Porträttbild på Lotta Krus.

Bästa kollegor,

Så fint det var att träffa många av er rektorer på Ledarforum för drygt en vecka sedan. Stort tack till er som delade goda exempel från vardagen på de olika scenerna under dagen. Det var mycket intressant att lyssna till och få inspiration av. Jag vill självklart också säga stort grattis till hela Montessori Mondials rektorsgrupp som blev årets team och till Karin Ågren Wigg, rektor Innovitaskolan Östersund, som blev årets ledare – innovativ utveckling. Välförtjänt!

Jag är väldigt stolt över det fina kvalitetsarbete som finns på våra skolor, och över de resultat det för med sig för elevernas lärande. Vi vet att fokus ger resultat och att vår grund i systematiken ger goda förutsättningar för kvalitetsarbetet. Ta gärna del av artikeln där vi berättar om hur riktade insatser och tålamod ger resultat i våra verksamheter. Jag tänker att det är oerhört viktigt att fortsätta detta ihärdiga arbete. Det finns utmaningar att arbeta med på både individ- och gruppnivå på våra skolor för att alla elever ska komma i mål den här terminen. Det är när kunskapen om våra resultat och prognoser används hela vägen ut i undervisningen som vi kan göra skillnad.

Till sist vill jag också rikta ett stort tack till er alla som genomfört enkätundersökningarna på era skolor. Vi har fått en väldigt god svarsfrekvens både på medarbetarenkäten och elevenkäten, vilket ger oss ett fint underlag att arbeta vidare med när resultaten kommer.

Stort lycka till i ert viktiga arbete med att få alla elever i mål!

Vänliga hälsningar
Lotta Krus, segmentschef

Två muggar med tecknade ansikten av Petter och Marcus mot rosa bakgrund med texten Frukostmötet i vitt och grönt.

Välkommen till nästa digitala frukostmöte med VD Marcus Strömberg

Onsdag den 5 februari välkomnar vi er till årets första digitala frukostsändning med vår VD Marcus Strömberg och Petter Brobacke. Vi direktsänder från AcadeMedias kontor i Stockholm klockan 8.15 – 8.45. Du som befinner dig på kontoret är välkommen att följa sändningen på plan 5 där vi även bjuder på frukost.

Denna gång gästas vi bland annat av AcadeMedias skolpengs-expert Gustav Blomberg som hjälper oss att reda ut vad den kommande skolpengsutredningen handlar om och hur den kan komma att påverka skolan. Vi träffar även de kollegor som nominerades till AcadeMedias ledarpris inom innovation: Jeanette Lundström, CDO Hermods, Sara Olsson, verksamhetschef Linguista och Edshare samt Karin Ågren, rektor Innovitaskolan Östersund. Vi har också med oss Vittras rektorer Pernilla Svensson och Elin Möller i ett samtal om hur vi kan höja kunskapsresultaten i svenska i utanförskapsområden.

Väl mött på onsdag 5 februari, på denna länk kan ni följa sändningen.

Grön grafisk bild med centrerad text "Livesänt seminarium 5/2" och "Med språket som grund". AcadeMedias logotype är även med i bild.

Kvalitetsseminarium den 5 februari

Den 5 februari klockan 9.15–10.15 bjuder AcadeMedia in experter och beslutsfattare till ett seminarium om hur vi kan höja kunskapsresultaten i svenska språket. Fokus ligger på konkreta åtgärder för att stärka språkkunskaperna i landets utanförskapsområden. Här kan du läsa mer om seminariet och deltagarna. Välkommen att delta på AcadeMedias huvudkontor i Stockholm eller digitalt. Anmälan görs via denna länk.

Logotype med text "AcadeMedia Academy".

