På denna sida hittar du som arbetar med våra gymnasieskolor viktiga nyheter inför oktober. Nästa nyhetsuppdatering kommer den 1 november. 

AcademyNytt

Ledarutmärkelser 2022 – nomineringen är öppen!

Inom AcadeMedia finns många duktiga ledare som vi vill uppmärksamma lite extra . Nu kan du vara med och nominera ledare som du tycker utövar ett extra föredömligt ledarskap. Nomineringen är öppen 3–20 oktober och det går utmärkt att nominera flera ledare i flera olika kategorier. Mer information om ledarutmärkelser och formulär för nominering hittar du HÄR.

Betyg och bedömning – uppdaterad utbildning och en kompletterande tilläggsdel

Webbutbildningen ”Bedömning och betyg grundskolan” är speciellt framtagen av Karlstads universitet på uppdrag av AcadeMedia. Utbildningen ska utgöra stöd för våra skolors arbete att främja en ökad rättssäkerhet och likvärdighet kring bedömning och betygssättning. Den riktar sig till lärare och skolledare inom AcadeMedias grundskolor.

I slutet av oktober lanseras en uppdaterad version av utbildningen som inkluderar ändringar som tillkommit genom de nya allmänna råden som trädde i kraft den 1 juli. En ny utbildningsdel har lagts till för dig som genomfört utbildningen tidigare och som behöver en uppdatering utifrån de nya allmänna råden. Tilläggsdelen finns i Canvas – mer information om hur du genomför utbildningen finns på utbildningswebben.

Perspektiv på skolbibliotek – ny webbutbildning

Välkommen att ta del av 6 filmer om perspektiv på hur vi kan utveckla skolbibliotek. Filmerna är framtagna i samarbete med både interna och externa kompetenser. Genom filmerna och sidomaterialet kan din skola få ett stöd för att skapa ett ändamålsenligt skolbibliotek som kan vara en pedagogisk resurs för alla elever och lärare. Till varje film finns länkar till diskussionsfrågor. Nu finns de tre första av totalt sex filmer på utbildningswebben.

Grundutbildning om sexualitet, samtycke och relationer

En ny webbutbildning som handlar om de nya läroplansskrivningarna i LGY 22 om jämställdhet, sexualitet, samtycke och relationer. Utbildningen har fokus på de begrepp som läroplanen berör, till exempel jämställdhet, sexism, hedersrelaterat våld och förtryck. Utbildningen består av en kort förklarande film om respektive begrepp med tillhörande reflektions- och diskussionsfrågor samt stödmaterial. Välkommen att ta del av hela eller delar av utbildning på utbildningswebben.

Förstelärar- och processledarutbildning Bas startar 7 oktober

Den 7 oktober startar en ny omgång av utbildningen Förstelärar- och processledarutbildning Bas under ledning av Academys utvecklingsstrateg Maria Bivesjö. Än finns det några platser kvar – du kan läsa mer om utbildningen och anmäla din medverkan HÄR.

World education week – se webbsända föreläsningar från hela världen

17 – 21 oktober pågår ”world education week” – en vecka då skolor från olika delar av värden delar med sig av innovationer, kunskaper och erfarenheter. Vi rekommenderar verkligen att du ser både varje skolas korta inspirationsfilm och programmet där du kan anmäla dig till de sändningar som verkar intressanta. Det utlovas tips på framgångsfaktorer och praktiska lösningar. HÄR kan du se hela programmet.

Elevhälsa på gymnasiet

Skolsköterskor på gymnasiet har ett lagstadgad basuppdrag. Stöd för planering och genomförande av basuppdraget hittar ni i dokumentet “Basuppdrag EMI 22-23” på Medarbetarwebben. Som rektor kan du använda årshjulet att följa upp din skolsköterskas arbete samt som underlag för till exempel medarbetarsamtalet.

Vi genomför löpande digitala yrkesspecifika möten för skolsköterskor samt utbildningar i dokumentation och riktlinjer. Utbildningarnas innehåll följer basuppdraget och det stöd som finns i dokumentet ni fått ta del av ovan. Anmälan till utbildningarna görs genom Academy.

I mitten på oktober kommer Medicinsk verksamhetschef Marte Torp att skicka ut frågor för egenkontroll till skolsköterskorna som en del av det systematiska kvalitetsarbetet. Frågorna följer upp basuppdraget för att stämma av hur arbetet fortgår. Skolsköterskorna uppmanas att dela med sig av svaren till sin rektor. I slutet på månaden bör du ha fått  information och om inte kan du be att få ta del av den från din skolsköterska.

Om det finns elever på din skola som har behov av Egenvård under skoldagen så finns det blanketter och stöd på medarbetarwebben för dig som rektor för att hantera förfrågan från elev och vårdnadshavare.

Vid frågor är ni välkomna att höra av er till Marte Torp marte.torp@academedia.se.

Registrera busskort senast 10 oktober

Inom kort sker fakturering av busskort för höstterminen 2022. Senast den 10 oktober så måste allt vara inlagt i Schoolsoft av skolornas administratörer, därefter gör ekonomiservice avläsning för att fakturera.

