Den här månaden får vi en inblick hos Movant i Uppsala där vi träffar biträdande rektor Eva-Lill Åkerlind och verksamhetschef Petra Rydbacken. I filmen berättas även om initiativet Sila snacket som syftar till att skapa mer inkluderande arbetsplatser. Läs gärna även artikeln “Movant satsar på jämlikhetsarbete”. Är du nyfiken på att veta mer, besök gärna silasnacket.se

Save the date – välkommen på digital ledarfrukost!

Den 20 december klockan 8.10 bjuder vi in till vår sista digitala ledarfrukost det här året. Vi ses på Teams och tar del av det senaste från segmentet. Ladda kaffe- eller tekoppen så ses vi digitalt. Inbjudan med agenda och möteslänk skickas ut inom kort.

Årets julklapp från AcadeMedia

Mot bakgrund av hur läget ser ut i vår omvärld har AcadeMedia i år beslutat att skänka 2 miljoner kronor för att hjälpa Ukrainas barn. Detta är en gemensam gåva från alla som är anställda i AcadeMedia Sverige och vi avstår därmed i år från enskilda julklappar. Den organisation vi valt att pengarna ska skänkas till är Unicef Sverige som har en specialinsamling för just Ukrainas barn.

Vad hände i vår omvärld i november?

Med omvärldsrapporten fångar och förmedlar vi händelser och tendenser som är relevanta för oss. Omvärldsrapporten ser tillbaka på föregående månad utifrån de fyra bevakningsområdena: upphandling, politik/reformer, demografi och konkurrenter.

Omvärld AcadeMedia Vux november 2022

EdShare erbjuder modersmålsundervisning i samiska

EdShareI samverkan med Sameskolstyrelsen erbjuder EdShare nu modersmålsundervisning i flera av de samiska språken. Undervisningen sker via fjärr vilket möjliggör att fler elever kan få möjlighet att läsa sitt minoritetsspråk. Om ni har elever som önskar läsa ett samiskt språk, kontakta EdShare så hjälper Sara er att komma i gång. Läs mer om samarbetet med EdShare och Sameskolstyrelsen.

Eductus ökar sitt engagemang i Opportunity Day

Eductus har varit delaktiga i Opportunity Day sedan 2016 men deltog i år för första gången som eventpartner. Årets Opportunity Day gick av stapeln den 14 november i Göteborg och samlade över 1000 deltagare. En fantastisk mötesplats för en mer inkluderande arbetsmarknad. Just inkludering är frågor som Eductus jobbar med dagligen genom bland annat grundläggande utbildning, språkförstärkning, coachning och jobbmatchning. “-Mångfald handlar inte om att vara schysst, det handlar om affärsnytta”, säger Helena Tronner, Knowit, på årets Opportunity Day.

The Game Assembly startar upp i UK

Den 30 januari 2023 startar TGA sin första utbildning för den engelska spelmarknaden. Detta görs i samarbete med Kaplan som anses vara en av UK:s främsta utbildningsanordnare. Att TGA kan knyta till sig en samarbetspartner som Kaplan i UK visar vilket internationellt renommé TGA har. Utbildningen som startar är inom spelprogrammering och motsvarar en Master. Unikt är att eleven anställs direkt av en studio s.k Apprenticeships där TGA kommer att undervisa i blockmoment. Utbildningen löper under 18 månader.

NTI-skolan lyfter sina medarbetare i årets adventskalender

För att sprida glädje och lyfta sina medarbetares olika insatser gör NTI-skolan årligen en adventskalender full av kollegor – en för varje dag fram till jul! Pedagogiska  insatser, måluppfyllelse, glädjespridning, elevkontakter eller andra saker som bidragit till att göra NTI-skolan till en fantastisk arbetsplats. Ett initiativ som faller väl in under vårt ökade fokus på just social hållbarhet och psykosocial arbetsmiljö. Heja er!

Ny HR-partner inom vuxensegmentet

Den 2 december börjar Fredrika Sjöborg som ny HR-partner inom vux. Fredrika kommer främst att stötta våra bolag inom spelutveckling och Edtech. Hon har sin placering på kontoret i Stockholm. Fredrika kommer närmast från NielsenQ som HR-partner och har en bred erfarenhet inom många områden samt har även erfarenhet från att arbetat i internationella bolag. Vi ser fram emot att få in Fredrika i HR-teamet och önskar henne varmt välkommen!

