Två muggar med tecknade ansikten av Petter och Marcus mot rosa bakgrund med texten Frukostmötet i vitt och grönt.

Välkommen till nästa digitala frukostmöte med VD Marcus Strömberg

Onsdag den 5 februari välkomnar vi er till årets första digitala frukostsändning med vår VD Marcus Strömberg och Petter Brobacke. Vi direktsänder från AcadeMedias kontor i Stockholm klockan 8.15 – 8.45. Du som befinner dig på kontoret är välkommen att följa sändningen på plan 5 där vi även bjuder på frukost.

Denna gång gästas vi bland annat av AcadeMedias skolpengs-expert Gustav Blomberg som hjälper oss att reda ut vad den kommande skolpengsutredningen handlar om och hur den kan komma att påverka skolan. Vi träffar även de kollegor som nominerades till AcadeMedias ledarpris inom innovation: Jeanette Lundström, CDO Hermods, Sara Olsson, verksamhetschef Linguista och Edshare samt Karin Ågren, rektor Innovitaskolan Östersund. Vi har också med oss Vittras rektorer Pernilla Svensson och Elin Möller i ett samtal om hur vi kan höja kunskapsresultaten i svenska i utanförskapsområden.

Väl mött på onsdag 5 februari, på denna länk kan ni följa sändningen.

Logotype med text "AcadeMedia Academy".

Lärarträff i Göteborg 12/3

Föreläsning med Helena Wallberg och Carl-Johan Markstedt i Göteborg onsdag 12/3 klockan 14.30-16.30.

Mentorsuppdraget kan upplevas svårt och utmanande på olika sätt, och den är också en av de allra viktigaste rollerna på skolan. Med en mentor som både är en varm och trygg person för eleven, och som samtidigt förmår hålla fokus på lärandet, kan vi hjälpa våra elever på ett kraftfullt sätt. Medarbetare från alla segment är välkomna, såväl pedagoger som elevhälsopersonal. Helena Wallberg och Carl-Johan Markstedt är aktuella med boken Mentorskap i skolan, en handbok som delas ut till alla som kommer på föreläsningen. Länk till anmälan finner du på denna sida.

Vårens administratörsträffar

Du som arbetar som administratör är varmt välkommen att delta i våra nätverksträffar. Under våren erbjuder vi tre träffar på följande teman:

  • Så kan du använda AI i din vardag – 6 mars
  • Jobbaskugga en kollega digitalt – 3 april
  • Ta kontroll över arbetsdagen – 15 maj

Du deltar i den mån du kan och vill. Anmälan hittar du här på utbildningswebben.

Dags att nominera till Talangprogrammet 25/26

Nu är nomineringen öppen för Talangprogrammet 25/26. Programmet riktar sig till medarbetare med potential att bli ledare. Medarbetare inom hela AcadeMedia kan bli nominerade av sina chefer. En förutsättning för att delta är att den nominerade inte redan har ett chefsuppdrag med personalansvar och inte heller går rektorsprogrammet. Här kan du läsa mer om Talangprogrammet. På denna sida kan du som är chef nominera någon av dina medarbetare fram till den 10 mars.

Ledarforum 2025

Den 21 januari genomförde vi AcadeMedias årliga Ledarforum. Med fokus på hur vi tillsammans kan påverka framtiden samlades över 500 ledare på Münchenbryggeriet i Stockholm. Dagen bjöd på inspirerande föreläsningar, innovativa seminarier och spännande panelsamtal om utbildningens roll i samhällsutvecklingen. Fantastisk elevmedverkan från våra grund- och gymnasieskolor bidrog med glädje, kreativitet och hopp inför framtiden. Stort tack till alla som deltog och tillsammans skapade en dag som visar hur vi tillsammans kan förändra och påverka framtiden – genom utbildning. Vill du se en video med höjdpunkter från dagen finns den här.

Tack för att ni tar emot en VFU-student!

Ett stort tack till alla rektorer som öppnat dörrarna för VFU-studenter och skapat möjligheter för framtidens lärare. Tack vare ert engagemang och våra fantastiska handledare har vi under hösten tagit emot totalt 254 (!) lärarstudenter på våra grund- och gymnasieskolor. Ert engagemang stärker lärarkåren och berikar våra verksamheter med ny energi och kunskap.

Vi ser fram emot fortsatt samarbete och gläds åt att fler skolor ansluter till VFU-arbetet inom AcadeMedia. Har du funderingar kring VFU, läs mer på denna sida.

