Nominera till ledarutmärkelser 2023!

Idag öppnar vi nomineringen för ledarutmärkelser 2023! Inom AcadeMedia har vi många duktiga och drivna ledare, det vill vi uppmärksamma genom att dela ut ledarutmärkelser under Ledarforum den 18 januari.

Under perioden 2-23 oktober är nomineringen öppen. Du kan nominera till årets ledare i kategorierna lärande, hållbarhet, attraktivitet, innovativ utveckling samt till årets team. Här hittar du länken till sidan för nominering, det går utmärkt att nominera flera skickliga ledare inom olika kategorier.

Regionala lärarträffar i Stockholm, Göteborg och Malmö

Nu är det äntligen dags att dra igång Academys mötesplatser för lärare inom AcadeMedia. Här delar vi erfarenheter, tips och tankar med varandra, alltid med gemensamt fokus på att utveckla god undervisning för barn, elever och vuxenstuderande. Första träffen kommer att handla om AI och lärande, dess möjligheter och utmaningar för oss som arbetar inom skola och utbildning. Anmäl dig till någon av träffarna i Stockholm, Göteborg eller Malmö här!

Administratörsträff den 19 oktober

Maria Bivesjö, utvecklingsstrateg på Academy, kommer att prata om hur vi kan bidra till en god kultur på våra arbetsplatser. Maria Bivesjö reser runt på AcadeMedias verksamheter i landet och håller uppskattade föreläsningar och workshops. Anmälan till den digitala träffen görs här på utbildningswebben.

Samverkansutbildning

Under oktober erbjuder HR tillsammans med Sveriges lärare två tillfällen samverkansutbildning för dig som är chef, arbetsplatsombud eller skyddsombud. 

  • Göteborg den 10 oktober
  • Stockholm den 17 oktober

Klicka här för anmälan och mer information. 

Friskvårdsbidrag

Om du har beställt friskvård utanför förmånswebben och vill använda 2023 års friskvårdsbidrag behöver du registrera ditt kvitto i portalen senast 31:e oktober 2023. 

Webbutbildning- Förebygga hot och våld

Vi vill att alla våra elever och medarbetare ska känna sig trygga i skolan och på arbetsplatsen. Utbildningen ”Förebygga hot och våld” syftar till att bidra med ökad kunskap om hur vi kan skapa en trygg arbetsmiljö för medarbetare, barn och elever, genom att förebygga, förbereda oss för att kunna hantera bland annat hotfulla eller våldsamma situationer. 

Här hittar du utbildningen. 

Nytt kollektivavtal

Förhandlingarna mellan Almega Tjänsteföretagen och Sveriges Lärare är nu avslutade- vi har ett nytt kollektivavtal! Mer information kring det nya avtalet kommer. Innan dess är du välkommen att vända dig till HR vid frågor. Här hittar du kort information kring förändringar och nyheter:

Information från AlmegaInformation från Sveriges Lärare

Lönerevision Lärarnas avtalsområde 2023

Lönerevisionen för Lärarnas avtalsområde 2023 är igång. Se separat mail från Lina Kvick med information kring process och tidplan.

Utbildning i informationssäkerhet

Med start den 3 oktober kommer alla medarbetare att få  den första lektionen i vår utbildning i informationssäkerhet till sin e-post. I fredags den 29 september gick det även ut ett mail med nedanstående information till alla medarbetare.

Den här utbildningen är obligatorisk och viktig för oss. Om någon försöker attackera oss digitalt kan du vara den som skyddar vår organisation genom att vara uppmärksam och agera snabbt.

När vi lär oss mer utvecklas vi både personligen och professionellt. NanoLearning (korta utbildningsinsatser under längre tid via e-post) är enkelt och tidseffektivt, en lektion tar cirka 3-5 minuter att genomföra. Gör lektionen när du ser den första gången bland din e-post, vi vet av erfarenhet att den lätt glöms bort om den skjuts på framtiden. Håll utkik i din e-post på tisdagar!

Praktisk information:Första lektionen: tisdag, 3 oktober klockan 08:00Frekvens: Varje tisdag, klockan 08:00 under fyra månaderAvsändare: AcadeMedia – InformationssäkerhetsutbildningAvsändarens e-postadress: course@nanolearning.comKontaktperson: risk-and-security@academedia.se

Vid tekniska problem kan du kontakta Junglemap på support@junglemap.com.

IT-nyheter oktober för grund- och gymnasieskolor

Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet.

Tips – håll koll på nyheter i Google Classroom och ställ frågor via Workplace-gruppen Google Workspace.

Här kan du få  IT-support:

Telefon: 0771-794400Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net  (här hittar du även support via chatten)Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor

Tveka inte att kontakta oss med frågor:

• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84

AcadeMedia lanserar kampanj för fler yrkeslärare 

I oktober kommer AcadeMedia att lansera en kampanj för att uppmärksamma den stora bristen på yrkeslärare i Sverige. Syftet är att få fler att bli intresserade av att skola om sig till yrkeslärare. Det här är en satsning som görs gemensamt för gymnasieskolorna och vuxenutbildningen då yrkeslärarbristen givetvis är likadan för bägge utbildningsformerna.