Inför planeringen av julledigheter

Inför planeringen av semester i mellandagarna är det många av er som undrar hur man lätt hittar intjänande och sparade dagar för sina medarbetare. Du hittar uppgifterna i HR+, här finns en lathund. Och glöm inte bort er själva – alla behöver vi utrymme för återhämtning och vila!

Julkalender på temat Medarbetarskap

Ledarhubben har vi publicerat en härlig julkalender med konkreta tips på hur ni kan lyfta reflektion och dialog för att stärka såväl relationen till dig själv som till dina kollegor. Använd den dagligen eller vid några väl valda datum, vid kaffemaskinen, på veckomötet eller i teamschatten – välj ett sätt som funkar för dig och din arbetsgrupp. Lycka till!

Förändringar gällande chefsrekryteringar

Carina Åkemark, vår chefsrekryterare på Academedia har avslutat sin anställning. Om du behöver hjälp med att rekrytera en ny chef tag kontakt med din HR-partner så bistår vi med hjälp.

Information om AcadeMedias årliga enkäter

Inom AcadeMedia genomförs varje år en undersökning bland våra medarbetare. Syftet är att kartlägga verksamhetens styrkor och tydliggöra vad som behöver utvecklas. Resultaten är viktiga i uppföljningen av verksamheten och som underlag för planeringen inför kommande verksamhetsår.

Om årets undersökningar
Förberedelsearbetet inför AcadeMedias årliga enkäter är i full gång. I år återgår vi till Origo Group som leverantör och vi ser fram emot att fortsätta utveckla både processen och resultatredovisningen tillsammans med dem. Ett testutskick kommer att ske i början av december för att informera mottagarna om enkäterna samt säkra att vi har rätt mailadresser på plats.

Enkäterna genomförs under perioden 9 januari – 29 januari 2023 och resultatet presenteras i slutet av februari 2023. Enkäten är självklart anonym och inga svar kommer att redovisas för grupper med mindre än fem svarande.

Det är bra om du som chef under december informerar dina medarbetare om undersökningarna. Berätta gärna om när de startar, varför de görs och inte minst hur viktigt det är att alla verkligen svarar. Hög svarsfrekvens innebär tillförlitliga resultat som kan hjälpa oss att bli bättre.

Frågor?
Har du frågor kring undersökningarna kan du kontakta medarbetarundersokning@academedia.se, eller Linn Sandgren som är kontaktperson för oss inom vuxensegmentet.

Ny digital marknadschef för vuxensegmentet

Den 1 november började Alexander Wetterström som ny digital marknadschef för vuxensegmentet. Alexander kommer närmast från Eduplaytion och har lång erfarenhet av såväl strategiskt som operativt arbete inom digital marknadsföring. Alexander rapporterar till Emma Norin och har i dagsläget ett team på fyra personer. Alexander tillhör kontoret i Stockholm.

Vi är glada att ha Alexander på plats och hälsar honom varmt välkommen till vux!

Talangprogrammet 23/24 – nominering öppnar i februari

Talangprogrammet är ett utvecklingsprogram som sträcker sig under ett läsår och som riktar sig till medarbetare med potential att bli ledare. Deltagarna träffas vid fyra tillfällen under läsåret och däremellan förväntas deltagarna läsa kurslitteratur, genomföra övningar och ses (digitalt) för diskussion i sina basgrupper. Talangprogrammet avslutas med en examination inför koncernledningen. I februari öppnar nomineringen inför kommande läsårs Talangprogram. Det är chefer som nominerar medarbetare.

Förstelärar- och processledarutbildning BAS – anmälan till ny utbildningsomgång

I denna utbildning får medarbetare som förväntas leda utvecklande processer på sin skola verktyg för att planera och genomföra utvecklingsarbete samt förståelse för vad som behövs för att få till lärande och förändring i en grupp.  Utbildningen består av tre digitala träffar med start i februari. HÄR hittar du mer information och anmälan.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – anmälan till ny utbildningsomgång

Denna basutbildning ger dig förståelse för varför språket är så viktigt i alla ämnen och hur du kan sätta igång språkutvecklande processer i din egen verksamhet – oavsett om du är i klassrum eller i verkstad. Utbildningen består av fyra digitala träffar. Mer information och anmälan till vårens utbildningar hittar du HÄR.