Dags att nominera till Talangprogrammet 25/26

Nu är nomineringen öppen för Talangprogrammet 25/26! Talangprogrammet riktar sig till medarbetare med potential att bli ledare. Medarbetare inom hela AcadeMedia kan bli nominerade av sina chefer. En förutsättning för att delta är att de nominerade inte redan har ett chefsuppdrag med personalansvar och inte heller går rektorsprogrammet. Vill du läsa mer om Talangprogrammet gör du det här. Är du chef och vill nominera någon av dina medarbetare? Då gör du det på länken här! Nomineringen är öppen till den 10 mars.

Lärarträff

Föreläsning med Helena Wallberg och Carl-Johan Markstedt i Göteborg onsdag 12/3, kl. 14.30-16.30.

Mentorsuppdraget kan upplevas svårt och utmanande på olika sätt, och är också en av de allra viktigaste rollerna på skolan! Med en mentor som både är en varm och trygg person för eleven, och som samtidigt förmår hålla fokus på lärandet, kan vi hjälpa våra elever på ett kraftfullt sätt. Medarbetare från alla segment är välkomna, såväl pedagoger som elevhälsopersonal. Helena Wallberg och Carl-Johan Markstedt är aktuella med boken Mentorskap i skolan, en handbok, som delas ut till alla som kommer på föreläsningen. Länk till anmälan finner du här.

SETT-dagarna

Missa inte att boka in SETT-dagarna 8–10 april på Kistamässan! En mötesplats för innovativt och livslångt lärande. AcadeMedia finns på plats med en monter och medarbetare från våra verksamheter medverkar på mässans öppna scen, SETT Stage. Dessutom genomför vi den 8 april avslutningsseminariet av kvalitetsprogrammet Den utforskande spiralen, i ett konferensrum i anslutning till SETT-mässan. Här delar medarbetare i AcadeMedia med sig av olika sätt att arbeta med kvalitetsutveckling. Välkomna att lära och inspireras! Läs mer om och köp biljetter till SETT-dagarna här.

Ledarforum 2025

Den 21 januari genomförde vi AcadeMedias årliga Ledarforum. Med fokus på hur vi tillsammans kan påverka framtiden samlades över 500 ledare på Münchenbryggeriet i Stockholm. Dagen bjöd på inspirerande föreläsningar, innovativa seminarier och spännande panelsamtal om utbildningens roll i samhällsutvecklingen. Fantastisk elevmedverkan från våra grund- och gymnasieskolor bidrog med glädje, kreativitet och hopp inför framtiden. Stort tack till alla som deltog och tillsammans skapade en dag som visar hur vi tillsammans kan förändra och påverka framtiden – genom utbildning.

Vill du se en video med höjdpunkter från dagen finns den här

HackShield

Vill ni testa ett nytt arbetsmaterial som syftar till att stärka elevers trygghet och säkerhet på nätet? AcadeMedia IT har inlett ett samarbete med stiftelsen Tryggare Sverige och de erbjuder ett utbildningskoncept vid namn HackShield. Målgruppen för materialet är elever i åldrarna 8–12 år. HackShield är ett digitalt program som syftar till att öka barns medvetenhet om cybersäkerhet. Genom interaktiva spel och utbildningsmaterial blir barnen rustade att navigera säkert på nätet. Programmet har visat sig vara ett effektivt sätt att förebygga kränkande beteende online, spridning av falska nyheter och bedrägeriförsök. Via HackShield får eleverna en stark grund i cybersäkerhet som banar vägen för tryggare digitala miljöer, både för barnen själva, och även för deras direkta omgivning! Kontakta academy@academedia.se om ni vill använda materialet så berättar vi mer om alla möjligheter som finns med HackShield.

Administratörsträff

Varmt välkomna att delta på nya nätverksträffar för dig som är administratör eller intendent! I vår erbjuder vi tre träffar på följande teman:

  • Så kan du använda AI konkret i din vardag
  • Jobbaskugga en kollega digitalt
  • Ta kontroll över arbetsdagen

Du deltar i den mån du kan och vill. Anmälan finns i utbildningswebben: https://academedia.learning.nu/course/view.php?id=534

Framgångsrik VFU-höst – Tack för ert engagemang!

