Lotta Krus

Lotta Krus, chef AcadeMedias grundskolesegment

Bästa kollegor,

Hösten (och vintern på sina håll!) kommer lika fort varje år och nu är vi redan inne i läslovet som för hoppningsvis ger lite paus och reflektionstid åt er alla.

Med tanke på just läsning är det härligt att se hur ni på många skolor arbetar med att öka läslusten hos våra elever. Läsfrämjande arbete och god LSR-uppföljning tillsammans med tidiga insatser för läsutveckling kommer att ge fina resultat och bättre framtidsmöjligheter för våra elever. Just nu är det ca 25% som inte klarar de nationella proven i Svenska åk 3. Det ska vi ändra på tillsammans!

Jag vill passa på att hälsa våra två nya skolor i Göteborg, Centrina Lindholmen och Centrina Kviberg, varmt välkomna till Academedia. Det är fantastiskt fina verksamheter med hög kvalitet och stort engagemang och båda skolorna har ett mycket gott rykte. Skolorna ingår i Noblas verksamhetsområde.

Tack till er alla för allt fint arbete som sker på våra förskolor och skolor. Ni gör skillnad för våra barn och elever varje dag!

Vänliga hälsningar
Lotta Krus

Senaste nytt från koncern- och segmentsstaberna

FutureReady by RISE

AcadeMedia Academy har i samarbete med forskningsinstitutet RISE och Lidingö stad utvecklat ett skolledarprogram som vi kallar FutureReady by RISE. Program genomförs online, med fokus på att lyfta nya perspektiv på skolans ledarskap i vår samtid. En tid där förutsättningarna för skola är i kraftig förändring blir skolledares förmåga att förnya verksamheten en avgörande faktor. FutureReady genomförs digitalt läsåret 23/24 under fyra fredagar mellan klockan 13-16, med start i slutet på november. Vi möter både experter från RISE och skolledarkollegor från andra verksamheter. Du kan läsa mer och anmäla dig HÄR.

Att anmäla oro – en ny och efterfrågad utbildning

AcadeMedia Academy har tillsammans med interna kompetenser tagit fram nytt stöd i arbetet kring orosanmälan och den komplexitet som ofta finns kring processen att anmäla oro. Utbildningen riktar sig i första hand till rektorer och EHT-personal, men kan med fördel genomföras av alla som arbetar inom förskola, grundskola och gymnasieskola. Du hittar utbildningen på utbildningswebben.

Regionala lärarträffar i Stockholm, Göteborg och Malmö

Nu är det äntligen dags för Academys mötesplatser för lärare inom AcadeMedia. Här delar vi erfarenheter, tips och tankar med varandra, alltid med gemensamt fokus på att utveckla god undervisning för barn, elever och vuxenstuderande. Första träffen kommer handla om AI och lärande, dess möjligheter och utmaningar för oss som arbetar inom skola och utbildning. Anmäl dig till någon av träffarna i Stockholm, Göteborg eller Malmö HÄR!

Anmäl dig till utbildningen “Fritidshemmets roll och uppdrag” – 7,5 hp

I samarbete med Malmö universitet erbjuder AcadeMedia Academy, för andra året i rad, distanskursen ”Fritidshemmets roll och uppdrag”. Utbildningen sker på distans och riktar sig till anställda inom den fritidspedagogiska verksamheten. Deltagaren behöver inte ha grundläggande behörighet för högskolestudier men rektor ska godkänna möjligheten att genomföra en poänggivande utbildning. Kursen pågår under hela vårterminen 2024 med start i januari. Anmälan sker på utbildningswebben innan 17 november.

Administratörsträff den 21 november

Vi är väldigt glada för att Peter Parnes har tackat ja till att vara med som föreläsare på vår Administratörsträff. Peter Parnes är professor vid Luleå tekniska universitet inom området Distribuerande datorsystem. Han arbetar med forskning runt lärande med moderna verktyg som AI och datorspelsteknik. Peter kommer att lyfta möjligheterna med ChatGPT och hur den kan användas för att stötta oss i vår arbetsvardag. Anmälan till den digitala träffen görs på utbildningswebben.

