På besök hos Eductus – Rusta och Matcha

Den här månadens hälsning från Christer spelades in på ett besök hos Eductus i Stockholm. Ett besök där vi träffade regionchef Linda W Mattson och två handledare för Rusta och Matcha: Tahmina Torakai och Diala Ossman. Gissa hur många språk medarbetarna inom Lindas region pratar sammanlagt? In och lyssna så får du svaret – en film som berör ♥

Vad hände i vår omvärld i februari?

Med omvärldsrapporten fångar och förmedlar vi händelser och tendenser som är relevanta för oss. Omvärldsrapporten ser tillbaka på föregående månad utifrån de fyra bevakningsområdena: upphandling, politik/reformer, demografi och konkurrenter.

Omvärld AcadeMedia Vux februari 2023

Fortbildning över gränserna hos NTI-skolan

Under februari höll NTI-skolans studieteam en fortbildningsdag för skolans pedagogiska personal. Studieteamet består av studie- och yrkesvägledare, specialpedagoger, studiecoacher och förstelärare, som tillsammans samarbetar för att stötta elever med behov av stöd. Temat för dagen var hur skolans alla roller tillsammans hjälper eleverna i studieresan från ansökan till betyg. Närmare 70 pedagoger deltog och bidrog med många kloka tankar och inspel under dagen. Fortbildningsdagarna syftar till att ta till vara och sprida den kompetens NTI-skolans medarbetare besitter. Att bli bättre tillsammans.
Vill du veta mer och få tips för att komma igång med liknande fortbildning i din verksamhet – hör av dig till verksamhetschef Helena Bäckström.

EdAider arrangerar webbinarium för skolledare om ChatGPT

I takt med att ChatGPT fortsätter att skaka om den svenska skolvärlden och når allt fler användare, behöver Sveriges skolledare snabbt fördjupa sina kunskaper på området och skapa ett förhållningssätt till utvecklingen. Den 14 mars mellan 16.00-16.45 anordnar EdAider därför ett webbinarium där en panel med flera framstående skolledare diskuterar ChatGPT – ur skolledarperspektivet. Panelen består av Erik Isakson, skolchef på NTI-gymnasiet, Jennifer Hedström, prisad rektor på Dragonskolan i Umeå och Peter Bragner, grundskolechef i Stockholms stad. Moderator är Anders Enström, vinnare av Guldäpplet 2022.
Deltagandet är kostnadsfritt och du anmäler dig via denna länk.

 

EdAider arrangerar en kurs om ChatGPT för lärande och undervisning

EdAider har tagit fram en omtalad kurs om hur ChatGPT och andra AI-baserade chatbotar kan användas för att stödja lärande och undervisning. Kursen är kostnadsfri, skapad av välkända lärare och forskare och tillgänglig när som helst i EdAider’s plattform. Den är perfekt för lärare och annan skolpersonal som vill få en praktisk genomgång av ChatGPT och som är redo att utforska dess många användningsområden.
Läs mer och registrera dig till kursen här »

 

De första studerande har startat hos TGA i Storbritannien

I slutet av januari startade den första kullen med studerande hos The Game Assembly i UK, närmare bestämt på lärlingsutbildningen Game Programmer Level 7 som produceras i samarbete med Kaplan. Utbildningen som är cirka 2 år lång kombinerar studier på masternivå med praktik hos en studio i dataspelsindustrin. Game Programmer Level 7 är TGAs första utbildningsinitiativ på den brittiska marknaden där planer finns för ett bredare utbud inom kort. Goda vitsord från nuvarande studerande lägger grunden för framtida studerandeunderlag.. Så här utrycker sig en studerande efter den första kursutvärderingen i februari: “-The course is great at teaching us and providing us the information we need to be ready for our workplace.”
Besök gärna TGA UK

Omniways nya site och varumärkesarbete lanserat

Under 2022 har Omniway gjort ett varumärkesarbete med syfte att skapa en tydligare identitet för varumärket men också ge utrymme för bolagets nya produktportfölj. Nu har deras nya site lanserats. Få känner till att Omniway startade som ett sidoprojekt i en gömd vrå i AcadeMedias lokaler i Umeå. Projektet utvecklades till det vi idag känner till som Omniway Lärplattform, ett LMS för skolor som effektiviserar arbetsprocesser i alla led. Under tidens gång har produktutbudet utvecklats. Utvecklingen har skett i nära samarbete med skolor, pedagoger och slutanvändare där resultatet är en unik tjänst där pedagogiken styr tekniken.
Välkommen att besöka deras nya site!

