Talangprogrammet 23/24 – missa inte sista nomineringsdag 10 mars

Talangprogrammet riktar sig till medarbetare som har visat ett intresse och drivkraft för ledarskap och som bedöms ha god potential att på sikt axla en chefsroll. Medarbetare inom hela AcadeMedia kan bli nominerade av sina chefer. Du som är chef för en medarbetare som passar för Talangprogrammet för blivande ledare nominerar i samråd med din överordnade chef. Nominera HÄR innan den 10 mars.

Krishantering – få insikter, metoder och konkreta verktyg för att lyckas vända situationen!

Vad gör man när man inte är säker på vad som hänt, när alla kräver information och både lokaltidningen och Rapport har ringt? Alla enheter inom AcadeMedia ska ha en person som kan svara på just den frågan, alltså en krishanteringsansvarig. Denna utbildning, som bara genomförs på plats, är obligatorisk för alla enheter. Rektor/enhetschef ska antingen gå den själv eller utse någon i sitt ställe. Den 21 mars äger det första tillfället efter pandemin rum. Anmäl dig och din enhet nu!

För frågor, kontakta kursledaren som är kommunikationsdirektör Paula Hammerskog.

Global Learning Day 30 mars

Welcome to join Global Learning Day 2023 which takes place on Thursday March 30th at 10-12 am. The digital conference covers several aspects of AcadeMedia’s innovative work within internationalisation with focus on Erasmus+. You will have the chance to listen to inspiring speakers from various brands and segments within AcadeMedia as well as prominent guest speakers from international partner organisations.

Mer material från Ledarforum på utbildningswebben

Nu finns klipp från eftermiddagens livesändning av Ledarforum 2023 på utbildningswebben. Ta del av inspirerande och utvecklande samtal med medarbetare från olika verksamheter.

Digitalt frukostmöte med VD Marcus Strömberg 22 mars

Nästa frukostsändning med VD sker direkt från NTI Skolan i Umeå och har tema ”attraktivitet”. Under sändningen berättar Marcus Strömberg om vad som är på gång inom AcadeMedia och vi får lära känna olika verksamheter och skolledare lite närmare. Alla ledare och supportmedarbetare ska ha fått en kalenderinbjudan. Om du eller en kollega saknar inbjudan är ni välkomna att maila academy@academedia.se så ser vi till att skicka inbjudan. Frukostsändningen från den 22 februari kan du se på medarbetarwebben. Du behöver logga in för att komma åt sidan.

 

 

Påminnelse ny resebyrå från 1 februari 2023

Den 1 februari bytte AcadeMedia resebyrå från Egencia till DIB Travel, vilket innebär att vi fått en ny bokningsportal och även nya rutiner. Upplägg av nya profiler samt ändring i befintliga sköts av HR för ditt segment. Din närmsta chef kontaktar dem för att du ska få ett resekonto.
Du som tidigare bokat resor genom Egencia som ska genomföras efter den 1 mars 2023 måste ladda ner och spara dina resedokument. Har du inte hunnit med detta kan du ringa till Egencia så hjälper de till med att skicka dem till dig.

Rektorer och administratörer – tack för att ni påminner medarbetare på era enheter om detta.
Instruktionsfilmer och annan matnyttig information för DIB Travel hittar ni PÅ DENNA LANDNINGSSIDA.

DIB Travels kundtjänst svarar enbart på frågor gällande din resa, andra frågor och synpunkter tar du med inköpsavdelningen via servicewebben. Tack för ert tålamod och för att ni alla håller en god ton gentemot vår nya resebyrå i kontakten med dem.

Förändringar gällande städtjänst

Efter en omförhandling med våra städleverantörer har vi valt att exkludera kostnaden för hygienpapper (toalettpapper och handdukar) och tvål i månadskostnaden för städ. Istället ska verksamheterna beställa papper och tvål separat. Fördelen är att skolan kommer att betala för den faktiska förbrukningen.  Upplägget möjliggör att AcadeMedia kan samla volymer och förhandla pris direkt med våra leverantörer av papper.

