
Bästa kollegor,
Det har nu gått en månad sedan det fruktansvärda våldsdådet på Campus Risbergska i Örebro. Tack för det fantastiska arbete ni gör för att skapa trygghet för alla barn och elever, och för att ni i era verksamheter är snabba på att ställa om och fånga upp frågor och känslor från barn och elever. Jag har hört många fina exempel på detta under den senaste månaden. I situationer som dessa blir vi extra påminda om vilket viktigt uppdrag vi har.
Jag förstår också att det kan uppstå frågor och oro när något sådant här händer. Längre ner i brevet kan ni läsa om vilket stöd, utbildningar och rutiner som finns. Tveka inte att kontakta din HR-partner om du eller någon medarbetare behöver extra stöd. Det är viktigt att vi tar hand om varandra!
Från det ena till det andra vill jag rikta ett stort tack till er alla för att ni på ett så fint sätt genomfört elev-, vårdnadshavar- och medarbetarenkäten. Vi har fått höga svarsfrekvenser på alla enkäter vilket ger oss ett bra underlag för analys och utveckling. Våra medarbetarsiffror ligger på en stabil och hög nivå för segmentet. Vår gemensamma rekommendationsgrad är 78% och båda indexen för ledarskap ligger på 80%, vilket gör mig mycket stolt över alla er som leder våra verksamheter, ni gör ett fantastiskt arbete.
Det är roligt att se att vi gjort flera framsteg sedan förra mätningen i våra elevers och vårdnadshavares upplevelse av verksamheterna. Elevernas rekommendationsgrad har ökat 7 procentenheter till 59%, vårdnadshavarnas rekommendation av skolan har ökat med 4 procentenheter till 74% och deras rekommendation av förskolan har ökat 3 procentenheter till 86%. Det är av största vikt att ni alla fördjupar er i era skolors resultat, både framgångar och vad ni kan utveckla vidare, samt kommunicerar med medarbetare, elever och vårdnadshavare kring resultaten.
Våren börjar närma sig och terminen går mot halvtid. Tack för att ni utnyttjar tiden som kvarstår på bästa sätt och gör allt ni kan för att alla våra elever ska nå målen för utbildningen.
Varma hälsningar
Lotta Krus

Sista chansen att nominera till Talangprogrammet 25/26
Den 10 mars stänger nomineringen till Talangprogrammet 25/26, passa gärna på att nominera en av dina medarbetare. Talangprogrammet riktar sig till medarbetare med potential att bli ledare. Medarbetare inom hela AcadeMedia kan bli nominerade av sina chefer. En förutsättning för att delta är att de nominerade inte redan har ett chefsuppdrag med personalansvar och inte heller går rektorsprogrammet. Läs mer om Talangprogrammet här. Är du chef och vill nominera någon av dina medarbetare? Då gör du det på länken här!
Lärarträff om mentorskap den 12:e mars
Skolor i Göteborgsområdet, se hit! Den 12:e mars klockan 14.30-16.30 anordnar Academy en föreläsning med Helena Wallberg och Carl-Johan Markstedt om mentorsuppdraget. Såväl pedagoger som elevhälsopersonal är välkomna. Helena Wallberg och Carl-Johan Markstedt är aktuella med boken Mentorskap i skolan, en handbok, som delas ut till alla som kommer på föreläsningen. Länk till anmälan finner du här.
Administratörsträffar i vår
Varmt välkomna att delta på nya nätverksträffar för dig som är administratör eller intendent! I vår erbjuder vi tre träffar på följande teman:
- Så kan du använda AI konkret i din vardag, 6 mars klockan 14.14.45
- Jobbskugga en kollega digitalt, 3 april klockan 14-14.45
- Ta kontroll över arbetsdagen, 15 maj klockan 14-14.45
Du deltar i den mån du kan och vill. Träffarna är öppna för administratörer och intendenter inom alla segment. Anmälan finns här!
Att odla omtanke
Nu kan du boka en fristående workshop om vikten av att se och bemöta elever utifrån deras styrkor, och betydelsen av att odla en omtänksam kultur. Under tre timmar kommer Maria Bivesjö att ge dig och ditt kollegium underlag för att jobba vidare med detta. Workshopen innefattar följande delar:
- Betydelsen av att tillhöra och vara trygg – teori och reflektion
- Att odla omtanke och skapa goda spiraler – teori och framåtsyftande gruppsamtal
- Återsamling, summering och avslutning
Anmäl intresse via Academy på academy@academedia.se
Förstelärar- och processledarutbildning bas
I denna utbildning får du som förväntas leda utvecklande processer på din skola verktyg för att planera och genomföra utvecklingsarbete samt förståelse för vad som behövs för att få till lärande och förändring i en grupp. De tre träffarna är digitala och närvaro är obligatorisk när man fått en plats. Anmäl dig till träffarna som sker under nästa läsår här.

