Decemberhälsning från Christer
I årets sista månadshälsning från segmentschef Christer Hammar får du som chef pepp inför kommande affärsplanearbete, exempel på fina samverkansprojekt inom vuxenutbildningen och tankar inför julledigheten. Häng med!
Vår omvärld – en föränderlig värld
Som vanligt finner du vår omvärldsrapport för föregående månad här: Omvärld AcadeMedia Vux november 2024 I rapporten fångar och förmedlar vi händelser och trender som är relevanta för oss utifrån följande fem bevakningsområden: upphandling, politik/reformer, demografi, konkurrenter och AI.
Visste du att..?
…vi har en produktionshubb inom YH som jobbar med digital utbildningsproduktion (DUP)? Som hjälper verksamheterna att digitalisera och utveckla YH-kurser, program och företagsutbildningar. Eller annan typ av filmproduktion i utbildningssyfte och informationsspridning. Kika in på deras yta under Affärstypsidan för YH. Så bra!
…vi har ett internationellt utbyte på NTI-skolan? Den 25-29 november hade NTI-skolan förmånen att stå värd för ett internationellt utbyte med komvuxlärare från Spanien. De besökande lärarna fick lära sig mer om komvux i Sverige i allmänhet och vuxenutbildning på distans i synnerhet. Projektet finansierades av EU genom Erasmus+. Fokusteman för utbytet var Edtech, hållbar utveckling och goda praktiker. Utbytet har varit ett ypperligt tillfälle att lära av varandra inom dessa tre områden. Besöket har gett NTI-skolan värdefulla internationella perspektiv på vuxenutbildning och utökat vårt kontaktnät. Heja er!

Tips – årets julkalender från Hej! Engagemang
Årets julkalender från Hej! Engagemang är fylld med enkla och inspirerande tips för att stärka teamkänslan och skapa trygghet. Ta del av små dagliga handlingar som kan fördjupa samarbetet i din grupp och göra december lite varmare! Vi har lagt upp julkalendern på Ledarhubben.
HR-data i Power BI
Nu finns även HR-data i Power BI, likt ekonomirapporten. Här kan du som chef med personalansvar följa nyckeltal för antal anställda, personalomsättning och frånvaro.
Den 30 januari kommer vi att hålla ett webinar för att gå igenom rapporten och hur du kan använda den – du kan redan nu anmäla dig här. Mer information om rapporten hittar du redan nu på medarbetarwebben.
Lönerevisionsprocessen 2025
Under 2025 kommer våra kollektivavtal samt löneavtal att förhandlas om. Det är Almega tjänsteförbunden samt Unionen och Sveriges Ingenjörer som omförhandlar Utbildningsavtalet. Eftersom dessa förhandlingar bygger på Industriavtalet och det så kallade märket, vill vi redan nu flagga för att det kan bli förseningar till våren.
Trots detta kan vi givetvis börja att genomföra prestationssamtal under januari och februari för de bolag som omfattas av Utbildningsavtalet (alla förutom KUI, Movant och Linguista). Konkreta löneförslag kan vi sätta först när löneavtalet är klart och vi har förutsättningarna klara för oss. Mer information kring processen kommer efter årsskiftet via HR. Har du frågor så är du alltid välkommen att kontakta din HR-partner.
Medarbetarundersökning 2025
Inom AcadeMedia genomförs varje år en undersökning bland våra medarbetare. Syftet är att kartlägga verksamhetens styrkor och tydliggöra vad som behöver utvecklas. Resultaten är viktiga i uppföljningen av verksamheten och som underlag för planeringen inför kommande verksamhetsår.
Förberedelsearbetet inför AcadeMedias årliga medarbetarundersökning är i full gång. Vi samarbetar med Origo Group som sammanställer resultaten via Origo Live för alla behöriga chefer. Ett testutskick kommer att ske i början av december för att informera mottagarna om enkäterna samt säkra att vi har rätt mailadresser på plats.
Enkäterna genomförs under perioden 7 januari – 26 januari 2025 och resultatet presenteras i slutet av februari 2025. Enkäten är självklart anonym och inga svar kommer att redovisas för grupper med mindre än fem svarande.
Det är bra om du som chef informerar dina medarbetare om undersökningarna redan nu i december. Berätta gärna om när de startar, varför de görs och inte minst hur viktigt det är att alla verkligen svarar. Hög svarsfrekvens innebär tillförlitliga resultat som kan hjälpa oss att bli bättre.
Frågor?
Har du frågor kring undersökningarna kan du kontakta medarbetarundersokning@academedia.se, eller Linn Sandgren som är kontaktperson för oss inom vuxensegmentet.