Det nya upplägget är redan förhandlat och implementerat på ett fåtal skolor, men merparten av ramavtalen inom städ  omförhandlas nu inför nästa läsår.  I samråd med städbolaget och Lyreco väljer verksamheten själv passande hygienpapper och tvål utifrån sortimentslistan som finns på Medarbetarwebben under Kontors- och förbrukningsmaterial och Lyreco.

När verksamheten köper in hygienpapper och tvål från Lyreco flyttas en del av städkostnaden från städ till förbrukning. Priset på papper har stigit enormt under 2022 utifrån ökade kostnader på råmaterial (Ryssland är en stor exportör) och energi (massatillverkning är extremt energiintensivt) vilket gör att totalkostnaden för städ och förbrukningsmaterial kommer att stiga något under nästa läsår. Av just den anledningen är det viktigt att vi samordnar våra inköp för att få optimala priser.

Dafo – Vår leverantör av brandskydd (SBA)

Enligt avtal ingår det mesta i årsrevisionen, såsom servicetekniker, restid med mera. Jämför alltid avtalsvillkor med offert och faktura från Dafo, så att dessa stämmer överens. Notera att brandsläckare ska bytas ut vart femte år, inte vart tredje. Ni hittar en fil med avtalsvillkor här.

Tryggsidorna flyttar in på medarbetarwebben

Från och med den 7 mars kommer all information om AcadeMedias personuppgiftshantering att ligga på vårt öppna intranät – medarbetarwebben, trygg.academedia.se, där informationen ligger idag, kommer att stängas ner.

Informationen om hur vi hanterar våra personuppgifter är viktig för många olika målgrupper, till exempel medarbetare, vårdnadshavare, elever, konsulter och partners. Därför är det också viktigt att alla som berörs av flytten informeras och hänvisas rätt.

De som ansvarar för att uppdatera webbsidor, eller andra ställen där det finns länk till trygg.academedia.se, behöver uppdatera med länk till de nya sidorna på medarbetarwebben. AcadeMedias kommunikationsavdelning ansvarar för att under en övergångsperiod dirigera om besökare från trygg.academedia.se till motsvarande sidor i den nya strukturen på medarbetarwebben.

Innehållet kommer framöver att vara uppdelat på segmentsnivå, vilket innebär att det blir lättare för sidbesökarna att hitta rätt och relevant information.

Ny hemvist för information om AcadeMedias hantering av personuppgifter blir under rubriken ”Information och Stöd – Dataskydd” för respektive segment.

Viktiga datum från lön

1 mars – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.

6 mars – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.

8 mars – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till löneutbetalning för februari. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.

Utbildningar våren 2023

Lär dig mer om löneprocessen

Varmt välkommen att delta i ett webbinarium om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent.
Du kommer få en guidad tur där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina medarbetare får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.
21 mars, kl 10-1219 april, kl 10-1222 maj, kl 10-12

Länk till anmälan.

Fördjupning Medvind

Välkommen till ett webbinarium om schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Du kommer också få tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.        22 mars, kl 10-1124 april, kl 10-1129 maj, kl 10-11

Länk till anmälan.

Det finns även andra förinspelade webbinarier i utbildningswebben som vi varmt rekommenderar:
– Tidrapportering (chefer)
– Tidrapportering (medarbetare)
– Resor och utlägg i lönesystemet
– Hantera schema i lönesystemet
– Hantera anställningar

Seriestrip - så agerar du vid en PDV-attack

Denna serie visar kortfattat hur man ska agera vid en PDV-attack. Denna är  skapad av vår Trygghets- och säkerhetschef Mattas Hammar, som inte bara är en eminent utbildare utan även en grym illustratör. Länk till PDF i utskriftsvänligt format finns HÄR. Skriv gärna ut och häng upp i skolans/enhetens personalrum som en påminnelse.

Klicka på bilden för större format.

Serie om PDV