Här hittar du som är rektor, administratör eller arbetar i en stabsfunktion inom gymnasiesegmentet aktuella nyheter och tips från koncern- och segmentsstaberna.
Nominera till ledarutvecklingsprogram
Varje verksamhetsår arrangerar Academy ett antal längre utvecklingsprogram som riktar sig till blivande och befintliga ledare inom organisationen. De som får möjlighet att delta har visat drivkraft och en vilja att utveckla sitt ledarskap. Nu är det dags att nominera till Mentorsprogrammet, samt till två nystartade program: Kvalitetsutvecklingsprogrammet – den utforskande spiralen och Hållbarhetsprogrammet. Du kan läsa mer om våra olika program på denna sida på medarbetarwebben.
På denna sida kan du nominera till de olika programmen mellan den 2-17 maj.
Forma framtidens medborgare – genom character education
Vi välkomnar alla medarbetare till ett halvdagsseminarium onsdagen den 25 september på Lilla Bommen 3 i Göteborg, med inspiration kring lärande, välmående och innebörden av begreppet “character education”.
Gary Lewis och Veronica Fernándéz, två framstående europeiska experter och förebilder inom character education (som också var med oss på Ledarforum i januari), delar med sig av erfarenheter, teori och konkreta verktyg. Vi erbjuder två seminarier för att så många som möjligt ska kunna delta – ett på förmiddagen klockan 09.00-12.00 och ett på eftermiddagen klockan 13.00-16.00. Anmäl dig redan nu då platserna är begränsade!
Gary och Veronica kommer även att finnas på plats på Bokmässan i Göteborg torsdagen den 26 september, för att inspirera fler än oss i AcadeMedia inom området character education.
Nästa administratörsträff tisdag 14 maj
”Hajja Hjärnfokus” med Lena Winqvist och Annika Almers kommer att prata om retorik i arbetslivet, med tips på hur du fångar en grupps uppmärksamhet, hur du kan göra ett innehåll tydligt, hur du kan använda kroppen och rösten för att nå fram samt ge förslag på strategier för att hantera nervositet. Träffen genomförs digitalt, tisdagen den 14 maj mellan klockan 14.00-14.45. Anmäl dig via denna länk!
Länk till filminspelning från Lärarträffen med John Steinberg
På Lärarträffen i Stockholm föreläste John Steinberg om lärares ledarskap i en relationsstyrd skola. Se filminspelningen i efterhand via denna länk om du missade träffen!
Förstelärar- och processledarutbildning Bas startar i höst igen!
I höst är det äntligen dags för den populära Förstelärar- och processledarutbildning Bas igen. Du som har ett ansvar att driva processer i din verksamhet deltar vid tre digitala halvdagstillfällen då vi går igenom strukturer och processer, kollegialt lärande och processledarrollen. Mer infomation och anmälan hittar du på denna sida på utbildningswebben.
Forskningsstudie om sömn vid Örebro Universitet
“Sömnbrist är vanligt bland våra ungdomar på gymnasiet och påverkar prestation, resultat och välmående. Nu finns chans för gymnasieskolor inom Academedia att delta i en pågående forskningsstudie vid Örebro Universitet, där deltagande skolor randomiseras till två olika program, antingen lektioner kring sömn, stress och mobilanvändning eller till mobilstopp eller som en kontrollgrupp, se mer information i bilaga. Därefter lottas skolorna igen och får utbildning i båda alternativen. NTI Örebro är redan med i detta projekt och det vore fantastiskt om fler gymnasieskolor vill vara med och bidra till denna viktiga forskning. Mer information om studien finns på Örebro Universitets webbsida. Anmälan görs direkt till serena.bauducco@oru.se . För mer information kan du även maila vår skolöverläkare Pernilla Fritz på pernilla.fritz@academedia.se.
Tidigare medarbetare dömd för mutbrott
Några av er har kanske sett notiser i media om att en tidigare medarbetare på AcadeMedia dömts för att ha tagit emot mutor. Medarbetaren som arbetade på vår fastighetsavdelning slutade på AcadeMedia 2020. Misstankarna om mutor började utredas av polisen året efter. Senare inleddes den rättsprocess som ledde till att medarbetaren nu blivit fälld liksom den entreprenör som betalade mutorna.
Karriärtjänster läsår 2024/2025
Nu är processen för karriärtjänster läsår 2024/2025 igång. Ansökningsperioden för lärarna pågår till och med 10:e maj. Vid frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta forstelarare@academedia.se.
Hitta reservdelar till möbler
Att kunna laga möbler med reservdelar är bättre för både miljö och plånbok. Kontakta leverantören så hjälper de er. Lekolar har reservdelar till nästan alla sina vanliga produkter, till exempel bord, elevstolar, matsalsstolar, skåp med mera. Våra ramavtalsleverantörer för möbler hittar du här.
Missade du webbinariet med IKEA?
Inspelningen av det webbinarium som IKEA höll i april finns att titta på i efterhand på utbildningswebben.

