VÄLKOMMEN APRIL!
Härligt med en ny månad och ännu en videohälsning med segmentschef Christer Hammar! Lyssna till när han berättar om strategimötet i Berlin, ger sina tankar kring vår viktigaste årliga mätning – medarbetarundersökningen – och önskar alla en riktigt fin påsk! 🐣
Dags för nästa digitala ledarfrukost
Den 11 april klockan 8.10-8.45 bjuder vi åter igen in till en digital ledarfrukost för alla chefer och verksamhetsstöd inom vux. Teamsinbjudan har skickats, har du inte fått den hör du av dig till kommunikationschef Nina Lindblom. Varmt välkomna! ☕
Omvärldsrapporten för mars
Som vanligt finner du vår omvärldsrapport för föregående månad här: Omvärld AcadeMedia Vux mars 2025. I rapporten fångar och förmedlar vi händelser och trender som är relevanta för oss utifrån följande fem bevakningsområden: upphandling, politik/reformer, demografi, konkurrenter och AI.
Vux nyhetssvep i mars
Yrkeshögskola – en väg för att byta karriär – 29/3
Att leda med kvalitet – 28/3
Vuxenutbildning gör skillnad – 22/3
Hermodslabbet väcker lusten att utforska AI – 13/3
AI skapar nya möjligheter för distansundervisning – 7/3
Ida testar byggbranschen – 7/3
Berghs pop-up på Kungsholmen – 6/3
Återbruk och hållbart byggande vid invigning av Movant Varberg – 4/3
SETT-dagarna på Kistamässan 8-10 april
SETT står för Scandinavian Education Technology Transformation och är Skandinaviens ledande mötesplats inom innovativt och livslångt lärande. Från vuxensegmentet deltar Hermods i AcadeMedias gemensamma monter samt Linguista med en egen monter. Varmt välkomna att besöka oss!
Interimchef för trygghet och säkerhet
För närvarande har AcadeMedia en interimchef – Niklas Schörling – som tagit över ansvaret för trygghet- och säkerhetsrelaterade frågor från Mattias Hammar. Vid behov når ni Niklas på niklas.schorling@academedia.se samt 0761-38 85 26.

Anmäl dig till månadens webinar på temat Självledarskap
Den 4 april klockan 8.10-8.50 kommer vi att fördjupa oss i självledarskap. Per Andersson, verksamhetschef på Framtidsutveckling, berättar kort om hur hans bolag jobbar med att stärka självledarskap hos medarbetarna, och därefter delar vi lärdomar i mindre grupper om verktyg, strukturer och utmaningar. Varmt välkommen att anmäla dig här.
Nytt kring Medarbetardialogen
Inför varje nytt verksamhetsår laddas det upp nya moduler för era medarbetardialoger inne på Academy – modulen för år 25/26 kommer enligt tidsplan laddas upp i början av maj, likt tidigare år. I år har vi gjort mindre justeringar i utformningen av Medarbetardialogen för att göra det enklare för er. Vi har bland annat lagt in en informationssida som förklarar vad Medarbetardialogen är och hur ni genomför den, samt gjort mindre justeringar av de olika samtalen. Inför att 25/26 års modul tänds upp kommer det därför finnas nytt stödmaterial att ta del av, både för dig som chef, men även för medarbetarna. Har ni frågor om Medarbetardialogen ställer ni dem till HR Direkt.
Semesterplanering för sommaren 2025
Nu är det hög tid att planera för sommarens semesterperioder! Säkerställ att alla medarbetare, inklusive du själv, får en sammanhängande ledighet för bästa återhämtning. Här kan du hitta mer om semesterregler och semesterlistor
Pulsmätningar – ett bra komplement till medarbetarundersökningen
Nu när arbetet kring medarbetarundersökningen pågår vill vi passa på att påminna er om att använda vårt pulsmätningsverktyg Eletive. Där kan du arbeta fortlöpande med signaler om gruppens arbetsmiljö och därigenom komplettera medarbetarundersökningens resultat. Läs gärna mer om pulsmätningarna på Medarbetarwebben eller kontakta din HR-partner.
Byte av system för anmälan av kränkande särbehandling
Den 1 april byter vi system för anmälan av kränkande särbehandling. Vi går från att använda Servicewebben till att istället använda vårt tillbuds- och olycksfallsystem IA. För mer information om kränkande särbehandling och IA-systemet, gå till Medarbetarwebben. Vid frågor, kontakta gärna din HR-partner.
Inget nytt om avtalsrörelsen inför lönerevision 2025
I skrivande stund finns inget nytt om utfallet och märket i avtalsrörelsen men håller er uppdaterade på när vi har avtal klart.

