
Bästa kollegor!
Denna vecka är det höstlov och lite färre elever i skolbänkarna, men full fart i alla våra fina fritidsverksamheter och förskolor. Då det är ny månad har vi återigen samlat viktig information på vår nyhetssida för dig som är rektor eller administratör. Jag vill särskilt be er att se över rekommendationerna för hur vi bäst hanterar våra kostnadsökningar inom el och råvaror. Ni hittar länkarna från inköp nedan.
I oktober publicerade vi vår gemensamma kvalitetsrapport för Academedias verksamheter, där vi bland annat kunde se att vi backade något mer än riket i vår andel elever med gymnasiebehörighet och andel elever med minst A-E i alla ämnen, samtidigt som vi hade en viss ökning i resultaten av de nationella proven i engelska och matematik. Vi vet ännu inte hur våra siffror för avvikelsen förhåller sig till rikets, då rikets data inte är tillgänglig ännu, men vi kan konstatera att en del av våra grundskolor fortfarande visar på systematiska och omotiverade avvikelser mellan betyg och resultat på nationella prov.
Tillsammans och kontinuerligt behöver vi arbeta för likvärdighet och rättssäkerhet när det kommer till bedömning och betygsättning. En viktig del i detta arbete är de nya riktlinjer för ökad likvärdighet i bedömning och betygsättning som kommer att presenteras inom kort, där du som rektor har avgörande betydelse för att dessa implementeras på din skola.
Stort tack för allt engagemang för alla våra elever, det gör skillnad!
Varma hälsningar Lotta Krus, segmentschef
AcademyNytt
Filmen nedan ses i inloggat läge.
Utbildningen i bedömning och betyg i samarbete med Karlstads universitet
Nu finns den uppdaterade utbildningen, samt den nya kompletterande utbildningsdelen för dig som redan genomfört kursen en gång tillgänglig. Du hittar information och länk till kursen på utbildningswebben. Nu är det också möjligt att få ett intyg på genomförd utbildning via utbildningswebben.
Inspelat frukostmöte den 19 oktober
Vid tre tillfällen under höstterminen håller Petter Brobacke och Marcus Strömberg i ett frukostmöte för ledare och supportmedarbetare. Under sändningen ger de information om vad som händer inom AcadeMedia, lyfter viktiga insatser och talar om nyheter i vår omvärld som påverkar våra verksamheter. Frukostmötet den 19 oktober spelades in och finns att ta del av HÄR.
After school för pedagoger 8 november
”Vem lyssnar på läraren när alla andra redan är experter?” är temat för terminens sista after school för pedagoger. Maria Wiman, lärare, föreläsare och krönikör är inbjuden föreläsare och kommer att dela med sig av sina tankar och erfarenheter på temat.
After school för rektorer 15 november
Höstens sista after school för rektorer har temat ”Indirekt ledarskap och rektorsrollen”. Under träffen gästas vi av Gerry Larsson som är professor i psykologi, särskilt ledarskap under påfrestande förhållanden, och leg. psykolog med specialistbehörighet inom arbetslivets psykologi, anställd vid Försvarshögskolan. Gerry kommer dela med sig av sina bästa råd till ledare och det finns möjlighet att på förhand maila in frågor som man önskar ska behandlas under träffen.
Administratörsträffar
Stort tack till alla er som medverkade vid träffarna i Stockholm under oktober! Vi hade fina diskussioner, erfarenhetsutbyten och nya kunskaper. På utbildningswebben har vi samlat några presentationer och inspelningar för er som inte hade möjlighet att medverka på plats. Vi har även två digitala träffar kvar under hösten som du är varmt välkommen att anmäla dig till.
Vända skolfrånvaro till närvaro
I samarbete med grundskolans centrala elevhälsa lanserar Academy en sida på utbildningswebben om problematisk skolfrånvaro. Sidan innehåller två filmer. En film där skolledare och författare Sirkka Person inspirerar och delar erfarenheter om hur problematisk skolfrånvaro kan förebyggas och åtgärdas, och en film där Sirkka i samtal med skoljurist Sofie Spetz och Academys Frida Wennö belyser olika perspektiv på hur vi kan arbeta för att vända frånvaro till närvaro. Du finner sidan här på utbildningswebben.
