Vit

Hej alla viktiga kontorsmedarbetare!

Jag hoppas att påsken var bra och att du hade en skön ledighet.

Den här månaden vill jag inleda med att slå ett slag för vårt nya medarbetarråd. Om du har en klok, rolig eller innovativ idé kring hur vi kan skapa ännu bättre arbetsplatser så hoppas jag att du hör av dig. För mig är det självklart att vi bygger vår gemensamma kultur tillsammans, genom att vi är generösa, lyhörda och nyfikna inför varandras tankar och åsikter. Du når medarbetarrådet på navet@academedia.se.

Ni som följer våra frukostmöten vet att jag tycker om att prata om det livslånga lärandet. Jag brukar trycka på vikten av att arbeta med självledarskap, värderingar och kultur för att nå ett hållbart medarbetarskap.

Dessa delar tror jag är viktigare nu än någonsin. Samhället förändras snabbt och mycket av den utveckling som sker i världen, inte minst den tekniska, påverkar våra arbetsplatser. Vi är nog många som både fascinerats och kanske oroat oss lite över de senaste månadernas explosionsartade utveckling inom AI, för att ta ett exempel.

För våra utbildningsverksamheter innebär de hastiga samhällsförändringarna stora utmaningar – men också möjligheter. Alla behöver tänka nytt och navigera klokt för att kunna erbjuda riktigt bra och framtidssäkrade utbildningar för våra barn, elever och deltagare.

Samma sak gäller oss som jobbar inom stab och support. Vi behöver också gå i takt med samtiden för att på bästa sätt kunna stötta våra verksamheter. Jag ser lärandet som ett ekosystem där vi blir bättre tillsammans och jag vågar påstå att det inte finns någon organisation i Sverige som jobbar lika renodlat med lärande och utbildning som vi inom AcadeMedia-familjen.

Med dessa ord vill jag önska er alla en riktigt skön maj!

Lisa Oldmark
HR-direktör

Nominera ledare till nästa läsårs ledarutvecklingsprogram innan 19 maj

Nu är det dags att nominera drivna och engagerade ledare som du tycker ska få en plats i ett ledarutvecklingsprogram nästa läsår. Till hösten startar Academy nya omgångar av Mentorsprogram för ledare och Strategisk utvecklingsgrupp. Dessutom introduceras det nya programmet Innovationsprogram för hållbar utveckling. Alla tre utvecklingsprogram riktar sig till ledare. Du kan läsa mer om respektive program på medarbetarwebben. Nomineringen pågår 2-19 maj på denna sida.

Frukostmöte med VD

Under vårterminen håller VD Marcus Strömberg och Academys utvecklingschef Petter Brobacke i fem digitala frukostmöten som riktar sig till alla ledare och supportmedarbetare. En inspelning av sändningen den 19 april finns på medarbetarwebben. Nästa tillfälle är den 17 maj med tema Hållbarhet. En kalenderinbjudan har skickats ut till alla ledare och supportmedarbetare. Om du eller en kollega saknar inbjudan så maila academy@academedia.se.

Transforming learning through character education

För några veckor sedan var Frida Gustafsson Wennö tillsammans med Annica Gustafsson Roxström i Argentina för att, som speciellt inbjudna gäster, delta på en konferens med tema ”Transforming learning through character education”. Deltagare var i huvudsak lärare, skolledare och beslutsfattare från Latinamerika. På konferensen synliggjordes många viktiga utbildningsprojekt och insatser där det som vi i Sverige ser som kunskapsutveckling inte alltid var i fokus. Konferensen och de studiebesök som gjordes väckte många tankar, frågor och idéer kring hur vi inom AcadeMedia, och inom skolans värld i hela landet kan (kanske bör) utveckla vårt sätt att se på utbildning. Läs mer om Fridas tankar från resan i detta inlägg.

Skyddade personuppgifter – nya regler

Rutinerna för vad och hur vi ändrar i våra interna IT-system för personer som har någon form av skyddade personuppgifter ändras nu. Vi kommer från nu att vara betydligt mer restriktiva när det gäller att på enskilda individers begäran ändra personuppgifter i våra system. Bakgrunden är dels att våra register enligt dataskyddsförordningen ska vara korrekta, dels att våra register inte lyder under offentlighetsprincipen, det går alltså inte att begära ut uppgifter från våra register.

Vi kommer inte att gå igenom våra register för att ändra uppgifter som redan lagts in, de nya reglerna gäller framåt.
Mer information om hur vi hanterar skyddade personuppgifter i våra verksamheter kan du läsa här.

Spårningspixlar i marknadsutskick

Använder ni spårningspixlar i era utskick, exempelvis när ni skickar nyhetsbrev? Glöm då inte att informera om detta i samband med att ni samlar in informationen och i era informationstexter. Ingen ska bli spårad eller loggad i hemlighet. Spårningspixlar används exempelvis för att se om utskicken blir öppnade av mottagarna. Visste du också att det krävs ett samtycke från individen för att det ska vara lagligt med spårningspixlar i utskick? Kravet på samtycke för spårning regleras i cookielagen/ePrivacy direktivet (EPD).

ChatGPT och GDPR

Aldrig har väl utvecklingen av AI gått så fort eller varit så på tapeten som den är nu. ChatGPT lyfts fram som alltifrån ett verktyg som kan finputsa ditt CV till något som kan hjälpa företaget med sin support. Men det pratas också om riskerna, fusk, skadlig kod, desinformation och brister i säkerheten. Ur ett GDPR perspektiv ser man risker utifrån svårigheterna att verifiera användarens ålder, hur data har samlats in samt svårigheterna med att få sin data raderad.

