En uppdatering från Jimmy Kjellström

Ta del av senaste nytt från gymnasiets chef Jimmy Kjellström i vår filmade hälsning. Nedan hittar du sedan alla viktiga nyheter för dig som är rektor eller administratör på någon av våra gymnasieskolor. Häng med!

Logotype med text "AcadeMedia Academy".

Nominera till AcadeMedias utvecklingsprogram

Varje verksamhetsår arrangerar AcadeMedia Academy ett antal längre utvecklingsprogram som riktar sig till blivande och befintliga ledare och lärare inom organisationen. De som får möjlighet att delta i ett utvecklingsprogram har visat drivkraft och en vilja att utveckla sitt ledarskap.

Nu är det dags att nominera till Mentorsprogrammet, Kvalitetsutvecklingsprogram – lärande och välmående samt Program för seniora lärare.
Nominera här!

Försvarshögskolans ledarskapsmodell – exklusivt för dig i ledarroll inom AcadeMedia

Vill du utveckla ditt ledarskap med stöd i forskning och konkret feedback? Nu erbjuder AcadeMedia Academy en av Försvarshögskolans mest uppskattade ledarskapsutbildningar – Utvecklande Ledarskap (UL) – till ett kraftigt reducerat pris för dig som är chef eller ledare inom AcadeMedia. Kursen leds av certifierade utbildare. Max 16 deltagare, först till kvarn gäller. Läs mer och anmäl dig här.

Program för seniora lärare

Nu lanserar vi ett nytt tvåårigt program för erfarna och engagerade lärare inom AcadeMedia. Under åtta träffar – både digitala och fysiska – får lärare tillsammans fördjupa sin undervisningsskicklighet, ta del av aktuell forskning och utbyta erfarenheter med kollegor från hela landet. Programmet har 30 platser och bygger på en urvalsprocess kopplad till AcadeMedia Academys årliga nomineringsförfarande. Läs mer och anmäl intresse här.

Ledarskap som förändrar – ett utvecklingsprogram för ledare i AI-eran

Ledarskap som förändrar är en av flera satsningar inom AcadeMedias pågående arbete för att öka AI-kompetensen i hela organisationen och att leda en ansvarsfull digitalisering. Under fyra digitala seminarier får ledare konkreta verktyg, insikter och ny inspiration för att vara med och skapa framtiden i en tid präglad av AI. Programmet syftar till att stärka förmågan att leda förändring genom små utvecklingssteg till att vara med och omforma förskola, skola och utbildning genom tekniska framsteg. Läs mer här!

Undervisa för en hållbar framtid

Hur väcker vi hopp och handlingskraft för en hållbar framtid i klassrummet? I en inspirationsfilm i AcadeMedia Academys utbildningskatalog delar Jonas Pietrzak Edlund, lärare på Pops Academy och författare till Undervisa för framtiden, med sig av konkreta verktyg för att integrera hållbar utveckling i undervisningen. Ta del av inspirationsfilmen här.

Ny uppförandekod för landets friskolor

Almega Utbildning, arbetsgivar- och branschorganisation för Sveriges fristående skolor och förskolor, har antagit en ny uppförandekod som träder i kraft den 1 juli 2025. Den omfattar alla medlemmar i Almega Utbildning och därmed en stor andel av Sveriges friskolor och fristående förskolor. 

Almega utbildning har även beslutat att inrätta ett etiskt råd som ska överse hur medlemmarna följer den nya uppförandekoden, samt vid behov granska enskilda ärenden. Det etiska rådet kommer att ledas av professor Lotta Lerwall. Läs mer på Almega utbildnings webbplats.

Logotype med text "AcadeMedia Ekonomiservice".

Säkerställ att fakturahanteringen i Opto blir korrekt

Vi uppmanar alla som attesterar fakturor i Opto att titta på listan nedan, så att korrekt belopp betalas i tid, av rätt skola/bolag och till rätt mottagare. Du som hanterar fakturor (sakgranskare och slutattestant) ansvarar för att all information stämmer överens med det faktiska inköpet. Den som attesterar ansvarar inför överordnad chef för att inköpet/anskaffningen och fakturauppgifterna är korrekta.