Uppdatering kring avtalsrörelsen 2023

Löneavtalen är under omförhandling och Utbildningsavtalet väntar in industrimärket som är tongivande för hela arbetsmarknadens löneavtal. Hur och när avtalet kommer att bli klart är fortfarande osäkert och det hela beror på hur långt ifrån parterna står från varandra. Med tanke på det ekonomiska läget i Sverige förväntas det bli långdragna diskussioner mellan arbetsmarknadens parter. Det som är tydligt är dock att utrymmet i löneavtalet inte kommer att kompensera inflations och kostnadsökningar i Sverige utan att ligga på en annan nivå. Vill du veta mer om hur avtalsrörelsen fungerar har Almega en bra informationssida här.

Om löneavtalet (som Almega och Unionen/Sveriges Ingenjörer förhandlar) för Utbildningsavtalet blir klart under senare delen av april har vi som målsättning att betala ut de nya lönerna i juni – men i nuläget är även de högst osäkert. Har du frågor kontakta gärna din HR-partner.

Om årets medarbetarundersökning

Nu är resultatet för medarbetarundersökningen här och det är dags att planera in en genomgång och uppföljning i respektive arbetsgrupp – det är ju tillsammans vi bedriver ett fortsatt utvecklings- och förbättringsarbete. Fokusera på era styrkor och positiva förbättringar – hur kan vi ytterligare förstärka dem? Alla medarbetare ska ha fått ta del av sitt resultat senast den 15 maj. Om man har låga index rekommenderar vi att man upprättar en handlingsplan. Som lågt index räknas:

♦ Rekommendationsgrad under 75
♦ NMI under 60
♦ Ledarindex – verksamhetsstyrning och/eller personalledning under 60

Handlingsplanen bör även fånga om någon fråga eller index har gjort stora negativa förflyttningar oavsett nivå. För att få underlag för handlingsplan – ta kontakt med din HR-partner.

Delta gärna i våra webinarier där du får mer information om hur du kan arbeta med medarbetarundersökningen. Du kan även hitta mer information här.

Webinar: Hur tar jag mig an medarbetarundersökningen?

Den 6 mars kl. 11.15-12 har vi det första webinaret där vi pratar om hur du som chef konkret kan tolka och ta dig an resultaten från den årliga medarbetarundersökningen. Tillsammans med Kvalitet tittar vi även på hur avvikelsehanteringssystemet kan kopplas in i arbetet och avslutar med sedvanlig frågestund. Varmt välkommen att anmäla dig här.

Webinar: Hur stöttar jag mina chefer och verksamheten i uppföljning av medarbetarundersökningen?

Den 14 mars kl. 8.15-8.50 har vi ett webinar för dig som leder andra ledare med fokus på hur du systematiskt över året kan stötta och följa upp medarbetarundersökningen. Petra Rydbacken från Movant och Mats Carlsson från Hermods delar med sig av hur de brukar ta sig an medarbetarundersökningen och bjuder in till dialog kopplat till olika utmaningar och möjligheter i processen. Varmt välkommen att anmäla dig här.

Webinar: Hur kan jag jobba med pulsmätningar i min verksamhet?

Pulsmätningar ger en möjlighet för dig som ledare att frekvent och i realtid få en temperaturmätare på medarbetares engagemang och välmående men hur kan man praktiskt jobba med det i verksamheten? Vi delar med oss av lärdomar från verksamheter som har testat verktyget och bollar frågeställningar tillsammans. Den 30 mars kl. 8.10-8.50 bjuder vi in till detta webinar. Varmt välkommen att anmäla dig här.

Digital chefsintroduktion – 28 mars

För dig som är ny som chef erbjuder vi nu ett nytt datum för vår digitala chefsintroduktion inom vuxenutbildningen , den 28 mars mellan 9.30 – 15.00. Det här är ett tillfälle där du som ny chef inom vux får träffa alla verksamhetsstöd för att förstå vilket stöd som du kan få samt information om både AcadeMedia och vuxenutbildningen i allmänhet.  Varmt välkommen att anmäla dig här.

Systemstöd – Medarbetardialog samt PRP-modulen

Tyvärr har vi utmaningar med synken mellan HR-plus och modulerna i Utbildningswebben. Detta kan göra att ni saknar medarbetare eller inte alls kommer in på modulerna. Använd då de ordinarie blanketterna för PRP samt prestationssamtal enligt följande:

Medarbetardialog
PRP

Uppdaterad webbkurs “Undervisning, bedömning och betyg för komvux”

I mitten av mars uppdaterar vi kursen i ”Undervisning, bedömning och betyg för komvux”. Den är speciellt framtagen i samarbete med Karlstads universitet och syftar till att utgöra stöd i arbetet med att främja en ökad rättssäkerhet och likvärdighet kring bedömning och betygssättning. I tillhörande chefshandledning finns stöd kring planering av genomförandeprocessen.

