Academynytt

Ledarutmärkelser 2022 – nomineringen är öppen

Inom AcadeMedia finns väldigt många drivna och duktiga ledare som vi vill uppmärksamma lite extra för deras viktiga arbete. Nu kan du vara med och nominera ledare som du tycker utövar ett extra föredömligt ledarskap till någon av våra ledarutmärkelser. Nomineringen är öppen 3–20 oktober och det går utmärkt att nominera flera ledare i flera olika kategorier. Mer information om ledarutmärkelser och formulär för nominering hittar du här..

World education week – webbsända föreläsningar från hela världen

Måndag den 17 oktober till fredag 21 oktober pågår ”world education week” – en vecka då skolor från olika delar av värden delar med sig av innovationer, kunskaper och erfarenheter. Besök gärna varje skolas korta inspirationsfilm. Du kan anmäla dig till de sändningar som intresserar dig, det utlovas tips på framgångsfaktorer och praktiska lösningar. Här hittar du hela programmet.

Förstelärar- och processledarutbildning Bas

Den 7 oktober: ny omgång av utbildningen startar. Än finns det några platser kvar – du kan läsa mer om utbildningen och anmäla din medverkan här.
Utbildare: Academys utvecklingsstrateg Maria Bivesjö

Städfakturor-individuella fakturor

From september kommer städfakturor från Inspira/Coor ställas ut till respektive enhet istället för som tidigare en samlingsfaktura som hanterats centralt. Fakturorna kommer vara förkonterade i OPTO på konto 5060 och ska därför inte konteras av administratör/intendent på skola/förskola.

From oktober kommer städfakturor från KPM städservice och MM Easy ställas ut till respektive enhet istället för som tidigare en samlingsfaktura som hanterats centralt. Fakturorna kommer att vara förkonterade i OPTO på konto 5060 och ska därför inte konteras av administratör/intendent på skola/förskola.

Kontakt med oss på ekonomi

För bästa service påminner vi om våra kontaktvägar:
Kontakt med Ekonomiservice
0771-794402
Måndag-fredag 09.00-12.00
Du kan också lägga ett ärende i servicewebben.

Ärenden som kommer via mail kan vi dessvärre inte hantera.

Lekolar – ny ramavtalsleverantör för möbler

Från och med 1 november 2022 byter AcadeMedia primär möbelleverantör till Lekolar från AJ Produkter , detta som en del i vårt ständiga förbättringsarbete. Den nya leverantören erbjuder lägre priser på volymprodukter samt bättre rabatt på det övriga sortimentet, bättre hållbarhetsarbete, webbportal och bättre och snyggare inredningsförslag.

Lekolar är redan leverantör till AcadeMedia inom lekmaterial och utemiljö. Lekolar kommer att kunna erbjuda snarlika konceptmöbler som idag vilket gör att alla som redan har möbler enligt våra koncept inte behöver oroa sig för att det kommer att skilja sig nämnvärt.

Avtalet med AJ Produkter löper året ut och konceptmöblerna ytterligare 6 månader efter avtalsslut. Vid frågor kontakta Kajsa Hammarstrand, inköpsavdelningen.

Utbildning i digital säkerhet – påminnelse att genomföra alla lektioner

Under våren 2022 fick alla medarbetare inom AcadeMedia i Sverige flera kurslektioner via e-post innehållande en utbildning i digital säkerhet. Syftet med utbildningen är att öka säkerhetsmedvetenheten inom AcadeMedia för att minska risken för cyberangrepp samt att stärka våra medarbetares trygghet i digitala miljöer. Som en del av AcadeMedias beredskapsarbete är denna utbildning obligatorisk för alla medarbetare.

Tisdagen den 4 oktober kl. 09 skickas ett påminnelsemail till dem som ännu inte hunnit genomföra samtliga delar i utbildningen.

Ny IT-ansvarig för Pysslingen Förskolor

Vi välkomnar Qurrat-Ul-Ain Siddiqui som ny IT-ansvarig för Pysslingen förskolor. Hon började den 13 september och tar över efter Fredrik Birath. Qurrat rapporterar till verksamhets IT-chef Tore Olbert Neld. Qurrat-Ul-Ain kommer från Vittra där hon bland annat har jobbat som förskolelärare, förstelärare och IKT ansvarig.

Viktiga datum från lön

3 oktober – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.

6 oktober – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förläng ledighetsansökningar i Medvind innan attest.

10 oktober – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till löneutbetalning för oktober. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.

Utbildningar under hösten

Vi erbjuder under hösten två olika typer av utbildningar i Medvind och övriga system som är relaterade till lön. Utbildningarna är i form av webinarier och hålls av Camilla Hamberg och Monika Mirow.
1) Grundläggande kurs i Medvind samt de system som man behöver jobba i kring lön.
2) Fördjupningskurs som går in djupare i Medvind och hur en chef kan arbeta i systemet.

Datum: Grundläggande kurs: 19/10 samt 21/11, klockan 13-15. Fördjupningskurs: 26/10 samt 29/11, klockan 10-11
Målgrupp
: Nya chefer, administratörer/intendenter och biträdande rektorer.
Anmälan: Du anmäler dig via utbildningswebben.

Hur förbereder vi oss vid ett försämrat säkerhetsläge i landet?

Som alla vet har säkerhetsläget i Europa, och därmed även i Sverige, förändrats sedan Rysslands invasion av Ukraina i februari. Vi har också en elkris, och hög inflation i samhället. Vi är en stark organisation, som är väl rustad för att hantera oväntade situationer, dock behöver vi förbereda oss extra nu. Därför har vi skrivit en kontinuitetsplan, vars syfte är att förbereda oss inför nya och oväntade situationer, och på så sätt skapa förutsättningar att kunna driva verksamheten vidare så bra vi kan även om oförutsedda och ovälkomna saker händer.

Senast den 31 oktober ska du som rektor/platschef gå igenom planen tillsammans med din chef och besluta om vilka åtgärder som behöver vidtas för den egna enheten. Därefter ska respektive rektor/platschef besvara frågor för sin enhet i ett google-formulär. Länk till google-formuläret samt instruktioner för hur du tar dig an kontinuitetsplanen får du av din närmaste chef.