Kampanjen, som är starten på en mer långsiktig satsning, kommer till största del att synas i sociala medier. I samband med kampanjen lanseras även en ny del på academedia.se där vi berättar om vad det innebär att vara yrkeslärare och hur man omskolar sig. Det här är en av de större kommunikationsinsatserna AcadeMedia gjort på länge och förhoppningen är att många av er vill vara med och sprida budskapet. Här kan du läsa mer om kampanjen. 

Håll utkik och var med och sprid budskapet! ✨

Viktiga datum

2 oktober – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resor och utlägg.

5 oktober  – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.

9 oktober – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.

Utbildningsdatum hösten 2023

Intro: Lär dig mer om löneprocessen – ett webbinarium om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent. Vi går igenom hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer på Medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.

Tid och datum: 19 oktober klockan 9-11 samt 21 november klockan 9-11.

Registrering: Intro: Lär dig mer om löneprocessen

Fördjupning Medvind – ett webbinarium om schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också att få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.

Tid och datum: 20 oktober klockan 10-11 samt 22 november klockan 10-11.

Registrering: Fördjupning Medvind

På utbildningswebben hittar du även andra förinspelade webbinarier om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.

Kontakta gärna oss!
Har du någon fråga eller fundering? Tveka då inte att kontakta oss, så hjälper vi dig. Du når oss på telefon: 0771-794401, vardagar mellan 09:00 – 15:00

Länk för beställning av arbetsgivarintyg

Många tidigare anställda vill ha arbetsgivarintyg eller annan dokumentation från oss. De vänder sig ibland till sina tidigare chefer, ibland till löneavdelningen och ibland skickar de ett mejl till hello@academedia.se. Alla som blir kontaktade med frågor om arbetsgivarintyg kan hänvisa till det formulär som finns på vår hemsida, det är den enklaste och snabbaste vägen för att få intyg.

Länken till formuläret finns här.

Marknadsundersökning årskurs 1 pågår

Nu är AcadeMedias marknadsundersökning som skickas till alla elever i årskurs 1 på alla våra gymnasieskolor igång. Syftet med undersökningen är att vi tillsammans ska få större förståelse för processen bakom gymnasievalet och elevernas preferenser, så att vi blir bättre på att kommunicera och därmed bidrar till ännu mer välinformerade gymnasieval. Ni kommer givetvis att få tal del av svaren för er skola. 

Avsätt 20 minuter, sen är det klart!
Undersökningen tar max 15 minuter att genomföra. Inkluderat lärarnas introduktion och avslut ska inte mer än 20 minuters lektionstid behövas. Planera gärna in tid för detta så snart som möjligt. 

Tidplan
13/9 – Länk till undersökningen skickades ut och undersökningen är ”live”.
6/10 – Undersökningen avslutas.

Vikten av att samla in kontakter vid bland annat mässor

För att vi skall kunna bjuda in till och påminna elever och vårdnadshavare om våra öppna hus och Elev för en dag/prova-på via mejl och SMS, behöver vi få in kontaktuppgifter i våra webbformulär. Det är därför av största vikt att medarbetare och ambassadörer samlar in detta vid fysiska möten, exempelvis vid lokala mässor. Stödmaterial och hjälp finns att få via våra marknadshubbar eller av marknadsansvarig. Här på medarbetarwebben hittar du länkar och kontaktuppgifter

Tidsbegränsade vikarier och SchoolSoft – pilot

Nu pågår en pilot för vikariefunktionen i SchoolSoft, den är till för tidsbegränsade vikarier.

Senaste versionen av SchoolSoft personal-app

Glöm inte att säkerställa att du har den senaste personalappen installerad på din enhet då den gamla appen inte utvecklas eller uppdateras längre. Du laddar ner den från Appstore och Google Play. Manualerna för appen hittar ni i digitala hjälpen i SchoolSoft (Tips! sök på “personalapp”).

SPAR-slagningar vårdnadshavare läsårsstart 23/24

Nu har sista SPAR-slagningen för vårdnadshavare genomförts. Eventuella uppdateringar behöver nu alltså göras manuellt. Nästa SPAR-slagning för vårdnadshavare är den 15 februari 2024.

Registrering av ny användare i SchoolSoft kvällstid

Synken som skapar ett konto för att möjliggöra inloggning till SchoolSoft för vårdnadshavare, elev och personal startar klockan 18:15. Om användare skapas i SchoolSoft efter denna tidpunkt så synkas det inte förrän nästkommande kväll, vilket innebär att inloggning inte kommer vara möjlig förrän morgonen efter det.

Glöm inte rubriken!

När du lägger ett nytt ärende till SchoolSoft Support via e-post är det viktigt att fältet “ämne” innehåller tydlig information om vad ärendet gäller. Det hjälper SchoolSoft att prioritera bland inkomna ärenden, så att de snabbare kan återkoppla.

Exempel på mindre bra formulering är “Lisa”, “Problem”, “SchoolSoft fungerar inte”, “Jag har en fråga”.

Exempel på bättre formuleringar är “Fråga om betyg”, “Saknar kursmatris för elev”, “Beställning av SMS”, “Elevvyn fryser på datorn”, “SPAR-fråga”.

SchoolSoft på medarbetarwebben

Det finns massor av bra information om SchoolSoft på medarbetarwebben, kika gärna här!