
Välkommen till februaris månadsnyheter
Hälsning från HR-direktör Lisa Oldmark

Välkommen till nästa digitala frukostmöte med VD Marcus Strömberg
Onsdag den 5 februari välkomnar vi er till årets första digitala frukostsändning med vår VD Marcus Strömberg och Petter Brobacke. Vi direktsänder från AcadeMedias kontor i Stockholm klockan 8.15 – 8.45. Du som befinner dig på kontoret är välkommen att följa sändningen på plan 5 där vi även bjuder på frukost.
Denna gång gästas vi bland annat av AcadeMedias skolpengs-expert Gustav Blomberg som hjälper oss att reda ut vad den kommande skolpengsutredningen handlar om och hur den kan komma att påverka skolan. Vi träffar även de kollegor som nominerades till AcadeMedias ledarpris inom innovation: Jeanette Lundström, CDO Hermods, Sara Olsson, verksamhetschef Linguista och Edshare samt Karin Ågren, rektor Innovitaskolan Östersund. Vi har också med oss Vittras rektorer Pernilla Svensson och Elin Möller i ett samtal om hur vi kan höja kunskapsresultaten i svenska i utanförskapsområden.
Väl mött på onsdag 5 februari, på denna länk kan ni följa sändningen.

Kvalitetsseminarium den 5 februari
Den 5 februari klockan 9.15–10.15 bjuder AcadeMedia in experter och beslutsfattare till ett seminarium om hur vi kan höja kunskapsresultaten i svenska språket. Fokus ligger på konkreta åtgärder för att stärka språkkunskaperna i landets utanförskapsområden. Här kan du läsa mer om seminariet och deltagarna. Välkommen att delta på AcadeMedias huvudkontor i Stockholm eller digitalt. Anmälan görs via denna länk.

Beställ AcadeMedia Academys kortlekar enkelt via webbshop
Visst har du hört talas om AcadeMedia Academys kortlekar? Nu kan du enkelt beställa hur många du vill via en smidig webbshop. Vi har satt upp en webbshop för AcadeMedias verksamheter/stabsavdelningar och en för externa beställare.
Webbshopen tillhandahålls helt av Daylight, och alla kortlekar säljs till självkostnadspris plus frakt. Ordinarie pris är 50 kr per kortlek (inkl. moms). För AcadeMedias verksamheter subventionerar Academy varje kortlek med 36 %, vilket innebär att ni betalar endast 32 kr/styck (inkl. moms). Har ni redan ett inlogg till Daylight? Då kan du använda det för att beställa kortlekarna. Saknar du inlogg? Maila till order@daylight.se, så hjälper de dig! Länk till webbshop för AcadeMedia hittar du här.
Dags att nominera till Talangprogrammet 25/26
Nu är nomineringen öppen för Talangprogrammet 25/26! Talangprogrammet riktar sig till medarbetare med potential att bli ledare. Medarbetare inom hela AcadeMedia kan bli nominerade av sina chefer. En förutsättning för att delta är att de nominerade inte redan har ett chefsuppdrag med personalansvar och inte heller går rektorsprogrammet. Vill du läsa mer om Talangprogrammet gör du det här.
Är du chef och vill nominera någon av dina medarbetare? Då gör du det på länken här! Nomineringen är öppen till den 10 mars.
Ledarforum 2025
Den 21 januari genomförde vi AcadeMedias årliga Ledarforum. Med fokus på hur vi tillsammans kan påverka framtiden samlades över 500 ledare på Münchenbryggeriet i Stockholm. Dagen bjöd på inspirerande föreläsningar, innovativa seminarier och spännande panelsamtal om utbildningens roll i samhällsutvecklingen. Fantastisk elevmedverkan från våra grund- och gymnasieskolor bidrog med glädje, kreativitet och hopp inför framtiden. Stort tack till alla som deltog och tillsammans skapade en dag som visar hur vi tillsammans kan förändra och påverka framtiden – genom utbildning.
Vill du se en video med höjdpunkter från dagen finns den här.
Administratörsträffar
Varmt välkomna att delta på nya nätverksträffar för dig som är administratör eller intendent! I vår erbjuder vi tre träffar på följande teman:
- Så kan du använda AI konkret i din vardag
- Jobbaskugga en kollega digitalt
- Ta kontroll över arbetsdagen
Du deltar i den mån du kan och vill. Anmälan finns i utbildningswebben

AcadeMedias digitala resa fortsätter
Kom ihåg att det finns AI-utbildningar via Edaider som är tillgängliga för alla medarbetare. På vår AI och digitaliseringssida på medarbetarwebben finns ny information om vilka AI-tjänster som nu kan användas.
Det finns sedan november en styrgrupp bestående av vice VD, segmentschefer, IT-chef och chef för digitalisering och innovation för att fatta beslut i frågor som rör AcadeMedias övergripande arbete kring AI, digitalisering och innovation. I januari var det uppstart för vår mer operativa AI- och digitaliseringsgrupp som ni kan läsa om här.

