Texten "HR" över ljusgrön bakgrund.

Utbildningsavtalet är nu färdigförhandlat

Efter ovanligt utdragna förhandlingsprocesser så avslutades förhandlingar om nytt kollektivavtal och löneavtal mellan Almega Tjänsteförbunden samt Unionen och Sveriges Ingenjörer på skärtorsdagen. Den nya avtalsperioden sträcker sig under 2 år, 250401-270331. Löneavtalet följer i mångt och mycket industrins märke och innebär följande kopplat till lönerevisionen:

250401 – totalt 3.4% varav
📍 3 % löneutrymme
📍 0.2% avsätts till Flexpension
📍 0.2 % avsätts till Arbetstidsförkortning

260401 – totalt 3.% varav
📍 2.5 % löneutrymme
📍 0.2 % avsätts till Flexpension
📍 0.3 % avsätts till Arbetstidsförkortning

👉 Läs mer om lönerevisionen i vårt Ledningssystem. Separat information delges även berörda chefer via utskick.

En stor förändring är också införandet av arbetstidsförkortning om 8 timmar från och med 2026. Vi kommer att informera mer om hur den förläggningen kommer att ske längre fram. Ett par andra förändringar som också kan vara bra att ha kännedom om är:

📍 Mertid som begrepp försvinner och likställs med övertid vilket innebär en högre ersättningsnivå per timme. Viktigt att uppmärksamma om du har många deltidsanställda som idag beordras mycket mertid.
📍 Införande av en beräkningsperiod på 12 månader, vilket innebär att vi kan beräkna årsarbetstid och kan bemanna på ett mer flexibelt sätt över tid när det finns höga arbetstoppar.
📍 En ny skrivning att möjliggöra en övertidsavlösning mot 5 semesterdagar (30 dagars semesterrätt) för fler funktioner än idag – viktigt att komma ihåg att denna möjlighet EJ finns för alla befattningar utan bygger på hur arbetsinnehållet ser ut samt möjligheten att styra sin tid.

Din HR-partner kommer att informera mer om innebörden av dessa förändringar och du är alltid välkommen att kontakta HR vid frågor via Topdesk.

Webbinarium: Mångfald och inkludering – vad innebär det i praktiken?

Fredagen den 9 maj klockan 08.10-08.50 går nästa webbinarium från HR av stapeln, denna gång på temat mångfald och inkludering. Vi får lyssna till Emma Ackersköld, verksamhetschef på KYH, som berättar hur KYH arbetar med mångfald och inkludering i praktiken. Fredrika Kallin, HR-partner på TGA, delar erfarenheter från TGAs mångfaldsarbete – med insikter, utmaningar och lärdomar från vägen. Vi avslutar med reflektion, frågor och vad du som chef kan behöva för fortsatt stöd i frågorna. Varmt välkommen!

👉Anmälan till webbinarium om mångfald sker här.

Vår omvärld – en föränderlig värld

Det händer mycket i vår omvärld och vår avdelning Anbud och affärsutveckling tar varje månad fram en rapport som fångar och förmedlar de händelser och trender som är relevanta för oss utifrån följande följande fem bevakningsområden: upphandling, politik/reformer, demografi, konkurrenter och AI. Här hittar du rapporten för april månad: Omvärld AcadeMedia Vux april 2025

Texten "Kvalitet" på en ljusgrön bakgrund.

Aktuellt för dig inom Komvux

Implementeringen av Gy 25 närmar sig och därför är vi nu glada att meddela att kursen “Undervisning, bedömning och betyg” nu kommer med en uppdaterad snabbmodul för att ge fördjupad kunskap kring Gy 25. Kursen är utvecklad av vux verksamhetsstöd Kvalitet och HR tillsammans med Academy och Karlstad universitet.

Vi planerar att hålla ett “After School” den 17 juni klockan 16-17 för att informera närmare om utbildningen. Inbjudan till detta kommer med nästa nyhetsbrev, men blocka gärna tiden i din kalender redan nu och be era lärare att göra detsamma.

👉 På Komvux affärstypsida hittar du också ett nytt nummer av Komvuxnytt

Aktuellt för dig inom YH

Webbinarium: AI och lärandedesign
Datum: 6 maj klockan 10.30-12.00
Plats: Digitalt via Teams
Innehåll: Hur kan AI hjälpa utbildningsledare att stötta utbildare i deras planering av kurs- och lektionsupplägg? Och hur kan AI underlätta för dig som arbetar som anställd lärare inom YH? I detta webbinarium får du inspiration om hur du kan arbeta med AI inför kurs- och lektionsplanering.
👉 Länk till anmälan finns på Affärstypssidan här.
📧 Kontakta malin.nylen@academedia.se för eventuella frågor.