Viktiga datum
2 december – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa och utlägg.
5 december – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa och utlägg. Glöm inte att se över och förläng ledighetsansökningar i Medvind innan attest.
9 december – sista dag att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Tips till dig som är chef
Säkerställ att alla dina medarbetares semesterdagar som är uttagna under året och som ska tas ut i december är inlagda i Medvind. Se även till att eventuell ny frånvaro eller pågående frånvaro är förlängd och inlagd i Medvind i god tid inför våren så att inte felaktig lön betalas ut.
Kontakta gärna oss
Har du som chef någon fundering eller vill bolla någon fråga, ring gärna oss på telefon: 0771-794401, vardagar mellan 09:00 – 15:00 så hjälper vi dig.

Dags för nästa digitala administratörsträff
Den här gången får vi träffa Monica Erestam Starck från My Strong Mind. Hon är pedagog och kommer att dela med sig av hur forskningen visar att en hjärna i positiv sinnesstämning blir mer kreativ, bättre på att lösa problem och på att lära sig nya saker. En spännande och givande digital föreläsning.
Datum och tid: 5 december klockan 14-14.45
Anmälan: görs här på Academy
Lansering av nytt utbildningsmaterial i samverkan med AcadeMedia Vägledning
Academy har skapat nytt utbildningsmaterial med 21 filmer i samverkan med AcadeMedia Vägledning. Målsättningen är att informera olika målgrupper om värdet av studie- och yrkesvägledning. Exempel på målgrupper som de olika filmerna riktar sig till är: elever och deltagare inom grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning, vårdnadshavare och skolpersonal.
De två första filmerna finns nu tillgängliga på Academy. Den första handlar om vikten av vägledning och studie- och yrkesvägledarens arbete, den andra handlar om vad det innebär att gå på gymnasiet (GY11).

Ny medarbetare till Verksamhetsstöd Kvalitet
Den här månaden vill vi välkomna Camilla Cederström, kvalitetsutvecklare för Hermods, till vår grupp inom verksamhetsstöd på segment. Camilla kommer från Hermods affärsstöd där hon senast hade en roll som Kvalitets- och hållbarhetsansvarig. Camilla kompletterar vår arbetsgrupp på ett väldigt bra sätt och vi är så glada för att du är hos oss nu. Varmt välkommen!
Mätning av Deltagarupplevelsen
Nu har vi avslutat höstens mätning och resultatet hittar du som chef i respektives bolagsrapport. Inom kort publiceras även en sammanställning på vår Genomförandesida i Ledningssystemet.
I syfte att få ökade möjligheter att jämföra oss med andra aktörer, både nationellt och internationellt, har några förändringar genomförts i årets mätning. Viktigt att tänka på är att jämförelser med tidigare år kan behöva göras med försiktighet på grund av detta. Förändringarna är:
⇒ Byte till en 5-gradig skala – Den 10-gradiga svarsskalan har ersatts med den betydligt vanligare 5-gradiga skalan.
⇒ NPS har införts – Det internationellt vedertagna måttet NPS (Net Promoter Score) har införts. Måttet bygger på en standardiserad rekommendationsfråga som ställs på skalan 0-10.
⇒ Frågorna har justerats – Frågorna har setts över för att motsvara aktuella krav i exempelvis det nya nationella kvalitetssystemet samt för att öka möjligheterna till relevant jämförelse med andra aktörer.
Aktuella webbinarium december – januari
Onboarding för nya utbildningsledare – gäller YH
Datum och tid: 5 december klockan 9-16
Innehåll: Onboarding av nya utbildningsledare består av två tematräffar. Detta tillfälle är det tema 2 som behandlar AcadeMediamodellen, mätningar och systematiskt kvalitetsarbete.
Länk till anmälan finns på Affärstypsidan för YH
Kontakta michel.mleczkovicz@academedia.se vid eventuella frågor
AI – fusk eller lärande? (inspelad repris) – gäller ALLA
Datum och tid: 10 december klockan 10-11 samt 8 januari klockan 10-11
Innehåll: Detta är inspelningar av webbinariet med samma namn och därav finns ingen möjlighet att ställa frågor till vår gästföreläsare Erik Winerö.
Länk till registrering 10 december
Länk till registrering 8 januari
Kontakta malin.nylen@academedia.se vid eventuella frågor.