Ett stort tack till alla rektorer som öppnat dörrarna för VFU-studenter och skapat möjligheter för framtidens lärare. Tack vare ert engagemang och våra fantastsika handledare har vi under hösten placerat totalt 254 (!) lärarstudenter på grundskolan och gymnasieskolan. Ert engagemang stärker lärarkåren och berikar våra verksamheter med ny energi och kunskap. Tack för ert arbete och engagemang! Vi ser fram emot fortsatt samarbete och gläds åt att fler skolor ansluter till VFU-arbetet. Har du funderingar kring VFU, titta här.

Beställ AcadeMedia Academys kortlekar enkelt via webbshop

Visst har du hört talas om AcadeMedia Academys kortlekar? Nu kan du enkelt beställa hur många du vill via en smidig webbshop. Vi har satt upp en webbshop för AcadeMedias verksamheter och en för externa beställare.

Webbshopen tillhandahålls helt av Daylight, och alla kortlekar säljs till självkostnadspris plus frakt. Ordinarie pris är 50 kr per kortlek (inkl. moms). För AcadeMedias verksamheter subventionerar Academy varje kortlek med 36 %, vilket innebär att ni betalar endast 32 kr/styck (inkl. moms). Har ni redan ett inlogg till Daylight? Då kan du använda det för att beställa kortlekarna. Saknar du inlogg? Maila till order@daylight.se, så hjälper de dig!

Länk till webbshop för AcadeMedia hittar du här.

Logotyp "Academedia utbildning som förändrar" i svart och mörkgrön.

AcadeMedias digitala resa fortsätter

Kom ihåg att det finns AI-utbildningar via Edaider som är tillgängliga för alla medarbetare. På vår AI och digitaliseringssida på medarbetarwebben finns ny information om vilka AI-tjänster som nu kan användas.

Det finns sedan november en styrgrupp bestående av vice VD, segmentschefer, IT-chef och chef för digitalisering och innovation för att fatta beslut i frågor som rör AcadeMedias övergripande arbete kring AI, digitalisering och innovation. I januari var det uppstart för vår mer operativa AI- och digitaliseringsgrupp som ni kan läsa om här.

Logotype med text "AcadeMedia Elevhälsa".

Centrala elevhälsans nyhetsbrev

Nyhetsbrevet uppdateras löpande och du hittar det här på medarbetarwebben. Ta bland annat del av kalender 2024–25 (högst upp på sidan), utbildningar och uppdaterad omvärldsbevakning riktad till framför allt rektor och elevhälsans kompetenser.

Senaste uppdateringarna

  • Kurs i läs- och skrivinlärning för VT 2025 börjar 6 feb
  • Kurs för ansökan om tilläggsbelopp börjar 10 mars
  • Nytt stöddokument för integrerade elever som är inskrivna i den anpassade grundskolan och som går integrerat i klasser inom grundskolan
  • Nytt stöddokument “Löptider för PU, ÅP, avstämning och uppföljning”
  • Uppdateringar i Prorenata
Logotype med text "AcadeMedia Inköp".

Ny portal hos Jula

Kom ihåg att ansöka om kundnummer hos Jula innan deras nya portal går live den 16 februari. Därefter kommer man ansöka via Resurs Bank om ditt organisationsnummer inte finns upplagt hos Jula. Se info om förändringen på Julas webbsida.

Information om pågående upphandling

Just nu pågår en stor upphandling gällande det nya livsmedelsavtal som kommer att träda i kraft den 1 april 2025. Upphandlingen är i slutförhandlingsfasen och beräknas vara avslutad inom några veckor. Målet med det nya avtalet är att minska kostnaderna för livsmedel, samtidigt som vi stärker samarbetet kring viktiga frågor som hållbarhet, måltidskvalitet och långsiktig utveckling.

Hygienskola

Våra största leverantörer av hygienpapper och tvål, Essity och Metsä, erbjuder kostnadsfritt utbildningsmaterial, riktat till för- och grundskola.