SETT-dagarna

Missa inte att boka SETT-dagarna 8–10 april på Kistamässan, en mötesplats för innovativt och livslångt lärande. AcadeMedia finns på plats med en monter och medarbetare från våra verksamheter medverkar på mässans öppna scen. Dessutom genomför vi den 8 april avslutningsseminariet av kvalitetsprogrammet Den utforskande spiralen, i ett konferensrum i anslutning till SETT-mässan. Här delar medarbetare i AcadeMedia med sig av olika sätt att arbeta med kvalitetsutveckling. Välkomna att lära och inspireras! Läs mer om och köp biljetter till SETT-dagarna här.

Beställ våra pedagogiska kortlekar via webbshop

Academys omtyckta kortlekar har teman som “Snacka om psykisk hälsa” och “Snacka om vägledning”. Nu är det möjligt att beställa dem igen via en separat webbshop för AcadeMedias verksamheter som tillhandahålls av Daylight.

Alla kortlekar säljs till självkostnadspris plus frakt. Ordinarie pris är 50 kr per kortlek (inkl. moms). För AcadeMedias verksamheter subventionerar Academy varje kortlek, vilket innebär att de kostar 32 kr/styck (inkl. moms). Länk till webbshopen för AcadeMedias verksamheter hittar du HÄR. Om du saknar login till deras webbshop så kan du maila till order@daylight.se, så hjälper de dig.

Logotyp "Academedia utbildning som förändrar" i svart och mörkgrön.

Ai och digitalisering

AcadeMedias digitala resa fortsätter. Vi har sedan november en central styrgrupp för frågor som rör AcadeMedias övergripande arbete kring AI, digitalisering och innovation. I januari startade AcadeMedias operativa AI- och digitaliseringsgrupp som ni kan läsa om på denna sida.
Vi vill påminna om våra AI-utbildningar via Edaider (länk) som är tillgänglig för alla chefer och medarbetare. Ni på skolorna är också välkomna att dela utbildningen med både elever och vårdnadshavare via Schoolsoft.
På vår AI- och digitaliseringssida på medarbetarwebben finns ny information om vilka AI-tjänster som nu kan användas.
Logotype med text "AcadeMedia IT".

Nyheter från IT för dig som är rektor eller IKT-pedagog

Här hittar du senaste nytt inom IT och kontaktuppgifter. Håll koll även på nyheter i Google Classroom och ställ frågor via det nya Google-rummet GGIT:s IKT-chatt.

Logotype med text "AcadeMedia Inköp".

Upphandling av framtida livsmedelsleverantör

Nu pågår en ny upphandling gällande det nya livsmedelsavtal som kommer att träda i kraft den 1:a april 2025. Just nu befinner vi oss i slutfasen och hoppas kunna presentera vår framtida leverantör inom de närmsta veckorna. Målet med det nya avtalet är att minska kostnaderna för livsmedel, samtidigt som vi stärker samarbetet kring viktiga frågor som hållbarhet, måltidskvalitet och långsiktig utveckling.

Jula

Ansök om kundnummer hos Jula innan deras nya portal går live den 16 februari. Därefter behöver man ansöka via Resurs Bank om ditt organisationsnummer inte finns upplagt hos Jula. Här kan ni läsa om förändringen.

Lekolar

Vi påminner om att beställa inredning av Lekolar, såväl större projekt som mindre ordrar. Lekolar är vår prioriterade ramavtalsleverantör som tillsammans med respektive marknadsansvarig tagit fram aktuella koncept. Inom kort kommer ert koncept finnas som landningssida när du loggar in.

Scandinavian Photo

Tänk på att använda företagsportalen och rätt kundnummer som är kopplat till ACMs avtal. Se medarbetarwebbens sida om musik, foto och media för mer information om Scandinavian Photo.

ILT Education erbjuder demostrationer för två av sina tjänster: Aski Raski och Trovy.

Aski Raski stöttar barnen i sin avkodningsträning och Trovy erbjuder fördjupande artiklar i olika genres. I det fall ni även har Begreppa finns det en koppling direkt från Begreppafilmen till relevanta artiklar i Trovy.

Logotype med text "AcadeMedia Kvalitet".

Årets koncerngemensamma enkäter

Tack för allt arbete med 2025 års enkäter för elever, vårdnadshavare och medarbetare. Nu är alla svar insamlade och bearbetas av vår leverantör Origo Group.

Resultaten planeras att presenteras i webbportalen OrigoLive på eftermiddagen den 20 februari. När resultaten har publicerats får du som är chef ett mail med dina personliga inloggningsuppgifter.

För att se till att du och dina medarbetare får ut så mycket som möjligt av resultaten är det viktigt att tillsammans analysera och arbeta vidare med dem. Till hjälp och inspiration för hur ni bäst tar er an resultaten finns ett koncerngemensamt stödmaterial här på medarbetarwebben.

