Detta är några av höstterminens nyheter på academedia.se:
LBS Kreativa Gymnasiet firar 30 år
LBS startade i Varberg 1993 som Ljud och Bildskolan. Idag finns det totalt 18 gymnasieskolor, från Malmö i söder till Örebro i Mellansverige. Den 25 augusti firade mer än 5000 elever och medarbetare skolornas 30-årsjubileum. Läs mer om firandet här.
Fler elever på Praktiskas yrkesutbildningar
Intresset för Praktiska Gymnasiets yrkesutbildningar ökar och antalet elever i årskurs 1 på de 36 skolorna är cirka 15 procent fler än föregående år. Samtidigt väljer allt fler elever att fullfölja sin utbildning – avhoppen i årskurs 2 och 3 minskar vilket betyder att skolorna har fler elever i alla årskurser. Läs mer här!
I Norrköping är det kö till yrkesprogrammen
Praktiska Norrköping har lyckats med det många önskar – att ge yrkesprogrammen högre status bland unga. Läs mer om vad skolan gör som fungerar så bra här!
AI utvecklas snabbt – skolan måste hänga med
– Inom AcadeMedias kreativa gymnasieområde har vi börjat utbilda rektorer och processledare i samverkan med Luleå tekniska universitet. Vi måste hänga med och rusta våra elever för framtiden, säger utbildningsdirektör Joakim Molander i ett panelsamtal om AI på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Läs mer om samtalet, vad som händer med skolan och elevernas lärande när AI tränger allt djupare in i samhället och hur lärarens roll påverkas när den artificiella intelligensen förflyttar gränserna.
De har utsetts till årets lärare i sin kommun
Lärargalan ger elever i hela Sverige möjlighet att hylla sina lärare. Sex av AcadeMedias lärare är redan utnämnda som vinnare i Eskilstuna, Falkenberg, Nacka, Skövde, Tyresö och Vallentuna. Här ser du vilka de är!
Praktiska Karlstad är certifierat Teknikcollege
Nu ingår industritekniska och el- och energiprogrammet på Praktiska Gymnasiet i Karlstad i Teknikcollege. Certifieringen uppmärksammandes av bland andra Peter Stenberg, vd Teknikcollege, Tobias Ejdeholm, rektor Praktiska Karlstad, Jesper Hedin, Industriarbetsgivarna och Thomas Rehn, IF Metall vid en ceremoni på skolan. Läs mer här.
Rivstart för AcadeMedias yrkeslärarkampanj
Gensvaret lät inte vänta på sig när AcadeMedia lanserade sin kampanj för att få fler att bli intresserade av att bli yrkeslärare. Läs mer om kampanjen här.
Otto Blomqvist är årets gymnasielärare 2023
Stort grattis till Otto Blomqvist, förstelärare i matematik på Praktiska Halmstad, som blev utnämnd till årets gymnasielärare på Lärargalan 2023. Läs mer om Ottos metoder i klassrummet och se filmen när vår VD Marcus Strömberg gratulerar Otto här.
Rytmus firar 30 år med fem jubileumskonserter
Vad har Sarah Dawn Finer, Tusse, Tove Lo, Molly Hammar, Cristian Walz och Icona Pop gemensamt? Svar: samtliga inledde sina karriärer på Rytmus musikgymnasium. Vecka 43 firade skolorna 30-årsjubileum med slutsålda konserter i Stockholm, Göteborg, Malmö, Borlänge och Örebro. Läs mer om elevernas stora återträff och de fantastiska konserterna här.
Senaste nytt från koncern- och segmentsstaberna
Utbildning om rättssäker betygssättning i gymnasiet – 16 november
Syftet med dessa digitala utbildningstillfällen (via teams) är att öka kunskapen om hur arbetet med betygsättning, betygskatalog och annan dokumentation av betyg ska utföras för att säkerställa rättssäker betygssättning i enlighet med föreskrifterna.
Utbildningstillfällena riktar sig till samtliga rektorer och personer som är betygsadministratörer på skolan och arbetar med att administrera betyg inom gymnasiesegmentet. Anmälan görs HÄR!
FutureReady by RISE
AcadeMedia Academy har i samarbete med forskningsinstitutet RISE och Lidingö stad utvecklat ett skolledarprogram som vi kallar FutureReady by RISE. Program genomförs online, med fokus på att lyfta nya perspektiv på skolans ledarskap i vår samtid. En tid där förutsättningarna för skola är i kraftig förändring blir skolledares förmåga att förnya verksamheten en avgörande faktor. FutureReady genomförs digitalt läsåret 23/24 under fyra fredagar mellan klockan 13-16, med start i slutet på november. Vi möter både experter från RISE och skolledarkollegor från andra verksamheter. Du kan läsa mer och anmäla dig HÄR.
