Här hittar du som är rektor, administratör eller arbetar i en stabsfunktion inom gymnasiesegmentet aktuella nyheter och tips från koncern- och segmentsstaberna.
Dags att nominera till Talangprogrammet 24/25
Nu är nomineringen för Talangprogrammet 24/25 öppen! Talangprogrammet riktar sig till medarbetare med potential att bli ledare. Chefer inom hela Academedia kan nominera sina medarbetare. En förutsättning för att delta är att de nominerade inte redan har ett chefsuppdrag med personalansvar och inte heller går rektorsprogrammet. Vill du läsa mer om Talangprogrammet gör du det här.
Är du chef och vill nominera någon av dina medarbetare? Då gör du det på länken här! Nomineringen är öppen till den 10 mars.
Regionala lärarträffar i Stockholm, Göteborg och Malmö
Nu är det dags för vårens lärarträffar för pedagogisk personal inom AcadeMedia. Här delar vi erfarenheter, tips och tankar med varandra, alltid med gemensamt fokus på att utveckla god undervisning för barn, elever och vuxenstuderande. I vår kommer träffarna att handla om hur vi kan arbeta med elevernas lärande och välmående inom utbildning. Våra gäster kommer att ge oss konkreta verktyg om hur vi kan arbeta hälsofrämjande och förebyggande med fokus på barn, unga och vuxenstuderandes välmående, med tydlig koppling till hur detta bidrar till framgång i undervisningen och i våra övriga verksamheter. Anmäl dig till någon av träffarna i Stockholm, Göteborg eller Malmö via denna anmälningslänk.
Nätverk för administratörer
Varmt välkommen till medarbetarträffar för dig som arbetar med administration! Under våren erbjuder vi fyra digitala tillfällen om allt från hur du lyckas med din skriftliga kommunikation till hur du behåller fokus när du jobbar med många olika saker. Varje träff är fristående och du deltar i den mån du kan och vill. Du hittar datum, anmälan och information om teman här.
SETT-mässan
Den 16-18 april genomförs SETT-mässan i Stockholm – en mötesplats för innovativ skolutveckling och livslångt lärande. Årets tema är “Mellan skärmtid och samhällsansvar”. AcadeMedia finns med bland utställarna (vi återbrukar vår fina monter från höstens bok- och biblioteksmässa). Vi kommer också att ha med representanter från våra verksamheter i seminarieprogrammet och på mässans öppna scen, vilket vi är väldigt glada för. Medarbetare i AcadeMedia har rabatt på entrébiljetten. Med koden UTST2024 har du möjlighet att köpa biljett till alla tre dagarna till priset av en dag, det vill säga 795 kronor. Du kan också anmäla dig kostnadsfritt för att endast besöka utställningsdelen. SETTstage är öppen för alla besökare, även de som bara har en mässbiljett. Läs mer om SETT-mässan på denna sida.
Frukostseminarium om betyg den 8 februari
Torsdagen den 8 februari klockan 08.30 bjuder AcadeMedia in till ett livesänt frukostseminarium på huvudkontoret i Stockholm. Temat är det svenska betygssystemets brister och förtjänster. Flera högintressanta gäster kommer att dela med sig av sina tankar och perspektiv kring varför vi har det system vi har, andra länders betygssystem och framtiden för det svenska betygssystemet.
En av de inbjudna gästerna är Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan i Stockholm, som fått mycket uppmärksamhet för sina inspel i debatten.
Seminariet kommer även att sändas live för dig som inte har möjlighet att närvara. Läs mer om seminariet och anmäl dig här.
Välkommen att delta på AcadeMedias Global Learning Day 2024
Global Learning Day är en konferens om internationalisering och den går av stapeln den 5 mars klockan 9-12. På den digitala konferensen, som genomförs på engelska, belyser vi olika aspekter av det innovativa arbete som sker inom AcadeMedia rörande internationalisering och olika utbytesprogram med fokus på Erasmus+. På Global Learning Day får du möjlighet att lyssna till inspirerande talare från AcadeMedias olika segment, verksamheter och länder. Du får även chansen att lyssna till inbjudna experter från bland annat RISE Research Institutes of Sweden och Europeiska kommissionen. Registrera dig till Global Learning Dav via denna sida senast 29 februari.