Har du frågor kan du maila enkatundersokningar@academedia.se.

Logotype med text "AcadeMedia Lön".

Ny rutin vid nyanställningar

Under våren 2025 införs nya rutiner vid anställning som innebär att ledtiden i anställningsprocessen kopplat till avtal kommer att kortas från dagar till minuter. Detta sker genom att chefer och administratörer registrerar nyanställningsärenden direkt i HR+8, varpå medarbetaren omedelbart får ett digitalt anställningsavtal för signering. 

Under våren kommer informations- och instruktionsutbildningar finnas tillgängliga. Alla anställande chefer måste ha genomgått utbildningarna (2 st) för att få tillgång till det nya gränssnittet. Första utbildningsperioden är under våren 2025, under hösten 2025 fortsätter utbildningarna med de chefer som kvarstår. Anmälan till utbildningarna görs via Academy, anmälan öppnar under mitten av februari 2025. 

Inom kort kommer mer information på medarbetarwebben och i servicewebben. 

Viktiga datum från löneavdelningen

3 februari – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
6 februari – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg.
10 februari – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.

Utbildningar under våren 2025

Lär dig mer om löneprocessen

Varmt välkommen att delta i detta webinar om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent! Du kommer få en guidad tur där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i Medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.

Denna utbildning äger rum klockan 09-11 följande datum: 19 februari, 19 mars, 22 april samt 19 maj. Direktlänk för anmälan löneprocessen

Fördjupning i Medvind

Välkommen på webinar gällande schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.

Denna utbildning äger rum klockan 10-11 följande datum: 20 februari, 20 mars, 23 april samt 20 maj. Direktlänk för anmälan fördjupning Medvind 

Logotype med text "AcadeMedia Marknad".

Söksiffror och tyst period

Nu väntar vi på att få veta hur många som elever som sökt våra skolor inför läsår 25/26. Därefter planerar vi eventuella insatser inför omvalsperioden. Under mars månad låter vi eleverna landa i sina beslut och vi pausar därför merparten av våra aktiviteter innan de återupptas inför omvalet.

Marknadsplaner

Arbetet med att kalibrera våra centrala marknadsplaner är nu i gång och under våren kommer de att delas med er på skolorna, precis som tidigare. Arbetet leder också fram till varje enhets lokala kommunikationsplan som ni ska färdigställa under april. Mer information kommer under våren för respektive skolprofil och verksamhet.

Information från AcadeMedias SchoolSoft-förvaltning

Skyddade personuppgifter

Under februari kommer ett nytt arbetssätt för skyddade personuppgifter. Nya riktlinjer och stödmaterial kommer att lanseras på medarbetarwebben och en ny modul, som kan liknas vid ett digitalt kassaskåp, kommer dyka upp i SchoolSoft. Modulen kommer enbart att vara tillgänglig för utsedda behöriga på enheten (rektor primärt). Mer information kommer inom kort.

SPAR-slagning vårdnadshavare 15 februari

En SPAR-slagning på vårdnadshavare medför manuellt arbete i SchoolSoft. Information och manual för detta arbete hittar ni på medarbetarwebben HÄR.

Scrolla ned på sidan till “Bra att veta” och “Spar-slagning”. Manualen finns allra längst ned på sidan “Spar-slagning vårdnadshavare och elev”, eller kan hittas i ShoolSoft-hjälpen (blå frågetecknet i SchoolSoft).

GY25 och SchoolSoft

SchoolSoft kommer inom kort gå ut med information om ny funktionalitet som ska släppas i systemet kopplat till GY25, till exempel programplaner, studieplaner. För AcadeMedias gymnasieskolor aktiveras detta under mars månad så det synkas bättre med övrigt förändringsarbete som pågår just nu, exempelvis digitala nationella prov och hanteringen av skyddade personuppgifter.

Förändrade familjeförhållanden, uppdatera SchoolSoft

Då grundskolan och gymnasiet enbart slår efter vårdnadshavare mot SPAR två gånger per år är det viktigt att vårdnadshavarna löpande uppdaterar skolan om det sker förändringar i familjeförhållandena (till exempel ensam vårdnad, dödsfall), så att skolan kan uppdatera informationen i SchoolSoft. Glöm inte att verifiera uppgifterna med berörd myndighet innan ni gör några ändringar i systemet.