Funderar ert bolag på att börja använda någon form av ny teknik, exempelvis ChatGPT? Då behöver ni i enlighet med GDPR rådfråga dataskyddsombudet innan. Vill ni veta mer om ChatGPT och liknande teknik ur ett GDPR-perspektiv kontakta dataskydd@academedia.se.

Rutiner för PDF-fakturor

Fakturaadress:
Bolagets namn (till exempel Vittraskolorna AB)
Box 213
101 24 STOCKHOLM

Kostnadsställe”, ska stå som referens på fakturan.

PDF-fakturor mailas till: leverantorsfaktura@academedia.se

Uppgifter som måste finnas på samtliga fakturor:

  • Fakturanummer/OCR-nummer
  • Fakturadatum
  • Förfallodatum/betalningsvillkor
  • Referensnummer
  • Totalbelopp
  • Momsbelopp
  • Organisationsnummer/VAT-nummer och F-skatteinformation
  • Bankgironummer eller plusgironummer

Ofullständiga fakturor kommer att returneras. Vi accepterar inte dröjsmålsränta på faktura som är försenad på grund av att fakturauppgifter är felaktiga. Vi accepterar endast 30 dagars betalningsvillkor om annat inte särskilt har avtalats.

Rutiner för E-faktura

(GLN-kod för resp. bolag finns i tabellen ovan)

  • VAN-operatör: Crediflow
  • Filformat: SVEFAKTURA
  • GLN – kod eller organisationsnummer (sök i tabellen ovan, unikt per bolag)
  • Alla bolag finns i Peppol. Vi tar emot Peppol 3.
  • Peppol id är 0007:organisationsnummer (utan bindestreck i org.nr)

Information om DIB Travel

Nu var vi varit igång med vår nya resebyrå i några månader och som med de flesta nya leverantörer upptäcks alltid förbättringsområden. Vi är fullt medvetna om att allt inte är perfekt och har löpande möten med DIB för att utveckla och förfina tjänsten utifrån våra behov. Vi är tacksamma för den input som ni kommit med och välkomnar era synpunkter. Fortsätt att kontakta oss via mail om ni stöter på problem i portalen så hjälper vi er med att se vad som kan ha hänt.

För att ytterligare underlätta för er som bokar resor kommer vi inom kort att uppdatera medarbetarwebben med bokningsinstruktioner i PDF-format. Vi kommer även att sätta upp fler utbildningstillfällen om hur du bokar din resa i DIB portalen. Datum och länkar för dessa kommer ni inom kort att hitta här. Vi vill också lyfta fram de instruktionsfilmer (även i PDF-format) samt vanliga frågor och svar som ni här.

Har du frågor om din bokade resa kontaktar du DIB Travel direkt:
Support: 010-888 70 62
Email: support@dibtravel.com
Chat: finns längst ned i hörnet på webportalen

Stor satsning på likvärdig bedömning och betygssättning

Förra våren inledde AcadeMedia den största satsningen någonsin kopplat till likvärdig bedömning och betygssättning. Som en del i satsningen har analysföretaget Ramboll haft i uppdrag att genomföra två externa granskningar, med syftet att titta närmare på vilka faktorer som kan förklara betygsavvikelser, om det finns några brister i styrkedjan kopplat till betygssättning och vilka åtgärder som skulle kunna leda till ökad likvärdighet.

Den ena granskningen genomfördes 2022 med fokus på betygsavvikelser inom grundskolan. Den andra har genomförts under våren 2023 med fokus på att få mer kunskap om – och i så fall hur – det förekommer någon sorts press på lärare inom gymnasiet att sätta högre betyg än vad som är motiverat utifrån elevers kunskaper.

På den här sidan kan du läsa om Rambolls slutsatser och vilka åtgärder som AcadeMedia har initierat det senaste året.

 

Viktiga datum från Lön

2 maj– sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
5 maj– senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
9 maj– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.

Utbildningar under maj

Webinar – Lär dig mer om löneprocessen, 22 maj kl. 10-12
Läs mer och anmäl dig här. Riktar sig till dig som är nyanställd chef, administratör eller intendent.

Webinar – Fördjupning i Medvind, 29 maj kl. 10-11
Läs mer och anmäl dig här.
utbildningswebben hittar du även andra förinspelade webinar om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantera schema i lönesystemet och hantera anställningar.

Kontakta gärna oss!
Har du som chef någon fundering eller vill bolla någon fråga nu inför sommaren, ring gärna oss på telefon: 0771-794401, vardagar mellan 09:00 – 15:00 så hjälper vi dig.

Utrymningsövningar i vår

Vi kommer den närmaste månaden att genomföra två utrymningsövningar på AFK. Vi har utbildat ett tiotal utrymningsledare, några på varje plan. Dessa kommer att göra sitt bästa för att få oss att agera rätt, så att alla kommer ut på bästa sätt. Som förberedelse för övningarna är det bra om ni läser vår checklista för utrymning som finns här.

Den första övningen hålls på torsdag denna vecka, alltså den 4 maj. Vi kommer att sätta i gång larmet någon gång mellan klockan 13 och 14. Övningen avslutas när den som ansvarar för utrymningen ger klartecken för att gå in i byggnaden igen, vilket sker när samtliga våningsplan är tömda och vi har kontrollerat att alla finns på uppsamlingsplatsen.

Övning nummer två genomförs någon gång under dagen onsdagen den 24 maj. Övningen då kan genomföras precis som den första. Alternativt gör vi den lite annorlunda.

Har ni frågor om utrymningsövningen, kontakta Mattias Hammar eller Paula Hammerskog.