Skolverkets statsbidrag för frivillig lovskola under höstlovet 2022
Nu kan man rekvirera statsbidrag för frivilligt anordnad lovskola under höstlovet 2022. Bidraget ska gå till undervisning under skollov för elever som inte har uppfyllt eller riskerar att inte uppfylla betygskriterierna för betyget E. Statsbidraget avser endast frivilligt anordnad lovskola och lovsimskola.
Deadline för att ansöka om detta statsbidrag är onsdagen den 9 november. Ni ansöker om detta i följande Google-formulär. Anmäl gärna intresse på en gång.
Länk till Skolverkets information om bidraget.
Ansökan kommer att hanteras av business controller Jeanette Bjurling.
Centrala elevhälsans nyhetsbrev
Nyhetsbrevet uppdateras löpande och du hittar det här på medarbetarwebben. Ta bland annat del av utbildningar och uppdaterad omvärldsbevakning riktad till elevhälsans kompetenser.
Senaste uppdateringarna
- Forskningen visar att färre barn i grundskolan får särskilt stöd – tydlig trend sedan 1990-talet
- Första nationella riktlinjerna för vård och stöd vid ADHD och autism – publicerade 20 oktober 2022
- Nytt uppslag kring hur en skolpsykolog kan bidra till det hälsofrämjande och förebyggande
Semestersaldo på förmånswebben
Nu är det dags för läslov och snart stundar även julledigheter! Vi vill uppmuntra alla medarbetare och chefer att hitta tid för den viktiga återhämtningen och ta ut semester. Du hittar ditt semestersaldo i förmånswebben.
Kostnadsökningar och förslag på åtgärder
Sedan årets början har priserna inom många områden ökat drastiskt. Den generella inflationstakten i september var nästan 10 %, för livsmedel 16 % och för el hela 54 % mot samma månad föregående år.
Inköpsavdelningen tagit fram förslag på åtgärder för minskad elförbrukning och för verksamheter med egna kök har vi förslag för att hålla nere råvarukostnaderna och minska vårt gemensamma matsvinn.
På samma sätt som våra egna kök behöver göra anpassningar efter rådande inflation behöver även våra cateringleverantörer anpassa sig efter ett nytt kostnadsläge. Det kan innebära ändrade menyer i linje med de förslag på åtgärder som vi ger till våra egna kök. Inköpsavdelningen och våra egna måltidsutvecklare/måltidsansvarig arbetar löpande med frågan och är i dialog med både cateringleverantörer och våra egna kök för att utbyta erfarenheter och hitta de bästa tillgängliga arbetsmetoderna.
På sidorna om el och energi samt egna kök hittar ni dokument med förslag på åtgärder.
DigitalTolk bjuder in till gratis webinar
Academedia har ett ramavtal med DigitalTolk för tolktjänster på över 200 olika språk.
För att underlätta för dig som vill anlita dem bjuder de in till genomgång av deras tjänster i samband med exempelvis föräldrasamtal, utvecklingssamtal eller andra möten med vårdnadshavare där språket utgör en barriär.
Webinartillfällen:
Måndag 7 november klockan 13.05-13.55
Fredag 11 november klockan 09.05-09.55
Mötena kommer spelas in och laddas upp Medarbetarwebben och Workplace.
Mer information finns här för dig på grundskola.

IT-nyheter november för grund- och gymnasieskolor
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet: LÄNK till IT-nytt.
Här kan du få IT-support:
Telefon: 0771-794400
Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net (här hittar du även support via chatten)
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
Tveka inte att kontakta oss med frågor:
- Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
- Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
- Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
- Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
Viktiga datum från lön
1 november – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
4 november – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
8 november – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till löneutbetalning för november. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.
Utbildningar under hösten
Vi erbjuder under hösten två olika typer av utbildningar i Medvind och övriga system som är relaterade till lön. Utbildningarna är i form av webinarier och hålls av Camilla Hamberg och Monika Mirow.
1) Grundläggande kurs i Medvind samt de system som man behöver jobba i kring lön.
2) Fördjupningskurs som går in djupare i Medvind och hur en chef kan arbeta i systemet.
Datum: Grundläggande kurs 21/11, klockan 13-15. Fördjupningskurs 29/11, klockan 10-11.
Målgrupp: Nya chefer, administratörer/intendenter och biträdande rektorer.
Anmälan: Du anmäler dig via utbildningswebben.