Granska alltid det här

  • Mottagande företag – är fakturan utställd till rätt bolag hos oss?
  • Kontering – se över konto, kostnadsställe och kostnadsbärare samt eventuellt projektnummer.
  • Leverantörsnamn – att namnet i Opto matchar namnet på fakturan, annars finns risk att fel företag får betalningen.
  • Antal, pris och leverans – att levererat material eller tjänst stämmer överens med beställningen och att tjänsten utförts eller levererats, och att eventuella rabatter har dragits av.
  • Bruttobelopp – kontrollera att beloppet i informationsfliken matchar bilagan.
  • Förfallodatum – att datum stämmer överens med bilagan, annars kanske fakturan betalas ut för sent.
  • Legitimitet – att utgiften stämmer överens med godkänd inköpsnivå, avtal eller annan överenskommelse.

Frågor och instruktioner

I Academy finns en utbildning i två delar som ger dig all information för att hantera ditt flöde i Opto korrekt. Sidan har även bra manualer och instruktioner, exempelvis hänvisning till Servicewebben där du lägger ärenden till Ekonomiservice kring leverantörsfakturafrågor.

Medarbetarwebben finns det en detaljerad användarmanual, se längst ner på sidan under “Dokument”.

Vid behov finns Ekonomiservice tillgänglig på 0771-794402,  klockan 9-12 (vardagar) och alltid via vår ärendehantering i Servicewebben.

Logotype med text "AcadeMedia HR".

Byte av system för anmälan av kränkande särbehandling

Från och med 1 april sker anmälan av kränkande särbehandling i vårt tillbuds- och olycksfallsystem IA, istället för i Servicewebben.
Mer information finns på Medarbetarwebben. Vid frågor, kontakta HR.

Logotype med text "AcadeMedia Inköp".

Prisvärda studentmössor inför studenten 2026

Elever på AcadeMedias gymnasieskolor kommer ha möjlighet att köpa sin studentmössa till ett mer förmånligt pris genom nya ramavtal med de fem största leverantörerna. Priserna blir tillgängliga för köp på leverantörernas webbsidor efter den 1 augusti 2025 och gäller de elever som tar studenten i juni 2026.

Enligt våra avtal får leverantörerna inte arrangera utprovningar på skolan utan rektors skriftliga godkännande. Målet är att elever ska kunna välja fritt varifrån de köper sina studentmössor, utan press eller köphets. En standardmössa inklusive för- och efternamn fram och brodyr bak kostar från 669 kronor (pris från Nineteen student).  På denna sida på medarbetarwebben finns fullständig information och en översikt över villkor och priser som ni gärna får dela med era elever  som nu går årskurs 2 via Schoolsoft.

För ytterligare information, kontakta Kajsa Hammarstrand på AcadeMedia Inköp.

Nytt avtal med Martin & Servera

Under vintern har vi genomfört en upphandling avseende livsmedel till våra skolkök och nu har vi ett nytt avtal med Martin & Servera. Ambitionen är förbättrade priser samt att säkerställa leveransvillkor och god matkvalitet. I tillägg söker vi samarbetspartners som kan bidra aktivt i vårt hållbarhetsarbete.

Mer information finns på denna länk. 

För ytterligare information går det bra att kontakta Oscar Säfström (inköp Måltid) eller Anna Blomqvist (kvalitetsutvecklare Måltid).

Kostnadsställe och 30 dagars betalfrist vid inköp

För att underlätta för Ekonomiservice och vår kostnadsuppföljning påminner vi om vikten att ange kostnadsställe vid alla inköp. Vi vill även uppmärksamma er på vikten av att undvika för kort betalningstid på fakturor. Säkerställ även vid mindre inköp att ni anger kostnadsställe och att ni får minimum 30 dagars betalningstid.

Logotype med text "AcadeMedia IT".

Nanoutbildning om informationssäkerhet

Med start i april kommer alla medarbetare få ta del av en uppdaterad utbildning under våren med syfte att säkerställa grundläggande kompetens inom informationssäkerhet och medvetenhet om policy och riktlinjer. Nytt för i år är att den även inkluderar utbildning inom AI i linje med AcadeMedias AI-policy och riktlinjer. Utbildningen består av korta digitala lektioner som skickas ut via mejl. Avsändarens e-postadress är course@nanolearning.com.

Information från IT-support för gymnasiet

Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet: LÄNK till IT-nytt.

Tips – håll koll på nyheter och ställ frågor till kollegor med IT-ansvar i Google-rummet GGIT:s IKT-chatt!

Här kan du få IT-support:
Telefon: 0771-794400
Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net (här hittar du även support via chatten)
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor

Vid frågor kontaktar ni:
Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
Fredrik Birath, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0722-36 18 84
Anette Apel, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0704-21 21 98

Logotype med text "AcadeMedia Kommunikation".

