Hälsning från Lotta Krus, segmentschef
Nytt introduktionsprogram för nyexaminerade lärare
Nyexaminerade lärare står ofta inför en intensiv och utmanande tid när de kommer ut i arbetslivet. Därför erbjuder AcadeMedia Academy ett program för att ge nya lärare extra stöd och stimulans direkt från start. Syftet är att förstärka den introduktion alla nya lärare får på sina skolor med ett kompletterande program som ger verktyg för att utveckla undervisning och öka elevernas möjligheter till lärande. Programmet leds av erfarna lärare från våra olika skolor. Läs mer och anmäl nya medarbetare HÄR.
AI-utbildningar
I samarbete med EdAider (en del av AcadeMedia) erbjuder vi alla medarbetare en 5 timmar lång digital utbildning som ger en fördjupad förståelse för hur AI kan användas i undervisningen. Utöver denna utbildning kommer alla elever och vårdnadshavare i AcadeMedias grund- och gymnasieskolor samt deltagare i våra vuxenutbildningar ha möjlighet att ta del av en kortare kurs som syftar till att öka förståelsen för AI och dess tillämpningar i skolan. EdAiders utbildningar kompletterar den mycket uppskattade utbildning om AI och lärande som vi, i samarbete med Luleå Tekniska Universitet, redan erbjuder alla medarbetare i AcadeMedia. Mer information kommer i augusti.
Utbildningar från KUI
Kompetensutvecklingsinstitutet erbjuder insatser för pedagogisk personal och erbjuder rabatterade priser på alla utbildningar (genom rabattkoden: AcadeMedia). Föreläsningen Värsta bästa hälsan genomförs den 5 september 15.00-17.15 i samarbete med Generation Pep. Man kan delta antingen på plats i Stockholm eller digitalt. Läs mer om Värsta bästa hälsan HÄR och om KUIs hela utbildningserbjudande HÄR.
Fler tips inför hösten
Lärkraft kompetensutvecklingsdag – AcadeMedia blir partner till kompetensutvecklingsdagen Lärkraft som arrangeras av Gothia Kompetens den 29 oktober på Älvsjömässan i Stockholm. Större möjligheter för fler lärare att ta del av kostnadsfri och värdefull fortbildning och inspiration. Läs mer och anmäl dig här.
Lärarträff i Helsingborg – I oktober bjuder vi in till en träff för alla lärare inom AcadeMedia. Träffen hålls i Helsingborg och Sissela Nutley föreläser om ”Hjärnan, skärmen och krafterna bakom”. Mer information och anmälan hittar du här.
Bokmässan och lästältet – På årets bokmässa 26-29 september har AcadeMedia ett fint program i Bokmässans lästält, som vi abonnerar torsdag 26/9 och fredag 27/9. Mellan 09.30-14.00 båda dagarna har vi besök av kända barnboksförfattare, som läser högt ur sina böcker och tillsammans med barn och pedagoger pratar om böckernas innehåll. Vi erbjuder sex stycken tillfällen med högläsning och samtal per dag och förskolegrupper och skolklasser (årskurs 1-3) kan boka slottider – en klass i taget. Läs mer HÄR.
FutureReady by RISE – AcadeMedia Academy har i samarbete med forskningsinstitutet RISE utvecklat skolledarprogrammet FutureReady, som fokuserar på att lyfta nya perspektiv på skolans ledarskap i vår samtid. Programmet genomförs digitalt under fyra eftermiddagar, fredagar mellan klockan 13-16. Vi möter både experter från RISE och ledarkollegor från AcadeMedias egna verksamheter. Läs mer och anmäl dig HÄR.
Academy Arena – Inom konceptet AcadeMedia pågår många olika insatser och aktiviteter där segment eller varumärken satsar för att bli ständigt bättre. Vi delar erfarenheter, kunskaper och kompetens med varandra. Har du något du skulle vilja dela med andra? Kontakta oss på academy@academedia.se. Läs mer om konceptet här.
Pedagogiska bokcirklar – Under läsåret 24/25 kommer vi att anordna bokcirklar där vi tillsammans utforskar pedagogiska och didaktiska frågeställningar, utifrån läsning av gemensamma böcker. Låter det spännande? Läs mer här.
Kalendarium vårdnadshavarfakturering juni tom augusti 2024
Nu är deadline för uppdateringar inför juli fastlagd. Se tabell nedan.
Inkassostopp i sommar för vårdnadshavarfakturor
Som vanligt stoppar vi den automatiska överföringen av obetalda fakturor till inkasso under sommaren. Eventuella obetalda junifakturor får påminnelse i juli, men de skickas vidare till inkasso först i mitten av augusti.
Centrala elevhälsans nyhetsbrev
Nyhetsbrevet uppdateras löpande och du hittar det här på medarbetarwebben. Ta bland annat del av utbildningar och uppdaterad omvärldsbevakning riktad till elevhälsans kompetenser.
