Två muggar med tecknade ansikten av Petter och Marcus mot rosa bakgrund med texten Frukostmötet i vitt och grönt.

Digitalt frukostmöte med VD Marcus Strömberg

Varmt välkommen att ta del av vårt digitala frukostmöte onsdag den 5 mars mellan klockan 8.15-8.45. Vår VD Marcus Strömberg och Academys utvecklingschef Petter Brobacke gästas av medarbetare från våra verksamheter. Vi kommer bland annat att uppmärksamma de nominerade från ledarpriset inom attraktivitet och vårt Talangprogram för blivande ledare. Vi kommer också diskutera den kommande skolpengsutredningen som ska presenteras under våren med AcadeMedias skolpengsexpert Gustav Blomberg.

På denna länk kan du följa livesändningen på onsdag

Global Learning Day 2025

Den 25 mars bjuder AcadeMedia in till Global Learning Day, en årlig konferens som syftar till att sprida kunskap och inspiration om internationella samarbeten och utbyten.

Årets upplaga, som sker digitalt, är den femte i ordningen och temat för i år är social och grön hållbarhet. Huvudtalare är Won-Jung Byun från UNESCO och Dr Frederic Mednick från Teachers without Borders. Flera medarbetare från AcadeMedias verksamheter kommer också att dela med sig av goda exempel och framgångsrecept.

Global Learning Day sker på engelska och är öppen för alla som är intresserade av internationella utbyten och samarbeten, med fokus på Erasmus+.  Anmälan sker här.

Logotyp "lärargalan".

Dags att nominera till Lärargalan 2025

Nu kan du äntligen nominera din lärare till Lärargalan 2025! Under galakvällen, som sker i november, bjuds både lärare och elever in att delta. Lärargalan delar ut priser inom flera kategorier, läs mer om vilka priser som delas ut här. 

Nomineringen är öppen från den 15 januari till och med den 31 mars.

Logotype med text "AcadeMedia Academy".

Sista chansen att nominera till Talangprogrammet 25/26

Den 10 mars stänger nomineringen till Talangprogrammet 25/26, så passa på att nominera en medarbetare redan nu. Talangprogrammet riktar sig till medarbetare med potential att bli ledare. Medarbetare inom hela AcadeMedia kan bli nominerade av sina chefer. En förutsättning för att delta är att de nominerade inte redan har ett chefsuppdrag med personalansvar och inte heller går rektorsprogrammet. Vill du läsa mer om Talangprogrammet gör du det här. Är du chef och vill nominera någon av dina medarbetare? Då gör du det på länken här!

Ny medarbetare

Frida Ekelund, projektledare strategiska partnerskap och samhällsansvar, delar sin tjänst mellan Mellby Gård och AcadeMedia. Frida utgår från kontoret på AFK och arbetsleds av Frida Gustafsson Wennö på AcadeMedia Academy.

Lärarträff om mentorskap i mars

Skolor i Göteborgsområdet, se hit! Den 12 mars klockan 14.30-16.30 anordnar Academy en föreläsning med Helena Wallberg och Carl-Johan Markstedt om mentorsuppdraget. Såväl pedagoger som elevhälsopersonal är välkomna. Helena Wallberg och Carl-Johan Markstedt är aktuella med boken Mentorskap i skolan, en handbok, som delas ut till alla som kommer på föreläsningen. Länk till anmälan finner du här.

Administratörsträffar i vår

Varmt välkomna att delta på nya nätverksträffar för dig som är administratör eller intendent! I vår erbjuder vi tre träffar på följande teman:

  • Så kan du använda AI konkret i din vardag, 6 mars klockan 14.14.45
  • Jobbskugga en kollega digitalt, 3 april klockan 14-14.45
  • Ta kontroll över arbetsdagen, 15 maj klockan 14-14.45

Du deltar i den mån du kan och vill. Träffarna är öppna för administratörer och intendenter inom alla segment. Anmälan finns här!

Förstelärar- och processledarutbildning bas

I denna utbildning får du som förväntas leda utvecklande processer på din skola verktyg för att planera och genomföra utvecklingsarbete samt förståelse för vad som behövs för att få till lärande och förändring i en grupp. De tre träffarna är digitala och närvaro är obligatorisk när man fått en plats. Anmäl dig till träffarna som sker under nästa läsår här.

Logotype med text "AcadeMedia Inköp".