Föreläsning för administratörer om hur du skiljer mellan viktigt och bråttom

Den 15 december klockan 14 gästar struktören David Stiernholm nätverksträffen för administratörer. David är en mästare på struktur och han kommer att dela med sig av sina bästa tips på hur vi kan prioritera rätt. Hur får vi tid att göra det som är viktigt, nå tydliga delmål (och fira dem) samt vara tillgängliga för våra kollegor och ändå få tid till alla uppgifter. Anmäl dig HÄR så mailas en möteslänk samma dag som föreläsningen. Detta är terminens sista administratörsträff och den kommer inte att spelas in.

Ledarforum på medarbetarwebben den 19 januari

Planeringen av AcadeMedias årliga Ledarforum är i full gång. För dig som är nyfiken på programmet finns det nu en adventskalender på medarbetarwebben där vi samlar information om Ledarforum. Varje fredag fram till jul kan du öppna en ny lucka som avslöjar något av innehållet för sändningen. Det är även på denna sida du kommer kunna följa sändningen den 19 januari. Målgruppen för ledarforum är alla ledare i AcadeMedia.

Månadens ros

Den här månadens ros tilldelas Ulrika Wallberg inom Business Control. Som spindeln i nätet har Ulrika styrt upp och hållit ihop vårt förvärv av Changemaker Educations AB. Frågor högt och lågt har fångats och bollats till rätt funktion. Med en stor portion tålamod och engagemang har hon styrt oss i hamn. Stort tack för det Ulrika!

Ny adress för våra bolag inom vuxensegmentet

På grund av att vi har haft problem med att viss post inte kommer fram till dem som behöver hantera vissa ärenden i tid (till exempel juridik och lön), kommer alla bolag inom vuxensegmentet att få huvudkontorets adress i Stockholm som ny adress. De enda som inte berörs i dagsläget är Alla utbildare och Framtidsutveckling som kommer att ändra adress först när vi tar över deras redovisning.

Påminnelse om underlag och mallar

Inom ekonomi använder vi oss av olika mallar som underlag för t ex kundfakturering och reserveringar i boksluten. När man skickar in ett ärende via Servicewebben till oss med underlag, är det viktigt att man alltid använder den senaste versionen av underlagsmallen. Dessa finns under ”Blanketter och mallar” på Servicewebben. Det är också viktigt att tänka på att det endast går att klistra in värden i mallarna, att klippa ut och ändra om i mallarna på annat sätt fungerar inte. Då går de sönder.

För er som skickar in reserveringar i boksluten finns det ett informationsdokument på medarbetarwebben som är bra att ha koll på. Ni hittar det som ett dokument längst ner på sidan om prognos och rapportering.

Påminnelse om att märka fakturor på korrekt sätt

Leverantörsreskontran vill påminna om vikten av att uppge ett korrekt projektnummer vid beställning av tjänst eller vara. I första hand ska projektnumret stå vid ”Er referens” på fakturan. Ett projektnummer består av sex siffror i en följd och får inte innehålla mellanslag, bindestreck eller andra tecken.

Det är också viktigt att ni vid beställning anger en korrekt fakturaadress till bolaget då fakturorna annars riskerar att komma på villovägar och gå vidare till inkasso. Läs mer här på medarbetarwebben. Tack för hjälpen!

Extra framförhållning inför julledigheten

Julledigheten står för dörren och för att vi alla ska kunna njuta av den på bästa sätt, önskar vi från ekonomisupport att alla försöker ha lite extra framförhållning när det gäller att skicka in faktureringsunderlag och ärenden till oss.

Här hittar ni info med viktiga datum för kundfakturering. Vi tackar för hjälpen och önskar alla en fin ledighet.

Viktiga datum att ha koll på

1 december – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
6 december – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
8 december – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till löneutbetalning för november. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.

