AcadeMy förskola
Talangprogrammet 23/24 – nominering öppnar i februari
Talangprogrammet 23/24 – nominering öppnar i februari Talangprogrammet är ett utvecklingsprogram som sträcker sig under ett läsår och riktar sig till medarbetare med potential att bli ledare. Deltagarna träffas vid fyra tillfällen under läsåret och däremellan förväntas deltagarna läsa kurslitteratur, genomföra övningar och ses (digitalt) för diskussion i sina basgrupper. Talangprogrammet avslutas med en examination inför koncernledningen. I februari öppnar nomineringen inför kommande läsårs Talangprogram. Det är chefer som nominerar medarbetare.
Ledarforum på medarbetarwebben
Med mindre än två månader kvar är planering och produktion av innehåll till AcadeMedias årliga Ledarforum i full gång. För dig som är nyfiken på programmet finns det nu en sida på medarbetarwebben där vi samlar information gällande Ledarforum i form av en adventskalender. Varje fredag fram till jul kan du öppna en ny lucka som avslöjar något av innehållet för sändningen. Det är även på denna sida du kommer kunna följa sändningen den 19 januari. Målgruppen för ledarforum är alla ledare i AcadeMedia.
Föreläsning för administratörer om hur du skiljer mellan viktigt och bråttom
Den 15 december kl. 14 gästas nätverksträffarna för administratörer av struktören David Stiernholm. David är en riktig mästare på struktur och kommer under den digitala föreläsningen att dela med sig av sina bästa tips på hur vi kan prioritera rätt lätt. Han kommer bland annat prata om att få tid att göra det som är viktigt, nå tydliga delmål (och fira dem) samt hur vi kan vara tillgängliga för våra kollegor och ändå få tid till alla uppgifter. Anmäl dig HÄR så mailas möteslänk ut samma dag som föreläsningen. Detta är terminens sista administratörsträff och den kommer inte spelas in.
Prisbeslut 2023 – mailas till prisbeslut@academedia.se
Kommunerna kommer under december månad att börja skicka ut sina prisbeslut inför 2023, vilket innebär att prisgruppen påbörjar sitt arbete med att granska och analysera besluten samt prisutvecklingen.
Kommunerna ska skicka besluten till huvudmannen och inte till skolorna, men av erfarenhet vet vi att så inte alltid sker, därför är det viktigt att alla beslut som kommer till skolorna omedelbart mejlas vidare till prisbeslut@academedia.se.
Detta utifrån att vi har tre veckor på oss att överklaga prisbeslut från den tidpunkt vi tagit del av det.
Ny rutin för beställning och utdelning av SL-biljetter och kort för skolor i Stockholm
I samband med att SL påbörjat övergången till ett nytt biljettsystem för företag och skolor har SL också uppdaterat sin e-handel.
För att säkerställa att vi kan hantera detta har vi tagit fram en ny rutin. Det är, som tidigare, viktigt att vi har rätt uppgifter på vilka elever som har vilket busskort i Schoolsoft för att vi skall kunna fakturera kostnaden till hemkommunen.
På denna sida hittar du den nya rutinen.
Mer information om förändringen finns på SL’s hemsida.
Nytt från Lekolar
Direktnummer
Vår möbelleverantör Lekolar har skapat ett direktnummer för AcadeMedia för frågor och beställningar av möbler. Ange alltid att du ringer från AcadeMedia, det krävs för att rätt avtalsvillkor ska gälla. Lekolars direktnummer är 0479-199 67.
Ny webbshop för återbrukade möbler
Lekolars nya webbshop RE:USE erbjuder möbler till förskolor och skolor som till stor del annars hade kasserats. Projektet är en naturlig konsekvens av koncernens alltmer cirkulära hållbarhetsperspektiv. Priserna som visas är nettopriser, vid inköp av större volym, kontakta academedia@lekolar.se
Snart dags för AcadeMedias årliga enkäter
2023 års koncerngemensamma enkäter skickas ut den 9 januari med sista svarsdag 29 januari för vårdnadshavare, elever och medarbetare. Mottagare är vårdnadshavare till barn och elever i för- och grundskolan, elever i grundskolan (från årskurs 4) och gymnasiet samt medarbetare inom koncernen. I år är det Origo Group AB som är vår samarbetspartner.
Testutskick och resultatredovisning
I början av december kommer ett testutskick att göras till samtliga medarbetare och samtliga vårdnadshavare inom förskolan och grundskolan med information om respektive undersökning. Syftet med utskicket är både att informera mottagarna om enkäterna och att säkra att vi har rätt mailadresser. Resultaten redovisas i slutet av februari i webbportalen OrigoLive.
Informera dina medarbetare
Det är bra om du som chef informerar dina medarbetare redan nu under december om undersökningarna. Berätta när de startar, varför de görs och inte minst hur viktigt det är att alla verkligen svarar. Hög svarsfrekvens innebär tillförlitliga resultat som kan hjälpa oss att bli bättre. Då ger resultaten också en mer rättvisande bild av våra utvecklingsområden.
Frågor och funderingar
Har du frågor kring enkäten, förberedelser eller genomförandet kan du kontakta kundundersokning@academedia.se eller medarbetarundersokning@academedia.se.
Tips till dig som är chef
Säkerställ att alla dina medarbetares semesterdagar som är uttagna under året och de som ska tas ut i december är inlagda i Medvind. Se även till att eventuell ny frånvaro eller pågående frånvaro är förlängd och inlagd i Medvind i god tid inför våren.
Viktiga datum från lön
1 december – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
6 december – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
8 december – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till löneutbetalning för december. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.
Visselblåsartjänsten Trumpet
Det är viktigt för oss att alla eventuella misstankar om oegentligheter och problem rapporteras. Det är bara när vi känner till problem som vi kan agera. Därför vill vi åter påminna om vår visselblåsartjänst som är öppen för alla (inte bara medarbetare) som vill göra en anmälan, anonymt eller ej. Läs mer om vår visselblåsarpolicy här på medarbetarwebben. Du når rapporteringstjänsten Trumpet här.
Webbinarium om frågor kopplat till det systematiska brandskyddsarbetet
Välkommen till ett webbinarium för dig som vill ha en introduktion eller påminnelse om hur vi arbetar med brandskydd inom AcadeMedia, vilka rutiner som finns och vilket stöd man kan få. Under webbinariet kommer AcadeMedias kontaktpersoner för brandskydd berätta om våra rutiner, och leverantören Dafo kommer att svara på vanliga frågor om det systematiska brandskyddsarbetet.
Datum: 18 januari klockan 14.00 -15.00. Teamslänk skickas ut samma dag.
Anmälan: Mer information och anmälan finns i utbildningswebben.