Christer Hammar besöker Hermods yrkeshögskola i Solna. I klippet träffar vi utbildningschef Anders Raanaes och två deltagare som ger oss en inblick i verksamheten och vad den fina MYH-tilldelningen innebär för dem. Dessutom uppmärksammar vi Anette Wahlgren som mottog ett av AcadeMedias ärofyllda ledarskapspriser.

Omvärldsbevakning – vad hände under januari?

Med omvärldsrapporten fångar och förmedlar vi händelser och trender som är relevanta för oss. Omvärldsrapporten ser tillbaka på föregående månad utifrån de fyra bevakningsområdena: upphandling, politik/reformer, demografi och konkurrenter. Läs rapporten här

Dags att nominera till Talangprogrammet 24/25

Nu är nomineringen öppen för Talangprogrammet 24/25! Talangprogrammet riktar sig till medarbetare med potential att bli ledare. Medarbetare inom hela AcadeMedia kan bli nominerade av sina chefer. En förutsättning för att delta är att de nominerade inte redan har ett chefsuppdrag med personalansvar och inte heller går rektorsprogrammet. Vill du läsa mer om Talangprogrammet gör du det här.
Är du chef och vill nominera någon av dina medarbetare? Då gör du det på länken här! Nomineringen är öppen till den 10 mars.

Regionala lärarträffar

Regionala lärarträffar i Stockholm, Göteborg och Malmö – seminarium om lärande och välmående inom utbildning. Även i vår anordnar Academy lärarträffar för pedagogisk personal inom AcadeMedia. Här delar vi erfarenheter, tips och tankar med varandra, alltid med gemensamt fokus på att utveckla god undervisning för barn, elever och vuxenstuderande. I vår kommer träffarna att handla om hur vi kan arbeta med elevernas lärande och välmående inom utbildning. Vi har med oss gäster som föreläser och som kommer att ge oss konkreta verktyg om hur vi kan arbeta hälsofrämjande och förebyggande med fokus på barn, unga och vuxenstuderandes välmående, med tydlig koppling till hur detta bidrar till framgång i undervisningen och i våra övriga verksamheter.
Anmäl dig till någon av träffarna i Stockholm, Göteborg eller Malmö här.

Nätverk för administratörer

Varmt välkommen till medarbetarträffar för dig som arbetar med administration! Under våren erbjuder vi fyra digitala tillfällen om allt från hur du lyckas med din skriftliga kommunikation till hur du behåller fokus när du jobbar med många olika saker. Varje träff är fristående och du deltar i den mån du kan och vill. Du hittar datum, anmälan och mer information om teman här. 

AcadeMedias Global Learning Day 2024

Årets upplaga av Global Learning Day sker den 5 mars klockan 9-12. På den digitala konferensen, som genomförs på engelska, belyser vi olika aspekter av det innovativa arbete som sker inom AcadeMedia rörande internationalisering och olika utbytesprogram med fokus på Erasmus+. På Global Learning Day får du möjlighet att lyssna till inspirerande talare från AcadeMedias olika segment, varumärken och länder. Du får även chansen att lyssna till inbjudna experter från bland annat RISE Research Institutes of Sweden och Europeiska kommissionen. Registrera dig här senast 29 februari.

SETT-mässan – rabatt

Den 16-18 april genomförs SETT-mässan i Stockholm – en värdefull mötesplats för innovativ skolutveckling och livslångt lärande. Temat för året är “Mellan skärmtid och samhällsansvar”. AcadeMedia finns på plats bland utställarna (vi återbrukar vår fina monter från höstens bok- och biblioteksmässa). Vi kommer också ha representanter från våra verksamheter med i seminarieprogrammet och på mässans öppna scen, vilket vi är väldigt glada för.
Medarbetare i AcadeMedia har rabatt på SETTivalbiljetten. Koden UTST2024 ger dig möjlighet att köpa biljett till alla tre dagarna till priset av en dag, det vill säga 795 kronor. Du kan också anmäla dig kostnadsfritt till att endast besöka utställningsdelen. SETTstage är öppen för alla besökare, även de som bara har en mässbiljett. Läs mera här.

Lärande och välmående

Fredagen den 19 januari anordnade AcadeMedia Academy ett inspirationsseminarium med tre internationella gäster som utifrån olika perspektiv föreläste om lärande och välmående inom utbildning. Seminariet spelades in och respektive föreläsning samt den avslutande frågedelen kan ses på utbildningswebben.

Ledarforum 2024

Den 18 januari 2024 genomfördes AcadeMedias årliga ledarforum. Efter 3 år med digitala Ledarforum var det äntligen dags för våra 500 ledare att mötas tillsammans! Det var en innehållsrik dag med inspirerande talare och erfarenhetsutbyten. Dessutom framfördes fina dans- och musikinslag av barn och elever från våra verksamheter.
Vill du se en video med höjdpunkter från dagen finns den här. På denna sida kan du även läsa mer om vinnarna i AcadeMedias ledarutmärkelser.