Centrala elevhälsans nyhetsbrev
Nyhetsbrevet uppdateras löpande och du hittar det här på medarbetarwebben. Ta bland annat del av kalender 2024–25 (högst upp på sidan), utbildningar och uppdaterad omvärldsbevakning riktad till framför allt rektor och elevhälsans kompetenser.
Senaste uppdateringarna
- Ny yrkesspecifik träff för kuratorer i mars
- T1D-SÄKER SKOLA – gratis utbildning om typ 1 diabetes
- Expedition hälsa – konkreta metoder för att stärka barns rättigheter
- Utanförskap och ensamhet – så upptäcks ”osynliga elever”
- Tips om nästa lärarträff på tema mentorskap som arrangeras av Academy

Global Learning Day 2025
Den 25 mars bjuder AcadeMedia in till Global Learning Day, en årlig konferens som syftar till att sprida kunskap och inspiration om internationella samarbeten och utbyten.
Årets upplaga, som sker digitalt, är den femte i ordningen och temat för i år är social och grön hållbarhet. Huvudtalare är Won-Jung Byun från UNESCO och Dr Frederic Mednick från Teachers without Borders. Flera medarbetare från AcadeMedias verksamheter kommer också att dela med sig av goda exempel och framgångsrecept.
Global Learning Day sker på engelska och är öppen för alla som är intresserade av internationella utbyten och samarbeten, med fokus på Erasmus+. Anmälan sker här.

Lönerevisionen
Lönerevisionsarbetet för Visions avtalsområde startar i början av mars. Målet är att den nya lönen ska betalas ut i samband med lönen i maj med retroaktivitet från 1 mars. Löpande information skickas ut till ansvariga chefer under processens gång.
Utvärdering av AcadeMedias stödfunktioner
Den 18 mars – 8 april kommer du som är enhetschef eller skolchef/verksamhetschef få möjlighet att delta i en utvärdering av AcadeMedias stödfunktioner på koncern- och segmentsnivå. Enkäten tar bara några minuter att besvara och dina svar är anonyma. Utvärderingen är en viktig del i att utveckla och förbättra vårt interna arbete. Dina synpunkter hjälper stödfunktionerna att identifiera utvecklingsområden för att på sikt kunna erbjuda dig som chef bättre stöd och support. Vid frågor, kontakta hrkoncern@academedia.se
EU:s lönetransparensdirektiv
Lönetransparensdirektivet är ett direktiv från EU som införs i syfte att stärka tillämpningen av principen om lika lön för kvinnor och män, för lika eller likvärdigt arbete. I Sverige innebär det nya regler i diskrimineringslagen från juni 2026. HR säkerställer att AcadeMedia följer det nya direktivet. Vid frågor kan du vända dig till din HR-partner.

Paket för mobil arbetsplats
Lyreco har satt ihop ett paket för en mobil arbetsplats som består av laptopställ, trådlös mus- och tangentbord samt förvaringsväska för smidig förflyttning mellan klassrum och arbetsplats. Paketpriset innehåller även en datorryggsäck på köpet. Finns upplagd i AcadeMedias webbshop hos Lyreco; 303291.
Ramavtalsleverantörer för böcker
1 juli 2025 träder ändringar i skollagen gällande skolbibliotek i kraft som innebär att eleverna ska ha tillgång till skolbibliotek på den egna skolenheten. Vi har ramavtalsleverantörer som täcker dessa behov som ni hittar om ni söker på “bibliotek” i medarbetarwebben.
Nya försäkringsbrev och försäkringsintyg
Nu finns nya försäkringsbrev och försäkringsintyg för 2025 tillgängliga. För tillgång och frågor kan man kontakta gustav.johansson@academedia.se allt inkop@academedia.se Eftersom försäkringsbrev är att likställa med kommersiella handlingar har vi tagit fram anpassade intyg till verksamheter som behöver intyga vårt försäkringsskydd för sina kunder.

Nyhetsbrev för dig som rektor eller IKT-pedagog
Här hittar du senaste nytt inom IT och kontaktuppgifter. Håll gärna koll på nyheter i Google Classroom och ställ frågor via det nya Google-rummet GGIT:s IKT-chatt.

Att arbeta med resultatet av årets koncerngemensamma enkäter
Sedan den 20 februari kan du som chef ta del av resultaten av AcadeMedias koncerngemensamma enkäter i webbportalen Origo Live. För att se till att du och dina medarbetare får ut så mycket som möjligt av undersökningen är det viktigt att tillsammans analysera och arbeta vidare med dem. Till hjälp och inspiration för hur ni bäst tar er an resultaten finns ett koncerngemensamt stödmaterial som du hittar på medarbetarwebben.
Har du frågor kan du kontakta enkatundersokningar@academedia.se.

Nyhetsartiklar under februari
Varje månad hittar du ett antal nyhetsartiklar och goda exempel från AcadeMedias grundskolor på medarbetarwebben. Nedan hittar du ett urval:
- Flera nya utredningar på skolområdet
- “När vi insåg allvaret inrymde vi på några minuter” – medarbetare från Praktiska Örebro berättar
- Hunden Selma gör läsningen lättare
- Vittra Kungshagen invigde sin skola efter branden
- Se seminariet “Med språket som grund” med bland annat rektorerna Pernilla Svensson och Elin Möller från Vittra och Gulan Avci, regeringens samordnare för arbetet mot utanförskap.