Få koll på dina kollegor i landet med ny kartfunktion

Nu finns det en ny sektion på vår webb där vi på en karta visar var alla våra förskolor, grundskolor och gymnasieskolor finns i Sverige. Det går att filtrera på utbildningsform, län och ort. Perfekt för dig som vill få koll på vilka skolor som tillhör AcadeMedia på din ort/län eller var dina närmaste rektors- eller administratörskollegor befinner sig.

Logotype med text "AcadeMedia Kvalitet".

Nu utvecklar vi undervisningsutvärderingarna

Vi vet att undervisningsutvärderingarna har varit en återkommande stötesten, därför gör vi nu ett omtag. Många lärare har lyft att de inte riktigt fyller sitt syfte, används på rätt sätt eller att det saknas transparens kring hur resultaten används och hur de faktiskt påverkar undervisningen. Tillsammans med externa experter från analysföretaget Vilna genomför vi en grundlig översyn. Syftet är att utveckla en ny modell som:

Är tydlig i sin avsikt och skapar verkligt värde för undervisningen och för våra elever
✅ Ger rektorer och lärare insikter som kan användas i utvecklingsarbetet
✅ Är en integrerad del av vårt kvalitetsarbete – inte en isolerad process
✅ Genomförs på ett sätt som känns relevant, rättvist och hanterbart

Under april får samtliga lärare möjlighet att delta i en enkätundersökning där vi samlar in deras erfarenheter och synpunkter. Vi hoppas att så många som möjligt vill vara med och bidra.

Logotype med text "AcadeMedia Lön".

Kortare anställningsprocess – anmäl dig för att få tillgång

Under våren 2025 införs nya rutiner för anställning, vilket kortar ledtiden i processen. 

Vad innebär det?
✔ Anställande chef samt administratörer och intendenter med delegerat ansvar, registrerar nyanställningar direkt i HR+8
✔ Medarbetaren får omedelbart ett digitalt anställningsavtal för signering

Utbildning krävs!
För att få tillgång till det nya systemet måste du som chef gå två korta utbildningar.

Anmälan gör du på Academy (enbart öppet för anställande chef samt administratörer och intendenter med delegerat ansvar) . Mer information hittar du här på medarbetarwebben. 

Viktiga datum för att få lön i tid

  • Den 1 april är sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
  • Senast den 4 april innan klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg.
  • Vi behöver underlag för nyanställningar, ändringar och avslut senast den 8 april för att det ska komma med till april månads löneutbetalning.

Utbildningar våren 2025

  • Lär dig mer om löneprocessen – en utbildning för dig som är nyanställd chef, administratör eller intendent. Här anmäler du dig.
  • Fördjupning om schemaläggning och frånvarohantering i Medvind. Här anmäler du dig.
Logotype med text "AcadeMedia Marknad".

Förtydligande om marknadsföring i sociala medier

Marknadsavdelningen lägger nu till texten “Denna kanal innehåller marknadsföring för våra skolor” i biografin på våra officiella skolkonton för Facebook, Instagram och andra sociala media-kanaler. Det är ett krav enligt marknadsföringslagen, Konsumentverkets riktlinjer och GDPR, och syftar till att tydliggöra vad som är marknadsföring och vem som är avsändare.

Officiella skolkonton som visar upp skolan mot en bredare målgrupp räknas som marknadsföring. Därför måste texten finnas kvar och får inte tas bort. När vi uppdaterar era konton kan ni få notiser om inloggningar från annan ort – det är helt i sin ordning.

Lokala kommunikationsplaner

De centrala marknadsplanerna som numera tas fram med en tvåårig horisont, är reviderade sedan förra året och nu godkända av respektive utbildningsdirektör. Under april månad ska ni i nästa steg göra er lokala kommunikationsplan, som tar vid där marknadsplanen slutar. I år gör vi en “light-version”. Det innebär att vi enbart samlar in den mest nödvändiga informationen, exempelvis era tider för öppet hus och kontaktperson på skolan. En mall samt tidsplan skickas ut av marknadsansvarig.

Katalogarbete, programutbud och poängplaner

Under april startar arbetet med våra kataloger. De syftar till att informera om våra skolor och programutbudet under läsår 25/26, inför läsårsstart hösten 2026. Marknadsansvariga kommer att informerar om tidsplanen för arbetet. 