Kränkande behandling
Nu finns ett utbildningsmaterial som behandlar förskolans och skolans ansvar vid uppgifter om upplevd kränkande behandling. Materialet består av en informationsfilm på knappt 15 minuter där skoljurist Sofie Spetz bland annat går igenom vad som i skollagens mening utgör kränkande behandling och förklarar gränsdragningen mellan kränkande behandling och diskriminering och trakasserier samt bristande tillsyn och åldersadekvata konflikter. På denna sida hittar du länken till utbildningen.
Förebygga hot och våld
Innan jul gick tidningen ViLärare ut med att fler lärare och pedagoger får utstå hot och våld på jobbet. Det är något som absolut inte får normaliseras, och därför vill vi tipsa om utbildningen “Förebygga hot och våld”. Denna utbildning syftar till att bidra med ökad kunskap om hur vi kan skapa en trygg arbetsmiljö för medarbetare, barn och elever, genom att förebygga, förbereda oss för att kunna hantera bland annat hotfulla eller våldsamma situationer. Den finns att se här.
Lärande och välmående
Fredagen den 19 januari anordnade AcadeMedia Academy ett inspirationsseminarium med tre internationella gäster som utifrån olika perspektiv föreläste om lärande och välmående inom utbildning. Seminariet spelades in och respektive föreläsning samt den avslutande frågedelen kan ses på denna sida på utbildningswebben.
Ledarforum 2024
Den 18 januari genomfördes AcadeMedias årliga ledarforum. Efter tre år med digitala Ledarforum var det äntligen dags för våra 500 ledare att träffas på riktigt! Det var en innehållsrik dag med inspirerande talare och erfarenhetsutbyten. Dessutom framfördes fina dans- och musikinslag av barn och elever från våra verksamheter. Här kan du se en video med höjdpunkter från dagen.
Vi säger också stort grattis till alla vinnare till årets ledarutmärkelser! På denna sida kan du läsa mer om vinnarna.
Dataskyddsteamet får utökade resurser
Dataskyddsteamet stärker upp med ytterligare resurser som kommer att stötta samtliga segment med allt ifrån registerförteckningar till granskningar och bedömningar. Har du några frågor gällande dataskydd, maila oss på dataskydd@academedia.se.
Inköp och leverantörsfakturor
Kom ihåg att kontrollera följande när du gör inköp:
- Säkerställ att du uppger rätt fakturaadress, så att inköpet går till rätt företag.
- Säkerställ att du uppger rätt kostnadsställe, så att kostnaden hamnar på rätt enhet.
- Är du osäker på något av ovanstående. Gå in på denna sida på medarbetarwebben, ta kontakt med oss på Ekonomiservice på 0771-794402 (måndag-fredag mellan 09:00–12:00) eller lägg ett ärende i Servicewebben så hjälper vi dig!
Samverkansutbildning
Under våren erbjuder HR tillsammans med Sveriges Lärare en samverkansutbildning för dig som är chef, arbetsplatsombud eller skyddsombud. Välkommen att delta i Göteborg den 5 mars eller Stockholm den 10 april. Klicka här för anmälan och mer information.
Systematiskt brandskyddsarbete (SBA)
Kom ihåg att det finns manualer att tillgå för att utföra enhetens SBA. Du loggar in i SBA aXess och trycker på frågetecknet längst upp i vänstra hörnet. Välj därefter “Kontrollantmanual”. Inom kort kommer även nya instruktionsfilmer om SBA i aXess-verktyget på samma ställe.
Uppsägning ramavtal catering
Respektive enhets lokala leveransavtal löper läsårsvis, det vill säga från 1 juli till 30 juni, och gäller för ett år i taget. Part som vid en förlängning önskar att säga upp det lokala leveransavtalet ska iaktta en uppsägningstid på tre (3) månader, i annat fall förlängs avtalet med ett år i taget. Detta innebär att om enheten önskar att säga upp gällande avtal ska uppsägningen komma leverantören tillhanda senast 31/3.
