lokalt perspektiv och engagemang. Här ska också tid och datum för öppet hus läsåret 24/25 rapporteras in. Marknadsansvarig säkerställer att alla enheter får korrekt mall att fylla i. Kontakta gärna marknadsansvarig om ni har frågor eller behöver stöd i arbetet.
Marknadshubbarna
På våra varumärkens respektive marknadshubb finns mycket användbart material såsom mallar, bilder och tips till sociala medier, våra logotyper, våra inredningskoncept, länk till webshop för profilmaterial med mera. Observera att vi har nya länkar till våra hubbar så spara den uppdaterade länken som bokmärke så ni enkelt kommer åt den när ni behöver. Här hittar ni länkar till respektive hubb.

Vart vänder jag mig med frågor om Schoolsoft?
I och med att vår systemförvaltare för SchoolSoft, Sofie Landén, gått på föräldraledighet så vill vi påminna om vart man ska vända sig med sina frågor.
Jag har en fråga om en funktion i SchoolSoft.
Kontakta SchoolSoft Support, 08 – 674 63 41 alternativt support@schoolsoft.se.
Jag upplever störningar i SchoolSoft.
Gör en felanmälan till SchoolSoft support på 08 – 674 63 41 alternativt support@schoolsoft.se. SchoolSoft lägger ut information dels i SchoolSoft, dels på sin hemsida när de har störningar, så kika även där.
Jag kan inte logga in i Schoolsoft med mina inloggningsuppgifter.
Gå till kontowebben och uppdatera ditt lösenord genom att klicka på Byt lösenord eller Glömt mitt lösenord. Om du fortfarande har problem att logga in i SchoolSoft, kontakta AcadeMedia IT-support via Servicewebben eller på 0771-79 44 00.
Jag har ett önskemål/behov/tips om förändring/förbättring i SchoolSoft.
Fyll i formuläret om önskemål och behov på medarbetarwebben.
Jag letar information om SchoolSoft inom AcadeMedia.
På medarbetarwebben finns information om SchoolSoft för integrerade förskolan och grundskolan.
Om inget av ovanstående passar mejla till schoolsoftforvaltning@academedia.se
Förskoleappen Tyra på gång
I mitten av mars fattades ett beslut inom grundskolesegmentet att samtliga integrerade förskolor ska använda förskoleappen Tyra för kommunikation och samverkan med vårdnadshavare. Just nu pågår förberedelser för hur implementeringen ska gå till. Mer information kommer framöver och målet är att alla enheter ska börja använda Tyra till höstterminen 2024. Skoladministrationen kommer även fortsättningsvis hanteras i SchoolSoft då det är vårt källsystem för information kopplat till bland annat våra barn och vårdnadshavare.
Central hantering av iPads inställningar och appar
I samband med att förskoleappen Tyra implementeras behöver appen skickas ut till alla iPads i förskoleorganisationen. Idag finns ingen central hantering av iPads men det kommer att lanseras i samband med detta arbete. Det kommer att innebära att alla iPads i förskolan får gemensamma inställningar och applikationer.
För att detta ska bli så bra som möjligt kommer en kartläggning att genomföras där rektor och biträdande rektor får möjlighet att berätta om nuläge och framtida behov. Det är viktigt att man svarar på undersökningen som kommer att skickas via mail i början av april.
Ändring i hämtning och lämning på fritids och förskola
Nu har SchoolSoft gjort det möjligt för vårdnadshavare att alltid ändra kommentaren i hämtning och lämning (inte bakåt i tiden). När man nu låser för möjligheten att ändra tider för lovdagar förblir kommentarrutan möjlig att ändra. Detta finns både i SchoolSoft Webb och den nya vårdnadshavar-appen.