Att anmäla oro – en ny och efterfrågad utbildning
AcadeMedia Academy har tillsammans med interna kompetenser tagit fram nytt stöd i arbetet kring orosanmälan och den komplexitet som ofta finns kring processen att anmäla oro. Utbildningen riktar sig i första hand till rektorer och EHT-personal, men kan med fördel genomföras av alla som arbetar inom förskola, grundskola och gymnasieskola. Du hittar utbildningen på utbildningswebben.
Regionala lärarträffar i Stockholm, Göteborg och Malmö
Nu är det äntligen dags för Academys mötesplatser för lärare inom AcadeMedia. Här delar vi erfarenheter, tips och tankar med varandra, alltid med gemensamt fokus på att utveckla god undervisning för barn, elever och vuxenstuderande. Första träffen kommer handla om AI och lärande, dess möjligheter och utmaningar för oss som arbetar inom skola och utbildning. Anmäl dig till någon av träffarna i Stockholm, Göteborg eller Malmö HÄR!
Administratörsträff den 21 november
Vi är väldigt glada för att Peter Parnes har tackat ja till att vara med som föreläsare på vår Administratörsträff. Peter Parnes är professor vid Luleå tekniska universitet inom området Distribuerande datorsystem. Han arbetar med forskning runt lärande med moderna verktyg som AI och datorspelsteknik. Peter kommer att lyfta möjligheterna med ChatGPT och hur den kan användas för att stötta oss i vår arbetsvardag. Anmälan till den digitala träffen görs på utbildningswebben.
Karriärvägledning för lärare – för dig som nästan är där!
Sverige behöver fler legitimerade lärare för att ge våra barn och elever den bästa möjliga utbildningen och våra pedagoger goda förutsättningar för sitt arbete. Därför har vi tillsammans med grundskolesegmentet och AcadeMedia Vägledning tagit fram en sida där vi har samlat information och stödmaterial till dig som har en påbörjad men ännu inte avslutad lärarutbildning och vill komma i mål! Kursen och tillhörande material finns på utbildningswebben.
Varför behövs en registerförteckning?
Inom många bolag, både hos segment och koncern, pågår arbetet med att uppdatera registerförteckningar. En fråga som ofta dyker upp är: Varför är registerförteckning viktig, vad ska vi ha den till och hur hjälper den oss?
Er registerförteckning är ett viktigt verktyg för att säkerställa att personuppgifter behandlas på ett lagligt och transparent sätt. Den är en del i att påvisa vår efterlevnad av GDPR och den hjälper verksamheten att:
- Identifiera och bedöma riskerna gällande personuppgifter
- Implementera lämpliga skyddsåtgärder
- Upprätta rutiner för att hantera och skydda personuppgifter
- Berätta för registrerade vilka personuppgifter som behandlas
Om en verksamhet inte har någon registerförteckning är det dessutom ett brott mot GDPR vilket kan leda till sanktionsavgifter, klagomål och negativ medial uppmärksamhet.
Registerförteckningen är även viktigt om:
- Om din verksamhet får en begäran från en registrerad om att utöva någon av sina rättigheter, exempelvis en begäran om radering eller tillgång till sina personuppgifter, då kan ni använda registerförteckningen för att identifiera vilka uppgifter som behandlas och var de finns.
- Om din verksamhet utsätts för ett dataintrång kan ni använda registerförteckningen för att identifiera vilka personer som kan ha drabbats och vilka uppgifter som kan ha läckt ut.
- Om din verksamhet behöver göra ändringar i behandlingen av personuppgifter kan ni använda registerförteckningen för att identifiera alla delar av verksamheten som påverkas.
Registerförteckningen behöver uppdateras regelbundet för att säkerställa att den är korrekt, annars tappar den sin aktualitet och kommer inte längre kunna användas för ovan beskrivna syften.
Handla på förhandlad prislista för bästa pris
Vi vill påminna om att i största mån handla från förhandlad prislista, ofta kallad nettoprislista, hos våra ramavtalsleverantörer då detta är det mest förmånliga.
Kontakta inköpsavdelningen via servicewebben om ni saknar någon produkt i listan som ni handlar mycket av.
- Lyreco: i webbshopen är våra nettopriser markerade med en blå prick.
- Lekolar: nettoprislistan finns som excelfil på de sidor som Lekolar finns på medarbetarwebben.
Utbildningstillfällen för DIB Travel reseportal i november
Vi har gett DIB Travel i uppdrag att ge oss två utbildningstillfällen under november om hur man använder deras reseportal.