Nu kan elever nominera lärare till Lärargalan
Fram till och med den 31 mars har elever över hela landet möjlighet att nominera lärare som inspirerar, engagerar och gör skillnad i deras vardag.
På www.larargalan.se finns mer information. Vill du hjälpa till att sprida information till elever om nomineringen? På webbplatsen finns nomineringsmaterial, såsom affischer, att ladda ner.

Förbättrad anställningsprocess
Under våren 2025 införs nya rutiner vid anställning som innebär att ledtiden i anställningsprocessen blir betydligt kortare. Detta sker genom att anställande chef samt administratörer och intendenter med delegerat ansvar, registrerar nyanställningsärenden direkt i HR+8, varpå medarbetaren omedelbart får ett digitalt anställningsavtal för signering.
För att få tillgång till det nya gränssnittet krävs att berörda genomgår två olika utbildningar.
Anmälan till utbildningarna är nu öppna och ligger på Academy (enbart öppet för anställande chef samt administratörer och intendenter med delegerat ansvar)
Mer information hittar du här på medarbetarwebben.
Viktiga datum för att få lön i tid
Den 3 mars är sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
Senast den 6 mars innan klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg.
Vi behöver underlag för nyanställningar, ändringar och avslut senast den 10 mars för att det ska komma med till mars månads löneutbetalning.
Utbildningar våren 2025

Skyddade personuppgifter
Den 10:e februari 2025 lanserades ett nytt arbetssätt för skyddade personuppgifter. Information har skickats ut till alla enheter. Uppdaterade riktlinjer och stödmaterial som beskriver hur man ska hantera barn, elever, vårdnadshavare med skyddade personuppgifter finns här.
Via Academy hittar du fördjupad information om hanteringen i SchoolSoft och möjlighet att anmäla dig till frågestunder.
Sms – ny rutin vid beställning
Nu kan vi själva beställa påfyllnad av nya sms. Under System > Skickade sms väljer skolans administratör antal sms att fylla på och bekräftar beställningen som aktiveras omedelbart. Det faktureras av SchoolSoft enligt gällande taxa. Om din skola inte har funktionen men vill ha den kontaktar rektor schoolsoftforvaltning@academedia.se
Automatisk placering av barn i förskoleappen Tyra
Från den 10 mars kommer barnets placering att synkas automatiskt från SchoolSoft (på natten).
Vårdnadshavarens profil låst i förskoleappen Tyra
Från den 10 mars kommer vårdnadshavarnas profilfält vara låsta och informationen synkas automatiskt från SchoolSoft (på natten). Vårdnadshavaren kommer fortsätta kunna lägga till en egen profilbild i Tyra.

Efter våldsdådet i Örebro
Det tragiska våldsdådet som inträffade på Campus Risbergska i Örebro tisdag den 4 februari chockade många. Det är naturligt att det i efterhand uppstår många frågor och att det blir ett stort fokus på just trygghet och säkerhet bland både medarbetare, elever och vårdnadshavare på och kring våra verksamheter.
AcadeMedias tretton skolverksamheter i Örebro gjorde under den aktuella dagen inrymningar och delar av vår centrala krisgrupp aktiverades för support och stöd. Skolor höll elever inne i skolbyggnaden och entréer låstes eller bevakades under eftermiddagen och kvällen. Kontaktvägar för kris- och kommunikationsstöd etablerades under eftermiddagen liksom mediastöd och information om stöd från elevhälsan. En stor eloge till våra chefer och medarbetare i Örebro som agerade både tryggt och professionellt i ett kritiskt läge.
Förebyggande arbete och utbildningar kring trygghet och säkerhet
Nu finns det nya datum för utbildningar i både krishantering och PDV som rektor bokar via AcadeMedia Academy. På Medarbetarwebben finns uppdaterade checklistor, utbildningsmaterial och rutiner att använda i både förebyggande syfte och om något allvarligt skulle hända på en enhet.
- Information om Krishantering
- Information om Hot och våld
- Mallar och checklistor – Trygghet och säkerhet
Tveka inte att kontakta din närmaste chef eller din HR-partner vid frågor.

Digitalt frukostmöte med VD Marcus Strömberg
Varmt välkommen att ta del av vårt digitala frukostmöte onsdag den 5 mars mellan klockan 8.15-8.45. Vår VD Marcus Strömberg och Academys utvecklingschef Petter Brobacke gästas av medarbetare från våra verksamheter. Vi kommer bland annat att uppmärksamma de nominerade från ledarpriset inom attraktivitet och vårt Talangprogram för blivande ledare. Vi kommer också diskutera den kommande skolpengsutredningen som ska presenteras under våren med AcadeMedias skolpengsexpert Gustav Blomberg.