Målgrupp: Chefer, skolledare och lärare inom AcadeMedias vuxenutbildning komvux.
Kursupplägg
: Kursen har både teoretiska inslag och praktiska övningar. I kursen finns tre moduler: sfi, grundläggande eller gymnasial nivå.
Beräknad kurstid: cirka 10 timmar.
Anmälan: Information, utbildning och chefshandledning hittar du på utbildningswebben.

Utbildningen är obligatorisk för chefer, skolledare och lärare inom komvux. Samtliga ska ha gått kursen senast den 31 december 2023. Därefter ska nyanställda genomföra utbildningen under sitt första år på AcadeMedia, gärna tillsammans med andra nyanställda.

Filmer från Ledarforum finns nu på utbildningswebben

Nu finns klipp från eftermiddagens livesändning av Ledarforum 2023 på utbildningswebben. Ta del av inspirerande och utvecklande samtal med medarbetare från olika verksamheter.

Nominera till Talangprogrammet 23/24 – senast 10 mars

Talangprogrammet riktar sig till medarbetare som har visat ett intresse och drivkraft för ledarskap och som bedöms ha god potential att på sikt axla en chefsroll. Medarbetare inom hela AcadeMedia kan bli nominerade av sina chefer. Du som är chef för en medarbetare som passar för Talangprogrammet för blivande ledare nominerar i samråd med din överordnade chef. Nominera här senast den 10 mars.

Krishantering – få insikter, metoder och konkreta verktyg för att lyckas vända situationen!

Vad gör man när man inte är säker på vad som hänt, när alla kräver information och både lokaltidningen och Rapport har ringt? Alla våra enheter inom AcadeMedia ska ha en person som kan svara på just den frågan, alltså en krishanteringsansvarig. Denna utbildning, som bara genomförs på plats, är obligatorisk för alla enheter. Rektor/enhetschef ska antingen gå den själv eller utse någon i sitt ställe. Den 21 mars äger det första tillfället efter pandemin rum. Anmäl dig och din enhet nu! För frågor, kontakta kursledare/kommunikationsdirektör Paula Hammerskog.

Digitalt frukostmöte med VD Marcus Strömberg – 22 mars

Nästa frukostsändning med Marcus sker direkt från NTI Skolan i Umeå och har tema ”attraktivitet”. Under sändningen berättar Marcus Strömberg om vad som är på gång inom AcadeMedia och vi får lära känna olika verksamheter och skolledare lite närmare. Alla ledare och supportmedarbetare ska ha fått en kalenderinbjudan. Om du eller en kollega saknar inbjudan är ni välkomna att maila academy@academedia.se så ser vi till att skicka inbjudan. Frukostsändningen från den 22 februari kan du se på medarbetarwebben. Du behöver logga in för att komma åt sidan.

Global Learning Day – 30 mars

Welcome to join Global Learning Day 2023 which takes place on Thursday March 30th 10-12 am. The digital conference covers several aspects of AcadeMedia’s innovative work within internationalisation with focus on Erasmus+. You will have the chance to listen to inspiring speakers from various brands and segments within AcadeMedia as well as prominent guest speakers from international partner organisations.

Nytt från 1 mars

Samtliga bolag har fått information om följande förändringar tidigare, men här kommer en påminnelse om att:

♦ alla bolag inom vuxensegmentet byter faktureringsadress till: Bolagets namn, HTG XXXX, Box 213, 101 24 Stockholm
♦ alla bolag inom vuxensegmentet får samma mailadress för sina pdf-fakturor som övriga segment: leverantorsfaktura@academedia.se
♦ säkerställ att era leverantörer har rätt faktureringsadress, projektnummer och referens
♦ vi tar bara emot pdf och e-fakturor (ej pappersfakturor).

Mer information om fakturaadresser hittar du här på medarbetarwebben.

Månadens ros

Den här månaden tilldelas Philip Ojanne på IT-avdelningen månadens ros för sitt trevliga och pedagogiska sätt när han hjälpte till att  installera och skapa inlogg till touchpoint. Han tog sig tid att förklara och var mån om att skapa förståelse för hur programmet ska användas. Tack Philip för att du bidrar till att skapa leenden  på våra läppar!

