Christers månadshälsning
Äntligen kommer värmen och vi välkomnar maj med soliga dagar och spirande grönska, men också med nya möjligheter till utveckling och lärande. I månadens hälsning berättar Christer vad som hänt inom våra olika verksamhetsområden och ger några inspirationstips, bland annat inom AI. Häng med!
Nationell yrkesutbildning (NY) – en ny utbildningsform för vuxna
Vi är glada att kunna berätta att det till hösten startar en helt ny utbildningsform för vuxna – nationell yrkesutbildning. En pilot på gymnasial nivå som bedrivs utifrån yrkeshögskolans modell med utbildningar som är skräddarsydda efter arbetslivets kompetensbehov. Movant, Hermods och KYH har alla fått beviljat att starta den här formen av utbildningar till hösten. Läs gärna mer om satsningen på medarbetarwebben.
Omvärldsbevakning – vad hände under april?
Med omvärldsrapporten fångar och förmedlar vi händelser och trender som är relevanta för oss. Omvärldsrapporten ser tillbaka på föregående månad utifrån de fyra bevakningsområdena: upphandling, politik/reformer, demografi och konkurrenter. Läs rapporten Omvärld AcadeMedia Vux april 2024.
Film från Näringslivets YH-dag
Den 10 april gick Svenskt näringslivs YH-dag av stapeln där flera av våra chefer deltog tillsammans med bland andra Katarina Lundahl (Utbildningsdepartementet), Magnus Wallerå (MYH) och Per Hammar (Almega Utbildningsföretagen). Dagen syftade till erfarenhetsutbyte och ökad kunskap i vilka möjligheter som finns inom yrkeshögskolan. Vi var på plats och lyckades fånga några av deltagarna på film där de delar med sig av sina tankar. Du hittar filmen här.
Vill du ta del av Svenskt näringslivs information samt länk till inspelningen från dagen så hittar du den på Svenskt näringslivs webbplats.
Hermods ❤️ Berghs
Hermods är ett av 22 företag som får förmånen att samarbeta med Berghs via ett examensprojekt. Det innebär att en projektgrupp med dedikerade avgångselever inom strategisk kommunikation, PR, kreativt arbete, digital design och strategi, growth marketing och produktionsledning kommer att fokusera på en utmaning som Hermods har.
Under sex veckor kommer arbetsgruppen att arbeta med att ta fram ett förslag på lösning till en utmaning på varumärkestema. Kortfattat så är utmaningen en helhetsrenovering av varumärket Hermods inklusive en verktygslåda som hjälper oss att ta Hermods in i framtiden.
Arbetet är i full gång och vi ser fram emot att följa projektet.
Movant ❤️ Sila Snacket
Movant har under flera år samarbetat med Sila Snacket för att främja en mer inkluderande arbetsmiljö och respektfull jargong. Nu har man tagit nästa steg och blivit medlem i Sila Snacket i syfte att ytterligare fördjupa samarbetet och dialogen.
Samarbetet med Sila Snacket är ett av många framgångsrika exempel på Movants mål att vara en arbetsgivare där alla känner sig trygga, värderade och delaktiga. Läs gärna mer om satsningen här.
Nominera till ledarutvecklingsprogram
Varje verksamhetsår arrangerar AcadeMedia Academy ett antal längre utvecklingsprogram som riktar sig till blivande och befintliga ledare inom organisationen. De som får möjlighet att delta i ett ledarutvecklingsprogram har visat drivkraft och en vilja att utveckla sitt ledarskap. Nu är det dags att nominera till 1) Mentorsprogrammet, samt de två nystartade programmen 2) Kvalitetsutvecklingsprogrammet – den utforskande spiralen och 3) Hållbarhetsprogrammet.
Läs gärna mer om våra olika utvecklingsprogram
Vill du nominera någon pågår nomineringsperioden mellan den 2-17 maj. Nominera gör du här.
Välkommen på administratörsträff den 14 maj
”Hajja Hjärnfokus” med Lena Winqvist och Annika Almers kommer att prata om retorik i arbetslivet, de kommer att ge dig tips på hur du fångar en grupps uppmärksamhet, hur du kan göra ett innehåll tydligt, hur du kan använda kroppen och rösten för att nå fram och ge förslag på strategier för att hantera nervositet. Träffen genomförs digitalt, tisdagen den 14 maj mellan kl. 14.00-14.45. Anmäl dig via denna länk
Forma framtidens medborgare – genom character education
Välkommen till ett seminarium med inspiration kring lärande, välmående och innebörden av begreppet “character education”, med Gary Lewis och Veronica Fernándéz. Två framstående europeiska experter och förebilder inom character education (som också var med oss på Ledarforum i januari). De delar med sig av erfarenheter, teori och konkreta verktyg. Vi erbjuder två tider för att så många som möjligt ska kunna delta.