Under utbildningen får du en genomgång av portalen och möjlighet att ställa frågor. Varje mötestillfälle är 45 minuter och utbildningen ges på svenska. Du behöver inte föranmäla dig.
Utbildningstillfällen:
Tisdag 14 november kl. 09:30-10:15 Klicka här för att ansluta till mötet
Onsdag 15 november kl 16:00-16.45 Klicka här för att ansluta till mötet
Inbjudan kommer även att skickas ut från DIB Travel till de personer som har aktiva reseprofiler.
Vi har sammanställt de vanligaste frågorna gällande DIB Travel reseportal – dessa hittar ni här.
Tycker ni att något saknas, eller har andra frågor om portalen, kontakta oss via inkop@academedia.se
SJ Klass 2 Lugn
Från och med den 6 oktober 2023 är det möjligt att boka “2 klass Lugn” hos SJ.
Boka din resa via DIB Travel.
SJ-appen för resor i tjänsten
Sedan den 19 oktober är det möjligt att få din tågbiljett direkt i SJ-appen. För att möjliggöra detta måste din profil hos SJ överensstämma med det namn och den e-postadress som finns registrerad hos DIB Travel. Du behöver även lägga in ditt bonuskortnummer i din profil i reseportalen för att detta ska fungera.
Tänk dock på att alla intjänade bonuspoäng enbart får användas till tjänsteresor. Inga privata resor får bokas med “intjänade poäng” eftersom det enligt svensk skattelagstiftning är en skattepliktig förmån. Läs vår resepolicy i sin helhet här. Observera att vi av säkerhetsskäl inte tillåter andra e-postadresser än den som är kopplad till Academediakoncernen i reseportalen.
Fungerar det inte? Kontakta inkop@academedia.se.
Kriget i Ukraina – välj alternativ till svartlistade leverantörer
Ukrainas myndigheter har en svartlista med företag som man anser stödjer Putinregimen i dess anfallskrig mot Ukraina. Hos flera av våra ramavtalsleverantörer finns produkter från dessa svartlistade bolag, ett exempel är produkter från Marabou som ägs av Mondelez. AcadeMedia har bett våra ramavtalsleverantörer att ta fram alternativ till de produkter som kommer från svartlistade bolag, så att alla våra enheter och staber kan göra medvetna val. Vi uppmanar alla som beställer varor att i möjligaste mån välja icke svartlistade alternativ. I bifogad fil går det att se berörd artikel (rödmarkerad), samt vilken produkt som rekommenderas att välja istället.
För frågor, kontakta Claes Cakste (Claes.Cakste@academedia.se), 0725 02 04 88 på inköpsstaben, eller kommunikationsdirektör Paula Hammerskog (paula.hammerskog@academedia.se), 0733 34 87 50.

IT-nyheter
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet.
Tips – håll koll på nyheter i Google Classroom och ställ frågor via Workplace-gruppen Google Workspace.
Här kan du få IT-support:
Telefon: 0771-794400
Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net (här hittar du även support via chatten)
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
Tveka inte att kontakta oss med frågor:
• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84

Ansvar vid uppgifter om upplevd kränkande behandling
Skoljuridikavdelningen har tagit fram ett nytt utbildningsmaterial om förskolans och skolans ansvar vid uppgifter om upplevd kränkande behandling. Materialet består av en informationsfilm på 15 minuter där skoljuristen Sofie Spetz går igenom vad som i skollagens mening anses vara kränkande behandling och förklarar gränsdragningen mellan kränkande behandling och diskriminering och trakasserier samt bristande tillsyn och åldersadekvata konflikter. Utbildningen tar också upp vad som gäller för anmälnings- och utredningsskyldigheten och ger exempel på situationer när medarbetare enligt praxis bedömts ha kränkt barn och elever i skollagens mening. Filmen tydliggör också ansvarsfördelningen mellan skolpersonal, rektor, skolchef samt skoljuridikavdelningen i arbetet med att utreda och följa upp uppgifter om upplevd kränkande behandling.
Filmen är indelad i flera avsnitt, och ni som tittar kan välja att se filmen i sin helhet eller enbart klicka på de avsnitt som är relevanta för er just för tillfället. Till filmen finns även tillhörande case med reflektions- och diskussionsfrågor och förslag på lösningar. Materialet kan användas vid APT eller liknande men också i samband med introduktion för nyanställda.
Länk till utbildningen:
250 000 visningar på Youtube
Sedan mitten av oktober pågår AcadeMedias yrkeslärarkampanj som syftar till att få fler att skola om sig till yrkeslärare. Förutom tusentals besök på kampanjens landningssida ser vi också att trafiken till “Jobba hos oss-sidan” på vår webb ökat med 60 procent jämfört med motsvarande period förra året.