Tips gällande dina medarbetares semesterdagar

Säkerställ att alla dina medarbetares semesterdagar som är uttagna under året och att de som ska tas ut i december är inlagda i Medvind. Se även till att eventuell ny frånvaro eller pågående frånvaro är förlängd och inlagd i Medvind i god tid inför våren.

Nu uppdaterar vi med intern information på engelska

Just nu pågår ett arbete med att uppdatera intern information till engelska, detta eftersom vi fått in bolag i vuxensegmentet där flera medarbetare har engelska som förstaspråk. Först ut är ett par guider och manualer som vi publicerat på Servicewebben. Här finns bland annat en manual för hur du byter språk till engelska i HR+ samt Medvind. Det kommer även att publiceras en introduktionsfilm till våra system på engelska inom kort. Nedan länkar direkt till aktuella sidor på servicewebben.

Manual för hur du byter språk i HR+ samt Medvind
För medarbetare – Tidrapportera i Medvind
För medarbetare – Klarmarkera din tidrapport i Medvind

Nytt från Lekolar

Direktnummer
Vår möbelleverantör Lekolar har skapat ett direktnummer för AcadeMedia för frågor och beställningar av möbler. Ange alltid att du ringer från AcadeMedia, det krävs för att rätt avtalsvillkor ska gälla. Lekolars direktnummer är 0479-199 67.

Ny webbshop för återbrukade möbler
Lekolars nya webbshop RE:USE erbjuder möbler till förskolor och skolor som till stor del annars hade kasserats. Projektet är en naturlig konsekvens av koncernens alltmer cirkulära hållbarhetsperspektiv. Priserna som visas är nettopriser, vid inköp av större volym, kontakta academedia@lekolar.se

Utbildningen i digital säkerhet är obligatorisk

I år genomfördes för första gången utbildningen i digital säkerhet för alla medarbetare inom AcadeMedia. Informationssäkerhetsteamet har fått mycket positiv feedback på både innehåll och modell för genomförandet. Utbildningen är numera obligatorisk, vilket vi ser mycket positivt på. Innehållet uppdateras kontinuerligt utifrån vad som sker i vår omvärld och eftersom utvecklingen inom säkerhetsområdet går fort skall utbildningen genomföras årligen för att hålla kunskaperna färska.

Flera av er som har genomfört utbildningen har trots detta ändå fått en påminnelse om att slutföra den. Det beror på att många inom AcadeMedia har fler än en e-postadress. Båda adresserna har tyvärr åkt med i databasen vilket medfört att man då fått en påminnelse för den adress man inte har använt under utbildningens gång. Har du genomfört hela utbildningen så kan du bortse från påminnelsen. Till nästa utbildningstillfälle kommer vi bara att skicka ut till en e-postadress så att vi slipper felaktiga påminnelser samt underlätta uppföljning.

Tack för att ni hjälper till att hålla AcadeMedia tryggt och säkert!

Visselblåsartjänsten Trumpet

Det är viktigt för oss att alla eventuella misstankar om oegentligheter och problem rapporteras. Det är bara när vi känner till problem som vi kan agera. Därför vill vi åter påminna om vår visselblåsartjänst som är öppen för alla (inte bara medarbetare) som vill göra en anmälan, anonymt eller ej. Läs mer om vår visselblåsarpolicy här på medarbetarwebben. Du når rapporteringstjänsten Trumpet här.

Webbinarium om frågor kopplat till det systematiska brandskyddsarbetet

Välkommen till ett webbinarium för dig som vill ha en introduktion eller påminnelse om hur vi arbetar med brandskydd inom AcadeMedia, vilka rutiner som finns och vilket stöd man kan få. Under webbinariet kommer AcadeMedias kontaktpersoner för brandskydd berätta om våra rutiner, och leverantören Dafo kommer att svara på vanliga frågor om det systematiska brandskyddsarbetet.

Datum: 18 januari klockan 14.00 -15.00. Teamslänk skickas ut samma dag.
Anmälan: Mer information och anmälan finns i utbildningswebben.

Årets sista nyhetsbrev!

Det här är årets sista nyhetsbrev från koncern- och segmentsstaberna. Nästa nyhetsbrev utkommer den 1 februari. Har du något du skulle vilja läsa om då, hör av dig till mig!

En riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Nina Lindblom, kommunikationschef AcadeMedia vuxenutbildning