Lekolar

Vi påminner om att beställa inredning av Lekolar, det gäller såväl större projekt som mindre ordrar. Lekolar är vår prioriterade ramavtalsleverantör som tillsammans med respektive marknadsansvarig tagit fram aktuella koncept. Inom kort kommer ert koncept finnas som landningssida när du loggar in.

Logotype med text "AcadeMedia IT".

Nyheter från IT för dig som är rektor eller IKT-pedagog

Här hittar du senaste nytt inom IT och kontaktuppgifter. Håll koll även på nyheter i Google Classroom och ställ frågor via det nya Google-rummet GGIT:s IKT-chatt.

Logotype med text "AcadeMedia Kvalitet".

Årets koncerngemensamma enkäter

Tack för allt arbete med 2025 års enkäter för elever, vårdnadshavare och medarbetare. Nu är alla svar insamlade och bearbetas av vår leverantör Origo Group.

Resultaten

Resultaten planeras att presenteras i webbportalen OrigoLive på eftermiddagen den 20 februari. När resultaten har publicerats får du som är chef ett mail med dina personliga inloggningsuppgifter.

Stödmaterial

För att se till att du och dina medarbetare får ut så mycket som möjligt av resultaten är det viktigt att tillsammans analysera och arbeta vidare med dem. Till hjälp och inspiration för hur ni bäst tar er an resultaten finns ett koncerngemensamt stödmaterial här på medarbetarwebben

Frågor och funderingar

Har du frågor kan du kontakta enkatundersokningar@academedia.se

Logotype med text "AcadeMedia Lön".

Ny rutin vid nyanställningar

Under våren 2025 införs nya rutiner vid anställning som innebär att ledtiden i anställningsprocessen kopplat till avtal kommer att kortas från dagar till minuter. Detta sker genom att chefer och administratörer registrerar nyanställningsärenden direkt i HR+8, varpå medarbetaren omedelbart får ett digitalt anställningsavtal för signering. 

Under våren kommer informations- och instruktionsutbildningar finnas tillgängliga. Alla anställande chefer måste ha genomgått utbildningarna (2 st) för att få tillgång till det nya gränssnittet. Första utbildningsperioden är under våren 2025, under hösten 2025 fortsätter utbildningarna med de chefer som kvarstår. Anmälan till utbildningarna görs via Academy, anmälan öppnar under mitten av februari 2025. 

Inom kort kommer mer information på medarbetarwebben och i servicewebben. 

Viktiga datum från löneavdelningen

3 februari – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
6 februari – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg.
10 februari – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.

Utbildningar under våren 2025

Lär dig mer om löneprocessen

Varmt välkommen att delta i detta webinar om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent! Du kommer få en guidad tur där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i Medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.

Denna utbildning äger rum klockan 09-11 följande datum: 19 februari, 19 mars, 22 april samt 19 maj. Direktlänk för anmälan löneprocessen

Fördjupning i Medvind

Välkommen på webinar gällande schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.

Denna utbildning äger rum klockan 10-11 följande datum: 20 februari, 20 mars, 23 april samt 20 maj. Direktlänk för anmälan fördjupning Medvind 

Logotype med text "AcadeMedia Marknad".

Öppet hus och antagning

Generellt ser vi en ökning av besökare på våra öppet hus vilket är väldigt roligt. Ett lyckat öppet hus leder förhoppningsvis till att fler väljer att tacka ja till att börja på våra skolor. Antagningsprocessen är i full gång och det är viktigt att vi har kontakt med vår kö under hela processen.

Nyheter i sin helhet

Alla nyheter som rör Schoolsoft hittar du på medarbetarwebben. Nedan ser du en sammanfattning av nyheterna.

Skyddade personuppgifter

Under februari införs ett nytt arbetssätt med nya riktlinjer och stödmaterial för skyddade personuppgifter. En ny modul som kan liknas vid ett digitalt kassaskåp kommer dyka upp i SchoolSoft. Modulen kommer enbart att vara tillgänglig för utsedda behöriga på enheten (rektor primärt). Mer information kommer inom kort.