Tid: Onsdagen den 25 september, 09.00-12.00 alternativt 13.00-16.00
Plats: Lilla Bommen 3 i Göteborg
Anmäl dig redan nu då platserna är begränsade
Gary och Veronica kommer även att finnas på plats på Bokmässan i Göteborg torsdagen den 26 september, för att inspirera fler än oss i AcadeMedia inom området character education.
Länk till filminspelning från Lärarträffen med John Steinberg
På Lärarträffen i Stockholm föreläste John Steinberg om lärares ledarskap i en relationsstyrd skola. Missade du lärarträffen, eller vill du se föreläsningen igen? Då kan du se filminspelningen genom denna länk.
Förstelärar- och processledarutbildning Bas startar i höst igen!
I höst är det äntligen dags för den populära Förstelärar- och processledarutbildning Bas igen. Du som har ett ansvar att driva processer i din verksamhet deltar vid tre digitala halvdagstillfällen då vi går igenom strukturer och processer, kollegialt lärande och processledarrollen. Mer information och anmälan via denna länk.
Nu finns anläggningsregistret i VAM
Anläggningsregistret som finns i Agresso är numera tillgängligt i VAM och nås via denna länk.
I VAM:s anläggningsregister kan du bland annat söka fram de anläggningar som är kopplade till de kostnadsställen och projekt som du ansvarar för samt se en anläggnings återstående avskrivningslängd samt avskrivningskostnad per månad.
För frågor om VAM kontaktas Younes Ben Ayad younes.ben-ayad@academedia.se, systemägare av VAM.
OBS! För önskemål om ändringar i anläggningsregistret (till exempel byte av projekt som anläggning är kopplad mot) sker detta enligt ordinarie rutin via ärende i Servicewebben.
Månadens ros till Mira Luks på Movant
Ekonomisupport VUX vill dela ut månadens ros i april 2024 till Mira Luks på Movant. Mira är ytterst noggrann, tydlig i sin kommunikation och alltid snabb med respons. Hon har ett driv och sinne för problemlösning som verkligen underlättar arbetet för oss.
Stort tack!
Gällande signering av avtal
Nu finns möjligheten att signera avtalen för ”Tillfällig utökning av tjänst” digitalt, likt våra anställningsavtal. Avtalet om ”Tillfällig utökning av tjänst” används när medarbetaren under en begränsad period går upp i sysselsättningsgrad. Du som chef behöver fortfarande lägga ett ärende i Servicewebben, likt övriga justeringar av anställning. Den nya digitala signeringen innebär att du som chef inte längre behöver ta ut avtalet själv, men att du däremot behöver vara extra noga att dubbelkolla start- och slutdatum på avtalet vid signering.
Ny start av utvecklingsprogrammet för Utbildningsledare inom YH
Informera era utbildningsledare om att det nu är dags att anmäla sig till nästa års omgång av det uppskattade utvecklingsprogrammet för Utbildningsledare inom YH. Här får man möjlighet till reflektion, utveckling, inspiration och nätverkande tillsammans med kollegor från olika YH-bolag. Du som chef skall naturligtvis ge ditt godkännande men även säkerställa att utrymme i tid finns att delta alla tre tillfällena.
Mer information och anmälan hittar du här.
Hitta reservdelar till möbler
Att kunna laga möbler med reservdelar är bättre för både miljö och plånbok. Kontakta leverantören så hjälper de er. Lekolar har reservdelar till nästan alla sina vanliga produkter, till exempel bord, elevstolar, matsalsstolar, skåp med mera. Våra ramavtalsleverantörer för möbler hittar du här.
Missade du webbinariet med IKEA?
Inspelningen av det webbinarium som IKEA höll i april finns att titta på i efterhand på utbildningswebben.

Förändringar gällande delning av filer från Microsoft Onedrive och Sharepoint
För att ytterligare stärka vår säkerhet kring fildelning förändras funktionen “Delning av filer från Microsoft Onedrive och Sharepoint” på följande sätt:
♦ Standardinställningen byts från Redigera till Visa (det går fortsatt att ändra till Redigera och påverkar inte befintliga delningar)
♦ Möjligheten att dela en fil med “vem som helst” via länk kommer att tas bort. Innehåll behöver istället delas till en specifik e-postadress eller säkerhetsgrupp.
Förändringarna äger rum från och med den 1 juni 2024. För frågor, kontakta Tore Olbert Neld, IT-chef vuxensegmentet
Avtalsdatabasen inom YH
Hösten 2023 lanserades webapplikationen ”YH Avtalsdatabas” som ett verktyg för verksamheten att få en momentan överblick över sina deltagarvolymer, sina avtal samt starter inom Yrkeshögskolan. Applikationen hämtade till en början studerandevolymer från LearnPoint men har nu övergått till att hämta data från Omniway.
Applikationen har utvecklats med att samla och sammanställa data för rekvireringar som görs, allt för att underlätta för våra YH-verksamheter. Avtalsdatabasen fortsätter att utvecklas och nyligen har vår digitala marknadsavdelning börjat importera data från YH-antagning till avtalsdatabasen. På detta sätt ges möjligheten att snabbt och enkelt få fram statistik om rekryteringsläget till alla våra utbildningar. Vill du veta mer om arbetet är du välkommen att kontakta Mats Nyberg, IT-samordnare/systemägare.
