Glad sommar önskar hela segmentsledningen!

Välkommen juni – årets första sommarmånad! Den här månadshälsningen kommer från hela segmentsledningen (utom Patrik Henriksson, UD Yrkesvux som var på semester vid inspelningsdagen) där vi får ta del av vad man är mest stolt över från året som gått och lite sommartips att inspireras av. Det vill du inte missa! 🥰

Välkommen på digital ledarfrukost Vux – 17 juni

Verksamhetsårets sista gemensamma ledarfrukost äger rum tisdagen den 17 juni klockan 8.00-9.00. Detta tillfälle är en “specialare”, därav förlängd sändningstid, eftersom vi passar på att erbjuda en fördjupning i Microsoft 365. Men först träffar vi Christer Hammar och Henrika Holgén som ger oss en tillbakablick över året som gått och en framåtblick av vad som väntar efter sommaren! Inbjudan har skickats ut via Outlook, är du chef och inte har fått den kontakta Kommunikationschef Nina.

Ny omvärldsrapport – alltid lika intressant

Som vanligt har det hänt en hel del i vår omvärld och vi är så tacksamma över att varje månad få ta del av denna rapport som hjälper oss att hålla oss uppdaterade kring de händelser och trender som är relevanta för oss utifrån bevakningsområdena: upphandling, politik/reformer, demografi, konkurrenter och AI. In och läs rapporten för maj månad du med: Omvärld AcadeMedia Vux maj 2025

“Save the date” – Vuxdagarna 2025

Vi kör i år igen 🎉! Trots att vi sagt vartannat år digitalt, vill vi nu ändå bjuda in till en fysisk träff eftersom ingenting slår det fysiska mötet! Två dagar fyllda med idéutbyte, utveckling och mingel. Vi ses i Berghs lokaler i Stockholm, mer information och kalenderinbjudan kommer, men se till att blocka dagarna redan nu. 🌟🌟

När? Lunch till lunch 25–26 september
För vem? Alla chefer samt verksamhetsstöd inom vuxensegmentet

Texten "Lön" på ljusgrön bakgrund.

Viktiga datum från löneavdelningen

➡️Den 2 juni är sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
➡️Senast den 5 juni innan kl 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg.
➡️För att vi skall hinna registrera alla nyanställningar, ändringar och avslut så behöver vi ha ert underlag senast den 10 juni för att komma med till junis löneutbetalning.

Om sommarsemester

Säkerställ att dina medarbetare lagt in all sin sommarsemester och klarmarkerat denna i Medvind innan de går på ledighet. Du kan attestera dessa ledigheter framåt i tiden så fort de är klarmarkerade.

👉Du som chef kan även delegera attestansvaret till någon annan. Via länken finns information om hur du delegerar.

Texten "Ekonomiservice" på en ljusgrön bakgrund.

Attestering av fakturor under semestertider

Vi vill påminna om att det under semestern är viktigt att fakturor i Opto fortfarande attesteras. Du som har attestansvar måste själv attestera dina fakturor alternativt ordna en ersättare med optobehörighet. Såhär lägger du till en ersättare i Opto:
➡️Gå in på Inställningar (längst upp till höger i Opto)
➡️Gå vidare till fliken Frånvaro och fyll i namnet på din ersättare (Opto får automatiskt upp träffar på konto som finns för valt namn)
➡️Klicka på rätt konto och fyll i start- respektive slutdatum
➡️Avsluta med att klicka på den gröna knappen: Aktivera frånvaro

👉Tips! Om du väljer att sköta attesteringen själv under semestern så kan du med fördel logga in på Opto i mobilen. Såhär gör du för att det ska fungera:

➡️Installera “Ivanti Secure Access Client” på mobilen (krävs för att det ska fungera). Ivanti Secure Access Client kan du ladda ner gratis från App-store eller motsvarande
➡️Klicka på +(add connection), döp den till Academedia VPN och fyll i server URL med: vpn.academedia.se/personal
➡️Se till att du är uppkopplad mot Academedias VPN (krävs för att det ska fungera)
➡️Gå in på https://opto.academedia.se och logga in precis som vanligt

👉Här finns en bild som förtydligar Opto i mobilen

Begränsad bemanning under delar av juli och augusti

Under senare delen av juli och början på augusti, går vi ner i bemanning på Ekonomiservice. Det är då främst hanteringen av Opto som är i gång. Ärenden via Servicewebben kommer hanteras men med betydligt längre svarstid.

Tänk på att vi har avvikande deadlines och hantering av kundfakturering under sommarmånaderna, vilket innebär att ni kanske behöver skicka in fler reserveringar i julibokslutet för att få med alla siffror på rätt månad.