Öppet hus
Många av våra grundskolor har nu haft läsårets första öppna hus och vi är väldigt glada över att återigen kunna välkomna besökare! Att besöka en skola är ett viktigt steg för många vårdnadshavare när de ska välja skola för sitt barn och det är glädjande att höra mycket positivt från både skolor och vårdnadshavare.
Dela gärna med er av era lärdomar från öppet hus och kontakta marknadsansvarig om ni har frågor, tankar eller goda idéer till kommande öppet hus.
Marknadshubbar
För att ni ska ha marknadsmaterial och information lättillgänglig har varje varumärke en marknadshubb med mycket information samlad, se länkar nedan. Saknar ni något, hör av er till era respektive marknadsansvariga!
Integrerat digitalt språkstöd
I samarbete med Språkkraft erbjuder SchoolSoft nu språkstöd till 30 vanliga invandrarspråk på vissa sidor för elev- och vårdnadshavare. Språkstödet aktiveras under Min profil och finns på sidorna för Sammantagen bedömning och Kursplaner. Läs mer om funktionen i manualen nedan.
SCB Pedagogisk personal
För de kunder som använder funktionen “Schemaläggning” levererade SchoolSoft i mitten av oktober en uppdatering av funktionen SCB Pedagogisk personal. Funktionen ligger under Menyn Schemaunderlag i vänstermenyn. Uppdateringen innefattar bland annat möjlighet att hämta och använda tidigare års rapporterade data. Läs mer i manualen nedan.
Manual – SCB pedagogisk personal
Nya funktioner i kösystemet
I slutet av oktober släppte SchoolSoft ett antal uppdateringen i kösystemet.
Förbättrat flöde vid köanmälan – När man som vårdnadshavare ställer sig i kö genomgår man nu ett bättre flöde från det att ett konto skapas upp till det att ett barn är anmält i kösystemet. Det finns också en tydlig varning om att vårdnadshavaren inte har verifierat sin e-post och kan inte heller gå vidare och göra en köanmälan. När man som vårdnadshavare har skapat ett konto och ställt sitt barn i kö kommer man vid sin nästa inloggning direkt till sidan för köplatsen.
Nytt visuellt gränssnitt – Ett förbättrat visuellt gränssnitt som tydliggör och förenklar. Tydligare knappar och färgmarkeringar. Även vyn i kösystemet har en förbättrad visuell vy. Liksom även loggen.
Två mejl blir ett – “Ett konto har skapats” och “verifiera din e-post” är numera ett mejl som skickas till vårdnadshavare.
Datum för skolstart – När man som admin på skolan väljer status ”erbjuden plats”, får man även fylla i datum för skolstart. Detta blir ett obligatoriskt fält att fylla i.
Elevkö blir kö – För att elevkön ska kunna användas av fler målgrupper, så som förskolan, har man tagit bort ordet elev. Numera skriver vi enbart kö, och inte elevkö.
Loggen – Loggen visar nu även köande vårdnadshavare och barn. Dvs har en vårdnadshavare skapat ett konto i kösystemet kan vi söka på detta. Loggens visuella vy är uppdaterad och gör nu en tydligare skillnad mellan de olika raderna.
Visselblåsartjänsten alla måste känna till
AcadeMedia var ett av de första företagen i Sverige som införde en visselblåsartjänst, året var 2013. Idag är det lag på att vi ska ha en sådan tjänst. För oss som organisation är det viktigt att våra medarbetare, och andra, vet att vi alltid vill handla rätt, samtidigt finns det tillfällen när saker går fel. Det kan vara att någon bryter mot vår uppförandekod, eller agerar olagligt.
Vill man av något skäl inte berätta vad som hänt för sin chef, eller facket, är visselblåsartjänsten en bra kanal. Vi vill veta när problem uppstår, inte minst eftersom vi annars inte kan göra något åt dem. Dock vet vi att kännedomen om denna tjänst är relativt låg i vår organisation. Vi skulle därför vilja be rektorer och andra chefer att ni påminner era medarbetare om AcadeMedias visselblåsarpolicy och -tjänst. I policyn står vad som kan anmälas via denna kanal. Anmälan, som är öppen för alla (alltså inte bara medarbetare) kan göras anonymt, antingen brevledes, telefonledes eller via det externa rapporteringsverktyget Trumpet. Läs mer om vår visselblåsarpolicy här på medarbetarwebben. Kommunikationsdirektör Paula Hammerskog och trygghets- och säkerhetschef Mattias Hammar ansvarar för tjänsten.