Onboarding för nya utbildningsledare
Datum: 15 maj klockan 9.00-16.00
Plats: Campus Fridhemsplan, Drottningsholmsvägen 37, Sthlm
Innehåll: Nya utbildningsledare är välkomna att ses på Campus Fridhemsplan, Stockholm. Onboarding av nya utbildningsledare består av två tematräffar. Detta är Tema 2 som behandlar AcadeMediamodellen, mätningar och systematiskt kvalitetsarbete.
Antalet platser är begränsat. Bolagen bekostar resa och ev. logi. Inbjudan och mer information har skickats till RUC som anmäler medarbetare till träffen.
📧 Kontakta michel.mleczkovicz@academedia.se för anmälan och eventuella frågor.

Dataskyddshandläggare inom vårt segment

Från och med den 1 mars arbetar Helén Rickan (Hermods) i rollen som dataskyddshandläggare på Academedia vuxenutbildning. Dataskyddshandläggaren (DSH) är  länken mellan Privacy Office och verksamheterna, med syftet att stötta, tolka och implementera de råd, rekommendationer och policys som delges av Privacy Office. Helénes uppdrag gäller fram till 31 december 2025.

Prioriterade huvuduppgifter under våren är att:

✔️ stötta och hjälpa er med att färdigställa er registerförteckning. Registerförteckningen är ett viktigt verktyg som säkerställer att personuppgifter behandlas på ett lagligt och transparent sätt, och vi behöver därför förhålla oss till den aktuella lagstiftningen och kravet om att ha en registerförteckning på plats i våra verksamheter. Mer information om vad registerförteckning är – hittar du via länken här.

✔️ stötta och hjälpa er med att uppdatera informationstexterna som bland annat finns på er hemsida. Informationstexterna informerar om hur vi samlar in, använder, lagrar och skyddar personuppgifter. Mer information om informationstexter hittar du via länken här.

📧 För stöd i frågorna ovan kontakta: dataskyddshandlaggare@academedia.se

För allmänna frågor gällande dataskydd kontakta i första hand Privacy Office:
📧 dataskydd@academedia.se
🌐 https://medarbetare.academedia.se/vuxenutbildning/dataskydd/

Vad behöver du lära dig om GDPR och dataskydd?

I höst lanserar Privacy Office ett utbildningsmaterial med korta digitala lektioner som ska göra det lättare för dig att förstå och tillämpa GDPR i din yrkesroll. Nu vill vi veta vad du tycker är svårt och vad du skulle behöva lära dig mer om? Finns det något du vill få bättre koll på? Skicka gärna in dina önskemål till dataskydd@academedia.se

Grön bakgrund med text "BC".

Nu är vår process för portföljstyrning på plats

Idag sker en massa initiativ och projekt inom segmentet. För att bli ännu vassare introducerar vi nu en tydligare process kring hur vi kan fånga upp och driva projekt inom segmentet. Portföljstyrning kan liknas med att vara dirigent för en orkester – men istället för musiker finns olika projekt. Med portföljstyrning ser vi till att alla projekt spelar tillsammans på ett bra sätt, så att det blir en fin helhet som leder mot företagets mål.

Poängen med portföljstyrning är att använda tid, pengar och människor på bästa sätt – så att hela organisationen lyckas, inte bara ett enskilt projekt. För att läsa mer och skicka in egna idéer om vad du tycker att vi borde satsa på inom segmentet finns nu en gemensam sida på Sharepoint. Av erfarenhet vet vi att många av våra medarbetare sitter inne på en massa bra idéer så sprid gärna informationen om detta internt i era kanaler.

👉Länk till vår gemensamma sida på Sharepoint om Portföljstyrning
📧 Har du frågor är du välkommen att kontakta Ulrika Wallberg

Texten "Lön" på ljusgrön bakgrund.

Viktiga datum för att få lön i tid

Den 2 maj är sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
Senast den 7 maj innan klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg.
Vi behöver underlag för nyanställningar, ändringar och avslut senast den 9 maj för att det ska komma med till april månads löneutbetalning.

Utbildningar våren 2025

Lär dig mer om löneprocessen – en utbildning för dig som är nyanställd chef, administratör eller intendent. Här anmäler du dig till utbildning om löneprocessen.
Medvind – fördjupning om schemaläggning och frånvarohantering. Här anmäler du dig till utbildningen om schemaläggning och frånvarohantering i Medvind.