👉Mer information om kundfakturering hittar ni här

Bokslut för juli genomförs 13-20 augusti

All externfakturering sker i augusti. För att vi ska hinna fakturera i tid behöver ni inkomma senast den 15 augusti med:

✅Reserveringar till bokslutet för juli
✅Externa faktureringsunderlag för juli

Leverantörsfakturor i Opto

Sedan mitten av april använder vi en AI-tolk i Opto. Den hjälper oss att tolka, registrera och skicka vidare leverantörsfakturor för attest. Med anledning av detta är det särskilt viktigt att fakturorna innehåller rätt information. Att kontrollera vid inköp:

➡️Att fakturan är utställd till rätt bolag (OBS! Ej skolans namn)
➡️Att fakturan innehåller leverantörens organisationsnummer
➡️Att det finns ett referensnummer på fakturan. Referensnummer = kostnadsställe (OBS! Endast siffror)
➡️Referensnummer måste stå under ”Er referens”

Texten "HR" över ljusgrön bakgrund.

Årets version av Medarbetardialogen

Nu är årets version av Medarbetardialogen uppladdad på Academy. I år har vi gjort några mindre justeringar i utformningen av Medarbetardialogen för att göra det enklare för er och era medarbetare, därför har vi har tagit fram nytt stödmaterial, som kan användas av både dig som chef samt dina medarbetare. All information om den nya dialogen hittar du i utskicket som skickades från HR under vecka 20. Saknar du utskicket mailar du Linn, så ser hon till att du får utskicket.

Årets version av PRP

Årets version av PRP-målmodulen kring mål, arbetsmiljö och succession kommer att laddas upp på Academy under vecka 23, vi ber er därför avvakta med era PRP-målsamtal till dess. Har du frågor om Medarbetardialogen eller PRP ställer du med fördel dessa i HR Direkt.

Webbinarium om konflikthantering i praktiken

Hur kan vi förstå och hantera konflikter på ett konstruktivt sätt i vardagen? Fredagen den 13 juni klockan 08.10-08.50 går vi igenom ett evidensbaserat ramverk utvecklat av Thomas Jordan, docent i konflikthantering, samt delar med oss av konkreta exempel på utmanande situationer och lärdomar från dessa. Ett tillfälle att fylla på verktygslådan med sätt att hantera svåra situationer. Varmt välkommen att delta!

👉Här anmäler du dig till webbinarium om konflikthantering i praktiken

Texten "Kvalitet" på en ljusgrön bakgrund.

Påminnelse om AI-utbildningen från EdAider

I samarbete med EdAider erbjuds alla våra deltagare inom AcadeMedia Vuxenutbildning att gå en kort digital AI-utbildning. Utbildningen ger en grundläggande förståelse för hur AI fungerar och kan användas.

👉Läs mer om AI-utbildningen och hur du lägger till den i Omniway här

Påminnelse om utbildningen “En hållbar framtid”

Som många av er redan vet erbjuder vi, sedan hösten 2024, en  inspirationsutbildning inom hållbarhet riktad till alla våra deltagare. Den har tagits fram av oss på Vux Kvalitet tillsammans med Academy och den har visat sig bli mycket uppskattad. Hittills har den genomförts av cirka 4 500 deltagare! För våra deltagare finns utbildningen integrerad i Omniway. Givetvis vill vi även att alla våra medarbetare går den så har du inte genomfört den ännu – gör det! Och peppa dina medarbetare att göra detsamma! I dagsläget är det 314 medarbetare som gått den och det är ju en siffra som vi gärna ser ökar.

👉Läs mer och gå utbildningen “En hållbar framtid” här

Dags för halvårsmätningen av examensgraden (YH)

Snart är det dags att ta ut statistiken från Omniway kopplat till examensgraden för de som tagit examen under perioden 1 januari till 30 juni 2025. Inför detta behöver ni säkerställa att allt underlag stämmer i systemet. Vid frågor eller behov av hjälp är ni välkomna att kontakta er kvalitetsansvariga.

Kursen “Undervisning, bedömning och betyg” – nu uppdaterad (Komvux)

Nu är webbkursen från Karlstad universitet -“Undervisning, bedömning och betyg”- uppdaterad utifrån Gy 25 och hur det påverkar undervisningen inom gymnasial vuxenutbildning. Du kan välja att gå hela kursen (cirka 8–10 timmar), eller ta snabbspåret om du redan gått den tidigare versionen. Snabbspåret fokuserar på det som är nytt i Gy25 och tar cirka 4 timmar.

👉På den här sidan finns länkarna till båda versionerna av kursen Undervisning, bedömning och betyg

After School med tema Gy 25 (Komvux)

Det här webbinariet välkomna alla som är verksamma inom gymnasial komvux och markerar startskottet för den reviderade utbildningen som beskrivs ovan samt inleder nästa fas i implementeringsarbetet av Gy 25. Du får höra mer om anpassningarna till Gy 25, våra gemensamma insatser och förutsättningar för genomförandet av den reviderade utbildningen. Som chef behöver du säkerställa att alla lärare, administratörer, du själv och andra intresserade får förutsättningar att delta på detta tillfälle som äger rum tisdagen den 17 juni klockan 16-17.

👉På Affärstypsidan för Komvux finns mer information om webbinariet så skicka gärna länken vidare till dina medarbetare. Länken kommer även att spridas via varje bolags medlem i projektgruppen för Gy 25.