Dataskyddsteamet får utökade resurser

Dataskyddsteamet stärker upp med ytterligare resurser som kommer att stötta samtliga segment med allt ifrån registerförteckningar till granskningar och bedömningar. Har du några frågor gällande dataskydd, maila oss på dataskydd@academedia.se.

Företagskort - personliga Eurocard

Om du har ett personligt Eurocard via Academedia är det samtliga affärsrelaterade kvitton du ska skicka in som underlag till din utläggsredovisning till lön. Fakturan betalar du privat, gör en utläggsredovisning till lön och bifogar samtliga kvitton och får därefter ersättning i samband med löneutbetalning. Det är enbart kvitton som är godkända underlag.

Vid avslut av anställning skall även Eurocardet avslutas – det kan du göra via Servicewebben/Ekonomiservice/Redovisning – säkerställ det om du har en medarbetare/chef som slutar – ofta glöms detta bort – nu kan du enkelt göra det via Servicewebben.

Information om Falck företagshälsovård

Falck är vår leverantör av företagshälsovård och hjälper oss i arbetsrelaterade ärenden kopplat till bland annat arbetsmiljö, rehabilitering, psykosociala arbetsrelaterade frågor och hälsa. Tidigare har respektive bolags HR-partner varit beställare av dessa tjänster hos Falck, efter information från chef. Nytt från januari 2024 är att varje chef istället kommer vara den som beställer tjänster hos Falck, men vi rekommenderar alltid att ni diskuterar frågan tillsammans med HR. Mer information om Falck och vilka tjänster de hjälper oss med finns på medarbetarwebben

Beställning av tjänster gör ni enklast via Falcks hemsida kund.falcksverige.se, alternativt genom att ringa Falck kundservicecenter: 0771 – 23 00 00.

Tidigare har vi även haft en kompletterande tjänst från Falck Health Care där alla medarbetare kostnadsfritt haft möjlighet att dygnet runt kontakt psykolog, jurist eller ekonomistöd. Denna tjänst har upphört from 1 januari då det var oerhört få som nyttjade den.

Friskoleavtalet – förändring anställningsform

Från och med den 1 januari 2024 införs en ny anställningsform “avtalad visstid”, som ersätter “allmän visstidsanställning”. Det behövs inga särskilda skäl för att anställa i avtalad visstidsanställning. Avtalad visstid övergår i en tillsvidareanställning när medarbetaren varit anställd i företaget i sammanlagt mer än 36 månader (3 år) under en 5-årsperiod. Anställningstid i avtalad visstid och i vikariat räknas ihop.

Vi rekommenderar att ni använder anställningsformen “visstid för obehörig lärare” om ni anställer obehöriga lärare. Den tidsbegränsade anställningsformen konverteras aldrig och ger heller ingen företrädesrätt till återanställning.

Har ni ytterligare frågor – kontakta er HR-partner

Komvux

After School: ”Att låsa upp kvalitetsmodeller”

Årets första After school gästas vi av Johanna Mufic, postdoktor i pedagogik med inritning mot vuxnas lärande vid Linköpings universitet. Under denna after school kommer vi djupdyka i kvalitetsbegreppet och titta närmare på hur det har använts på olika sätt genom historien. Därefter kommer vi att gå in på hur våra grannländer jobbar med kvalitet i utbildning på olika sätt. Avslutningsvis kommer vi se närmare på individens roll i kvalitetssystemet och diskutera konkreta exempel på hur vi egentligen kan förhålla oss till kvalitetsbegreppet i vårt arbete.

Tid: 2024-02-06 kl 16-17

Anmälan: för anmälan mejla elin.matzdotter@academedia.se

Målgrupp: i första hand lärare och skolledare inom komvux, men ämnet är av intresse och är värdefullt även för personal inom AMT och YH.

Samlingssida för komvux 2025

Komvux genomgår betydande förändringar 2025. Besök vår informationssida om komvux för att hålla dig uppdaterad och få användbara tips och råd. Här får du också en översikt över förändringarna, information om AcadeMedia VUX-implementering, möjlighet att delta i webbinarier och få svar på dina frågor. Klicka på länken och få en överblick redan idag!

Gemensamma riktlinjer för likvärdig betygsättning

Vux har fått nya gemensamma riktlinjer för likvärdig bedömning och betygsättning. Implementeringsarbetet kommer se olika ut på olika bolag, men riktlinjerna är dem samma. Riktlinjerna har tagit fram av verksamhetsstöd Kvalitet och miljö i samarbete med HR. Du hittar på komvux affärstypssida. Det ansvar och de moment som finns med i riktlinjerna är i sig inget nytt, det är sådant som redan ingår i skollagsstyrd verksamhet.

Skillnaden är att de framtagna riktlinjerna förtydligar ansvarsfördelningen mellan skolledares, regionchefer/områdeschefers, verksamhetschefers och utbildningsdirektörers roller och deras ansvar i arbetet med likvärdig bedömning och betygsättning.

