
Digital sändning med VD Marcus Strömberg
Missade du förra veckans digitala frukostmöte med VD Marcus Strömberg? Nu kan du se sändningen i efterhand här på medarbetarwebben.
Månadens gäster var:
– Helena Frielingsdorf från Folkhälsomyndigheten, specialistläkare i psykiatri och projektledare för de nya riktlinjerna för skärmtid
– Sandra Lewinsson, affärsansvarig på Bokmässan i Göteborg
– Sara Olsson, verksamhetschef för Linguista
– Anna Hilbertsson, lärare på Vittra Forsgläntan

Stödmaterial för “Lärande och välmående”
På denna sida i vår utbildningskatalog samlar vi stödmaterial som vi successivt utvecklar för att underlätta arbetet med lärande och välmående inom förskola och skola. Dela gärna länken med dina lärare och pedagoger för konkreta tips och stöd.
Lärkraft
AcadeMedia är partner till kompetensutvecklingsdagen Lärkraft som arrangeras av Gothia Kompetens på Älvsjömässan i Stockholm den 29 oktober. Under Lärkraft erbjuds lärare och rektorer möjlighet att ta del av kostnadsfri och värdefull fortbildning och inspiration med fokus på klassrumspraktik och undervisning. Anmäl dig här!
Lärarträff i Helsingborg den 15 oktober
Det finns fortfarande några platser kvar på höstens lärarträff i Helsingborg den 15 oktober för alla lärare inom AcadeMedia! Höstens träff genomförs på ProCivitas i Helsingborg och gästas av hjärnforskaren Sissela Nutley. Alla som kommer på träffen får Sissela bok “Distraherad – Hjärnan, skärmen och krafterna bakom”. Anmälan sker HÄR!
Administratörsträff den 10 oktober
Vi påminner om vår Administratörsträff den 10 oktober som kommer att handla om AI och digitalisering. Hur ska man navigera rätt, och hur gör vi för att utveckla vår digitala kompetens? Vi träffar Jessica Mozakka som kommer att berätta om AcadeMedias arbete med dessa frågor. Läs mer och anmäl dig HÄR!

Nytt ramavtal för visstidsanställningar med timlön
Under vårterminen 2024 infördes nya ramavtal för visstidsanställningar med avlöningsformen timlön. Ramavtalet ser något annorlunda ut jämfört med hur tidigare anställningsavtal för timlön sett ut.
Ramavtalet är tänkt att nyttjas när arbetsgivaren har behov av en tillfällig utökning av bemanningen. Ramavtalet innebär att arbetsgivare och arbetstagare tillsammans är överens om varje arbetstillfälle som medarbetaren ska arbeta. Det betyder att ramavtalet inte innehåller något start- eller slutdatum – varje anställningstillfälle utgör en egen anställning utifrån ramavtalets villkor.
Det innebär att du som chef, när ramavtalet förlängs, inte får ett nytt ramavtal att signera under förutsättning att övriga villkor i ramavtalet är oförändrade.
Det innebär också att du som chef bör fundera över om timlön är korrekt avlöningsform inför varje anställningstillfälle. Om medarbetaren kommer ha ett fast schema, är en deltidsanställning med månadslön att föredra framför ett ramavtal.
Glöm inte att använda ditt friskvårdsbidrag!
Har du eller dina medarbetare köpt friskvårdsaktiviteter utanför förmånswebben/Benify? Senast den 15 november måste kvitton laddas upp i förmånswebben för att det ska vara möjligt att ta del av friskvårdsbidraget för 2024. Eventuella kvitton ska laddas upp digitalt under fliken Förmåner > Friskvård > Digitala kvitton.
Fler instruktioner om hur du laddar upp dina kvitton digitalt finns på sidan “Digitala kvitton”.
När kvittot är registrerat och godkänt arkiveras det digitalt och du kan slänga originalkvittot. Här loggar du in till förmånswebben.