Ny rutin för rapportering av tillbud och olycksfall
Från 1 mars 2025 flyttas rapporteringen av tillbud och olycksfall från Servicewebben till ett IA-system som ägs av AFA försäkring. I IA-systemet kan chefer utreda och följa upp rapporterade händelser för sina medarbetare. Inloggningsuppgifter skickas ut via mail inom kort. På Medarbetarwebben finns information, stödmaterial, utbildning för chefer samt länk till systemet.
PRP/medarbetarsamtal och lönerevision
Under februari månad kommer årets PRP-samtal att äga rum för dig som arbetar på AcadeMedia Support AB och inom en koncernstab. Vårt kollektivavtal, Utbildningsavtalet, förhandlas i detta nu då det nuvarande gäller till och med 31 mars 2025. Det är troligt att årets lönerevision därmed blir något försenad, men avtalet kommer att gälla retroaktivt från 1 april 2025. Mer information kommer så snart förhandlingarna är klara.

Årets koncerngemensamma enkäter
Tack för allt arbete med 2025 års medarbetarenkät. Nu är alla svar insamlade och bearbetas av vår leverantör Origo Group.
Resultaten
Resultaten planeras att presenteras i webbportalen OrigoLive på eftermiddagen den 20 februari. När resultaten har publicerats får du som är chef ett mail med dina personliga inloggningsuppgifter.
Stödmaterial
För att se till att du och dina medarbetare får ut så mycket som möjligt av resultaten är det viktigt att tillsammans analysera och arbeta vidare med dem. Till hjälp och inspiration för hur ni bäst tar er an resultaten finns ett koncerngemensamt stödmaterial här på medarbetarwebben.
Frågor och funderingar
Har du frågor kan du kontakta enkatundersokningar@academedia.se

Ny rutin vid nyanställningar
Under våren 2025 införs nya rutiner vid anställning som innebär att ledtiden i anställningsprocessen kopplat till avtal kommer att kortas från dagar till minuter. Detta sker genom att chefer och administratörer registrerar nyanställningsärenden direkt i HR+8, varpå medarbetaren omedelbart får ett digitalt anställningsavtal för signering.
Under våren kommer informations- och instruktionsutbildningar finnas tillgängliga. Alla anställande chefer måste ha genomgått utbildningarna (2 st) för att få tillgång till det nya gränssnittet. Första utbildningsperioden är under våren 2025, under hösten 2025 fortsätter utbildningarna med de chefer som kvarstår. Anmälan till utbildningarna görs via Academy, anmälan öppnar under mitten av februari 2025.
Inom kort kommer mer information på medarbetarwebben och i servicewebben.
Viktiga datum från löneavdelningen
3 februari – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
6 februari – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg.
10 februari – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Utbildningar under våren 2025
Lär dig mer om löneprocessen
Varmt välkommen att delta i detta webinar om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent! Du kommer få en guidad tur där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i Medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.
Denna utbildning äger rum klockan 09-11 följande datum: 19 februari, 19 mars, 22 april samt 19 maj. Direktlänk för anmälan löneprocessen
Fördjupning i Medvind
Välkommen på webinar gällande schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.
Denna utbildning äger rum klockan 10-11 följande datum: 20 februari, 20 mars, 23 april samt 20 maj. Direktlänk för anmälan fördjupning Medvind

Parfymfritt på AFK
Vi ber om din hjälp att dels själv ta ansvar och dels sprida informationen så att vi blir fler och fler som inte använder parfym de dagar vi arbetar på AFK. Det har stor betydelse för att medarbetaren ska kunna arbeta på kontoret. Varmt tack!

Medarbetarnytt
Vi välkomnar
August Viberg som digital kommunikatör, August kommer att fördela sin tid mellan Pysslingen Förskolor och Koncernkommunikation. Han har sin placering på AFK och har Jenny Wahlberg som närmsta chef.
Katarina Malmström som ledningsansvarig psykolog för AcadeMedia grundskolor, centrala elevhälsan. Katarina tillhör kontoret på AFK och har Charlotte Friberg som närmsta chef.