SPAR-slagning vårdnadshavare 15 februari

En SPAR-slagning på vårdnadshavare medför manuellt arbete i SchoolSoft. Information och manual för detta arbete hittar ni på medarbetarwebben här. Scrolla ned på sidan till “Bra att veta” och “Spar-slagning”. Manualen finns allra längst ned på sidan “Spar-slagning vårdnadshavare och elev”, eller kan hittas i SchoolSoft-hjälpen (blå frågetecknet i SchoolSoft).

Uppdatera förändrade familjeförhållanden

Då man enbart slår efter vårdnadshavare mot SPAR två gånger per år är det viktigt att vårdnadshavarna löpande uppdaterar skolan om det sker förändringar i familjeförhållandena (till exempel ensam vårdnad eller dödsfall), så skolan kan uppdatera informationen i SchoolSoft. Innan uppdatering, glöm inte att verifiera uppgifterna med berörd myndighet.

Övrigt

  • SchoolSoft webb-adminutbildning – Dessa utbildningar som SchoolSoft erbjuder är inte helt anpassade för AcadeMedia då behörighetsmodulen inte ingår. Detta ska lösas under hösten 2025. Tills vidare finns det en manual i den digitala supporten i SchoolSoft för behörighetsgrupper och HÄR på medarbetarwebben finns mer information och internt framtaget material.
  • Ny sida för grupphantering – SchoolSoft har släppt en ny sida för grupphantering. Sidan har ett helt nytt gränssnitt med flertalet möjligheter till filtreringar och massuppdateringar. Lanseringen av sidan är ett första steg mot att gå över till att läsårshantera grupper. Detta innebär i korthet att man i den nya gruppsidan kommer att ges möjlighet att påbörja arbetet med nästkommande läsårs grupper redan nu på våren. Vid leverans av gruppsidan kommer funktionen för läsårshantering inte att vara påslagen men från och med sista februari kommer de att aktivera funktionen på alla skolor förutom förskolan.
  • Analys, nedsläckning av två funktioner – Schoolsoft kommer att ta bort två menyingångar. Det gäller närvaro/frånvaro-funktionen och antal elever. Läs mer här om hur du kan få ut motsvarande statistik.
Logotype med text "AcadeMedia Trygghet och säkerhet".

Om något allvarligt händer

Några av våra enheter har de senaste månaderna varit fysiskt nära mycket grov brottslighet, såsom sprängningar och skjutningar. Även om enheten bara råka ligga nära där något händer påverkas både medarbetare, barn, elever och vuxendeltagare. Situationerna  påminner oss bland annat om hur viktigt det är att vi har lokala rutiner för inrymning och att vi har koll på vår frånvarorapportering. Alla medarbetare behöver känna till rutinerna.  På denna sida hittar ni svaren på de vanligaste frågorna vi får i samband med dessa händelser. 

På medarbetarwebben finns checklistor, utbildningsmaterial och rutiner att använda i både förebyggande syfte och om något allvarligt skulle hända. Det finns också en gul ”kris-knapp” längst upp till höger på alla sidor, där man hittar viktiga dokument vid en kris. Om ni inte redan har gått PDV-utbildningen finns det fortfarande platser kvar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Läs mer här på medarbetarwebben om trygghet och säkerhet. 

Logotype med text "AcadeMedia Vägledning".

Boka studie- och yrkesvägledare till nästa läsår

AcadeMedia Vägledning erbjuder studie- och yrkesvägledare till grund- och gymnasieskolor. Vi arbetar utifrån ett årshjul som skräddarsys för just din enhet och storlek på tjänst. Vänligen fyll i intresseanmälan om du är intresserad av bemanning via oss för läsåret 24/25. Sista dag för att fylla i formuläret är 3 mars. Har du specifika önskemål så skriv gärna in det, vi hör därefter av oss till dig för att prata mer detaljer.

Mer information eller frågor? Kontakta Evelin Löfvendahl, verksamhetschef, eller Helen Salling Karlsson, samordnare.