Skolfoto
Vi ska inte anlita Express-Bild i Västerås med organisationsnummer 556807-9403 som leverantör för skolfotografering eftersom de inte är medlemmar i SER (Sveriges Elevfotografers Riksförbund) och därför finns det inget aktivt ramavtal med dem. Det har kommit till vår kännedom att de försöker kontakta våra skolor och hävdar att det finns ett ramavtal vilket inte är korrekt.
Fotografering med Express-bild i Västerås är endast tillåtet om det avser en gemensam skolkatalog som er skola valt att vara med i. Den upphandlingen sköter respektive kommun där skolan är verksam. Vi försöker påverka kommunerna att se över avtalen och påtala vikten av SER, för detta undantag har vi upprättat ett separat avtal. Vid minsta tveksamhet kring skolfoto vänligen kontakta inköp via servicewebben.
Senaste nytt för dig med IT-ansvar
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet. Vi tipsar även om att hålla koll på nyheter i Google Classroom och ställa frågor via Workplace-gruppen Google Workspace .
Behöver du IT-support?
Telefon: 0771-794400
Servicewebben – lägg ärende eller chatta: Servicewebben. – topdesk.net
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
Kontakt
• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
Nyheter för lärare och pedagoger
En gång per termin sammanställer vi information om utbildningar, nätverksträffar och andra nyheter specifikt för lärare och pedagoger inom AcadeMedias gymnasieskolor. Den 25 januari delade vi informationen med våra lärare i ett mail som även skickades till dig som rektor. Initiativet har varit väldigt uppskattat, men vi ser även att många lärare ännu inte tagit del av informationen. Påminn gärna lärare på din skola genom att dela länken med dem på nytt. Länk till sidan med nyheter för lärare på gymnasiet
Årets koncerngemensamma enkäter
Tack för allt arbete med årets enkäter för elever, vårdnadshavare och medarbetare. Nu är alla svar insamlade och bearbetas av vår leverantör Origo Group.
Resultaten
Resultaten presenteras i webbportalen OrigoLive på eftermiddagen den 22 februari. När resultaten har publicerats får du som är chef ett mail med dina personliga inloggningsuppgifter.
Stödmaterial
För att se till att du och dina medarbetare får ut så mycket som möjligt av resultaten är det viktigt att tillsammans analysera och arbeta vidare med dem. Till hjälp och inspiration för hur ni bäst tar er an resultaten finns ett koncerngemensamt stödmaterial på medarbetarwebben.
Frågor och funderingar
Har du frågor kan du kontakta enkatundersokningar@academedia.se eller medarbetarundersokning@academedia.se.
Viktig information om kommande löneutbetalningar
Under 2024 kommer AcadeMedia att byta bank. Som ett led i det kommer alla medarbetare i Sverige, oavsett anställningsform och bolagstillhörighet, behöva registrera sina bankkontouppgifter senast den 17 mars 2024. Mer information om detta, frågor och svar, manualer samt länk till registreringen finns på den här sidan på medarbetarwebben.
Redan nu har fler än 6 000 medarbetare registrerat sina bankkontoupgifter.
Ny rutin för chefer vid registrering av nyanställdas bankkontouppgifter
Sedan den 25 januari behöver chefer fylla i nyanställdas bankkontouppgifter när anställningen registreras på servicewebben. Här finns nu ett nytt obligatoriskt fält. Till och med den 30 april kommer medarbetare fortsatt att behöva registrera sitt bankkontonummer hos Nordea precis som idag. Det blir alltså dubbel registrering under en övergångsperiod. Från och med den 1 maj 2024 behöver bankkontouppgifterna endast registreras av chefen på servicewebben. Du hittar mer information på medarbetarwebben
Frågor
Om du har frågor om bankkontoregistreringen är du välkommen att mejla till lonekonto@academedia.se.
Medarbetarnas semesterdagar 2023
Säkerställ att alla dina medarbetares semesterdagar som togs ut under 2023 är inlagda i Medvind. Se även till att eventuell ny frånvaro eller pågående frånvaro är förlängd och inlagd i Medvind i god tid inför våren.
Viktiga datum från Lön
1 februari – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resor och utlägg.
