Christers månadshälsning
Vi säger välkommen juni med allt underbart som den här månaden för med sig! Ta del av Christers sista hälsning inför sommaren och lyssna till allt som hänt sedan sist. Häng med!
Nyhetssvep
Branschorganisationernas årsmöten
Både Almega Utbildningsföretagen och ViS har haft sina respektive årsmöten där våra representanter, Christer Hammar för Almega och Claudiu Deak för ViS, bägge blev omvalda som ordföranden. Grattis säger vi från AcadeMedia vuxenutbildning!
NTI-skolan flyttar in i nya lokaler
Efter två år på Kungsholmen i Stockholm flyttar NTI-skolan till ny adress och stadsdel. I mitten av juni går flyttlasset till Hammarby Sjöstad, till samma adress som FutureGames. Utöver kontorsutrymmen för NTI-skolans medarbetare i Stockholm består lokalerna av provsalar för elever i länet som genomför slutprov och nationella prov på lokal.
Efterträdare till Anette Wahlgren, verksamhetschef Hermods YH utsedd
Åsa Nätterlund blir ny verksamhetschef för Hermods Yrkeshögskola och tillträder den 19 augusti. Åsa har en gedigen bakgrund inom utbildningssektorn, senast som verksamhetschef för Vuxenutbildningen i Borås. Anette Wahlgren blir kvar till den 1 september för att därefter tillträda sin nya roll som Utbildningsdirektör för YH-gruppen efter Christina Frisk.
Examensutställning på Berghs
Den 24-25 maj ägde Berghs årliga examensutställning rum. Ett event som lockade över 2 000 besökare. I år var två av projekten kopplade till AcadeMedia, dels ett som tittat närmare på just AcadeMedias varumärke men även en grupp som lagt en ny varumärkesplattform för Hermods. Här kan du se ett par bilder kopplat till Hermods samt läsa mer om utställningen.
Omvärldsbevakning – vad hände under maj?
Med omvärldsrapporten fångar och förmedlar vi händelser och trender som är relevanta för oss. Omvärldsrapporten ser tillbaka på föregående månad utifrån de fyra bevakningsområdena: upphandling, politik/reformer, demografi och konkurrenter. Läs rapporten: Omvärld AcadeMedia Vux maj 2024
Information kring semester
Nu stundar sommarsemester och planeringen är redan säkerligen gjord – men säkerställ att alla får ut sin semester och inte sparar för mycket. Vi håller nu på att gå igenom sparad semester under de senaste 5 åren och kan se att de finns många som har lite för stort saldo sparat – inte bra varken för återhämtning eller ekonomi.
I Utbildningsavtalet:
- 25 dagar semesterrätt= får spara 5 dagar /semesterår
- 30 dagar semester = får spara 10 dagar/semesterår
I Friskoleavtalet:
- 25 dagar semesterrätt = får spara 25 dagar över 5 år
- 30 dagar semesterrätt = får spara 25 dagar över 5 år
Så säkerställ att tillräckligt uttag av semester sker löpande. På Medarbetarwebben kan du läsa mer om semester.
Reflektionsövning för ledarprinciperna
Vi utgår ifrån våra gemensamma ledarprinciper i vårt dagliga ledarskap – men ibland behöver vi reflektera lite extra kring vad de innebär för oss och hur vi faktiskt agerar – vi vill tipsa om ett par övningar – antingen för enskild reflektion eller ännu hellre tillsammans med några kollegor. Du hittar övningarna på Ledarhubben
Nya ramavtal för timavlönade
AcadeMedia har infört en ny typ av avtal för anställda med timlön. Det som skiljer ramavtalet och tidigare avtal åt är att ramavtalet helt saknar start- och slutdatum på försättsbladet av nedan anledningar. Ramavtalet saknar även anställningsform på försättsbladet, detta specificeras i stället i löptexten i avtalet.
Avtal är ett ramavtal som anger de villkor som ska gälla för det fall överenskommelse om tidsbegränsad anställning träffas mellan företaget och arbetstagare. Varje överenskommelse om anställning betraktas som en separat anställning. Mellan varje separat anställning föreligger ingen anställning och tiden mellan anställningarna räknas heller inte som anställningstid. Medarbetaren har ingen skyldighet att acceptera erbjudanden om anställning utan kan tacka nej vid varje tillfälle hon/han tillfrågas. Arbetsskyldighet föreligger endast när överenskommelse om anställning träffats.
Om du har några frågor eller funderingar kring det nya ramavtalet, vänd dig till oss genom HR Direkt.