Texten "Academy" på en ljusgrön bakgrund.

Ledarskap som förändrar – nu öppet för anmälan!

Ledarskap som förändrar är en av flera satsningar inom AcadeMedias pågående arbete för att öka den digitala kompetensen och AI-litteraciteten i hela organisationen. Under fyra digitala seminarier får ledare konkreta verktyg, insikter och ny inspiration för att leda förändringsarbete i en tid präglad av AI och digitalisering. Programmet syftar till att stärka förmågan att leda förändring i en tid där digitalisering och ny teknologi omformar förskola, skola och utbildning.

👉Läs mer och anmäl dig till Ledarskap som förändrar här

Ny engelskakurs för medarbetare inom pedagogik

Vill du bli tryggare i att använda engelska i vardagen och i yrkesrollen?  Nu finns en ny webbkurs som hjälper dig att utveckla din kommunikativa förmåga i professionella sammanhang, särskilt anpassat för dig som arbetar inom pedagogik. Kursen fokuserar på att bygga ett “learner’s mindset” och att stärka din professionella vokabulär. Allt innehåll i kursen är på engelska.

👉På denna sida hittar du engelskakursen för dig inom pedagogik.

Texten "Inköp" på ljusgrön bakgrund.

Prishöjning på kaffe

På grund av läget på marknaden har vi godkänt en prishöjning på kaffe från vår ramavtalsleverantör Carepa med ca 20% på nettoprissatt kaffe.

Tips om att beställa i god tid

Vår ramavtalsleverantör Läromedia vill uppmärksamma er på att beställa läromedelsböcker i tid då det kan bli längre leveranstider och restnoteringar under hösten på grund av hög orderingång. I höst kan det också innebära extra hårt tryck på grund av Gy 25 och nya utgåvor/läromedel.

Säkrare delningar i SharePoint och OneDrive

Från och med den 23 juni kommer det inte längre gå att dela filer med länkar till funktionen ”Vem som helst/Anyone”. Detta kommer även att påverka befintliga delningar. Externa delningar behöver istället göras med funktionen ”Personer du väljer/Specific people”.

👉Här hittar du en guide för hur du delar filer via SharePoint och OneDrive

Vux i Almedalen 2025

Almedalsveckan går i år av stapeln mellan den 23-27 juni. Från vux har vi en lång tradition av att vara på plats och lyfta viktiga frågor samt nätverka med bransch och industri. I år  är vi representerade genom att:

➡️YrkesVux/Movant arrangerar två runda-bords-samtal – det ena på temat hur vi som utbildningsanordnare kan samverka för att snabbt ställa om och möta branschernas förändrade kompetensbehov. Det andra på temat om vad som händer efter avtjänat fänglesstraff och hur samverkan mellan olika samhällsaktörer, inklusive utbildningsanordnare, påverkar återintegreringen.
➡️Berghs SoC arrangerar ett seminarium kopplat till AI som ställer frågan om kreativiteten försvinner – vad händer med innovationskraften, och med oss som individer?
➡️Almega Utbildningsföretagen, där Christer Hammar är ordförande, arrangerar ett seminarium tillsammans med Svenskt Näringsliv där man lyfter frågan om Sverige behöver en ny kompetenspolitik och ger sin syn på hur den skulle behöva utformas.
➡️Vuxenutbildning i Samverkan (ViS), där Claudiu Deak är vice ordförande, arrangerar enligt tradition en heldag där man lyfter aktuella frågor kopplat till komvux och politiken.

Vi kommer att dela insikter och reflektioner i våra sociala medier, både inför, under och efter Almedalsveckan. Håll utkik där!

Nyhetssvep från vuxensegmentet

Varje månad publiceras en rad inlägg och artiklar i alla våra gemensamma kanaler, allt från webbar till sociala medier. Från vux perspektiv görs också en hel del, både från egna källor men även sånt vi delar från er bolag. Fortsätt att dela med er av nyheter och initiativ som vi kan fånga upp i AcadeMedias kanaler, skicka till Kommunikationschef Nina. Under maj har vi bland annat spridit följande från oss på vux:

👉Unik satsning på vuxna elevers välmående inom Movant – 13/5
👉Berghs utsedd till världens bästa kommunikationsskola – 13/5
👉Behovet av en ny kompetenspolitik i Sverige – 13/5
👉Hermods distansgymnasium ger unga möjlighet att kombinera skola och sport – 19/5
👉Solenergi – en framtidsbransch där människor växer med uppgiften – 22/5
👉EC Utbildning firar 40 år – 24/5
👉Movant deltog i riksdagsseminarium om kompetensbristen i byggbranschen – 26/5

Nästa vuxbrev utkommer den 1 september 2025

Nu tar vuxbrevet ett uppehåll över sommaren, nästa brev utkommer den 1 september 2025. Under tiden håller vi dig uppdaterad både genom interna nyheter på medarbetarwebben och genom våra intranät på SharePoint.

Med önskan om en riktigt härlig sommar! 🌞