Inför detta arbete behöver vi ha information om respektive skolas programutbud och i vissa fall även poängplaner. Skolchefer ansvarar för att informationen kommer oss tillhanda i tid.

Information från AcadeMedias SchoolSoft-förvaltning.

Viktig information till er som har individer med skyddade personuppgifter i er verksamhet

Varje skola behöver omgående se över och vid behov justera uppgifterna i SchoolSoft enligt uppsatta rutiner som finns beskrivna i utbildningen på Academy här (välj kursen “Skolor som idag har individer med skyddade personuppgifter i sin verksamhet”). I de fall ändringar behöver genomföras i SchoolSoft hanteras detta av AcadeMedia IT.

GY25-program i Schoolsoft

Nu är modulen för GY25 öppen för AcadeMedias skolor vilket innebär att ni kan börja skapa program inför läsår 25/26. Schoolsoft håller utbildningstillfällen där de förklarar hur modulen fungerar.

Nedan följer ett par saker att tänka på:

  • Skolenheter för GY25 behöver registreras under Alternativ > användarkoder > Admin: skolenheter. (Skolenhetskoden hittar ni under Alternativ > Skola)
  • Programmen i Schoolsoft ska skapas utifrån de programplaner som är beslutade av huvudmannen 

En stor förändring är dock att programmen hämtar ämnen (tidigare kurser) direkt från Skolverket vilket innebär att det endast är ämnena i programfördjupningen som man lägger in manuellt.

Övrigt

Grupper

Nu är den nya menyingången “Grupper” aktiverad. Det innebär att du redan nu kan skapa grupper inför nästa läsår utan att det påverkar årets befintliga grupper. Se SchoolSofts nya manual “Grupper” som finns i SchoolSoft-hjälpen i administratörsfliken.

Behörigheter Admin-fliken

Här kommer en påminnelse om modulen “Behörighetsgrupper”. Via denna styr skolorna vilka menyer personalen har tillgång till i Admin-fliken. Det är rektor och skoladministratör som har tillgång till modulen, och är de som har möjlighet att tilldela rätt behörigheter. Mer information, samt manual och beskrivning finns HÄR på AcadeMedias SchoolSoft-förvaltnings sida på medarbetarwebben.

Pedagogiskt stöd – nytt verktyg för planering och bedömning 

Inför det nya läsåret 25/26 kommer SchoolSoft att lansera ett helt nytt pedagogiskt verktyg i SchoolSoft för alla skolformer. Syftet med denna förändring är att förbättra användarupplevelsen för lärare och elever. Läs mer om det nya pedagogiska stödet här.

Logotype med text "AcadeMedia Trygghet och säkerhet".

Kontaktuppgifter till interim trygghetschef

För närvarande har AcadeMedia en interim trygghetschef – Niklas Schörling – som tagit över ansvaret för trygghet- och säkerhetsrelaterade frågor från Mattias Hammar. Vid behov når ni Niklas på niklas.schorling@academedia.se samt 0761-38 85 26.

Bli AI-ambassadör

Vi söker nu fler AI-ambassadörer som vill utforska AI tillsammans med kollegor och sprida kunskaper mellan AcadeMedias olika verksamheter: https://medarbetare.academedia.se/nyheter/bli-en-ai-ambassador/

Utforska AI genom vårt AI-labb

Äntligen är det dags för AcadeMedias första AI-labb, där medarbetare från alla våra verksamheter bjuds in till att utforska AI tillsammans. Inbjudan och anmälan finns här.

Två muggar med tecknade ansikten av Petter och Marcus mot rosa bakgrund med texten Frukostmötet i vitt och grönt.

Digitalt frukostmöte med VD Marcus Strömberg

Välkommen att ta del av månadens digitala frukostmöte som livesänds från AcadeMedias huvudkontor onsdag den 2 april klockan 8.15 – 8.45. Denna vecka gästas vi av AcadeMedias kvalitetschef Ingela Gullberg som berättar om det nya förslaget till nytt betygssystem. Andreas Mörck, förbundsdirektör Almega Utbildning, kommer vara med oss och berätta om deras nya etiska råd. Vi får också träffa våra kollegor Märta Frank från Pysslingen Östersund,  Marcus Trieb, rektor Drottning Blankas Gymnasieskola Kristianstad och Joakim Lundberg, rektor för Noblaskolan Solna, som alla nominerades till AcadeMedias ledarpris i lärande.

Här hittar du länk till livesändningen den 2 april.