Tips inför sommaren

Säkerställ att dina medarbetare lagt in all sin sommarsemester och klarmarkerat denna i Medvind innan de går på ledighet. Du kan attestera dessa ledigheter framåt i tiden så fort de är klarmarkerade.

Läs här om hur du gör vid delegering av attestansvar i Medvind. Våra manualer på servicewebben är uppdaterade.

Tillgång till en uppföljningsrapport – informationssäkerhetsutbildningen

Just nu pågår en informationssäkerhetsutbildning som skickas ut till alla medarbetare via mejl. Du som chef kommer vid två tillfällen under pågående utbildning få länkar till en uppföljningsrapport. Du kan när som helst gå in och se dina medarbetares status.

👉Här kan du se information om vilka som genomfört utbildningen.
👉Mer information om säkerhetsutbildningen hittar du här på medarbetarwebben.

Nyhetssvep från segmentet i AcadeMedias kanaler

Varje månad publiceras en rad inlägg och artiklar i alla våra gemensamma kanaler, allt från webbar till sociala medier. Från segmentets perspektiv görs också en hel del, både från egna källor men även sånt vi delar från er bolag. Fortsätt att dela med er av nyheter och initiativ som vi kan fånga upp i AcadeMedias kanaler till nina.lindblom@academedia.se. Under april har vi spridit följande från segmentet:

👉Digitala läromedel anpassade för Gy25 från HypocampusCare – 29/4
👉Så förbereder vi oss för Gy25 inom Komvux – 25/4
👉Kommentar till vårändringsbudgeten – 24/4
👉LIA-besök på Karolinska Institutet (KUI) – 23/4
👉Film från SETT-mässan där Hermods och Linguista deltog – 15/4
👉Futuregames deltar i Erasmusprojekt – 9/4
👉Film från KYH på temat digital kurs i jämlikhet – 4/4
👉Film från Teknikhögskolan om karriärväxling – 29/3
👉Målet att bli Sveriges bästa yrkeshögskola – 28/3

Två muggar med tecknade ansikten av Petter och Marcus mot rosa bakgrund med texten Frukostmötet i vitt och grönt.

Digitalt frukostmöte med VD Marcus Strömberg

Välkommen till månadens digitala frukostmöte som livesänds från AcadeMedias huvudkontor onsdag den 7 maj klockan 8.15 – 8.45. Utöver information om vad som händer inom AcadeMedia är temat denna månad hållbarhet. Vi kommer att berätta om vad som är på gång inom vårt arbete med hållbarhet och får bland annat träffa våra kollegor som nominerades till Ledarpriset för hållbarhet – Linnea Fahlström, rektor Praktiska gymnasiet Falun, och Marie Alani, ansvarig för heltidsprogram på Berghs School of Communication samt en representant från Pysslingen förskolor FoU-program om Hållbar förskola.

Detta är länken till livesändningen den 7 maj.

Texten "Academy" på en ljusgrön bakgrund.

Hermodslabbet erbjuds till alla medarbetare

Hermodslabbet är ett forum där vi utforskar den senaste AI-tekniken tillsammans och på så sätt stärker vår gemensamma förmåga att driva innovation, samverkan och digital utveckling inom och mellan våra verksamheter, enheter och team. Nu bjuder vi in alla medarbetare att delta på nästa tillfälle den 8 maj klockan 09.00-16.30.
👉Läs mer om Hermodslabbet och anmäl dig här.

Förlängd nomineringstid till mentorsprogrammet och vårt program för seniora lärare

Vi förlänger nomineringstiden till den 9 maj för våra utvecklingsprogram riktade till blivande och befintliga ledare och lärare inom organisationen.
👉Här kan du läsa mer om våra olika program
👉Här kan du läsa mer om hur du nominerar medarbetare

Administratörsträff – så behåller du fokus i en vardag full av distraktioner

Känner du att vardagen är full av distraktioner – mobilen plingar, nya mejl strömmar in och du får frågor som ständigt drar din uppmärksamhet åt olika håll? Hur kan vi rikta fokus mot det som är viktigt, samtidigt som vi får saker gjorda och mår bra? Hur använder vi vår tid på ett sätt som både ger resultat och får oss att känna oss i balans? På den här träffen, som äger rum den 15 maj klockan 14-14.45 möter vi Lina, psykolog, som delar med sig av kunskap och verktyg för att hantera en hektisk arbetsvardag.
👉Läs mer om adminstratörsträffen och anmäl dig här.

