Hälsning från Lotta

Lotta Krus, chef AcadeMedias grundskolesegment
Bästa kollegor,
Nu har värmen kommit till stora delar av landet och det brukar betyda fokus både på att göra sitt bästa för alla elever ända in i terminens slut, och samtidigt blicka framåt och planera för kommande läsår. Ni gör alla ett väldigt fint arbete, tack.
De officiella siffrorna som tas fram över lärarbehörighet har nu publicerats och vi kan glädjande konstatera att vi har ökat behörighetsgraden på våra grundskolor från 61,6% till 67 %. Vi behöver givetvis öka vår behörighetsgrad ytterligare. Snittet för riket ligger på 71,5 % och vi vet hur viktigt det är med behöriga lärare för en kvalitativ undervisning. Ni är alla en viktig pusselbit nu när ni planerar för nästa läsårs tjänstefördelning och rekryterar de kompetenser som saknas. Jag vill därför passa på att påminna om våra riktlinjer för ökad behörighet som finns på medarbetarwebben under HR – Under anställning – Behörighet och legitimation.
Det är också kul att kunna berätta om en utbildning genom Karlstad universitet inom läs- och skrivinlärning (7,5 hp) som vi erbjuder alla skolor. Det står mer om den längre ner i brevet. Jag hoppas på ett riktigt stort intresse för kursen från alla skolor. Den ligger helt i linje med vårt fokus på tidiga insatser och bidrar till att vi kan säkerställa att alla elever lär sig läsa.
Jag önskar er alla en riktigt fin maj månad!
Varma hälsningar
Lotta Krus, segmentschef
Nominera till ledarutvecklingsprogram
Varje verksamhetsår arrangerar AcadeMedia Academy ett antal längre utvecklingsprogram som riktar sig till blivande och befintliga ledare inom organisationen. De som får möjlighet att delta i ett ledarutvecklingsprogram har visat drivkraft och en vilja att utveckla sitt ledarskap.
Nu är det dags att nominera till mentorsprogrammet, samt de två nystartade programmen Kvalitetsutvecklingsprogram – den utforskande spiralen och Hållbarhetsprogrammet. Du kan läsa mer om våra olika program här!
Nomineringen till de olika programmen finner du här. Nomineringsperioden pågår mellan 2-17 maj.
Missade du informationsträffen om läs- och skrivutveckling?
Som ett led i AcadeMedias satsning på tidiga insatser görs ett samarbete med Karlstad universitet om en utbildning inom läs- och skrivinlärning (7,5 hp). Utbildningen vänder sig till pedagoger i yngre åldrar och förskoleklass. Missade du informationsträffen med Karlstads universitet? Här hittar du en filminspelning från mötet. Sista dag för anmälan till utbildningen är tisdagen den 7 maj, länk till anmälan.
På utbildningswebben hittar du mer info om utbildningen. Har du några frågor kan du höra av dig till academy@academedia.se
Förstelärar- och processledarutbildning bas startar i höst igen!
I höst är det äntligen dags för vår populära förstelärar- och processledarutbildning bas igen. Du som har ett ansvar att driva processer i din verksamhet deltar vid tre digitala halvdagstillfällen då vi går igenom strukturer och processer, kollegialt lärande och processledarrollen. Mer information och anmälan finns via länken.
Administratörsträff
Föreläsarna Hajja Hjärnfokus med Lena Winqvist och Annika Almers i spetsen kommer att ge dig tips på hur du fångar en grupps uppmärksamhet, hur du kan göra ett innehåll tydligt och hur du kan använda kroppen och rösten på bästa sätt för att nå ut med ditt budskap. Träffen genomförs digitalt tisdagen den 14 maj mellan kl. 14.00-14.45. Anmäl dig via denna länk!
Länk till filminspelning från lärarträffen med John Steinberg
På lärarträffen i Stockholm föreläste John Steinberg om lärares ledarskap i en relationsstyrd skola. Missade du träffen, eller vill du se föreläsningen igen? Då kan du se filminspelningen här!
