
Som många av er känner till, erbjuder skolorna inom Montessori Mondial en modern och resultatinriktad montessoripedagogik anpassad efter dagens förutsättningar och beprövade vetenskapliga metoder. Dessa sju skolor finns idag i Kristianstad, Linköping, Lund, Nacka och i Stockholm.
Jag vill också passa på att upprepa mitt budskap om hur viktigt ditt engagemang är när det gäller vårt fokus både på att öka likvärdigheten i bedömning och betygssättning och att arbeta med att utveckla undervisningen så eleverna når långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Vi är inte nöjda förrän varje elev minst klarar de nationella proven och i årskurs 9 blir behöriga att komma in på gymnasiet. Tack för att du tar detta på största allvar och arbetar utifrån de nya riktlinjerna för likvärdig bedömning och betygssättning på din enhet.
Talangprogrammet 23/24 – missa inte sista nomineringsdag 10 mars
Talangprogrammet riktar sig till medarbetare som har visat ett intresse och drivkraft för ledarskap och som bedöms ha god potential att på sikt axla en chefsroll. Medarbetare inom hela AcadeMedia kan bli nominerade av sina chefer. Du som är chef för en medarbetare som passar för Talangprogrammet för blivande ledare nominerar i samråd med din överordnade chef. Nominera HÄR innan den 10 mars.
Krishantering – få insikter, metoder och konkreta verktyg för att lyckas vända situationen!
Vad gör man när man inte är säker på vad som hänt, när alla kräver information och både lokaltidningen och Rapport har ringt? Alla enheter inom AcadeMedia ska ha en person som kan svara på just den frågan, alltså en krishanteringsansvarig. Denna utbildning, som bara genomförs på plats, är obligatorisk för alla enheter. Rektor/enhetschef ska antingen gå den själv eller utse någon i sitt ställe. Den 21 mars äger det första tillfället efter pandemin rum. Anmäl dig och din enhet nu!
För frågor, kontakta kursledaren som är kommunikationsdirektör Paula Hammerskog.
Global Learning Day 30 mars
Welcome to join Global Learning Day 2023 which takes place on Thursday March 30th at 10-12 am. The digital conference covers several aspects of AcadeMedia’s innovative work within internationalisation with focus on Erasmus+. You will have the chance to listen to inspiring speakers from various brands and segments within AcadeMedia as well as prominent guest speakers from international partner organisations.
Mer material från Ledarforum på utbildningswebben
Nu finns klipp från eftermiddagens livesändning av Ledarforum 2023 på utbildningswebben. Ta del av inspirerande och utvecklande samtal med medarbetare från olika verksamheter.
Digitalt frukostmöte med VD Marcus Strömberg den 22 mars
Nästa frukostsändning med VD sker direkt från NTI Skolan i Umeå och har tema ”attraktivitet”. Under sändningen berättar Marcus Strömberg om vad som är på gång inom AcadeMedia och vi får lära känna olika verksamheter och skolledare lite närmare. Alla ledare och supportmedarbetare ska ha fått en kalenderinbjudan. Om du eller en kollega saknar inbjudan är ni välkomna att maila academy@academedia.se så ser vi till att skicka inbjudan. Frukostsändningen från den 22 februari kan du se på medarbetarwebben. Du behöver logga in för att komma åt sidan.
För elevens bästa – seminarium 20 mars
Designgymnasiet Kungsholmen, i samarbete med Academy, bjuder in till ett seminarium på AcadeMedias huvudkontor i Stockholm om rutiner och strukturer för bästa stöd och hjälp till elever som hamnar i problematisk frånvaro. Under seminariet diskuteras bland annat orsaker till frånvaro, rutiner och strukturer samt hur vi hittar vägar vidare för varje elev. Det finns ett fåtal platser kvar till seminariet i Stockholm men även möjlighet för flera att delta på distans. Mer information och anmälan finns på utbildningswebben.