Ny funktion i Medvind – översikt av projektrapportering
Nu finns en funktion i Medvind som tydliggör vilka projekt dina medarbetare projektrapporterar på. Syftet är att du som chef lättare ska få en översikt över vilka projektnummer som väljs av medarbetare vid tidrapportering. Följ manualen på Servicewebben för att använda funktionen.
Uppdaterad Medarbetardialog för 2024/25
Nu är den nya Medarbetardialogen för verksamhetsår 2024/25 upplagd på Utbildningswebben. För att se den nya dialogen behöver du logga in på nytt om du har en tidigare inloggningssession.
Vi har passat på att göra några justeringar för att förenkla arbetet för er. Vi har bland annat förtydligat vilka delar som är obligatoriska (Del 2 och Del 5), och vilka delar som har valfria frågor. En annan nyhet är att vi har förtydligat våra lönekriterier – så läs igenom dessa lite extra i modulen när det är dags för Målsamtal och Prestationssamtal. Vill du lära dig mer om Medarbetardialogen hittar du mer information på Medarbetarwebben. Här finns bland annat information om de olika delarna, en instruktionsfilm, och manual för hur du lägger till medarbetare som saknas.
Har du frågor om Medarbetardialogen som inte besvaras med ovan information? Kontakta oss genom HR Direkt så hjälper vi dig!
Rekrytera via Ukrainian Professional Support Center
AcadeMedia har startat ett samarbete Ukrainian Professional Support Center, en stiftelse som hjälper skolor att rekrytera erfarna lärare som flytt från Ukraina. I deras rekryteringsdatabas finns flera hundra lärare, och de kan kostnadsfritt hjälpa oss med rekrytering. Flera andra fristående aktörer har under våren rekryterat flera kompetenta kandidater på tjänster som till exempel idrottslärare, elevassistent och lärarassistent.
Ta gärna kontakt med Mattias Jakobsson från Beredskapslyftet, så kan han berätta mer om hur dem kan hjälpa dig med din rekrytering. Om du väljer att ta hjälp, så kommer du inom två veckor få kandidater presenterade till dig. Beredskapslyftet presenterar endast kandidater som matchar din kravprofil.
Telefon: 073-5338546
Mail: mattias.jakobsson@beredskapslyftet.se
Viktiga datum
3 juni – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
7 juni – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
11 juni– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Tips inför sommaren
Säkerställ att dina medarbetare lagt in all sin sommarsemester och klarmarkerat denna i Medvind innan de går på ledighet. Du kan attestera dessa ledigheter framåt i tiden så fort de är klarmarkerade.
Du som chef vet väl att du kan delegera attestansvaret till någon annan, hur du gör finner du här. Våra manualer på service webben är uppdaterade.
Hur du lägger in lovskola i Medvind avseende friskoleavtalet (grund- och gymnasieskola).
Det finns en löneart för att kunna registrera lovskola i Medvind. Samma löneart används oavsett om du är semester- eller ferieanställd. Du som rektor/chef når lönearten i Medvind genom att klicka på fliken ”löneartsrapportering”. När du använder lönearten registrerar du antal arbetade timmar och ersättningen som faller ut (kvalificerad övertid) beräknas automatiskt. Observera att chef registrerar lovskola, och att medarbetaren själv inte når lönearten i Medvind. ”
Det finns förinspelade webinarium om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.
Nytt från BC – Bokslutskalender
Är det svårt att hålla reda på vad som sker när under ett månadsbokslut? Nu har vi på Business Control har upprättat en bokslutskalender som enkelt kan synkroniseras med din Outlook, där framgår det vad som ska göras och när det ska göras under ett månadsbokslut.
Vi har tagit fram en instruktion om hur du lägger till denna kalender till din Outlook, både för den äldre versionen av Outlook och den nya. Instruktionen finns att hämta på Medarbetarwebben här.
Ärenden i Servicewebben
Har man ett pågående ärende i Servicewebben som behöver lösas under semestern är det viktigt att man har koll på det och snabbt återkopplar på eventuella frågor ifrån oss. Får vi ingen återkoppling händer inget i ärendet.
Opto stänger den 1 juli
Snart är sommarledigheten här. Vi vill påminna om att vi stänger året i Opto den 1 juli 2024. Hantera era fakturor i er inkorg och se över vilka fakturor som ligger under utredning i god tid innan detta och innan ledighet. Stäm av med närmaste chef och koda frånvaro i Opto inför ledighet. Vi vill också tipsa om att du kan ha Opto i mobilen för att förenkla för dig själv under sommaren. Du hittar information kring hur du gör på den här sidan på medarbetarwebben.