Nära 300 personer har anmält att de vill bli kontaktad av en studie- och yrkesvägledare genom kampanjen. Enligt Evelin Löfvendahl, chef AcadeMedia Vägledning, finns det ett stort behov av vägledning som vuxen. Samtalen visar att många är intresserade av att få använda och sprida sin yrkeskunskap. AcadeMedias vägledare synliggör vägen framåt och visar vad som behövs för att ta steget vidare mot att bli yrkeslärare.
Vår kampanjfilm som du ser här är inspelad på Praktiska Gymnasiet i Nacka. Den har hittills en kvarts miljon visningar på Youtube.
Viktiga datum
1 november – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resor och utlägg.
6 november – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
8 november – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Kontakta gärna oss!
Har du någon fråga eller fundering? Tveka då inte att kontakta oss, så hjälper vi dig. Du når oss på telefon: 0771-794401, vardagar mellan 09:00 – 15:00
Utbildningar hösten 2023
Introduktion: Lär dig mer om löneprocessen – ett webbinarium om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent. Vi går igenom hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer på Medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.
Tid och datum: 21 november klockan 9-11. Direktlänk till utbildningen: Intro: Lär dig mer om löneprocessen
Fördjupning Medvind – ett webbinarium om schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också att få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.
Tid och datum:22 november klockan 10-11
Registrering: Fördjupning Medvind
På utbildningswebben hittar du även andra förinspelade webbinarier om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.
Mässor och öppna hus
På flera orter har gymnasiemässor redan gått av stapeln och de har varit välbesökta – såväl mässorna i sig, som våra montrar. Nu hoppas vi på samma uppslutning och intresse på övriga mässor runt om i landet.
Samla in intresseanmälningar
Fortsätt att uppmuntra alla elever ni träffar på mässor och i andra sammanhang att lämna kontaktuppgifter via våra webbformulär. Då kommer de nämligen att få inbjudningar till kommande öppna hus, information om er skola och möjligheten att prova på att vara elev för en dag. På det här sättet hjälper vi alla intresserade elever att lära känna er och fatta ett välinformerat beslut.
Håll era sociala kanaler levande
Den 10 oktober släpptes “Svenskarna och Internet”, den årliga studien av svenskarnas internetvanor. Sociala medier är just nu den viktigaste nyhetskällan för unga svenskar. De flesta tar del av nyheterna direkt i det digitala flödet – få klickar sig vidare till en nyhetssida. Tiktok är en viktig källa för samhällsnyheter, särskilt bland unga kvinnor.
Fortsätt därför att berätta om era verksamheter och att bjuda in till både mässor och öppna hus i era sociala medier. Enligt undersökningar bland våra egna elever är cirka hälften inne och letar efter information om just gymnasievalet på sociala medier.
Kontakta marknadsansvarig om ni har några frågor eller behöver ytterligare hjälp.

Uppdateringar av studieplaner och examensbevis
Studieplaner i Schoolsoft för gymnasiet har uppdaterats under september och uppdateringen innebär att studieplaner och betygsdokument för introduktionsprogrammen nu innehåller egna fält för utbildningens mål och yrkeskunskaper. Samtliga examensbevis innehåller också uppgifter om vilken nivå som elevens examen motsvarar i förhållande till den nationella referensramen för kvalifikationer för livslångt lärande.
Förändring av personuppgifter – viktigt!
När vi behöver göra en personuppgiftsförändring (namn, personnummer, mejladress eller användarnamn) i SchoolSoft så måste ändringen först stämmas av med systemförvaltaren eller Academedia IT support. Om exempelvis personnummer ändras felaktigt så skapas ett dubblettkonto som gör att eleven eller vårdnadshavaren inte kan logga in på sitt ordinarie konto (det kan också orsaka en personuppgiftsincident).
Mentorsgrupp synkas till externa system
Om ni har en mentorsgrupp som ska synkas till ett extern system så måste klass och mentorsgrupp vara två separata grupper i modulen undervisningsgrupper i SchoolSoft.
Behov av information för en inaktiv elev
Om skolan har behov av att titta på information för en tidigare elev (såsom exempelvis betyg, matriser, kunskapskrav) så går det att göra detta utan att aktivera den inaktiva eleven.
Eleven ska inte aktiveras då det kan ge oönskade effekter i exempelvis olika rapporter och eleven kan också dyka upp som aktiv i andra system.
Om någon information saknas, kontakta SchoolSoft Support för hjälp.
Tips – så används planeringsverktygen!
Det kommer en del frågor gällande de olika planeringsverktygen i SchoolSoft. Du hittar mer information i SchoolSofthjälpen (frågetecknet i SchoolSoft) alternativt så kan du kontakta SchoolSoft Support för att få stöd.