Karriärvägledning för lärare – till dig som nästan är där!

Sverige behöver fler legitimerade lärare för att ge våra barn och elever den bästa möjliga utbildningen och våra pedagoger goda förutsättningar för sitt arbete. Därför har vi tillsammans med grundskolesegmentet och AcadeMedia Vägledning tagit fram en sida där vi har samlat information och stödmaterial till dig som har en påbörjad men ännu inte avslutad lärarutbildning och vill komma i mål! Kursen och tillhörande material finns på utbildningswebben.

Varför behövs en registerförteckning?

Inom många bolag, både hos segment och koncern, pågår arbetet med att uppdatera registerförteckningar. En fråga som ofta dyker upp är: Varför är registerförteckning viktig, vad ska vi ha den till och hur hjälper den oss?

Er registerförteckning är ett viktigt verktyg för att säkerställa att personuppgifter behandlas på ett lagligt och transparent sätt. Den är en del i att påvisa vår efterlevnad av GDPR och den hjälper verksamheten att:

  • Identifiera och bedöma riskerna gällande personuppgifter
  • Implementera lämpliga skyddsåtgärder
  • Upprätta rutiner för att hantera och skydda personuppgifter
  • Berätta för registrerade vilka personuppgifter som behandlas

Om en verksamhet inte har någon registerförteckning är det dessutom ett brott mot GDPR vilket kan leda till sanktionsavgifter, klagomål och negativ medial uppmärksamhet.

Registerförteckningen är även viktigt om:

  • Om din verksamhet får en begäran från en registrerad om att utöva någon av sina rättigheter, exempelvis en begäran om radering eller tillgång till sina personuppgifter, då kan ni använda registerförteckningen för att identifiera vilka uppgifter som behandlas och var de finns.
  • Om din verksamhet utsätts för ett dataintrång kan ni använda registerförteckningen för att identifiera vilka personer som kan ha drabbats och vilka uppgifter som kan ha läckt ut.
  • Om din verksamhet behöver göra ändringar i behandlingen av personuppgifter kan ni använda registerförteckningen för att identifiera alla delar av verksamheten som påverkas.

Registerförteckningen behöver uppdateras regelbundet för att säkerställa att den är korrekt, annars tappar den sin aktualitet och kommer inte längre kunna användas för ovan beskrivna syften.

Centrala elevhälsans nyhetsbrev

Elevhälsans nyhetssida uppdateras löpande och du hittar det här på medarbetarwebben. Ta bland annat del av utbildningar och uppdaterad omvärldsbevakning riktad till elevhälsans kompetenser.

Senaste uppdateringarna handlar om:

  • Påminnelse: Nyanställd personal i elevhälsan på din skola?
  • Ny blankett för utredning/underlag inför läs- o. skrivsvårigheter från SPSM
  • Gängvåld, skjutningar och hur kan vi möta den oro som finns hos unga
  • Mer skolstress och sämre hälsa bland unga med funktionsnedsättning
  • Vi behöver satsa på tidiga och samordnade insatser för barn och unga – nytt material från Skolverket och Socialstyrelsen

Handla på förhandlad prislista för bästa pris

Vi vill påminna om att i största mån handla från förhandlad prislista, ofta kallad nettoprislista, hos våra ramavtalsleverantörer då detta är det mest förmånliga.

Kontakta inköpsavdelningen via servicewebben om ni saknar någon produkt i listan som ni handlar mycket av.

  • Lyreco: i webbshopen är våra nettopriser markerade med en blå prick.
  • Lekolar: nettoprislistan finns som excelfil på de sidor som Lekolar finns på medarbetarwebben.

Utbildningstillfällen för DIB Travel reseportal i november

Vi har gett DIB Travel i uppdrag att ge oss två utbildningstillfällen under november om hur man använder deras reseportal.