Nya deadlines för faktureringsunderlag
Vi vill informera om att deadlines för inskick av faktureringsunderlag har uppdaterats. Notera att julifaktureringen har väldigt avvikande tider. Du hittar uppdaterade deadlines här på medarbetarwebben.
Månadens ros till Meral Atci hos KUI
Den här månadens ros går Meral Atci hos KUI. Från första stund har hon fått ta ett stort ansvar för att leverera i tid. Det gör hon med bravur. Meral är en god kommunikatör och det märks att hon vill göra sitt jobb med kvalité. Vårt samarbete är mycket uppskattat. Stort tack!
Affärstypsidor
Inom AcadeMedia vuxenutbildning verkar vi inom fyra affärsområden så missa inte att ta del av våra affärstypsidor. Här finns information om respektive affärsområde, tips om kompetensutveckling och webbinarier, kvalitetshandbok (YH), senaste nyheter samt övrig info.
Komvuxnytt
Komvuxnytt, ett nyhetsbrev som riktar sig till lärare och skolledare på komvux, hittar du på Affärstypssidan för komvux. Där finns även mycket annat intressant som tex stöd för verksamheterna kring NP, information om vårt remissarbete, stödmaterial för analyser, inspelade webbinarier och mycket annat.
Komvux 25
Under 2025 kommer flera förändringar och regeländringar att börja tillämpas inom komvux. Du vet väl att du hittar samlad information på vår samlingssida för komvux 25. Du når den via komvux affärstypssida. Kika in och börja förbered dig redan idag.
Kompetensutveckling för Utbildningsledare på Yrkeshögskolan
För dig som är erfaren utbildningsledare på Yrkeshögskolan och önskar få lite ny input samtidigt som du får träffa kollegor från både ditt eget och andra varumärken finns nu en utbildning att söka. Vuxensegmentets utbildning för Utbildningsledare vänder sig till dig som har en egen inre motivation att utforska och utveckla dina ledarförmågor och din affärsmässighet i relation till uppdraget som utbildningsledare. Utbildningen är inte kopplad till att söka nya roller eller nya utmaningar utan är mer fokuserad på din utveckling just nu. Här kan du läsa mer.
Heads-up! Ny digital AI-utbildning
Vi har ingått ett samarbetsavtal med EdAider om deras digitala AI-utbildningar. Samarbetet ger alla medarbetare i AcadeMedia tillgång till en 5 timmar lång digital utbildning som ger en fördjupad förståelse för hur AI kan användas i undervisningen. Utöver denna utbildning kommer även alla vuxenstuderande erbjudas möjlighet att ta del av en kortare kurs som syftar till att öka förståelsen för AI och dess tillämpningar i utbildningshänseende. Mer information kommer i början av augusti. Håll utkik!
Övriga tips inför hösten
Lärkraft – AcadeMedia blir partner till kompetensutvecklingsdagen Lärkraft som arrangeras av Gothia Kompetens den 29 oktober på Älvsjömässan i Stockholm. Större möjligheter för fler lärare att ta del av kostnadsfri och värdefull fortbildning och inspiration. Läs mer och anmäl dig här.
Lärarträff i Helsingborg – I oktober bjuder vi in till en träff för alla lärare inom AcadeMedia. Träffen hålls i Helsingborg och Sissela Nutley föreläser om ”Hjärnan, skärmen och krafterna bakom”. Mer information och anmälan hittar du här.
Academy Arena – Inom konceptet AcadeMedia pågår många olika insatser och aktiviteter där segment eller varumärken satsar för att bli ständigt bättre. Vi delar erfarenheter, kunskaper och kompetens med varandra. Har du något du skulle vilja dela med andra? Kontakta oss på academy@academedia.se. Läs mer om konceptet här.
Pedagogiska bokcirklar – Under läsåret 24/25 kommer vi att anordna bokcirklar där vi tillsammans utforskar pedagogiska och didaktiska frågeställningar, utifrån läsning av gemensamma böcker. Låter det spännande? Läs mer här.
Utbildning som förändrar
Under våren har vi arbetat med att fånga upp berättelser från våra verksamheter om vad som bygger stolthet i AcadeMedia. Delar av detta kommer vi nu också berätta om externt, i andra kanaler än våra egna. Vi vill bredda bilden av AcadeMedia som utbildningsföretag genom att mer proaktivt beskriva vårt verksamhetsnära arbete och hur vi arbetar för att bidra till utbildning som förändrar. Den externa kommunikationen kommer att synas under perioden 3–16 juni. De ämnen som vi börjar med att lyfta är läsning i förskolan, kompetensutveckling för lärare och trygghet och säkerhet.
På denna landningssida på vår webb kan du läsa mer om våra berättelser och budskap.