6 februari – senast klockan 17:00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
8 februari – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Utbildningar våren 2024
Lär dig mer om löneprocessen
Du som är nyanställd chef, administratör eller intendent är varmt välkommen att delta i ett webbinarium om löneprocessen. Vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind. Utbildningen ges vid flera tillfällen i vår. Anmäl dig via länken.
Fördjupning Medvind
Välkommen på webbinarium om schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Du får också med dig lite tips och trix som kan vara bra att ha i ditt arbete. Utbildningen ges vid flera tillfällen i vår. Anmäl dig via länken.
Fler utbildningar
På utbildningswebben hittar du även andra förinspelade webbinarier om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.
Gymnasievalet är här
Sanningens ögonblick står vid dörren när gymnasievalet drar igång runt om i landet. I samband med det arrangerar många av er öppna hus som vi hoppas blir både välbesökta och lyckade. Glöm inte att det finns stödmaterial med guider och tips på hur ni gör ert bästa öppna hus.
Utöver att marknadsföra nämnda öppna hus fortsätter vi att marknadsföra era skolor under hela perioden för gymnasievalet. Tillsammans håller vi i och ut den här sista viktiga perioden.
Kontakt för support
Marknadsansvarig erbjuder stöd med material och goda exempel som ni kan ta del av, för att de sista mötena skall bli så bra som möjligt. Tveka inte på att kontakta oss på marknad, vi är här för att hjälpa er.

SPAR-slagning för vårdnadshavare den 15 februari
En SPAR-slagning på vårdnadshavare medför manuellt arbete i SchoolSoft. Information och manual för detta arbete hittar ni på denna sida på medarbetarwebben.
Scrolla ned på sidan till “Bra att veta” och “Spar-slagning”. Manualen finns allra längst ned på sidan “Spar-slagning vårdnadshavare och elev”, eller kan hittas i SchoolSoft-hjälpen (blå frågetecken i SchoolSoft).
Uppdatering rörande förändrade familjeförhållanden
Då grundskolan och gymnasiet enbart uppdaterar informationen om vårdnadshavare mot SPAR två gånger per år är det viktigt att vårdnadshavarna löpande informerar skolan om det sker förändringar i familjeförhållandena (till exempel ensam vårdnad eller dödsfall), så att skolan kan uppdatera informationen i SchoolSoft. Glöm inte att verifiera uppgifterna med berörd myndighet innan något uppdateras manuellt i systemet.
Nya appar för vårdnadshavare och elever
I mars lanseras två nya separata SchoolSoft-appar, en för vårdnadshavare och en för elever. SchoolSoft återkommer med mer information när det närmar sig, bland annat med material som kan kommuniceras vidare till elever och vårdnadshavare på skolan.
Manualer inloggning för elever
Nu har informationssidan för elever på medarbetarwebben uppdaterats med manualer för inloggning (på flera språk). Här hittar du manualerna som du gärna får dela med skolans elever.
Utbildning i PDV för "Train the trainer" den 19 mars
Utbildningen “Att överleva en attack” är obligatorisk för samtliga medarbetare inom på AcadeMedias grundskolor och gymnasieskolor. Syftet är att ge enkla verktyg så att alla, efter vars och ens förmåga, ska kunna vara en del i att minimera konsekvenserna av en PDV-attack (PDV=pågående dödligt våld). Utbildningen består av två delar, en teoretisk genomgång och en praktisk övning.
På de flesta enheter är det rektor eller en person på skolan som rektor utser som tränas centralt för att sedan hålla i utbildningen lokalt på enheten. Den 19 mars är det dags för en ny utbildningsdag i Stockholm med AcadeMedias trygghet- och säkerhetschef Mattias Hammar. Motsvarande utbildning för “Train the trainer” kommer att hållas i Göteborg och i Malmö senare under våren.
Antalet platser är begränsat, välkommen att anmäla dig via utbildningswebben.

Nu kan elever nominera till Lärargalan
Nu öppnar nomineringen till Lärargalan 2024. Syftet med Lärargalan är att uppmärksamma lärare och stärka lärarprofessionen. Dela gärna informationen och nomineringsmaterialet med eleverna på din skola.