Under utbildningen får du en genomgång av portalen och möjlighet att ställa frågor. Varje mötestillfälle är 45 minuter och utbildningen ges på svenska. Du behöver inte föranmäla dig.

Utbildningstillfällen:

Tisdag 14 november kl. 09:30-10:15 Klicka här för att ansluta till mötet
Onsdag 15 november kl 16:00-16.45 Klicka här för att ansluta till mötet

Inbjudan kommer även att skickas ut från DIB Travel till de personer som har aktiva reseprofiler.

Vi har sammanställt de vanligaste frågorna gällande DIB Travel reseportal – dessa hittar ni här.

Tycker ni att något saknas, eller har andra frågor om portalen, kontakta oss via inkop@academedia.se

SJ Klass 2 Lugn

Från och med den 6 oktober 2023 är det möjligt att boka “2 klass Lugn” hos SJ.

Boka din resa via DIB Travel.

SJ-appen för resor i tjänsten

Sedan den 19 oktober är det möjligt att få din tågbiljett direkt i SJ-appen. För att möjliggöra detta måste din profil hos SJ överensstämma med det namn och den e-postadress som finns registrerad hos DIB Travel. Du behöver även lägga in ditt bonuskortnummer i din profil i reseportalen för att detta ska fungera.

Tänk dock på att alla intjänade bonuspoäng enbart får användas till tjänsteresor. Inga privata resor får bokas med “intjänade poäng” eftersom det enligt svensk skattelagstiftning är en skattepliktig förmån. Läs vår resepolicy i sin helhet här. Observera att vi av säkerhetsskäl inte tillåter andra e-postadresser än den som är kopplad till Academediakoncernen i reseportalen.

Fungerar det inte? Kontakta inkop@academedia.se.

Kriget i Ukraina – välj alternativ till svartlistade leverantörer

Ukrainas myndigheter har en svartlista med företag som man anser stödjer Putinregimen i dess anfallskrig mot Ukraina. Hos flera av våra ramavtalsleverantörer finns produkter från dessa svartlistade bolag, ett exempel är produkter från Marabou som ägs av Mondelez. AcadeMedia har bett våra ramavtalsleverantörer att ta fram alternativ till de produkter som kommer från svartlistade bolag, så att alla våra enheter och staber kan göra medvetna val. Vi uppmanar alla som beställer varor att i möjligaste mån välja icke svartlistade alternativ. I bifogad fil går det att se berörd artikel (rödmarkerad), samt vilken produkt som rekommenderas att välja istället.

För frågor, kontakta Claes Cakste (Claes.Cakste@academedia.se), 0725 02 04 88 på inköpsstaben, eller kommunikationsdirektör Paula Hammerskog (paula.hammerskog@academedia.se), 0733 34 87 50.

IT-nyheter

Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet.

Tips – håll koll på nyheter i Google Classroom och ställ frågor via Workplace-gruppen Google Workspace.

Här kan du få  IT-support:

Telefon: 0771-794400Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net  (här hittar du även support via chatten)Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor

Tveka inte att kontakta oss med frågor:

• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84

Logotyp "Academedia skoljuridik".

Ansvar vid uppgifter om upplevd kränkande behandling

Skoljuridikavdelningen har tagit fram ett nytt utbildningsmaterial om förskolans och skolans ansvar vid uppgifter om upplevd kränkande behandling. Materialet består av en informationsfilm på 15 minuter där skoljuristen Sofie Spetz går igenom vad som i skollagens mening anses vara kränkande behandling och förklarar gränsdragningen mellan kränkande behandling och diskriminering och trakasserier samt bristande tillsyn och åldersadekvata konflikter. Utbildningen tar också upp vad som gäller för anmälnings- och utredningsskyldigheten och ger exempel på situationer när medarbetare enligt praxis bedömts ha kränkt barn och elever i skollagens mening. Filmen tydliggör också ansvarsfördelningen mellan skolpersonal, rektor, skolchef samt skoljuridikavdelningen i arbetet med att utreda och följa upp uppgifter om upplevd kränkande behandling.