Påminnelse till alla chefer om ny anställningsprocess
Under våren 2025 införs nya rutiner vid anställning som innebär att ledtiden i anställningsprocessen blir betydligt kortare. Detta sker genom att anställande chef samt administratörer och intendenter med delegerat ansvar, registrerar nyanställningsärenden direkt i HR+8, varpå medarbetaren omedelbart får ett digitalt anställningsavtal för signering.
Glöm inte bort att anmäla dig! För att få tillgång till det nya gränssnittet krävs att berörda genomgår två olika utbildningar. Anmälan till utbildningarna är nu öppna och ligger på Academy (enbart öppet för anställande chef samt administratörer och intendenter med delegerat ansvar). Mer information hittar du här på medarbetarwebben
Viktiga datum för att få lön i tid
Den 1 april är sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
Senast den 4 april innan klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg.
Vi behöver underlag för nyanställningar, ändringar och avslut senast den 8 april för att det ska komma med till april månads löneutbetalning.
Utbildningar våren 2025
Lär dig mer om löneprocessen – en utbildning för dig som är nyanställd chef, administratör eller intendent. Här anmäler du dig.
Medvind – fördjupning om schemaläggning och frånvarohantering. Här anmäler du dig.

Nominera till våra utvecklingsprogram
Varje verksamhetsår arrangerar Academy ett antal längre utvecklingsprogram som riktar sig till blivande och befintliga ledare och lärare inom organisationen. De som får möjlighet att delta i ett utvecklingsprogram har visat drivkraft och en vilja att utveckla sitt ledarskap. Nu är det dags att nominera till följande program: Mentorsprogrammet, Kvalitetsutvecklingsprogram – lärande och välmående samt Program för seniora lärare. Nominera här!
Utvecklande ledarskap – Försvarshögskolans ledarskapsmodell
Vill du utveckla ditt ledarskap med stöd i forskning och konkret feedback? Academy erbjuder nu en av Försvarshögskolans mest uppskattade ledarskapsutbildningar – Utvecklande Ledarskap (UL) – till ett kraftigt reducerat pris för chefer eller ledare inom AcadeMedia. Kursen leds av certifierade utbildare. Max 16 deltagare, först till kvarn gäller. Läs mer och anmäl dig här..
Program för seniora lärare
Nu lanserar vi ett nytt tvåårigt program för erfarna och engagerade lärare inom AcadeMedia. Under åtta träffar – både digitala och fysiska – får lärare tillsammans fördjupa sin undervisningsskicklighet, ta del av aktuell forskning och utbyta erfarenheter med kollegor från hela landet. Programmet har 30 platser och bygger på en urvalsprocess kopplad till AcadeMedia Academys årliga nomineringsförfarande. Läs mer och anmäl intresse här.
Ledarskap som förändrar – ett utvecklingsprogram för ledare i AI eran
Ledarskap som förändrar är en av flera satsningar inom koncernens pågående arbete för att öka AI-kompetensen i hela organisationen och att leda en ansvarsfull digitalisering. Under fyra digitala seminarier får ledare konkreta verktyg, insikter och ny inspiration för att vara med och skapa framtiden i en tid präglad av AI. Programmet syftar till att stärka förmågan att leda förändring genom små utvecklingssteg till att vara med och omforma förskola, skola och utbildning genom tekniska framsteg. Läs mer här.
Undervisa för en hållbar framtid
Hur väcker vi hopp och handlingskraft för en hållbar framtid i klassrummet? I en inspirationsfilm delar Jonas Pietrzak Edlund, lärare på Pops Academy och författare till “Undervisa för framtiden”, med sig av konkreta verktyg för att integrera hållbar utveckling i undervisningen. Ta del av inspirationsfilmen här.

