Inspelade frukostmöten
Vid tre tillfällen under höstterminen håller Petter Brobacke och Marcus Strömberg i ett frukostmöte för ledare och supportmedarbetare. Under sändningen ger dem information om vad som händer inom AcadeMedia, synliggör viktiga insatser och tar en titt på nyheter i vår omvärld som påverkar våra verksamheter. Frukostmötet den 19 oktober spelades in och finns att ta del av här, observera att du måste vara inloggad för att kunna se filmen.
After school för rektorer 15 november
Höstens sista after school för rektorer har temat ”Indirekt ledarskap och rektorsrollen”. Under träffen gästas vi av Gerry Larsson som är professor i psykologi, särskilt ledarskap under påfrestande förhållanden, och leg. psykolog med specialistbehörighet inom arbetslivets psykologi, anställd vid Försvarshögskolan. Gerry kommer dela med sig av sina bästa råd till ledare och det finns möjlighet att på förhand maila in frågor som man önskar ska behandlas under träffen.
Administratörsträffar
Stort tack till alla er som medverkade under de segmentsspecifika träffarna i Stockholm under oktober! Vi hade dagar med fina diskussioner, erfarenhetsutbyten och nya kunskaper. På utbildningswebben har vi samlat några presentationer och inspelningar för er som inte hade möjlighet att medverka på plats. Vi har även två digitala träffar kvar under hösten som du är varmt välkommen att anmäla dig till.
Semestersaldo på förmånswebben
Nu är det dags för läslov och snart stundar även julledigheter! Vi vill uppmuntra alla medarbetare och chefer att hitta tid för den viktiga återhämtningen och ta ut semester. Du hittar ditt semestersaldo i förmånswebben.
Kostnadsökningar och förslag på åtgärder
Sedan årets början har priserna inom många områden ökat drastiskt. Den generella inflationstakten i september var nästan 10 %, för livsmedel 16 % och för el hela 54 % mot samma månad föregående år.
För att hjälpa våra verksamheter har inköpsavdelningen tagit fram förslag på åtgärder för minskad elförbrukning och för verksamheter med egna kök att hålla nere råvarukostnaderna och minska vårt gemensamma matsvinn.
På samma sätt som våra egna kök behöver göra anpassningar efter rådande inflation behöver även cateringleverantörerna förhålla sig på samma sätt till omvärldsfaktorerna. Det kan innebära ändrade menyer framöver i linje med de förslag på åtgärder som vi ger till våra egna kök. Inköp och måltidsansvarig jobbar löpande med frågan och är i dialog med cateringleverantörerna såväl som våra egna kök för att utbyta erfarenheter och hitta de bästa tillgängliga arbetsmetoderna.
I dokumenten på sidorna om el och energi samt egna kök hittar ni förslag på åtgärder.
DigitalTolk bjuder in till gratis webinar
Academedia har ett ramavtal med DigitalTolk som leverantör av tolktjänster på över 200 olika språk. Under november bjuder de in till genomgång av deras tjänster och på vilket sätt de kan underlätta enheterna genom t ex stöd vid föräldrasamtal, utvecklingssamtal eller andra möten med vårdnadshavare där språket utgör en barriär.
Datum: Måndag 7 november kl. 13.05-13.55 samt fredag 11 november kl. 09.05-09.55. Mötena spelas in och laddas sedan upp på medarbetarwebben.
Målgrupp: administratörer, kuratorer, rektor el motsvarande
Anmälan: Mer information hittar du här. Anmälan skickas till mikael@digitaltolk.com.
Viktiga datum från lön
1 november – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
4 november – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
8 november – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till löneutbetalning för november. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.
Utbildningar under hösten
Vi erbjuder under hösten två olika typer av utbildningar i Medvind och övriga system som är relaterade till lön. Utbildningarna är i form av webinarier och hålls av Camilla Hamberg och Monika Mirow.
1) Grundläggande kurs i Medvind samt de system som man behöver jobba i kring lön.
2) Fördjupningskurs som går in djupare i Medvind och hur en chef kan arbeta i systemet.
Datum: Grundläggande kurs 21/11, klockan 13-15. Fördjupningskurs 29/11, klockan 10-11.
Målgrupp: Nya chefer, administratörer/intendenter och biträdande rektorer.
Anmälan: Du anmäler dig via utbildningswebben.
Nya funktioner i kösystemet
I slutet av oktober släppte SchoolSoft ett antal uppdateringen i kösystemet.
Förbättrat flöde vid köanmälan – När man som vårdnadshavare ställer sig i kö genomgår man nu ett bättre flöde från det att ett konto skapas upp till det att ett barn är anmält i kösystemet. Det finns också en tydlig varning om att vårdnadshavaren inte har verifierat sin e-post och kan inte heller gå vidare och göra en köanmälan. När man som vårdnadshavare har skapat ett konto och ställt sitt barn i kö kommer man vid sin nästa inloggning direkt till sidan för köplatsen.
Nytt visuellt gränssnitt – Ett förbättrat visuellt gränssnitt som tydliggör och förenklar. Tydligare knappar och färgmarkeringar. Även vyn i kösystemet har en förbättrad visuell vy. Liksom även loggen.
Två mejl blir ett – “Ett konto har skapats” och “verifiera din e-post” är numera ett mejl som skickas till vårdnadshavare.
Datum för skolstart – När man som admin på skolan väljer status ”erbjuden plats”, får man även fylla i datum för skolstart. Detta blir ett obligatoriskt fält att fylla i.
Elevkö blir kö – För att elevkön ska kunna användas av fler målgrupper, så som förskolan, har man tagit bort ordet elev. Numera skriver vi enbart kö, och inte elevkö.
Loggen – Loggen visar nu även köande vårdnadshavare och barn. Dvs har en vårdnadshavare skapat ett konto i kösystemet kan vi söka på detta. Loggens visuella vy är uppdaterad och gör nu en tydligare skillnad mellan de olika raderna.
Visselblåsartjänsten alla måste känna till
AcadeMedia var ett av de första företagen i Sverige som införde en visselblåsartjänst, året var 2013. Idag är det lag på att vi ska ha en sådan tjänst. För oss som organisation är det viktigt att våra medarbetare, och andra, vet att vi alltid vill handla rätt, samtidigt finns det tillfällen när saker går fel. Det kan vara att någon bryter mot vår uppförandekod, eller agerar olagligt.
Vill man av något skäl inte berätta vad som hänt för sin chef, eller facket, är visselblåsartjänsten en bra kanal. Vi vill veta när problem uppstår, inte minst eftersom vi annars inte kan göra något åt dem. Dock vet vi att kännedomen om denna tjänst är relativt låg i vår organisation. Vi skulle därför vilja be rektorer och andra chefer att ni påminner era medarbetare om AcadeMedias visselblåsarpolicy och -tjänst. I policyn står vad som kan anmälas via denna kanal. Anmälan, som är öppen för alla (alltså inte bara medarbetare) kan göras anonymt, antingen brevledes, telefonledes eller via det externa rapporteringsverktyget Trumpet. Läs mer om vår visselblåsarpolicy här på medarbetarwebben. Kommunikationsdirektör Paula Hammerskog och trygghets- och säkerhetschef Mattias Hammar ansvarar för tjänsten.