Filmen är indelad i flera avsnitt, och ni som tittar kan välja att se filmen i sin helhet eller enbart klicka på de avsnitt som är relevanta för er just för tillfället. Till filmen finns även tillhörande case med reflektions- och diskussionsfrågor och förslag på lösningar. Materialet kan användas vid APT eller liknande men också i samband med introduktion för nyanställda.

Länk till utbildningen:

250 000 visningar på Youtube

Sedan mitten av oktober pågår AcadeMedias yrkeslärarkampanj som syftar till att få fler att skola om sig till yrkeslärare. Förutom tusentals besök på kampanjens landningssida ser vi också att trafiken till “Jobba hos oss-sidan” på vår webb ökat med 60 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Nära 300 personer har anmält att de vill bli kontaktad av en studie- och yrkesvägledare genom kampanjen. Enligt Evelin Löfvendahl, chef AcadeMedia Vägledning, finns det ett stort behov av vägledning som vuxen. Samtalen visar att många är intresserade av att få använda och sprida sin yrkeskunskap. AcadeMedias vägledare synliggör vägen framåt och visar vad som behövs för att ta steget vidare mot att bli yrkeslärare.

Vår kampanjfilm som du ser här är inspelad på Praktiska Gymnasiet i Nacka. Den har hittills en kvarts miljon visningar på Youtube.

 

Satsning på läs- och skrivinlärning

Inom grundskolesegmentet gör vi en stor satsning på läs- och skrivinlärning i de tidiga åldrarna. Att främja språk- och läsutveckling för barn och elever tidigt är avgörande för att lyckas senare i skolan. Detta är inte minst viktigt för alla våra elever som har ett annat modersmål. Våra nya kvalitetsutvecklare Ellinor Allen och Katerina Kuksa är redan i full gång med att stödja er på skolorna i detta arbete. På utbildningswebben publicerar vi kontinuerligt filmer och utbildningsmaterial. Håll utkik där!

Viktiga datum

1 november – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resor och utlägg.

6 november  – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.

8 november – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.

Kontakta gärna oss!
Har du någon fråga eller fundering? Tveka då inte att kontakta oss, så hjälper vi dig. Du når oss på telefon: 0771-794401, vardagar mellan 09:00 – 15:00

Utbildningar hösten 2023

Introduktion: Lär dig mer om löneprocessen – ett webbinarium om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent. Vi går igenom hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer på Medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.

Tid och datum: 21 november klockan 9-11. Direktlänk till utbildningen: Intro: Lär dig mer om löneprocessen

Fördjupning Medvind – ett webbinarium om schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också att få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.

Tid och datum:22 november klockan 10-11

Registrering: Fördjupning Medvind

På utbildningswebben hittar du även andra förinspelade webbinarier om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.

Öppet hus – med station för köanmälan

Under november har de flesta av våra grundskolor öppet hus, ett viktigt tillfälle att visa upp verksamheten och skapa en första personlig kontakt med blivande vårdnadshavare, barn och elever. Vi vill därför påminna om att planera detta väl. Gör gärna detta till en viktig och rolig händelse för både medarbetare, involverade elever och era besökare. 

Ett tips är att ha en station för köanmälan där vårdnadshavare kan ställa sitt barn i kö under ert öppna hus.  

Maila er marknadsansvarig antalet vuxna besökare ni hade efter evenemanget. Denna statistik dokumenterar vi hos oss så att vi kan följa utvecklingen och antal besökare över tid. 

På respektive varumärkes marknadshubb finns det tips, marknadsmaterial samt länkar till våra webbshoppar där ni bland annat kan beställa ballonger och annat profilmaterial till öppet hus.  På denna sida finns länkar till våra marknadshubbar. 

Kontakta marknadsansvarig för era skolor om ni saknar något eller önskar mer stöd inför öppet hus.