Det är viktigt att processen följs och som stöd finns information och en rutinbeskrivning på  Servicewebben.

Du som administratör kan läsa in färdiga listor med busskortsnummer i Schoolsoft för en mer automatiserad hantering. Dessutom kan man ta ut rapporter för att kontrollera vilka elever som tilldelats respektive kort samt busskortsnummer. Detta gör att hanteringen inte är lika arbetskrävande. Registreringen är kritisk för att registrering och fakturering skall fungera. Observera att ni säkerställer priset för terminen.

Det är viktigt att lägga in uppgifter om kort och kortnummer på eleverna senast den 10 oktober. Det är även viktigt att “fr.o.m. datum” och “t.o.m. datum” är korrekt ifyllda för terminsperioden.

Kontakta oss på Ekonomiservice via  busskortsfakturering@academedia.se eller ring 0771-79 44 02 (vardagar mellan klockan 09:00 – 12:00) vid frågor.

Städfakturor – numera individuella fakturor

Från september kommer städfakturor från Inspira/Coor att ställas ut till respektive enhet istället för som tidigare via en central samlingsfaktura. Samma sak sker från oktober med städfakturorna från KPM städservice och MM Easy. Fakturorna kommer att vara förkonterade i OPTO på konto 5060 och ska därför inte konteras av administratör/intendent på skola/förskola.

Kontakt med oss på ekonomi

För bästa service påminner vi om kontaktvägar för oss på Ekonomiservice:
Telefon 0771-794402 – måndag-fredag 09.00-12.00
Du kan också lägga ett ärende i servicewebben.

Vi har tyvärr inte möjlighet att hantera ärende via mail.

Enkel koll på din tjänstepension

Har du koll på hur din tjänstepension ser ut när det är dags för dig att checka ut från arbetslivet? Du som medarbetare inom AcadeMedia har kollektivavtalad tjänstepension som du kan vara med och påverka hur den ska placeras. Med verktyget Lifeplan kan du snabbt och enkelt få bra koll och råd för hur just din tjänstepension kan se ut. Via förmånswebben kommer vi alla åt Lifeplan som är en oberoende rådgivare som kan hjälpa dig med placeringsrådgivning och att sätta upp en plan för din tjänstepension. Du kan läsa, och se, en intervju med Magnus Wicksell, AcadeMedias specialist på pensioner och förmåner, HÄR.

Boka konferens hos Internationella Hotell & Restaurangskolan (IHR)

IHR har flyttat till Campus Södermalm och de tar nu emot konferensbokningar. Fina konferenslokaler är tillgängliga för bokningar tisdagar och fredagar.

Se gärna webbsidan för mer information: https://restaurangskolan.se/boka-konferens/

För bokning, kontakta tobias.hiredal@restaurangskolan.se

Lekolar ny ramavtalsleverantör för möbler

Från den 1 november byter AcadeMedia primär möbelleverantör från AJ Produkter till Lekolar. Bytet ger oss bland annat lägre priser, bättre hållbarhetsarbete, en webbportal samt bättre inredningsförslag. Lekolar är sedan tidigare leverantör av lekmaterial och utemiljö och de känner vår organisation väl.

Inköpsavdelningen kommer tillsammans med marknadsavdelningen att utforma våra nuvarande möbelkoncept utifrån Lekolars utbud.  Målsättningen är att det inte ska bli så stora skillnader för er som redan har möbler enligt våra koncept.

Vårt gamla avtal med AJ Produkter löper året ut och konceptmöblerna ytterligare 6 månader efter avtalsslut. För mer information, kontakta kajsa.hammarstrand@academedia.se.

Förslag på åtgärder för att hålla nere matkostnader

Sedan årets början har priserna inom många områden ökat drastiskt. Den generella inflationstakten i augusti var 9 % och för livsmedel var den drygt 14 %. Det finns inget som indikerar en tillbakagång i råvarupriser inom den närmsta tiden.

För att hjälpa verksamheterna med egna kök att hålla nere råvarukostnaderna och minska vårt gemensamma matsvinn har vi lagt upp förslag på åtgärder på medarbetarwebben. Dokumentet heter Förslag på åtgärder Egna Kök och finns längst ned på sidan.

https://medarbetare.academedia.se/gymnasieskola/maltid/egna-kok/

Utbildning i digital säkerhet – påminnelse att genomföra alla lektioner

Under våren 2022 fick alla medarbetare inom AcadeMedia i Sverige flera kurslektioner via e-post innehållande en utbildning i digital säkerhet. Syftet med utbildningen är att öka säkerhetsmedvetenheten inom AcadeMedia för att minska risken för cyberangrepp samt att stärka våra medarbetares trygghet i digitala miljöer. Som en del av AcadeMedias beredskapsarbete är denna utbildning obligatorisk för alla medarbetare. Tisdagen den 4 oktober kl. 09 skickas en påminnelse till dem som inte hunnit genomföra samtliga delar i utbildningen.

IT-nyheter oktober för grund- och gymnasieskolor

Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet: LÄNK till IT-nytt.