Kompetensutveckling inom ledarskap

Ledarskap som förändrar – nu öppet för anmälan!
“Ledarskap som förändrar” är en av flera satsningar inom AcadeMedias pågående arbete för att öka den digitala kompetensen och AI-litteraciteten i hela organisationen. Under fyra digitala seminarier får ledare konkreta verktyg, insikter och ny inspiration för att leda förändringsarbete i en tid präglad av AI och digitalisering. Programmet syftar till att stärka förmågan att leda förändring i en tid där digitalisering och ny teknologi omformar förskola, skola och utbildning.
👉Läs mer och anmäl dig till Ledarskap som förändrar här.

Utvecklande ledarskap – försvarshögskolans ledarskapsmodell
Trycket på vår nya utbildning baserad på en av Försvarshögskolans mest uppskattade ledarskapsutbildningar – Utvecklande Ledarskap (UL) har varit enormt. Därför öppnar vi upp för en ny kursomgång våren 2026. Max 16 deltagare, först till kvarn gäller.
👉Läs mer och anmäl dig till Utvecklande ledarskap här.

Kvalitetsutvecklingsprogrammet Lärande och välmående
Det här kvalitetsutvecklingsprogrammet har fokus på ledarskap och hur olika perspektiv på välmående kan bidra till en god lärandemiljö. Programmet använder föregående års kvalitetsutvecklingsprogram “Den utforskande spiralen” som ramverk, men det är inget krav att ha genomgått den insatsen innan. Deltagare nomineras och genomgår Academys urvalsprocess (se länk till hur du nominerar medarbetare ovan), men nyfikna ledare kan också lämna en intresseanmälan här till kvalitetsutvecklingsprogrammet.

Kompetensutveckling riktat mot lärare

Förstelärar- och processledarutbildning – fortsättningskurs
Medarbetare som redan har gått Förstelärar- och processledarutbildning Bas kan nu bygga på sina kunskaper genom denna digitala utbildning om 3 tillfällen. Här delas perspektiv och verktyg för att öka förmågan att stödja grupputveckling genom god facilitering.
👉Anmälan till Förstelärar- och processledarutbildning sker här.

Program för nya lärare
Förra årets mycket uppskattade program för nya lärare inom grund-, gymnasie- samt komvux genomförs på nytt. Under ledning av erfarna lärare från AcadeMedias skolor får nya lärare (nyutexaminerade eller nya i sin roll sedan ett par år tillbaka) stöd inom bland annat klassrumsledarskap och meningsskapande undervisning. Dessutom med unika möjligheter att nätverka med kollegor som befinner sig i snarlika sammanhang.
👉Läs mer och anmäl dig eller dina medarbetare till Program för nya lärare här.

TÄNK OM 2.0 – kollegial kompetensutveckling i praktiken
Under 2025/2026 bygger vi upp en pilotverksamhet inom AcadeMedia Academy, där skickliga lärare och biträdande rektorer delar sin specialistkompetens med skolor inom hela AcadeMedia. Vi kallar det TÄNK OM 2.0. Genom föreläsningar, workshops och ledningsstöd får skolor tillgång till relevant och inspirerande utveckling – av lärare, för lärare.
👉Läs mer om hur du bokar en TÄ OM-utbildare här.

Ny lag och utökat stöd kring säkerhet och beredskap

Under hösten kommer AcadeMedia att utöka sitt informations- och utbildningsstöd kring beredskap, säkerhet och kris. Anledningen till detta är att det redan från den 1 april 2025 finns en ny lag (2025:170) som innebär att samtliga skolformer inom skolväsendet är skyldiga att lämna uppgifter till Polismyndigheten och vissa andra brottsbekämpande myndigheter samt att regeringen dessutom föreslår att två nya ansvarsområden införs i skollagen kring säkerhet och beredskap. Om riksdagen beslutar enligt förslaget, träder dessa lagändringar i kraft den 1 juli 2025. De sistnämnda förslagen handlar bland annat om skolors utökade ansvar vid höjd beredskap i samhället.

I den lag som redan trätt i kraft per den 1 april 2025 gäller skyldigheten både när myndigheter begär uppgifter och när skolan på eget initiativ ser ett behov. Syftet är att ge brottsbekämpande myndigheter bättre förutsättningar att förebygga och bekämpa brott samt att förhindra att unga dras in i kriminalitet. För skolformen Komvux är det ansvarig rektor som är informationsskyldig vilket betyder att det kan variera om det är vi som utövare eller kommunen som bär ansvaret, allt beroende på hur avtalet ser ut.

PDV-utbildning i Stockholm – nytt tillfälle den 28 maj

Nu finns det ett nytt utbildningstillfälle för PDV (pågående dödligt våld) i Stockholm den 28 maj.
👉På denna sida kan du hitta information och anmäla dig.
👉Mer information om hot och våld finns på trygghetssidorna på medarbetarwebben.