Webbinarium om ChatGPT – 14 mars
I takt med att ChatGPT fortsätter att skaka om den svenska skolvärlden och nå allt fler användare, behöver Sveriges skolledare snabbt fördjupa sina kunskaper på området och skapa ett förhållningssätt till utvecklingen. Den 14 mars mellan klockan 16.00-16.45 anordnar EdAider därför ett webbinarium där en panel med flera framstående skolledare diskuterar ChatGPT – ur skolledarperspektivet.
Några av de frågeställningar som kommer att diskuteras
✅ Hur skapar man riktlinjer för användandet av ChatGPT på skolan?
✅ Vilket ansvar har skolhuvudmannen?
✅ Vilka riktlinjer kan vi förvänta oss på nationell nivå – och när?
✅ Vilka plattformar finns som drar nytta av möjligheterna med AI?
✅ Hur organiserar och utbildar man personalen på bästa sätt för att möta utvecklingen med AI?
Panelen består av Erik Isakson, Skolchef på NTI Gymnasiet, Jennifer Hedström, prisad rektor på Dragonskolan i Umeå och Peter Bragner, Grundskolechef i Stockholms stad. Moderator är Anders Enström, vinnare av Guldäpplet 2022.
Deltagandet är kostnadsfritt och du anmäler dig via denna länk.
Centrala elevhälsans nyhetsbrev
Nyhetsbrevet uppdateras löpande och du hittar det här på medarbetarwebben. Ta bland annat del av utbildningar och uppdaterad omvärldsbevakning riktad till elevhälsans kompetenser.
Senaste uppdateringarna
- ”Kalla oss inte hemmasittare” – nytt hopp får elever till skolan igen
- Generation Pep har tagit fram en kostnadsfri webbutbildning: Sverige ska må bättre – en utbildning om barns och ungas hälsa.
- SPSM fortsätter med sin kurs som bidrar till skolutveckling och elevhälsokompetens
- Yrkesspecifika dagar och handledning per kompetens uppdaterad på sidan
Påminnelse – ny resebyrå från 1 februari 2023
Den 1 februari bytte AcadeMedia resebyrå från Egencia till DIB Travel, vilket innebär att vi fått en ny bokningsportal och även nya rutiner. Upplägg av nya profiler samt ändring i befintliga sköts av HR för ditt segment. Din närmsta chef kontaktar dem för att du ska få ett resekonto.
Du som tidigare bokat resor genom Egencia som ska genomföras efter den 1 mars 2023 måste ladda ner och spara dina resedokument. Har du inte hunnit med detta kan du ringa till Egencia så hjälper de till med att skicka dem till dig.
Rektorer och administratörer – tack för att ni påminner medarbetare på era enheter om detta!
Instruktionsfilmer och annan matnyttig information för DIB Travel hittar ni PÅ DENNA LANDNINGSSIDA.
DIB Travels kundtjänst svarar enbart på frågor gällande din resa, andra frågor och synpunkter tar du med inköpsavdelningen via servicewebben. Tack för ert tålamod och för att ni alla håller en god ton gentemot vår nya resebyrå i kontakten med dem.
Förändringar gällande städtjänst
Efter en omförhandling med våra städleverantörer har vi valt att exkludera kostnaden för hygienpapper (toalettpapper och handdukar) och tvål i månadskostnaden för städ. Istället ska verksamheterna beställa papper och tvål separat. Fördelen är att skolan kommer att betala för den faktiska förbrukningen. Upplägget möjliggör att AcadeMedia kan samla volymer och förhandla pris direkt med våra leverantörer av papper.
Det nya upplägget är redan förhandlat och implementerat på ett fåtal skolor, men merparten av ramavtalen inom städ omförhandlas nu inför nästa läsår. I samråd med städbolaget och Lyreco väljer verksamheten själv passande hygienpapper och tvål utifrån sortimentslistan som finns på Medarbetarwebben under Kontors- och förbrukningsmaterial och Lyreco.
