Månadshälsning från Christer Hammar
Den här månaden får vi följa med Christer på verksamhetsbesök hos Movant i Varberg som invigde sina nya lokaler i slutet av februari. Häng med!
Ta del av vår omvärldsrapport
Som vanligt finner du vår omvärldsrapport för föregående månad här: Omvärld AcadeMedia Vux februari 2025. I rapporten fångar och förmedlar vi händelser och trender som är relevanta för oss utifrån följande fem bevakningsområden: upphandling, politik/reformer, demografi, konkurrenter och AI.

Kort om resultatet från årets medarbetarundersökning
Tack till er alla för fina resultat på vår medarbetarundersökning! Förutom att vi ökade svarsfrekvensen för hela segmentet till 84% så ökade även samtliga index som vi följer extra noggrant, en otroligt fin bekräftelse på att allt systematiskt arbete ger resultat i rätt riktning.
♥ Rekommendation – 80% (+4%)
♥ Ledarskap verksamhetsstyrning – 80 (+1)
♥ Ledarskap personalledning – 83 (+1)
Även vår eNPS ökade med flera steg – från 14,9 till 21,2 – ett otroligt fint resultat som vi är mycket stolta över.
Nu är det viktigt att alla våra medarbetare får ta del av resultatet innan den 15 april – påbörja ett gemensamt arbete för att tillsammans arbeta för en ännu bättre arbetsmiljö. Vi kommer att återkomma med om det är några specifika områden som vi behöver utveckla över hela segmentet.
Har du frågor om hur du kan arbeta med ditt resultat så kan du alltid vända dig till din HR-partner.
Lönerevision 2025
Det finns fortfarande ingen ny information kring avtalsrörelsen men slutspurten närmar sig i slutet av mars. Mer information kommer att komma ut inom kort till de bolag som omfattas av Utbildningsavtalet och Vision eftersom arbetet i revisionsmodulen påbörjas så fort vi kan för att få ut de nya lönerna innan semesterperioden. Så håll utkik efter information!
Vi vill också tipsa om en nyinspelad informationsfilm om Lönerevisionsprocessen – den hittar du här på Ledarhubben och ger dig en övergripande bild av processens olika delar. OBS! Scrolla ner på Ledarhubbens startsida till sektionen för webbinarier och filmer.
Nytt systemstöd för rapportering av tillbud och olycksfall
En påminnelse om att vi nu, från och med den 1 mars, rapporterar eventuella tillbud och olycksfall i IA-systemet istället för via ServiceWebben. Mer information hittar du här. Har du ett skyddsombud på din enhet kommer hen att få inloggningsuppgifter till systemet – inom kort kommer både du som chef samt ombudet själv få mer information om detta. Vi vill också göra dig uppmärksam på att när du rapporterat i IA-systemet så registrerar du även eventuell avvikelse i ditt avvikelsehanteringssystem.
Attest i Medvind
Vi vill göra dig uppmärksam på att vara noggrann med att dateringen blir korrekt när du attesterar tidrapporterna i Medvind. Det är lätt att kalendern valt ett annat datum än det sista i aktuell månad vilket gör att man kanske tror att man har attesterat korrekt men missat några dagar. Så var lite extra uppmärksam så det blir rätt hela vägen.
Webinar den 4 april med tema “Självledarskap”
Vi fortsätter våra månadsvisa webinarier på olika teman. Förra gången pratade vid förändringsledning och vid nästa tillfälle som äger rum den 4 april klockan 8.10-8.50 kommer vi att fördjupa oss i självledarskap. Så häng på – lyssna, dela med dig av dina erfarenheter och funderingar samtidigt som du blir inspirerad! Varmt välkommen att anmäla dig här.
Information om EU:s lönetransparensdirektiv
Lönetransparensdirektivet är ett direktiv från EU som införs i syfte att stärka tillämpningen av principen om lika lön för kvinnor och män, för lika eller likvärdigt arbete. I Sverige innebär det nya regler i diskrimineringslagen från juni 2026. HR säkerställer att AcadeMedia följer det nya direktivet. Vid frågor kan du vända dig till din HR-partner.
Utvärdering av AcadeMedias stödfunktioner
Den 18 mars – 8 april kommer du som är enhetschef eller skolchef/verksamhetschef få möjlighet att delta i en utvärdering av AcadeMedias stödfunktioner på koncern- och segmentsnivå. Enkäten tar bara några minuter att besvara och dina svar är anonyma. Utvärderingen är en viktig del i att utveckla och förbättra vårt interna arbete. Dina synpunkter hjälper stödfunktionerna att identifiera utvecklingsområden för att på sikt kunna erbjuda dig som chef bättre stöd och support. Vid frågor, kontakta hrkoncern@academedia.se