SchoolSoft webb-adminutbildning för gymnasiet

De adminutbildningar som SchoolSoft erbjuder på webben är inte helt i synk med AcadeMedia då vi har en nyare adminsida i och med att behörighetsmodulen infördes under 2024. Vidare ingår inte heller något om själva behörighetsmodulen i utbildningen. Det finns manualer i den digitala supporten som visar admingränssnittet för behörighetsgrupper och HÄR på medarbetarwebben finns mer information med hänvisning till internt framtaget material. Beskedet vi fått är att deras adminutbildningar förhoppningsvis kommer vara helt i synk i höst.

SchoolSoft informerar

Ny sida för grupphantering

Vi kommer under veckan att introducera en ny sida för grupphantering. Sidan har nytt gränssnitt med möjligheter till filtreringar och massuppdateringar. Ni återfinner sidan under den befintliga sidan för undervisningsgrupper i menyn Underhåll. Sidorna fungerar simulant, vilket betyder att du kan skapa eller ändra en grupp på vilken sida du vill. Båda uppdateras utifrån dina ändringar. Alla funktioner finns ännu inte på den nya sidan, men den kommer att uppdateras löpande under året.

Lanseringen av sidan är ett första steg mot att gå över till att läsårshantera grupper. Detta innebär i korthet att ni i den nya gruppsidan får möjlighet att påbörja arbetet med nästkommande läsårs grupper redan under våren. Vid leverans av gruppsidan kommer funktionen för läsårshantering inte att vara påslagen men från och med sista februari kommer vi att aktivera funktionen på alla skolor förutom förskolan.

För er som redan använder läsårshantering kommer den nya sidan att ersätta menyingångarna Underhåll > undervisningsgrupper läsår och Schemaunderlag > schema/undervisningsgrupper.

Läs mer i manualen Grupper BETA som i vår digitala support i det blå frågetecknet nere till höger när du är inloggad som administratör i Schoolsoft.

Analys, nedsläckning av två funktioner

Följande berör användare av vår analysmodul. Vi kommer i dagarna att ta bort följande två menyingångar:

  • Närvaro/frånvaro – funktionen har visat sig alltför prestandakrävande och i vissa fall har värden innan 2023 inte visats korrekt.
  • Antal elever – beräkningsmodellens resultat blir inte vad användarna förväntar sig.

Läs mer här om hur du kan få ut motsvarande statistik.

Logotype med text "AcadeMedia Trygghet och säkerhet".

Om något allvarligt händer

Några av våra enheter har de senaste månaderna varit fysiskt nära mycket grov brottslighet, såsom sprängningar och skjutningar. Även om enheten bara råka ligga nära där något händer påverkas både medarbetare, barn, elever och vuxendeltagare. Situationerna  påminner oss bland annat om hur viktigt det är att vi har lokala rutiner för inrymning och att vi har koll på vår frånvarorapportering. Alla medarbetare behöver känna till rutinerna.  På denna sida hittar ni svaren på de vanligaste frågorna vi får i samband med dessa händelser. 

På medarbetarwebben finns checklistor, utbildningsmaterial och rutiner att använda i både förebyggande syfte och om något allvarligt skulle hända. Det finns också en gul ”kris-knapp” längst upp till höger på alla sidor, där man hittar viktiga dokument vid en kris. Om ni inte redan har gått PDV-utbildningen finns det fortfarande platser kvar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Läs mer här på medarbetarwebben om trygghet och säkerhet. 

Logotype med text "AcadeMedia Vägledning".

Boka studie- och yrkesvägledare till nästa läsår

AcadeMedia Vägledning erbjuder studie- och yrkesvägledare till grund- och gymnasieskolor. Vi arbetar utifrån ett årshjul som skräddarsys för just din enhet och storlek på tjänst. Vänligen fyll i intresseanmälan om du är intresserad av bemanning via oss för läsåret 24/25. Sista dag för att fylla i formuläret är 3 mars. Har du specifika önskemål så skriv gärna in det, vi hör därefter av oss till dig för att prata mer detaljer.

Mer information eller frågor? Kontakta Evelin Löfvendahl, verksamhetschef, eller Helen Salling Karlsson, samordnare.

Grön grafisk bild med centrerad text "Livesänt seminarium 5/2" och "Med språket som grund". AcadeMedias logotype är även med i bild.

Kvalitetsseminarium den 5 februari

Den 5 februari klockan 9.15–10.15 bjuder AcadeMedia in experter och beslutsfattare till ett seminarium om hur vi kan höja kunskapsresultaten i svenska språket. Fokus ligger på konkreta åtgärder för att stärka språkkunskaperna i landets utanförskapsområden. Här kan du läsa mer om seminariet och deltagarna. Välkommen att delta på AcadeMedias huvudkontor i Stockholm eller digitalt. Anmälan görs via denna länk.