När verksamheten köper in hygienpapper och tvål från Lyreco flyttas en del av städkostnaden från städ till förbrukning. Priset på papper har stigit enormt under 2022 utifrån ökade kostnader på råmaterial (Ryssland är en stor exportör) och energi (massatillverkning är extremt energiintensivt) vilket gör att totalkostnaden för städ och förbrukningsmaterial kommer att stiga något under nästa läsår. Av just den anledningen är det viktigt att vi samordnar våra inköp för att få optimala priser.
Dafo – Vår leverantör av brandskydd (SBA)
Enligt avtal ingår det mesta i årsrevisionen, såsom servicetekniker, restid med mera. Jämför alltid avtalsvillkor med offert och faktura från Dafo, så att dessa stämmer överens.
Notera att brandsläckare ska bytas ut vart femte år, inte vart tredje. Ni hittar en fil med avtalsvillkor här.
Uppsägning ramavtal catering
Respektive enhets lokala avtal löper läsårsvis, det vill säga från 1 juli till 30 juni, och gäller för ett år i taget. Uppsägningstiden är tre (3) månader, i annat fall förlängs avtalet automatiskt med ett år i taget. Detta innebär att ni som önskar byta cateringleverantör inför nästa läsår måste säga upp er nuvarande leverantör senast den 31 mars.

IT-nyheter mars
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet: LÄNK till IT-nytt.
Tips – håll koll på nyheter i Google Classroom och ställ frågor via Workplace-gruppen Google Workspace .
Här kan du få IT-support:
Telefon: 0771-794400
Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net (här hittar du även support via chatten)
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
Tveka inte att kontakta oss med frågor:
• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
Vad händer i skolpengsfrågan?
AcadeMedias chefsjurist Jonas Nordström ger oss en uppdatering om den politiska diskussionen om skolpengen: till nyheten på medarbetarwebben.
Flytt och nedstängning av tryggsidan
Från och med den 7 mars kommer all information om AcadeMedias policys, riktlinjer, mallar, rutiner och gemensamma informationstexter kopplade till dataskydd att ligga på vårt öppna intranät – medarbetarwebben. Trygg.academedia.se, där mycket av informationen ligger idag, kommer därmed att stängas ner. Informationen om hur vi hanterar våra personuppgifter är viktig för många olika målgrupper, till exempel medarbetare, deltagare, konsulter och partners. Innehållet kommer framöver att vara uppdelat på segmentsnivå. Ny hemvist för information om AcadeMedias hantering av personuppgifter blir under rubriken ”Information och Stöd – Dataskydd” för respektive segment.
Information om personuppgiftsbehandling till deltagare
Varje bolag ansvarar för att informera sina elever och vårdnadshavare om hur deras personuppgifter hanteras. Informationen ska ges i samband med att uppgifterna behandlas (exempelvis vid insamling) samt finnas tillgänglig på bolagens webbplats. Hos IMY kan du läsa mer om vilken information deltagaren har rätt att få. För hjälp eller frågor, kontakta AcadeMedias dataskyddsombud på dataskydd@academedia.se.

Nu kan dina elever nominera sin favoritlärare
Stiftelsen Lärargalan har sedan år 2014 verkat för att stärka läraryrkets status i samhället genom elevernas röster. Syftet är att skapa en bättre framtid genom bra lärare. Nu är det möjligt för eleverna att nominera sina lärare, från förskola och fritidshem till grundskola och gymnasiet, till Lärargalan 2023. I år går galan av stapeln den 16 oktober på Cirkus i Stockholm. Vi hoppas förstås att så många elever som möjligt tar chansen att visa hur mycket deras lärare betyder för dem genom att nominera dem till årets lärare.
På Lärargalan.se kan du ladda ner nomineringsaffischer till din skola och på denna sida kan dina elever nominera sin favoritlärare.
Viktiga datum från lön
1 mars – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
6 mars – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
8 mars – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till löneutbetalning för februari. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.
Utbildningar våren 2023
Lär dig mer om löneprocessen
Varmt välkommen att delta i ett webbinarium om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent.
