Marias bibliotek
AcadeMedia Academy får ofta frågor om litteraturtips inom olika områden. Därför har vi samlat förslag och rekommendationer på kompetenshöjande litteratur i det som vi kallar Marias bibliotek.
Här kan du se filmer där Maria Bivesjö intervjuar olika författare. Du kan ta del av kortare summeringar/recensioner av litteratur som riktar sig till medarbetare i AcadeMedia – lärare, elevhälsopersonal, fritidspedagoger, skolledare och så vidare. Länk till biblioteket finns här, trevlig läsning!
Motiverande samtal
Denna utbildning riktar sig till dig som arbetar som handledare, coach eller har ett pedagogiskt arbete där du behöver få verktyg för att motivera någon. Materialet har i första hand tagits fram för coacher och handledare inom Eductus men passar även medarbetare som arbetar inom andra verksamheter. Du hittar utbildningen på utbildningswebben.
AcadeMedias egna kortlekar!
AcadeMedia har tagit fram två kortlekar, en om värdegrund och en om utbildning. Dessa delades ut under Bokmässan och blev snabbt populära. Kortleken om värdegrund innehåller kort som ska användas för utvecklande och karaktärsstärkande samtal med barn, unga och även mellan kollegor. Kortleken om utbildning innehåller kort med frågor kopplat till ledarskap, pedagogik, skolkultur och delaktighet för att utveckla undervisningens kvalitet.
Vill du eller din organisation också få kortlekar skickade till er? Skicka ett mejl till academy@academedia.se!
Administratörsträff
14 december Beppe Singer får avsluta 2023 års administratörsträffar. Beppe Singer, programledare, författare och lärare ska föreläsa om NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Hur kan man som administratör/intendent stötta och vägleda personer med NPF? Anmälan till den digitala träffen görs på utbildningswebben. Rabatterad föreläsning med Beppe Singer Alla enheter i AcadeMedia har möjlighet att till ett rabatterat pris boka en föreläsning med Beppe Singer – programledare, producent, författare, lärare och föreläsare. Beppe kan bidra med inspiration och perspektiv på många olika vis, men det är särskilt föreläsningen “10 sätt att misslyckas som lärare” han rekommenderar AcadeMedias verksamheter. På utbildningswebben berättar Beppe själv om sin föreläsning samt att du kan se hur du går tillväga för att boka en föreläsning!
2024 års koncerngemensamma enkäter skickas ut den 8 januari med sista svarsdag 28 januari för vårdnadshavare, elever och medarbetare. Mottagare är vårdnadshavare till barn och elever i för- och grundskolan, elever i grundskolan (från årskurs 4) och gymnasiet samt medarbetare inom hela koncernen i Sverige. Liksom föregående år är Origo Group AB vår samarbetspartner.
Testutskick och resultatredovisning
I början av december kommer ett testutskick att göras till samtliga medarbetare och vårdnadshavare inom förskolan och grundskolan som uppgetts ingå med information om respektive undersökning. Syftet med utskicket är både att informera mottagarna om enkäterna och att säkra att vi har rätt mailadresser. Resultaten redovisas i slutet av februari i webbportalen OrigoLive.
Informera dina medarbetare
Det är bra om du som chef informerar dina medarbetare om undersökningarna redan nu. Berätta när de genomförs och hur viktigt det är att alla verkligen svarar. Hög svarsfrekvens innebär tillförlitliga resultat som kan hjälpa oss att bli bättre. Då ger resultaten också en mer rättvisande bild av våra utvecklingsområden.
Frågor och funderingar
Har du frågor kring enkäten, förberedelser eller genomförandet kan du kontakta kundundersokning@academedia.se eller medarbetarundersokning@academedia.se.
Leverantörsfakturor och Opto
Vi behöver er hjälp att minska administrationskostnaden och underlätta vår gemensamma hantering av leverantörsfakturor. Välj våra ramavtalsleverantörer i så stor utsträckning som möjligt och uppge alltid korrekta fakturauppgifter till era leverantörer. Det är också viktigt att hantera fakturorna i Opto regelbundet.
På denna sida ser du vilka ramavtalsleverantörer vi har. Vi vill även tipsa om utbildning för korrekta inköp och fakturahantering i Opto, ni hittar den här på Utbildningswebben.
Du hittar information om vilket bolag och referens du ska uppge samt hur fakturan når oss (det vill säga vilken e-mailadress leverantören måste skicka fakturan till) på denna sida på medarbetarwebben. Hjälp oss gärna att minimera onödiga förseningsavgifter och försämrad kreditvärdering som kan påverka våra framtida inköpsmöjligheter.
Tips och trix i Opto
Vid attest av fakturor i Opto är det viktigt att man alltid kontrollerar att rätt konto används i konteringen. För att underlätta detta går det att ställa in så att konteringsfliken alltid visas när man tittat på en faktura. När du är inne i inkorgen, klicka på kugghjulet och välj ”konteringar” som primär flik vid öppning.