Utbildningstillfälle om DIB Travel
Lär dig mer om DIB Travel portalen den 16 oktober klockan 11-11.45. Under utbildningen får du en genomgång av portalen och möjlighet att ställa frågor. Ingen föranmälan krävs. Klicka här för att ansluta till mötet.

IT-nyheter för gymnasiet
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet: LÄNK till IT-nytt.
Tips – håll koll på nyheter och ställ frågor till kollegor med IT-ansvar i Google-rummet GGIT:s IKT-chatt!
Här kan du få IT-support:
Telefon: 0771-794400
Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net (här hittar du även support via chatten)
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
Tveka inte att kontakta oss med frågor:
• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
• Fredrik Birath, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0722-36 18 84
• Anette Apel, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0704-21 21 98

Planerat driftstopp i HRPlus
Under perioden 9/10 kl.20.00-11/10 kl.08.00 kommer HRPlus vara stängt på grund av ett planerat driftstopp. Det kommer att innebära att osignerade anställningsavtal kommer att avbrytas den 9 oktober och skickas ut på nytt för signering efter driftstoppet. Det gäller både chef och den anställdes signering. Vänligen säkerställ att avtal signeras omgående av båda parter för att undvika att att signeringsprocessen avbryts.
Efter driftstoppet kommer det krävas att ni använder er av en ny länk till HRPlus. Information om länken kommer att kommuniceras via nyhet på medarbetarwebben och i servicewebben. Alla system som har länkar till HRPlus kommer bytas ut. Ta bort gamla genvägar som ni har sparat sedan tidigare.
Viktiga datum från löneavdelningen
1 oktober– sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
4 oktober– senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg.
9 oktober– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Utbildningar hösten 2024
- Lär dig mer om löneprocessen 21/10 och 19/11 klockan 9-11
- Fördjupning Medvind, om schemaläggning och frånvarohantering 22/10 och 20/11 klockan 10-11
Ta även gärna del av våra förinspelade webinarium om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.

Information om ny gallringsrutin enligt GDPR
Samtyckesblanketten som skrivs på lokalt avseende medverkan i bild och film som skolan skapar är utformad i samråd med vår dataskyddsorganisation. Om vi inte följer GDPR riskerar vi granskningar från tillsynsmyndigheten och höga sanktionsavgifter.
I samtyckesblanketten anges tydligt hur länge bilder och filmer med barn/elever kommer att sparas, vilket är tre år. Det betyder att vi regelbundet behöver radera mer än tre år gammalt material från våra skolors sociala mediekonton och övriga platser där materialet publiceras eller sparas.
Marknadsavdelningen kommer hantera gallringen av våra skolkonton på Facebook, Instagram och TikTok. Vi kommer också sätta upp en årlig rutin för hur gallring kommer att ske och se över utformningen av samtyckesblanketten.
Observera att det enbart är officiella skolkonton som kommer att gallras av oss centralt. För övriga konton behöver skolan själva ta ansvar för att GDPR och samtycken efterlevs. Av den anledningen rekommenderar vi er att inte skapa enskilda konton som t.ex. “Frisörprogrammet” eller liknande.
Gallringen kommer att påbörjas direkt. Frågor besvaras av AcadeMedias dataskyddsorganisation.
Samla in kontakter vid bland annat mässor
Äntligen dags för mässperiod igen! För att vi skall kunna bjuda in till och påminna elever och vårdnadshavare om våra öppna hus och Elev för en dag/prova-på via mejl och SMS, behöver vi få in kontaktuppgifter i vårt webbformulär. Därefter skickas påminnelser automatiskt. Det är därför av största vikt att medarbetare och ambassadörer samlar in detta vid fysiska möten, exempelvis vid lokala mässor. Det är inte tillåtet att samla in kontaktuppgifter på andra sätt, exemplevis på papper eller liknande.
Att inte göra detta kan leda till att färre besöker våra skolors öppna hus. Stödmaterial finns på våra marknadshubbar eller ges av marknadsansvarig. Här på medarbetarwebben hittar du länkar och kontaktuppgifter.
Öppet hus – ett viktigt steg i beslutsprocessen
Att besöka en skola är ett viktigt steg för många elever när de ska välja gymnasieskola och program. Datum för din skolas öppna hus finns i er lokala kommunikationsplan. Vi tar eleverna till dörren genom att marknadsföra öppet hus på bland annat Facebook, Instagram, Google och på varje skolas webbplats. Dessutom skickar vi ut inbjudningar via mejl och sms till de som bett om påminnelser inför öppet hus. Tänk på att hålla era sociala mediekonton levande, mer än hälften av alla elever som skall välja gymnasium söker efter information och intryck på sociala medier.
Det finns tips och guider på respektive marknadshubb för hur ni kan anordna Öppet hus på er skola. Här finns också länkar till våra webb-shoppar där ni kan beställa profilmaterial som muggar, affischer och annat. Kontakta marknadsansvarig för din skola om ni behöver tillgång till marknadshubben eller webshopen.