Forma framtidens medborgare – genom character education
Vi är glada att bjuda in alla medarbetare i AcadeMedia till ett seminarium om lärande, välmående och innebörden av begreppet “character education”. Boka redan nu in onsdagen den 25 september på Lilla Bommen 3 i Göteborg.
Gary Lewis och Veronica Fernándéz, två framstående europeiska experter och förebilder inom character education (som också var med oss på Ledarforum i januari), delar med sig av erfarenheter, teori och konkreta verktyg. Vi erbjuder två seminarier som upprepas för att så många som möjligt ska kunna delta – ett på förmiddagen 09.00-12.00 och ett på eftermiddagen 13.00-16.00. Anmäl dig redan nu då platserna är begränsade.
Gary och Veronica kommer även att finnas på plats på Bokmässan i Göteborg torsdagen den 26 september, för att inspirera fler än oss i AcadeMedia inom området character education. Bokmässan äger rum mellan den 26-29 september.
Bokmässan 26-29 september
Bokmässan äger i år rum den 26-29 september. Information om AcadeMedias deltagande kommer i längre fram.
Redan nu kan vi tipsa om att intresseanmälan är öppen för att delta i Göteborgs största fotoprojekt för niondeklassare. Läs mer om projektet via länken.
Centrala elevhälsans nyhetsbrev
Nyhetsbrevet uppdateras löpande och du hittar det här på medarbetarwebben. Ta bland annat del av utbildningar och uppdaterad omvärldsbevakning riktad till elevhälsans kompetenser.
Senaste uppdateringarna
• Kuratorer ger trygghet till skolbarn
• Intresseanmälan till handledning för Academedias kuratorer inom grundskolan 2024/2025
• Påminnelse om rutin för anmälan och utredning av längre eller upprepad frånvaro
• Information om inhämtning av BHV(BVC)-uppgifter inför läsåret 2024/2025
• Här kommer elevernas psykiska hälsa först: ”Många förstår inte själva att de är deprimerade”
Tidigare medarbetare dömd för mutbrott
Några av er har kanske sett notiser i media om att en tidigare medarbetare på AcadeMedia dömts för att ha tagit emot mutor. Medarbetaren som arbetade på vår fastighetsavdelning slutade på AcadeMedia 2020. Misstankarna om mutor började utredas av polisen året efter. Senare inleddes den rättsprocess som ledde till att medarbetaren nu blivit fälld liksom den entreprenör som betalade mutorna.
Karriärtjänster läsår 2024/2025
Nu är processen för karriärtjänster läsår 2024/2025 igång. Ansökningsperioden för lärarna pågår till och med 10:e maj. Vid frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta forstelarare@academedia.se.
Hitta reservdelar till möbler
Att kunna laga möbler med reservdelar är bättre för både miljö och plånbok. Kontakta leverantören så hjälper de er. Lekolar har reservdelar till nästan alla sina vanliga produkter, till exempel bord, elevstolar, matsalsstolar, skåp med mera. Våra ramavtalsleverantörer för möbler hittar du här.
Missade du webbinariet med IKEA?
Inspelningen av det webbinarium som IKEA höll i april finns att titta på i efterhand på utbildningswebben.

IT-support
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet. Vi tipsar även om att hålla koll på nyheter i Google Classroom och ställa frågor via Workplace-gruppen Google Workspace .
Telefon: 0771-794400
Servicewebben – lägg ärende eller chatta: Servicewebben. – topdesk.net
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
Ny kommunikationsdirektör och presschef
Richard Sjöberg är sedan den 15 april vår nya kommunikationsdirektör. Richard efterträder Paula Hammerskog och är en del av AcadeMedias koncernledning.
I april välkomnade vi också vår nya presschef Maria Angell-Dupont. Kontakta gärna Maria och du vill ha hjälp att sprida spännande nyheter från din skola via ett lokalt pressmeddelande eller om du behöver stöd med andra mediarelaterade frågor. Du når Maria på 0721-651517 och på maria.angell-dupont@academedia.se.