Senaste uppdateringarna
- ProRenata
- Elever med mer omfattande behov av särskilt stöd ska få mer likvärdigt stöd
- Flickor får bättre betyg än pojkar – varför?
- Förändringar i centrala elevhälsan
- Månadsinfo medicinsk insats
Sommaradministration
För att underlätta i förberedelserna inför sommaren har HR tagit fram ett underlag som vi valt att kalla för “Sommaradministration för skolledning“. För frågor, kontakta HR-administratör Hanna Agerforz, hanna.agerforz@academedia.se.
Karriärtjänster läsår 2024/2025
Nu är avtalsskrivning igång för karriärtjänster inför läsår 2024/2025. Sista dagen att skicka in avtal är 14/6. Vid frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta forstelarare@academedia.se.
Rekrytera via Ukrainian Professional Support Center
AcadeMedia har startat ett samarbete Ukrainian Professional Support Center, en stiftelse som hjälper skolor att rekrytera erfarna lärare som flytt från Ukraina. I deras rekryteringsdatabas finns flera hundra lärare, och de kan kostnadsfritt hjälpa oss med rekrytering. Flera andra fristående aktörer har under våren rekryterat 20 kompetenta kandidater på tjänster som idrottslärare, elevassistent och lärarassistent.
Ta gärna kontakt med Mattias Jakobsson från Beredskapslyftet, så kan han berätta mer om hur dem kan hjälpa dig med din rekrytering. Om du väljer att ta hjälp, så kommer du inom två veckor få kandidater presenterade till dig. Beredskapslyftet presenterar endast kandidater som matchar din kravprofil.
Telefon: 073-5338546
Mail: mattias.jakobsson@beredskapslyftet.se
Ny medlemsorganisation för fristående skolor
Almega Utbildning är namnet på det nya bransch– och arbetsgivarförbund som från och med juli 2024 ska samla landets fristående förskolor och skolor. Idag organiseras medlemsföretagen i Friskolornas riksförbund och Almega tjänsteföretagen. AcadeMedias VD Marcus Strömberg tar plats i den nya styrelsen som vice ordförande. Läs mer om beslutet på medarbetarwebben.
Avtal med Eletive Pulsmätningar upphör – spara dina resultat
I samband med att terminen tar slut upphör också vårt avtal med Eletive som pulsmätningsleverantör. Med start i början av juni kommer våra konton därmed successivt att tas bort. Du som vill spara resultat från genomförda pulsmätningar behöver därför logga in i plattformen och exportera resultaten i PowerPoint. Detta görs i din organisationsöversikt (där du vanligtvis ser dina resultat) med knappen ”Exportera” uppe i höger hörn på sidan. Vill du ladda ner en rapport från ett tidigare datum klickar du först på knappen ”Inställningar” till höger om exportknappen, anger önskat datum, och exporterar sedan. För kännedom arbetar koncernen för att vi ska ha ett nytt pulsmätningsverktyg på plats efter sommaren, men detta får vi återkomma till längre fram.
Bluffakturor
Nu är det sommar igen och högsäsong för bluffakturor. Håll ögonen öppna och ifrågasätt de fakturor som ni inte känner igen.
Leveransbekräftelser från cateringleverantör
Om verksamheten har en cateringlösning genom någon av våra ramavtalsleverantörer ska en leveransbekräftelse upprättas mellan verksamheten och leverantören. I den regleras leveransdagar och tider, eventuellt behov av bemanning, avvikelser från ramavtal och liknande. Enligt avtal måste en leveransbekräftelse upprättas och det ligger på leverantören att göra detta. Inköpsavdelningen vill även ta del av lokala cateringavtal. Dessa ska skickas från leverantör till inkop@academedia.se
Bekräftelserna samlas sedan in centralt hos AcadeMedia och görs tillgängliga för till exempel business control (BC).
Här hittar du våra ramavtalsleverantörer för catering.

Senaste nytt inom IT
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet: LÄNK till IT-nytt. Tips – håll koll på nyheter i Google Classroom.
Här kan du få IT-support:
Telefon: 0771-794400
Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net (här hittar du även support via chatten)
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
Tveka inte att kontakta oss med frågor:
• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
Viktiga datum
3 juni – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
7 juni – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
11 juni– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Tips inför sommaren
Säkerställ att dina medarbetare lagt in all sin sommarsemester och klarmarkerat denna i Medvind innan de går på ledighet. Du kan attestera dessa ledigheter framåt i tiden så fort de är klarmarkerade.
Du som chef vet väl att du kan delegera attestansvaret till någon annan, hur du gör finner du här. Våra manualer på service webben är uppdaterade.
Hur du lägger in lovskola i Medvind avseende friskoleavtalet (grund- och gymnasieskola).
Det finns en löneart för att kunna registrera lovskola i Medvind. Samma löneart används oavsett om du är semester- eller ferieanställd. Du som rektor/chef når lönearten i Medvind genom att klicka på fliken ”löneartsrapportering”. När du använder lönearten registrerar du antal arbetade timmar och ersättningen som faller ut (kvalificerad övertid) beräknas automatiskt. Observera att chef registrerar lovskola, och att medarbetaren själv inte når lönearten i Medvind. ”
Det finns förinspelade webinarium om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.