Du kommer få en guidad tur där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina medarbetare får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.
21 mars, kl 10-12
19 april, kl 10-12
22 maj, kl 10-12
Länk till anmälan.
Fördjupning Medvind
Välkommen till ett webbinarium om schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Du kommer också få tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.
22 mars, kl 10-11
24 april, kl 10-11
29 maj, kl 10-11
Länk till anmälan.
Det finns även andra förinspelade webbinarier i utbildningswebben som vi varmt rekommenderar:
– Tidrapportering (chefer)
– Tidrapportering (medarbetare)
– Resor och utlägg i lönesystemet
– Hantera schema i lönesystemet
– Hantera anställningar

VIKTIGT: Erbjudande om plats till barn i kö – nu med “datum för skolstart”
Nu har SchoolSoft släppt “datum för skolstart” som ska anges när man som administratör på skolan väljer status ”erbjuden plats”. Det är viktigt att detta fylls i då det följer med i mejlet som går till vårdnadshavaren om erbjudande om plats på förskola/skola.
Utbildning för köadministratörer
Nu finns det en utbildning avseende SchoolSoft kö på utbildningswebben. Den består av tre delar: dels korta filmer för självstudier, dels vanligt förekommande frågor/svar, dels fyra frågestunder under februari/mars som ni kan anmäla er till och där ni kan ställa era frågor till en expert på vårt kösystem från SchoolSoft.
Ni hittar utbildningsmaterialet och anmälan till frågestunderna HÄR på utbildningswebben.
Vad händer med mitt SchoolSoft-ärende?
Genom att skapa ett konto och logga in via SchoolSoft ärendeportal så kan du se och följa dina ärende hos Schoolsoft support. Du kommer kunna se dina aktiva och avslutade ärenden samt allt som har noterats i dessa.
Inloggning för vårdnadshavare
Ibland hör vårdnadshavare av sig för att de upplever inloggningen till SchoolSofts app som krånglig. Både SchoolSoft och vi på AcadeMedia-IT är medvetna om att det inte fungerar optimalt. Det viktigaste är att hålla informationen om elever skyddad, därför kan säkerhetslösningarna ibland kan kännas omständiga.
Vi planerar nu ett gemensamt arbete för att förenkla inloggning för vårdnadshavare. Vi återkommer när vi har mer information.
Tips! SchoolSoft användarkonferens 2023
På årets konferens kommer SchoolSoft att fokusera på användarupplevelsen. Vidare presenteras vad som skett det senaste året, vad som är på gång och nya spännande samarbeten. Seminarier kommer att låta er få fördjupade kunskaper i SchoolSoft produkter. En dag fullspäckad av erfarenhetsutbyten och engagemang. Dessutom kommer de fira att SchoolSoft fyller 20 år!
Anmälan: https://gansub.com/t/v/2_NTM0NTM4NDU0MzI=/
Var: Stockholm, Sergel Hub
När: 13 mars klockan 09:00-16:15 (med mingel fram till 18:00)
Seriestrip - så agerar du vid en PDV-attack
Denna serie visar kortfattat hur man ska agera vid en PDV-attack. Denna är skapad av vår Trygghets- och säkerhetschef Mattas Hammar, som inte bara är en eminent utbildare utan även en grym illustratör. Länk till PDF i utskriftsvänligt format finns HÄR. Skriv gärna ut och häng upp i skolans/enhetens personalrum som en påminnelse.
Klicka på bilden för större format.

Månadens tips i Workplace – fokus på elevhälsa!
Kuratorer och andra som arbetar inom elevhälsa på gymnasiet – välkommen att ansluta till gruppen Kuratorer grundskola och gymnasiet.
Sedan tidigare finns även grupperna Främjande och förebyggande elevhälsa och för specialpedagoger finns gruppen Speciallärare/specialpedagoger på grundskolan.
Tack för att ni tipsar era EHT-kollegor om dessa nätverk där det finns möjlighet att knyta kontakter och samverka med kollegor inom samma profession.