Har du behov av stöd i andra frågor kopplat till kommunikation är du alltid välkommen att kontakta Hanna Antonsson, kommunikationschef för grundskolor och integrerade förskolor, hanna.antonsson@academedia.se eller 072-450 89 37.
Du har väl en signatur i din mejl?
Vi vill påminna alla medarbetare om vår policy att ha en enhetlig avsändare för all e-post, oavsett om det handlar om interna eller externa mejl. På denna sida på medarbetarwebben hittar du en mall som visar hur signaturen ska se ut. Använd gärna logotype för din enhets varumärke om du inte är anställd av AcadeMedia. Du hittar samtliga logotyper för grundskolor och integrerade förskolor på denna sida på medarbetarwebben.
I Outlook skapar du en mejlsignatur genom att gå in under inställningar (kugghjulet högt uppe till höger om du är i webbmailen). Kopiera signaturen från mallen och justera enligt dina uppgifter. Glöm inte att även skapa en signatur för dina svarsmail.
Viktiga datum
2 maj – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
7 maj – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
10 maj– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Slutdatum på långtidsfrånvaro
Från och med tisdag den 23 april är det obligatoriskt med slutdatum på långtidsfrånvaro som avser tjänstledighet och föräldraledighet. Detta beror på en ny inställning i systemet.
Utbildningar under maj
Lär dig mer om löneprocessen
Varmt välkommen att delta i detta webinarium om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent. Du kommer att få en guidad tur där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.
Datum: 21 maj klockan 9-11
Fördjupning Medvind
Välkommen på webinarium gällande schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.
Datum: 22 maj klockan 10-11
Det finns även andra andra förinspelade webinarium om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.
Lokala kommunikationsplaner
Tack till alla skolor som skickat in sina lokala kommunikationsplaner! Nu kommer de marknadsansvariga att läsa igenom era planer och ta med sig era önskemål och förslag i sitt framtida arbete samt uppdatera hemsidor och interna dokument med uppdaterad information från er.
Läsårstider
Nu är läsårstiderna för 24/25 uppdaterade på alla hemsidor. Vi har utgått från de datum ni angav i enkäten som HR skickade ut i januari. Kontakta marknadsansvarig om något inte stämmer. Observera att vi endast publicerar läsårstider på webben så som terminsstart/slut samt lov. Studiedagar och lokala stängningsdagar kommunicerar ni till vårdnadshavare via Schoolsoft.

Inför betygssättning
Tänk på att i god tid inför sommarens betygssättning se över och vid behov uppdatera era betygsadministratörer. Om betygsadministratören inte är korrekt angiven så innebär det att betyg inte kan sättas i SchoolSoft. Rektor skickar beställning på förändring till support@schoolsoft.se
Manualer om betyg finns i SchoolSoft i hjälpen, via det blå frågetecknet. Om du har frågor, kontakta SchoolSofts support på support@schoolsoft.se
Uppdateringar i nya behörighetsmodulen
- Behörighet att skicka sms i SchoolSoft
Det finns en ny behörighetsgrupp som heter ”Skicka sms-meddelande” som går att tilldela de på skolan som ska kunna skicka sms. - Typ och roll
Nu kan administratörer återigen hantera fälten “Typ” och “Roll” i vyerna “Skapa personal” och “Ändra personal”.
Korttidsvikarier
Nu är vikariefunktionen utrullad för alla skolor. Personer som arbetar en kortare tid som vikarie för en lärare och som samtidigt behöver tillgång till Schoolsoft kan få ett tillfälligt konto som är tidsbegränsat, max 14 dagar. Vikarien får tillgång till närvaro/frånvaro direkt i lärarens schema. Vikarien kommer också ha tillgång till lärarens planeringar och uppgifter. Mer information finns via länken.
Önskemål och behov
På SchoolSoft-sidorna på medarbetarwebben via länken finns information och länk till ett formulär som samlar in önskemål och behov. Gå till “Bra att veta” och “Önskemål och behov”.