Ny folder med frågor och svar om AcadeMedia och friskolesystemet
Nu finns det en ny informationsfolder (digital och tryckt) där vi besvarar vanliga frågor om AcadeMedia och friskolesystemet.
Rektorer som vill ha några exemplar av den fysiska foldern kan kontakta jenny.wahlberg@academedia.se så skickar vi upp till 20 foldrar till er enhet.
Här hittar du foldern på medarbetarwebben.
IKEA
Om ni inte redan ansökt om byte av kundnummer efter sommaren så passa på att göra det under december månad. Går det inte av någon anledning kan ni alltid ansöka om helt nytt kundnummer. Mer information om IKEA finns på medarbetarwebben.
Vid köp av kontor och förbrukningsmaterial – använd Lyreco
Det är förmånligt, och i enlighet med vår inköpspolicy, att handla av ramavtalsleverantör Lyreco. Vi har säkerställt fördelaktiga priser hos Lyreco på de flesta produkter, särskilt inom hygienmaterial där vi kan göra betydande kostnadsbesparingar på tusentals kronor.
För att ta del av våra förhandlade priser behöver ni ett web-inlogg, det får ni genom att fylla i en ansökan och skicka till Lyreco. Avtalade priser är märkta med en blå plupp bredvid artikelnumret och priset som visas är inklusive moms.
Ansökan finns längst ned på Lyreco-sidan på medarbetarwebben. Saknar ni någon artikel som ni skulle vilja ha i sortimentet ber vi er att kontakta Inköp via servicewebben.

De närmaste månaderna kommer det att ta lite längre tid än vanligt att få återkoppling på IT-ärenden. Detta gäller både ärenden som skickas in via servicewebben och ärenden som anmäls via telefon. Skälet är att den avdelning som tar emot och hanterar dessa supportärenden har en lägre bemanning än normalt under en period, men flera nyrekryteringar pågår.
För att våra verksamheter ska påverkas i så liten utsträckning som möjligt finns externa konsulter på plats för att stötta upp. Dessa är dock inte lika vana vid de system vi använder och handläggningstiden blir därmed något längre.
Vi hoppas på överseende och ber om tålamod. Vi jobbar hårt för att så snabbt som möjligt komma upp i normal kapacitet.
Viktig information om kommande löneutbetalningar
Under 2024 kommer AcadeMedia att byta bank. Som ett led i det kommer alla medarbetare i Sverige, oavsett anställningsform och bolagstillhörighet, behöva registrera sina bankkontouppgifter. Det beror på att vår nuvarande bank Nordea, på grund av banksekretess, inte får lov att ge oss de bankuppgifter de har registrerade idag.
Alla medarbetare och chefer kommer att få information om vad de behöver göra via brev, e-post och befintliga system vi använder för att tidrapportera samt på sina lönebesked. Informationen går ut till medarbetare och chefer med start i januari 2024. Information finns även på medarbetarwebben
För chefer med medarbetaransvar:
Säkerställ redan nu att dina medarbetare har rätt inloggningsuppgifter
För att medarbetare ska kunna registrera sina bankkontouppgifter från och med den 25 januari behöver de ha fungerande inloggningsuppgifter (AcadeMedia-inlogg). Samma uppgifter som används för att logga in på exempelvis mejlen (Outlook), SchoolSoft och på låsta sidor på AcadeMedias medarbetarwebb.
Om du som chef har medarbetare, till exempel timanställda, som inte har tillgång till sina inloggningsuppgifter behöver du redan nu beställa nya via AcadeMedias IT-avdelning. Klicka här för att komma till servicewebben där du kan lägga ett ärende.
Ny rutin för registrering av nyanställdas bankkontouppgifter
Från och med den 25 januari kommer chefer behöva fylla i nyanställdas bankkontouppgifter när anställningen registreras på servicewebben. Här kommer ett nytt obligatoriskt fält att finnas.
Till och med den 30 april kommer medarbetare fortsatt att behöva registrera sitt bankkontonummer hos Nordea precis som idag. Det blir alltså dubbel registrering under en övergångsperiod.
Från och med den 1 maj 2024 behöver bankkontouppgifterna endast registreras av chefen på servicewebben.
Du hittar mer information på medarbetarwebben
Frågor
Om du har frågor om ovanstående är du välkommen att mejla till lonekonto@academedia.se.
Viktiga datum från Lön
1 december – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resor och utlägg.
6 december – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
8 december – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Registrerade semesterdagar
Säkerställ att alla dina medarbetares semesterdagar som är uttagna under året och som ska tas ut i december är inlagda i Medvind. Se även till att eventuell ny frånvaro eller pågående frånvaro är förlängd och inlagd i Medvind i god tid inför våren så att inte felaktig lön betalas ut.
Kontakta gärna oss!
Har du någon fråga eller fundering? Tveka då inte att kontakta oss, så hjälper vi dig. Du når oss på telefon: 0771-794401, vardagar mellan 09:00 – 15:00
På utbildningswebben hittar du även andra förinspelade webbinarier om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.