Förbättrad anställningsprocess
Under våren 2025 införs nya rutiner vid anställning som innebär att ledtiden i anställningsprocessen blir betydligt kortare. Detta sker genom att anställande chef samt administratörer och intendenter med delegerat ansvar, registrerar nyanställningsärenden direkt i HR+8, varpå medarbetaren omedelbart får ett digitalt anställningsavtal för signering.
För att få tillgång till det nya gränssnittet krävs att berörda genomgår två olika utbildningar.
Anmälan till utbildningarna är nu öppna och ligger på Academy (enbart öppet för anställande chef samt administratörer och intendenter med delegerat ansvar)
Mer information hittar du här på medarbetarwebben.
Viktiga datum för att få lön i tid
Den 3 mars är sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
Senast den 6 mars innan klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg.
Vi behöver underlag för nyanställningar, ändringar och avslut senast den 10 mars för att det ska komma med till mars månads löneutbetalning.
Utbildningar våren 2025
Lär dig mer om löneprocessen – en utbildning för sig som är nyanställd chef, administratör eller intendent! Här anmäler du dig.
Fördjupning om schemaläggning och frånvarohantering i Medvind. Här anmäler du dig.

Stöd i analysarbetet kring kvalitetsdata
Nu när kvalitetsdata från 2024 har sammanställts – till exempel måluppfyllelse, betyg, examensgrad och andra underlag – är det viktigt att analysarbetet görs för att förstå resultatet utifrån flera perspektiv. För att underlätta detta arbete har vi tagit fram olika stödmaterial inom ramen för AcadeMediamodellen. Du hittar stödmaterialet för samtliga affärsområden här: Systematiskt kvalitetsarbete.
Komvux
Nu finns ett nytt nummer av Komvuxnytt publicerat på Komvux affärstypssida. Där finns även en sammanfattning av Skolinspektionens rapport om rektors arbete för rättvisande och likvärdig betygsättning på komvux på entreprenad.
YH
Onboarding av nya utbildningsledare
Datum: 3 mars klockan 9.00-16.00
Plats: AFK, Stockholm
Innehåll: Onboarding av nya utbildningsledare består av två tematräffar. Detta tillfälle är det tema 1 som behandlar Lag och förordning, Kvalitetshandbok och årshjul. Nya utbildningsledare är välkomna att ses på AFK, Stockholm. Begränsat antal platser. Bolagen bekostar resa och eventuell logi. Inbjudan och mer information skickas till RUC som anmäler medarbetare till träffen.
För anmälan och eventuella frågor: michel.mleczkovicz@academedia.se
Webbinarium: koll på kunskapskontroll
Datum: 25 mars klockan 10.30-12.00
Plats: Digitalt via Teams
Innehåll: Förståelse för vilken kunskapskontroll som passar beroende på hur mål och undervisning är framskrivet i kursplanen, för- och nackdelar med olika examinationsformer samt vad du behöver tänka på när du väljer hur de studerande ska visa att de uppnått målet. Länk till anmälan finns på Affärstypssidan här.
För anmälan och eventuella frågor: malin.nylen@academedia.se
Kompetensutveckling lärare: Motivera till lärande och närvaro
Datum: 8 april klockan 10.00-16.00
Plats: Campus Fridhemsplan, Stockholm
Innehåll: Pedagogiska gruppen bjuder in anställda lärare och utbildare till en kompetensutvecklingsdag med temat ”Motivera till lärande och närvaro”. Föredragshållare är Maria Bivesjö från Academy. Inbjudan är skickad via mail till RUC som anmäler sina medarbetare senast den 20 mars. I mån av plats kan konsulter och/eller kontrakterade utbildare erbjudas att medverka.
För anmälan och eventuella frågor: malin.nylen@academedia.se

Ny instruktion kring ombokningar
Vi har tagit fram en instruktion kring hur ombokningar görs och vad som är bra att tänka på när ni gör ombokningar. Instruktionen finns att hämta på Medarbetarwebben och förväntas underlätta för er i ert arbete. Vi hoppas att den blir ett värdefullt stöd i er vardag.
Lycka till och kontakta din BC vid frågor!