DIB Travel – ny resebyrå från 1 februari 2023

Sedan den 1 februari är samarbetet med vår nya resebyrå DIB Travel igång. Information och instruktionsfilmer kring hur du bokar resa och hotell hittar du på medarbetarwebben. Det nya samarbetet har medfört en ny bokningsportal som vi hoppas att alla som har en reseprofil har hittat till. Det har också medfört vissa nya rutiner, till exempel:

♦ Nya reseprofiler samt ändringar i befintliga reseprofiler görs av Navet eller segmentets HR-stöd via HR Direkt.
♦ Beställningar av projektnummer för att fördela ut resekostnaden på görs via HR Direkt. Detta är en manuell hantering i dagsläget då funktionen att fördela ut resekostnaden på flera projekt inte finns i portalen ännu. HR vux låter hälsa att enbart lägga beställning på de aktuella projekt som skall användas i närtid för att inte göra denna manuella hantering onödigt stor. Vi hoppas att alla funktioner i den nya portalen ska fungera som det är tänkt inom kort. Tack för ert tålamod!
♦ Frågor gällande din resa besvaras av DIB Travels kundtjänst, kontaktuppgifter hittar du här.
♦ Interna frågor och synpunkter besvaras av inköpsavdelningen via servicewebben.

Vi vill också göra er uppmärksamma på att inloggning till Egencia slutar att fungera den 1 mars. Har du resor bokade genom Egencia efter detta datum bör du spara ned dokumentationen.

Dafo – vår leverantör av brandskydd (SBA)

Enligt avtal ingår det mesta i årsrevisionen såsom servicetekniker, restid med mera. Jämför alltid avtalsvillkor med offert och faktura från Dafo så dessa stämmer överens. Notera att brandsläckare ska bytas ut vart femte år. Ni hittar en fil med avtalsvillkor här.

Viktiga datum för mars

1 mars – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
6 mars – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
8 mars– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till löneutbetalning för februari. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.

Utbildningar under mars

Webinar – Lär dig mer om löneprocessen, 21 mars kl. 10-12
Läs mer och anmäl dig här. Riktar sig till dig som är nyanställd chef, administratör eller intendent.

Webinar – Fördjupning i Medvind, 22 mars kl. 10-12
Läs mer och anmäl dig här.

utbildningswebben hittar du även andra förinspelade webinar om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantera schema i lönesystemet och hantera anställningar.

Flytt och nedstängning av tryggsidan

Från och med den 7 mars kommer all information om AcadeMedias policys, riktlinjer, mallar, rutiner och gemensamma informationstexter kopplade till dataskydd att ligga på vårt öppna intranät – medarbetarwebben. Trygg.academedia.se, där mycket av informationen ligger idag, kommer att stängas ner.

Informationen om hur vi hanterar våra personuppgifter är viktig för många olika målgrupper, till exempel medarbetare, deltagare, konsulter och partners. Därför är det också viktigt att alla som berörs av flytten informeras och hänvisas rätt. De som ansvarar för att uppdatera webbsidor, eller andra ställen där det finns en länk till trygg.academedia.se, behöver uppdatera med länk till de nya sidorna på medarbetarwebben. AcadeMedias kommunikationsavdelning ansvarar för att under en övergångsperiod dirigera om besökare från trygg.academedia.se till motsvarande sidor i den nya strukturen på medarbetarwebben. Innehållet kommer framöver att vara uppdelat på segmentsnivå, vilket innebär att det blir lättare för sidbesökarna att hitta rätt och relevant information. Ny hemvist för information om AcadeMedias hantering av personuppgifter blir under rubriken ”Information och Stöd – Dataskydd” för respektive segment.

Information om personuppgiftsbehandling till deltagare

Varje bolag ansvarar för att informera sina deltagare om hur deras personuppgifter hanteras. Informationen ska ges i samband med att uppgifterna behandlas (exempelvis vid insamling) samt finnas tillgänglig på bolagens webbplats. Hos IMY kan du läsa mer om vilken information deltagaren har rätt att få. För hjälp att granska och utforma informationstexterna kontakta dataskyddsombudet på dataskydd@academedia.se.

Denna serie visar kortfattat hur man ska agera vid en PDV-attack. Denna är  skapad av vår Trygghets- och säkerhetschef Mattas Hammar, som inte bara är en eminent utbildare utan även en grym illustratör. Länk till PDF i utskriftsvänligt format finns HÄR. Skriv gärna ut och häng upp i skolans/enhetens personalrum som en påminnelse.

Klicka på bilden för större format.

Serie om PDV

Synpunkter på nyhetsbrevet

Har du några synpunkter eller idéer på hur det här nyhetsflödet kan bli ännu bättre? Vad vill du läsa om eller se mer av här?
Hör av dig till mig!

Nina Lindblom, kommunikationschef AcadeMedia vuxenutbildning

Här kan du läsa tidigare månadsnyheter!