Ikon förpdf Likvärdig bedömning och betygsättning RIKTLINJER VUX 2023-12-19.pdf

Yrkeshögskolan

Webbinarium ”Kollektiv intelligens i en AI-driven värld” – för YHDatum: 20/2 kl. 10:30-12:00Tema: I en interaktiv workshop utforskas kollektiv intelligens som en framgångsfaktor i en alltmer digitaliserad och globaliserad värld. Vi kommer även att prata om vikten av ett starkt självledarskap samt förutsättningar för att främja lärande och utveckling, såväl på individ- som gruppnivå.Föreläsare: Anja Jensen

Länk till webbinariet finns under Händelser och webbinarium på Affärstypssida för yrkeshögskola.Kontakta malin.nylen@academedia.se vid eventuella frågor.

Frågeforum efter webbinarium ”Kollektiv intelligens i en AI-driven värld” – för YHDatum: 27/2 kl. 13.30-14.30Innehåll: Frågeforumet är ett tillfälle till kollegialt lärande där du som medarbetare får möjlighet att ställa frågor och utbyta erfarenheter på temat från webbinariet veckan innan.Länk till frågeforumet finns under Händelser och webbinarium på Affärstypssida för yrkeshögskola.Kontakta malin.nylen@academedia.se vid eventuella frågor.

Viktig information om kommande löneutbetalningar

Under 2024 kommer AcadeMedia att byta bank. Som ett led i det kommer alla medarbetare i Sverige, oavsett anställningsform och bolagstillhörighet, behöva registrera sina bankkontouppgifter senast den 17 mars 2024. Mer information om detta, frågor och svar, manualer samt länk till registreringen finns på den här sidan på medarbetarwebben.

Redan nu har fler än 6 000 medarbetare registrerat sina bankkontoupgifter.

Ny rutin för chefer vid registrering av nyanställdas bankkontouppgifter

Sedan den 25 januari behöver chefer fylla i nyanställdas bankkontouppgifter när anställningen registreras på servicewebben. Här finns nu ett nytt obligatoriskt fält. Till och med den 30 april kommer medarbetare fortsatt att behöva registrera sitt bankkontonummer hos Nordea precis som idag. Det blir alltså dubbel registrering under en övergångsperiod. Från och med den 1 maj 2024 behöver bankkontouppgifterna endast registreras av chefen på servicewebben. Du hittar mer information på medarbetarwebben

Frågor
Om du har frågor om bankkontoregistreringen är du välkommen att mejla till lonekonto@academedia.se.

Medarbetarnas semesterdagar 2023

Säkerställ att alla dina medarbetares semesterdagar som togs ut under 2023 är inlagda i Medvind. Se även till att eventuell ny frånvaro eller pågående frånvaro är förlängd och inlagd i Medvind i god tid inför våren.

Viktiga datum från Lön

1 februari – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resor och utlägg.

6 februari  – senast klockan 17:00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.

8 februari – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.

Utbildningar våren 2024

Lär dig mer om löneprocessen

Du som är nyanställd chef, administratör eller intendent är varmt välkommen att delta i ett webbinarium om löneprocessen. Vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.  Utbildningen ges vid flera tillfällen i vår. Anmäl dig via länken.

Fördjupning Medvind

Välkommen på webbinarium om schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Du får också med dig lite tips och trix som kan vara bra att ha i ditt arbete. Utbildningen ges vid flera tillfällen i vår. Anmäl dig via länken. 

Fler utbildningar

utbildningswebben hittar du även andra förinspelade webbinarier om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.

Årets koncerngemensamma enkäter

Tack för allt arbete med 2024 års enkäter! Nu är alla svar insamlade och bearbetas av vår leverantör Origo Group. 

Resultaten

Resultaten planeras att presenteras i webbportalen OrigoLive på eftermiddagen den 22 februari. När resultaten har publicerats får du som är chef ett mail med dina personliga inloggningsuppgifter. 

Stödmaterial 

För att se till att du och dina medarbetare får ut så mycket som möjligt av resultaten är det viktigt att tillsammans analysera och arbeta vidare med dem. Till hjälp och inspiration för hur ni bäst tar er an resultaten finns ett koncerngemensamt stödmaterial på Medarbetarwebben här.

Frågor och funderingar

Har du frågor kan du kontakta  enkatundersokningar@academedia.se eller medarbetarundersokning@academedia.se 

Webinar: Hur tar jag mig an medarbetarundersökningen?

Den 21 februari klockan 8.15-8.50 arrangerar vi ett webinar med fokus på hur du som chef kan ta dig an resultaten från medarbetarundersökningen och lägger lite extra fokus på att prata om eNPS. Vi ägnar första delen åt genomgång (detta spelas in och läggs sedan upp på Ledarhubben) och därefter öppnar vi upp för frågor. Anmälan sker här. Varmt välkomna!

Månadens ros till Nina Karahodzic på Eductus

Ekonomisupport vill dela ut månadens ros inom Vuxensegmentet  i januari 2024 till Nina Karahodzic, regionschef för Mitt/Östergötland hos Eductus. Nina är mycket uppskattad bl a för sin hantering av alla leverantörsfakturor i Opto. Hon är snabb med återkoppling och när det dyker upp problem löser hon det omgående. Tack för att du gör vårt jobb lättare!