IT-support
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet. Vi tipsar även om att hålla koll på nyheter i Google Classroom och ställa frågor via Workplace-gruppen Google Workspace .
Telefon: 0771-794400
Servicewebben – lägg ärende eller chatta: Servicewebben. – topdesk.net
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
Ny kommunikationsdirektör och presschef
Richard Sjöberg är sedan den 15 april vår nya kommunikationsdirektör. Richard efterträder Paula Hammerskog och är en del av AcadeMedias koncernledning.
I april välkomnade vi också vår nya presschef Maria Angell-Dupont. Kontakta gärna Maria och du vill ha hjälp att sprida spännande nyheter från din skola via ett lokalt pressmeddelande eller om du behöver stöd med andra mediarelaterade frågor. Du når Maria på +46 721-651517 och på maria.angell-dupont@academedia.se.
Du har väl en signatur i din mail?
Vi vill påminna alla medarbetare om vår policy att ha en enhetlig avsändare för all e-post, oavsett om det handlar om interna eller externa mail. På denna sida på medarbetarwebben hittar du en mall som visar hur signaturen ska se ut. Använd gärna logotype för din enhets varumärke om du inte är anställd av AcadeMedia. Du hittar samtliga logotyper för gymnasiet på denna sida på medarbetarwebben.
I Outlook skapar du en mailsignatur genom att gå in under inställningar (kugghjulet högt uppe till höger om du är i webbmailen). Kopiera signaturen från mallen och justera enligt dina uppgifter. Glöm inte att även skapa en signatur för dina svarsmail.
Viktiga datum
2 maj – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
7 maj – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
10 maj– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Slutdatum på långtidsfrånvaro
Från och med tisdag den 23 april är det obligatoriskt med slutdatum på långtidsfrånvaro som avser tjänstledighet och föräldraledighet. Detta beror på en ny inställning i systemet.
Utbildningar under maj
Lär dig mer om löneprocessen
Varmt välkommen att delta i detta webinarium om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent. Du kommer att få en guidad tur där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.
Datum: 21 maj klockan 9-11
Fördjupning Medvind
Välkommen på webinarium gällande schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.
Datum: 22 maj klockan 10-11
Det finns även andra andra förinspelade webinarium om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.
Omvalsperiod och öppna hus
Nu är omvalsperioden i gång och vi håller tummarna för att vårt gemensamma arbete ger effekt så att vi kan bekräfta, behålla och utöka antalet elever som söker till våra skolor.
Som alltid är våra öppna hus oerhört viktiga för att eleverna ska kunna fatta ett välinformerat gymnasieval. Tänk på att ta väl hand om varenda besökare och uppmuntra gärna till att följa upp ett besök med att prova på eller vara “elev för en dag” på skolan.
Lokala kommunikationsplaner
Tack till er som hittills har skickat in era lokala kommunikationsplaner för läsåret 24/25. Nu kommer vi att läsa era planer och ta med oss era förslag och synpunkter i arbetet framöver.
Poängplaner & programutbud
Vi anpassar poängplaner och programutbud efter Skolverkets och kvalitetsavdelningens process i år, i och med GY25. Så snart marknadsavdelningen får tillgång till informationen så kommer vi att uppdatera skolornas informationsmaterial, bland annat i kataloger och på våra webbsidor. Vänd dig till din skolchef som ansvarar för insamling av data om du har frågor om processen.

Uppdateringar i den nya behörighetsmodulen
- Behörighet att skicka sms i SchoolSoft – Det finns en ny behörighetsgrupp ”Skicka sms meddelande” att tilldela de på skolan som ska kunna skicka sms.
- Typ och roll – Nu kan administratörer åter hantera fälten Typ och Roll i vyerna Skapa personal och Ändra personal.
- Garanterad undervisningstid – nu är denna åter tillgänglig för skolledare.
Korttidsvikarier och SchoolSoft
Nu finns vikariefunktionen för alla skolor. Personer som vikarierar en kortare tid för en lärare och som samtidigt behöver tillgång till Schoolsoft kan få ett tillfälligt konto som är tidsbegränsat i maximalt 14 dagar. Vikarien får tillgång till närvaro/frånvaro direkt i lärarens schema. Vikarien kommer också att ha tillgång till lärarens planeringar och uppgifter. Mer information finns HÄR.
Inför betygssättning
Tänk på att i god tid inför sommarens betygssättning se över och vid behov uppdatera era betygsadministratörer. Om betygsadministratören inte är korrekt angiven så innebär det att betyg inte kan sättas i SchoolSoft. Rektor skickar beställning på förändring till support@schoolsoft.se.
Manualer om betyg finns i SchoolSoft i hjälpen. via det blå frågetecknet
Om du har frågor, kontakta SchoolSoft support på support@schoolsoft.se
Önskemål och behov
På SchoolSoft-sidorna på medarbetarwebben HÄR finns information och länk till ett formulär som samlar in önskemål/behov (finns under “Bra att veta” och “Önskemål och behov”).