Ny kommunikationsdirektör och presschef
Richard Sjöberg är sedan den 15 april vår nya kommunikationsdirektör. Richard efterträder Paula Hammerskog och är en del av AcadeMedias koncernledning.
I april välkomnade vi också vår nya presschef Maria Angell-Dupont. Kontakta gärna Maria och du vill ha hjälp att sprida spännande nyheter från din enhet via ett lokalt pressmeddelande eller om du behöver stöd med andra mediarelaterade frågor. Du når Maria på +46 721-651517 och på maria.angell-dupont@academedia.se.
Mall för mailsignatur
Vi vill påminna alla medarbetare om vår policy att alla medarbetare ska ha en signatur för all e-post, oavsett om det handlar om intern eller extern korrespondens. På medarbetarwebben hittar du en mall som visar hur signaturen ska se ut för med loggan för AcadeMedia. Du kan följa mallen men använd logotypen för din enhets varumärke. Här ser du mallen för mailsignaturer.
Logotyper för våra varumärken inom vuxensegmentet hittar du här.
Du skapar en mailsignatur genom Outlookmenyn, gå in under inställningar (kugghjulet högt uppe till höger) och skriv sedan in signaturer i sökrutan. Enklast är att kopiera en signatur från ett mail du får, och sedan ändra informationen så att det blir korrekta uppgifter för dig.
Komvux
Under 2025 kommer flera förändringar och regeländringar att börja gälla och tillämpas inom komvux. På Affärstypsidan för komvux har vi skapat en samlingssida för att underlätta för dig som chef. Här kan du ta del av mer information och länkar. Bland annat erbjuder Skolverket webbinarier den 30:e och 31:a maj där de ger en överblick över förändringarna inom komvux 2025. Läs mer och anmäl dig på samlingssidan.
Yrkeshögskola
Frågeforum ”Analys och kvalitetsarbete” – för YH
Datum: 7 maj klockan 13.30-14.30
Innehåll: Frågeforumet är ett tillfälle till kollegialt lärande där du som medarbetare får möjlighet att ställa frågor och utbyta erfarenheter på temat från webbinariet veckan innan som handlade om Analys och kvalitetsarbete. Vi pratar om vad kvalitetsarbete innebär och hur vi kan jobba systematiskt för att förbättra och utveckla våra utbildningar.
Länk till webbinariet hittar du på Affärstypssidan för yrkeshögskola, under “Händelser och webbinarium”
Kontakta malin.nylen@academedia.se vid eventuella frågor.
Introduktionsträff för nya utbildningsledare – för YH
Datum: 14 maj klockan 9.00-16.00
Tema 2: AcadeMediamodellen, mätningar och systematiskt kvalitetsarbete
Inbjudan utskickad till RUC som anmäler medarbetare till träffen.
Kontakta michel.mleczkovicz@academedia.se vid eventuella frågor
En hållbar framtid – vår gemensamma inspirationsutbildning för deltagare
Vi får otroligt mycket fin feedback från både deltagare och medarbetare som går vår inspirationsutbildning, något som gör oss väldigt glada såklart! Den har nu funnits tillgänglig ett par månader och vi ser att allt fler väljer att gå den, både genom Utbildningswebben (för dig som medarbetare) och genom Omniway (för våra deltagare).
♦ Det samlade betyget är 4,5 av 5
♦ 93% svarar ja på frågan om den inspirerar till att öka sitt eget hållbarhetsarbete
♦ 92% säger att man lärde sig något nytt
♦ 97% tycker att utbildningen var intressant och givande
Just nu ser vi att elever från flera av våra bolag har gått den, till exempel från Hermods, KUI, NTI-skolan, KYH, Teknikhögskolan, Movant och Vårdyrkeshögskolan. Heja er! Ju mer vi marknadsför den internt i våra bolag desto fler kan vi inspirera och tillsammans bidra till en bättre värld. Det känns otroligt fint och viktigt.
För dig som ännu inte är helt med på tåget, läs gärna mer om initiativet här.
Har du frågor kring hur ni gör den tillgänglig i Omniway, kontakta Anna Björner.
Viktiga datum
2 maj – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
7 maj – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
10 maj– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Slutdatum på långtidsfrånvaro
Från och med tisdag den 23 april är det obligatoriskt med slutdatum på långtidsfrånvaro som avser tjänstledighet och föräldraledighet. Detta beror på en ny inställning i systemet.
Utbildningar under maj
Lär dig mer om löneprocessen
Varmt välkommen att delta i detta webinarium om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent. Du kommer att få en guidad tur där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.
Datum: 21 maj klockan 9-11
Fördjupning Medvind
Välkommen på webinarium gällande schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.
Datum: 22 maj klockan 10-11
Det finns även andra andra förinspelade webinarium om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.