Administratörsträff den 6 mars
Vårens första digitala nätverksträff för alla som jobbar som administratör eller intendent äger rum onsdag den 6 mars klockan 14-14.45. Temat detta tillfälle är “Så kan du använda AI konkret i din vardag”. Tipsa dina medarbetare då dessa träffar är mycket uppskattade. Direktlänk till anmälan på Academy
Nominera till Talangprogrammet 25/26 senast den 10 mars
Den 10 mars stänger nomineringen till Talangprogrammet 25/26. Talangprogrammet riktar sig till medarbetare med potential att bli ledare. Medarbetare inom hela AcadeMedia kan bli nominerade av sina chefer. En förutsättning för att delta är att de nominerade inte redan har ett chefsuppdrag med personalansvar och inte heller går rektorsprogrammet. Vill du läsa mer om Talangprogrammet gör du det här.
Är du chef och vill nominera någon av dina medarbetare? Då gör du det på länken här.
Lärarträff den 12 mars
Vi vill också påminna om lärarträffen i Göteborg som äger rum onsdag den 12 mars klockan 14.30-16.30. Temat är Mentorskap och innehåller en föreläsning med Helena Wallberg och Carl-Johan Markstedt, aktuella med boken Mentorskap i skolan. Medarbetare från alla segment är välkomna, såväl pedagoger som elevhälsopersonal. Länk till anmälan finner du här.
Tips om fristående workshop – “Att odla omtanke”
Academy har tagit fram en fristående workshop “Att odla omtanke” som leds av Maria Bivesjö. Workshopen syftar till att lyfta betydelsen av att odla en omtänksam kultur på din skola och innefattar följande delar:
◊ Betydelsen av att tillhöra och vara trygg – teori och reflektion
◊ Att odla omtanke och skapa goda spiraler – teori och framåtsyftande gruppsamtal
◊ Återsamling, summering och avslutning
Workshopen är tre timmar lång och ger dig och ditt kollegium underlag för att jobba vidare med dessa delar. Anmäl intresse via Academy på academy@academedia.se.
Förstelärar- och processledarutbildning Bas för läsåret 25-26
I denna utbildning får du som förväntas leda utvecklande processer på din skola verktyg för att planera och genomföra utvecklingsarbete samt förståelse för vad som behövs för att få till lärande och förändring i en grupp. De tre träffarna är digitala och närvaro är obligatorisk när man fått en plats. Direktlänk till anmälan på Academy.

Lyreco – mobil arbetsplats
Lyreco har satt ihop ett paket för en mobil arbetsplats som består av laptopställ, trådlös mus- och tangentbord samt förvaringsväska för smidig förflyttning mellan klassrum och arbetsplats. Paketet inkluderar även en datorryggsäck som man får på köpet. Paketet finns upplagt i AcadeMedias webbshop hos Lyreco.
Nya försäkringsbrev
Nya försäkringsbrev och försäkringsintyg för 2025 finns tillgängliga. Eftersom försäkringsbrev är att likställa med kommersiella handlingar har vi jobbat en del med att ta fram anpassade intyg till verksamheter som behöver intyga vårt försäkringsskydd för sina kunder. För tillgång och frågor kan man kontakta gustav.johansson@academedia.se alternativt inkop@academedia.se.

Digitalt frukostmöte med VD Marcus Strömberg
Varmt välkommen att ta del av vårt digitala frukostmöte onsdag den 5 mars mellan klockan 8.15-8.45. Vår VD Marcus Strömberg och Academys utvecklingschef Petter Brobacke gästas av medarbetare från våra verksamheter. Vi kommer bland annat att uppmärksamma de nominerade från ledarpriset inom attraktivitet och vårt Talangprogram för blivande ledare. Vi kommer också diskutera den kommande skolpengsutredningen som ska presenteras under våren med AcadeMedias skolpengsexpert Gustav Blomberg.

Global Learning Day 2025
Den 25 mars bjuder AcadeMedia in till Global Learning Day, en årlig konferens som syftar till att sprida kunskap och inspiration om internationella samarbeten och utbyten.
Årets upplaga, som sker digitalt, är den femte i ordningen och temat för i år är social och grön hållbarhet. Huvudtalare är Won-Jung Byun från UNESCO och Dr Frederic Mednick från Teachers without Borders. Flera medarbetare från AcadeMedias verksamheter kommer också att dela med sig av goda exempel och framgångsrecept.
Global Learning Day sker på engelska och är öppen för alla som är intresserade av internationella utbyten och samarbeten, med fokus på Erasmus+. Anmälan sker här.

Det tragiska våldsdådet som inträffade på Campus Risbergska i Örebro tisdag den 4 februari chockade många. Det är naturligt att det i efterhand uppstår många frågor och att det blir ett stort fokus på just trygghet och säkerhet bland både medarbetare, elever och vårdnadshavare på och kring våra verksamheter.
AcadeMedias tretton skolverksamheter i Örebro gjorde under den aktuella dagen inrymningar och delar av vår centrala krisgrupp aktiverades för support och stöd. Skolor höll elever inne i skolbyggnaden och entréer låstes eller bevakades under eftermiddagen och kvällen. Kontaktvägar för kris- och kommunikationsstöd etablerades under eftermiddagen liksom mediastöd och information om stöd från elevhälsan. En stor eloge till våra chefer och medarbetare i Örebro som agerade både tryggt och professionellt i ett kritiskt läge.
Förebyggande arbete och utbildningar kring trygghet och säkerhet
Nu finns det nya datum för utbildningar i både krishantering och PDV som rektor bokar via AcadeMedia Academy. På Medarbetarwebben finns uppdaterade checklistor, utbildningsmaterial och rutiner att använda i både förebyggande syfte och om något allvarligt skulle hända på en enhet.
Dokumentbank – Trygghet och säkerhet
Tveka inte att kontakta din närmaste chef eller din HR-partner vid frågor.