Samlad information inför skolstart
På medarbetarwebben finns rutiner, datum och information som är bra att känna till inför skolstart. Informationen kommer från olika segment- och koncernstaber. Gå till skolstartssidor här på medarbetarwebben.
Utbildning som förändrar
Under våren har vi arbetat med att fånga upp berättelser från våra verksamheter om vad som bygger stolthet i AcadeMedia. Delar av detta kommer vi nu också berätta om externt, i andra kanaler än våra egna. Vi vill bredda bilden av AcadeMedia som utbildningsföretag genom att mer proaktivt beskriva vårt verksamhetsnära arbete och hur vi arbetar för att bidra till utbildning som förändrar. Den externa kommunikationen kommer att synas under perioden 3–16 juni. De ämnen som vi börjar med att lyfta är läsning i förskolan, kompetensutveckling för lärare och trygghet och säkerhet. På denna landningssida på vår webb kan du läsa mer om våra berättelser och budskap.
Workplace upphör
AcadeMedia avslutar avtalet med Workplace och denna plattform kommer därför att stängas ner under sommaren. Ni som har information där som ni vill spara bör ladda ner detta senast den 30 juli.
“Google Space”/”Google rum” är ett alternativ till grupperna på Workplace där medarbetare kan samarbeta med varandra mellan enheter. Inom kort kommer vi att bjuda in administratörer inom grundskola och gymnasiet till en sådan grupp, då vi ser att forumet för just administratörer varit uppskattat på Workplace.
Medarbetare i våra staber/på kontoren har möjlighet att samverka i grupper via Teams och Viva Engage. Vi kommer att dela mer information om detta efter sommaren.
Sommarhälsning
Tiden på året är här då vi ska skicka sommarhälsning till de som står i vår kö. Det ligger med i årshjulet för köhantering och är en viktig del i kommunikationen med kön. Önskar ni stöd för utskick är ni välkomna att kontakta er marknadsansvarig. Det finns också mer information på respektive varumärkes marknadshubb.
Autosvar på mailen
Nu när sommaren och semestern snart är här innebär det också att mailen inte bevakas på samma sätt som under terminerna. Därför vill vi passa på att påminna om att se över era autosvar så att alla har ett uppdaterat autosvar aktiverat med rätt datum och hänvisningar under semestern, inklusive er enhetsmail. Så säkerställer vi att intresserade vårdnadshavare får den information de behöver även under sommaren.
Tack för detta läsår!
Under juli har de flesta av oss på marknadsavdelningen semester, men från och med den 8 augusti är vi tillbaka på kontoren. Fulladdade med energi för ett riktigt bra och kul nytt läsår tillsammans med er alla. Det ser vi fram emot! Stort tack för ert samarbete under detta läsår! Vi på marknadsavdelningen önskar er en härlig och återhämtande sommar.

Läsårsarkivering juni 2024
Läsårsarkiveringen genomförs i år den 25 – 27 juni, läs mer om denna för grundskolan HÄR och för integrerade förskolor HÄR.
Inför skolstart
SPAR-slagningar läsårsstart 24/25
Nu är datumen för SPAR-slagningarna i augusti/september fastställda. De baseras på skolstartsdatum, slagningar för ekonomi samt behov kopplat till Mina sidor/Papperslös skolstart. Ni hittar mer information och datumen HÄR.
Checklista
På SchoolSoft-förvaltningens sidor på medarbetarwebben HÄR finns en checklista som är bra att läsa igenom inför skolstart, den innehåller matnyttig information om vad som ska göras i SchoolSoft. Direktlänk till dokumentet
Länkar att dela med vårdnadshavare och elever
I samband med skolstart kan ni gärna dela nedan SchoolSoft-sidor på medarbetarwebben med vårdnadshavarna och eleverna:
- https://medarbetare.academedia.se/grundskola/schoolsoft/schoolsoft-for-elever/
- https://medarbetare.academedia.se/grundskola/schoolsoft/schoolsoft-for-vardnadshavare/
Rättningar nya behörighetsmodulen
Betygsändringar
Ni som haft problem med att komma åt “Betygsändringar” i SchoolSoft, detta är rättat.
Rapporten “närvaro per skola”
Nu är denna rapport tillgänglig igen.
Tyra för förskolor
Nu är implementeringen av Tyra igång genom en pilotgrupp bestående av fem förskolor inom Vittra. Utbildning av ledning, administratörer och pedagoger pågår just nu och den ska sedan utvärderas i mitten av juni. Vi har inga datum klara än för hur och när övriga förskolor startar sin implementering men målet är att de ska starta under höstterminen 2024. I samband med implementeringen av Tyra, så införs även en centralstyrning för förskolans Ipads. Mer information om detta finns att läsa här.