Aktuellt från Ekonomiservice
I början på januari är det dags för halvårsbokslut. Tänk på att hantera era fakturor i Opto löpande under jul och nyår, samt lägga in ersättare om ni har kommit överens med någon om det.
Vi vill också göra dig uppmärksam på att deadlines för inskickande av underlag till kundfaktureringen skiljer sig från övriga månader. Information om det finns på Servicewebben.
Vi uppdaterar löpande våra mallar för olika typ av ärenden och bokföring. Därför vill vi påminna om att alltid ladda ner den senaste version ifrån Servicewebben när du ska skicka in ett ärende till oss.

Påminnelse om brandskydd
Vintertid betyder ökad brandrisk. När vintern och mörkret närmar sig ökar risken för bränder, vilket gör det extra viktigt att ha koll på brandskyddet. Vi vill därför påminna om ert SBA-system. Nu är det ett utmärkt tillfälle att logga in i SBA Axess och säkerställa att alla kontroller är korrekt genomförda, samt att ni har full koll på eventuella avvikelser och risker i er lokal. Genom att ta SBA på allvar och anpassa det efter säsongen minskar risken att drabbas av brandrelaterade incidenter
Lite nytt kring leverantörer
Ahlsell – har tagit fram en beställningsmall för färg, se mer info på Inköps sida för Ahlsell.
Beleco – nytt avtal med leverantör som erbjuder inredningslösningar på leasing, vilket kan passa vid tillfälliga utbildningar. Se mer om avtalet framöver på Inköps sida om Möbler.
Jula – byter faktureringslösning under första kvartalet 2025 vilket innebär att de lyfter över alla kundnummer till Resurs Bank. I samband med det gör Jula i samråd med oss en städinsats för att lyfta över korrekt information. Detta är en engångsåtgärd varefter vi kommer uppdatera kontaktinformation från centralt håll.

Nya sidor för AI och digitalisering
Utvecklingen av AI och annan digital teknik går snabbt och inom AcadeMedia pågår ett intensivt arbete med dessa frågor. Nu finns det nya sidor här på medarbetarwebben där du som medarbetare kan ta del av information, inspiration, policyer, riktlinjer, omvärldsbevakning och annat som påverkar och stödjer AcadeMedias digitala resa.
Sidorna är under uppbyggnad och kommer att uppdateras allt eftersom.
Riktlinjer för AI-användning
Nu finns riktlinjer för AI-användning för medarbetare. Riktlinjerna ger vägledning utifrån AI-policyn till hur AI-system får användas inom AcadeMedia på ett säkert, etiskt och innovativt sätt. Läs nyheten på AI- och digitaliseringssidan, där även riktlinjerna finns. Vid frågor kontakta närmaste IT-ansvarig.

Digital sändning med VD Marcus Strömberg med gäster
Missade du det senaste digitala frukostmötet som sändes den 28 november? Här kan du se sändningen i efterhand.
Månadens gäster var:
– Anna Jaeger, rektor Sjölins Södermalm och Melker Andersson, elev
– Evelin Löfvendahl, chef AcadeMedias studie- och yrkesvägledning
– Monica Gallon, affärsområdeschef KUI