Inköp har under vintern fått in nya medarbetare

Anna Malm: Kategoriansvarig inköpare med huvudsaklig inriktning på FM tjänster såsom städ, säkerhet, brandskydd, resor och boende Evelina Flod: Inköpsanalytiker och inköpare. Vid sidan av inköp och inköpsanalys kommer Evelina jobba mycket med utveckling.

AcadeMedia inköp

Nya försäkringsbrev och försäkringsintyg för 2025 är tillgängliga. För tillgång och frågor kan man kontakta gustav.johansson@academedia.se allt inkop@academedia.se

Eftersom försäkringsbrev är att likställa med kommersiella handlingar har vi jobbat en del med att ta fram anpassade intyg till verksamheter som behöver intyga vårt försäkringsskydd för sina kunder.

Logotype med text "AcadeMedia Kvalitet".

Att arbeta med resultatet av årets koncerngemensamma enkäter

Sedan den 20 februari kan du som chef ta del av resultaten av AcadeMedias koncerngemensamma enkäter i webbportalen Origo Live. För att se till att du och dina medarbetare får ut så mycket som möjligt av undersökningen är det viktigt att tillsammans analysera och arbeta vidare med dem. Till hjälp och inspiration för hur ni bäst tar er an resultaten finns ett koncerngemensamt stödmaterial som du hittar på Medarbetarwebben.

Har du frågor kan du kontakta enkatundersokningar@academedia.se.

Logotype med text "AcadeMedia Lön".

Viktiga datum för att få lön i tid

Den 3 mars är sista dagen  för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg. Den 6 mars innan kl 17.00  Behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg.
För att vi skall hinna registrera alla nyanställningar, ändringar och avslut så behöver vi ha ert underlag senast den 10 mars för att komma med till mars löneutbetalning.

Förbättrad anställningsprocess

Under våren 2025 införs nya rutiner vid anställning som innebär att ledtiden i anställningsprocessen blir betydligt kortare. Detta sker genom att anställande chef samt administratörer och intendenter med delegerat ansvar, registrerar nyanställningsärenden direkt i HR+8, varpå medarbetaren omedelbart får ett digitalt anställningsavtal för signering. 

För att få tillgång till det nya gränssnittet krävs att berörda genomgår två olika utbildningar.  

Anmälan till utbildningarna är nu öppna och ligger på Academy (enbart öppet för anställande chef samt administratörer och intendenter med delegerat ansvar) 

Mer information hittar du här på medarbetarwebben.

Utbildningar våren 2025

Lär dig mer om löneprocessen

Varmt välkommen att delta i detta webinar om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent!

Du kommer få en guidad tur där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i Medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.

Denna utbildning kommer vara följande datum:
19/3 kl 9-11
22/4  kl 9-11
19/5  kl 9-11

Fördjupning Medvind

Välkommen på webinar gällande schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.

Denna utbildning kommer vara följande datum:

20/3  kl 10-11
23/4  kl 10-11
20/5  kl 10-11    

Logotype med text "AcadeMedia Trygghet och säkerhet".

Trygghet och säkerhet

Det tragiska våldsdådet som inträffade på Campus Risbergska i Örebro tisdag den 4 februari chockade många. Det är naturligt att det i efterhand uppstår många frågor och att det blir ett stort fokus på just trygghet och säkerhet bland både medarbetare, elever och vårdnadshavare på och kring våra verksamheter. 

AcadeMedias tretton skolverksamheter i Örebro gjorde under den aktuella dagen inrymningar och delar av vår centrala krisgrupp aktiverades för support och stöd. Skolor höll elever inne i skolbyggnaden och entréer låstes eller bevakades under eftermiddagen och kvällen. Kontaktvägar för kris- och kommunikationsstöd etablerades under eftermiddagen liksom mediastöd och information om stöd från elevhälsan. En stor eloge till våra chefer och medarbetare i Örebro som agerade både tryggt och professionellt i ett kritiskt läge.  

Förebyggande arbete och utbildningar kring trygghet och säkerhet

Nu finns det nya datum för utbildningar i både krishantering och PDV som rektor bokar via AcadeMedia Academy. På Medarbetarwebben finns uppdaterade checklistor, utbildningsmaterial och rutiner att använda i både förebyggande syfte och om något allvarligt skulle hända på en enhet. 

Information om Krishantering 

Information om Hot och våld

Dokumentbank – Trygghet och säkerhet

Tveka inte att kontakta din närmaste chef eller din HR-partner vid frågor.