Tips – håll koll på nyheter i Google Classroom och ställ frågor via Workplace-gruppen Google Workspace.

Här kan du få  IT-support:

Telefon: 0771-794400
Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net (här hittar du även support via chatten)
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor

Tveka inte att kontakta oss med frågor:

  • Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
  • Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
  • Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
  • Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84

Viktiga datum från lön

3 oktober – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.

6 oktober – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förläng ledighetsansökningar i Medvind innan attest.

10 oktober – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till löneutbetalning för oktober. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.

Utbildningar under hösten

Vi erbjuder under hösten två olika typer av utbildningar i Medvind och övriga system som är relaterade till lön. Utbildningarna är i form av webinarier och hålls av Camilla Hamberg och Monika Mirow.
1) Grundläggande kurs i Medvind samt de system som man behöver jobba i kring lön.
2) Fördjupningskurs som går in djupare i Medvind och hur en chef kan arbeta i systemet.

Datum: Grundläggande kurs: 19/10 samt 21/11, klockan 13-15. Fördjupningskurs: 26/10 samt 29/11, klockan 10-11
Målgrupp
: Nya chefer, administratörer/intendenter och biträdande rektorer.
Anmälan: Du anmäler dig via utbildningswebben.

SchoolSoft – Glöm inte att radera vårdnadshavare

Det har visat sig att det förekommer vårdnadshavare (VH) på enheter i SchoolSoft, vars barn har slutat på skolan. Dessa behöver raderas då vi enligt GDPR inte har laglig grund att hantera deras uppgifter längre.

Obs – vårdnadshavare vars barn haft fritids behöver finnas kvar i 90 dagar efter att eleven slutat på skolan, så att fakturering av fritidspeng blir rätt.

Administratören på skolan raderar VH på följande vis:

  • Underhåll>Vårdnadshavare
  • Klicka på länken till höger “Ta bort vårdnadshavare som saknar aktiva elever”
  • Markera och plocka bort alla vårdnadshavare som inte har en koppling till aktiva elever på skolan.

 

SchoolSoft – Ny sida på medarbetarwebben

Kika gärna närmare på våra SchoolSoft-sidor på medarbetarwebben (inloggning krävs). Där hittar ni viktig information och länkar, bland annat till:

  • Nyheter
  • SPAR
  • Support
  • Viktiga datum

 

SchoolSoft – Information för vårdnadshavare

Känner ni till informationssidan SchoolSoft för vårdnadshavare. Där kan vårdnadshavare få information om inloggning, se svaren på vanliga frågor samt lära sig mer om SchoolSoft.

 

SchoolSoft – Tips till pedagoger

Flera vårdnadshavare har återkopplat att “uppgifts-rubriken” många gånger inte säger så mycket då de tar del av sitt barns uppgifter via VH-appen. Ett tips när du som lärare/pedagog skapar en uppgift i SchoolSoft är att du i fältet “Namn” skriver in vilken kurs/ämne uppgiften avser, exempel “Historia andra världskriget” (blir rubrik på uppgiften). Det är även bra med information i fältet “Beskrivning”. Detta underlättar för vårdnadshavare när de tar del av sina barns uppgifter i appen/webben samt förtydligar bland uppgifterna i kunskapsmatrisen.

Hur förbereder vi oss vid ett försämrat säkerhetsläge i landet

Som alla vet har säkerhetsläget i Europa, och därmed även i Sverige, förändrats sedan Rysslands invasion av Ukraina i februari. Vi har också en elkris, och hög inflation i samhället. Vi är en stark organisation, som är väl rustad för att hantera oväntade situationer, dock behöver vi förbereda oss extra nu. Därför har vi skrivit en kontinuitetsplan, vars syfte är att förbereda oss inför nya och oväntade situationer, och på så sätt skapa förutsättningar att kunna driva verksamheten vidare så bra vi kan även om oförutsedda och ovälkomna saker händer.

Senast den 31 oktober ska du som rektor/platschef gå igenom planen tillsammans med din chef och besluta om vilka åtgärder som behöver vidtas för den egna enheten. Därefter ska respektive rektor/platschef besvara frågor för sin enhet i ett google-formulär. Länk till google-formuläret samt instruktioner för hur du tar dig an kontinuitetsplanen får du av din närmaste chef.

Att överleva en attack – obligatorisk utbildning för alla enheter

Risken att en skola ska drabbas av en attack är liten, men konsekvenserna om det skulle hända är stora. Därför ska alla medarbetare på våra grund- och gymnasieskolor gå utbildningen ”Pågående dödligt våld”. Syftet är att ge enkla verktyg så att alla ska kunna vara en del i att minimera konsekvenserna av en sådan attack. Utbildningen leds av AcadeMedias trygghetschef Mattias Hammar och har ett ”train the trainer” upplägg där rektorer, eller den person på skolan som rektor utser, deltar i utbildningen för att sedan hålla i utbildningen lokalt på sin enhet. Utbildningen ska genomföras på enhet en gång per år för nya medarbetare och för dem som vill ha repetition. Nu kan du anmäla dig till train the trainer-utbildningen den 27 oktober.