Uppdatering för slutbetyg

Samtliga slutbetyg från grundskolan innehåller nu uppgifter om vilken nivå som elevens slutbetyg motsvarar i förhållande till den nationella referensramen för kvalifikationer för livslångt lärande.

Förändring av personuppgifter – viktigt!

När vi behöver göra en personuppgiftsförändring (namn, personnummer, elevernas skolmejl eller användarnamn) i SchoolSoft så måste ändringen först stämmas av med systemförvaltaren eller Academedia IT support. Om exempelvis personnummer ändras felaktigt så skapas ett dubblettkonto som gör att eleven eller vårdnadshavaren inte kan logga in på sitt ordinarie konto (det kan också orsaka en personuppgiftsincident).

Mentorsgrupp synkas till externa system 

Om ni har en mentorsgrupp som ska synkas till ett extern system så måste klass och mentorsgrupp vara två separata grupper i modulen undervisningsgrupper i SchoolSoft.

Behov av information för en inaktiv elev 

Om skolan har behov av att titta på information för en tidigare elev (såsom exempelvis betyg, matriser, kunskapskrav) så går det att göra detta utan att aktivera den inaktiva eleven.

Eleven ska inte aktiveras då det kan ge oönskade effekter i exempelvis olika rapporter och eleven kan också dyka upp som aktiv i andra system.

Om någon information saknas, kontakta SchoolSoft Support för hjälp.

Tips – så används planeringsverktygen! 

Det kommer en del frågor gällande de olika planeringsverktygen i SchoolSoft. Du hittar mer information i SchoolSofthjälpen (frågetecknet i SchoolSoft) alternativt så kan du kontakta SchoolSoft Support för att få stöd.

Detta är några av höstterminens nyheter på academedia.se:

Två av AcadeMedias montessori-skolor på topp 5-lista

Montessori Mondial Kungsholmen placerar sig på en andraplats och Montessori Mondial Lund på en fjärdeplats i listan över skolor i Sverige med högst andel gymnasiebehöriga och högst meritvärden. Eleverna på båda skolorna hade 100 procent behöriga elever till gymnasiet i våras. Här berättar rektorerna Cecilia Rosenbaum på Kungsholmen och Margaretha Eventhén i Lund om skolornas framgångsrika arbete som lett till hög måluppfyllelse.

 

 

De utsågs till årets lärare i sina kommuner

Lärargalan ger elever i hela Sverige möjlighet att hylla sina lärare. Sex av AcadeMedias lärare är redan utnämnda som vinnare i Eskilstuna, Falkenberg, Nacka, Skövde, Tyresö och Vallentuna. Här ser du vilka de är!

 

 

 

 

Eleverna lär sig matte i en virtuell verklighet

Martin Stenberg, rektor på grundskolan Montessori Mondial i Kristianstad deltog i ett panelsamtal på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg i september. Läs mer om samtalet och om hur elever på hans skola lär sig matte i en virtuell verklighet.  

 

 

 

 

Vittra fyller 30 år

Den 13 september firade alla verksamheter inom Vittra att det var 30 år sedan de första förskolorna i gruppen startade. Vittra Rösjötorp i Sollentuna var med från start, här kan du läsa om hur de firade dagen på förskolan och skolan. 

 

 

 

 

 

Centrina blir en del av AcadeMedia

Den 1 september blev grundskolorna Centrina Kviberg och Centrina Lindholmen en del av AcadeMedia. Skolorna som ligger i Göteborg blir en del av Nobla-gruppen. Läs mer här. 

 

 

 

Läsglädje på Vittra Väsby

På Vittra Väsby är 95 procent av eleverna flerspråkiga. Skolan har utformat en egen läs- och litteratursatsning med hjälp av skolans speciallärare. Satsningen går som en röd från förskoleklass till årskurs 9.  Här berättar skolans biträdande rektor Berivan Bawa mer om skolans framgånsrika läs- och språkstrategi.