Nya mallar för fakturaorder
Vi vill tipsa om att det finns uppdaterade mallar för fakturaorder att ladda ner från:
Servicewebben – Ekonomiservice/Blanketter och mallar.
Viktigt med rätt faktureringsadress
Vi vill åter igen påminna om att det är viktigt att leverantörerna får rätt faktureringsadress i samband med beställningar. Vi ser tyvärr att många nya leverantörer har fel adress. Dubbelkolla alltid faktureringsadress vid inköp.
Förbättrad fakturahantering i Opto
Vi uppmanar alla som attesterar fakturor i Opto att noga beakta nedan, så att korrekt belopp betalas i tid, av rätt skola/bolag och till rätt mottagare. Du som hanterar fakturor (sakgranskare och slutattestant) ansvarar för att all information stämmer överens med det faktiska inköpet. Den som attesterar ansvarar inför överordnad chef för att inköpet/anskaffningen och fakturauppgifterna är korrekta. Granska därför alltid:
Mottagande företag – att fakturan är utställd till rätt bolag hos oss
Kontering – se över konto, plats, projekt, funktion, MO
Leverantörsnamn – att namnet i Opto matchar namnet på fakturan, annars finns risk att fel företag får betalningen
Antal, pris och leverans – att levererat material eller tjänst stämmer överens med beställningen och att tjänsten utförts eller levererats. Har eventuella rabatter dragits av?
Bruttobelopp – viktigt att kontrollera så att beloppet i informationsfliken matchar bilagan
Förfallodatum – att datum stämmer överens med bilagan, annars kanske fakturan betalas ut för sent
Legitimitet – att utgiften stämmer överens med godkänd inköpsnivå, avtal eller annan överenskommelse
I Academy finns en utbildning i två delar som ger dig all information för att hantera ditt flöde i Opto korrekt. Sidan har även bra manualer och instruktioner, exempelvis hänvisning till Servicewebben där du lägger ärenden till Ekonomiservice kring leverantörsfakturafrågor.
På Medarbetarwebben finns det en detaljerad användarmanual, se längst ner på sidan under “Dokument”.
Vid behov, kontakta gärna Ekonomiservice vardagar mellan klockan 9-12 på 0771-794402 eller via vår ärendehantering i servicewebben.

Uppgradering till Windows 11
Vi på IT vill informera er om en viktig förändring gällande allas datorer. I oktober 2025 når Windows 10 så kallad End of Life (EOL), vilket innebär att Microsoft inte längre kommer att tillhandahålla säkerhetsuppdateringar eller support. För att säkerställa en trygg och uppdaterad arbetsmiljö kommer vi därför att uppgradera alla kompatibla datorer till Windows 11.
Om din dator uppfyller kraven, sker uppgraderingen automatiskt, och du behöver bara starta om. Om datorn inte är kompatibel, kommer du att få ett meddelande med rekommendation om att beställa en ny via Servicewebben. Tack för ditt samarbete! Här kan du läsa mer och ta del av tidplanen.
Nanoutbildning om informationssäkerhet
I april startar en uppdaterad utbildning om informationssäkerhet. Nytt för i år är att den även täcker AI-policy och riktlinjer. Utbildningen består av korta digitala lektioner som skickas ut via mejl. Avsändarens e-postadress är course@nanolearning.com.

Aktuellt för dig inom Komvux
Mars månads komvuxnytt är extra fullmatat med sammanfattningar av flera rapporter samt annan matnyttig information till skolledare och lärare inom komvux. Här finns också information om utredningen Ett likvärdigt betygssystem som AcadeMedia kommer att remissa. I den föreslås en rad genomgripande förändringar av komvux och det är viktigt att vi alla hjälps åt i remissarbetet.
Aktuellt för dig inom YH
Webbinarium: AI och lärandedesign
Datum: 6 maj klockan 10.30-12.00
Plats: Digitalt via Teams
Innehåll: Hur kan AI hjälpa utbildningsledare att stötta utbildare i deras planering av kurs- och lektionsupplägg? Och hur kan AI underlätta för dig som arbetar som anställd lärare inom YH? I detta webbinarium får du inspiration om hur du kan arbeta med AI inför kurs- och lektionsplanering.
Länk till anmälan finns på Affärstypssidan här.
Kontakta malin.nylen@academedia.se för eventuella frågor.
Onboarding för nya utbildningsledare
Datum: 15 maj klockan 9.00-16.00
Plats: Campus Fridhemsplan, Drottningsholmsvägen 37, Sthlm
Innehåll: Nya utbildningsledare är välkomna att ses på Campus Fridhemsplan, Stockholm. Onboarding av nya utbildningsledare består av två tematräffar. Detta är Tema 2 som behandlar AcadeMediamodellen, mätningar och systematiskt kvalitetsarbete.
Antalet platser är begränsat. Bolagen bekostar resa och ev. logi. Inbjudan och mer information har skickats till RUC som anmäler medarbetare till träffen.
Kontakta michel.mleczkovicz@academedia.se för anmälan och eventuella frågor.

Vi söker AI-ambassadörer
Vill du utforska AI tillsammans med kollegor och sprida kunskap inom AcadeMedia? Bli en AI-ambassadör. Anmäl dig här.
Utforska AI genom vårt AI-labb
Nu startar AcadeMedias första AI-labb: “Hermodslabbet goes AcadeMedia”. Medarbetare från alla verksamheter är välkomna att delta. Anmäl dig här
Synpunkter på nyhetsbrevet
Har du några synpunkter eller idéer på hur det här nyhetsflödet kan bli ännu bättre? Vad vill du läsa om eller se mer av här?
Hör av dig till mig!
Nina Lindblom, kommunikationschef AcadeMedia vuxenutbildning