Skyddade personuppgifter
I början av november 2024 kommer en ny SchoolSoft-modul tas i bruk. Modulen används till att hantera skyddade personuppgifter (sekretessmarkering och skyddad folkbokföring) för barn, elever och vårdnadshavare inom för-, grund- och gymnasieskolan. Just nu pågår febrilt arbete att slutföra alla förberedelser inför piloten samt lanseringen. Mer information kommer inför lanseringen, så håll utkik.
Korttidsvikarier och SchoolSoft
Nu är vikariefunktionen utrullad för alla skolor. Personer som arbetar med oss en kortare tid som vikarie för en lärare och som samtidigt behöver tillgång till Schoolsoft kan få ett tillfälligt konto som är tidsbegränsat, max 14 dagar. Vikarien får tillgång till närvaro/frånvaro direkt i lärarens schema. Vikarien kommer också ha tillgång till lärarens planeringar och uppgifter. Mer information finns HÄR.
Förvaltning för SchoolSoft inom Academedia
AcadeMedias SchoolSoft-förvaltning jobbar tillsammans med leverantören, IT och olika interna stödfunktioner för att säkerställa ett så bra systemstöd som möjligt för alla användare. Mejla schoolsoftforvaltning@academedia.se om du vill komma i kontakt med oss.
Ni hittar information om SchoolSoft för gymnasiet HÄR.
Om du är inloggad i SchoolSoft och något är fel eller om du har en fråga om en funktion, vänder du dig till SchoolSoft Support.
Om du har problem att logga in i SchoolSoft kontaktar du AcadeMedia IT-Support.
Utbildning i SchoolSoft
Har du eller någon kollega/medarbetare behov av SchoolSoft-utbildning?
- Generell utbildning kan beställas av SchoolSoft här: https://schoolsoft.se/utbildning/
- SchoolSofts manualer i SchoolSoft beskriver olika funktioner.
- SchoolSofts filmer på Youtubehttps://www.youtube.com/@SchoolSoftSverige/playlists
Hur ska vårdnadshavare och/eller elever hantera SchoolSoft?
Via SchoolSofts filmer på YouTube kan du se hur vårdnadshavarnas och elevernas SchoolSoft ser ut https://www.youtube.com/@SchoolSoftSverige/playlists
Förutom SchoolSofts generella YouTube-filmer så finns viss öppen information för elever och vårdnadshavare på medarbetarwebben.
SchoolSoft för elever finns HÄR
SchoolSoft för vårdnadshavare finns HÄR

Nu kan du beställa våra nya kortlekar
Lagom till Bokmässan lanserade Academy två nya versioner av våra populära kortlekar – “Snacka om psykisk hälsa” och “Snacka om vägledning”. Sedan tidigare finns även kortlekar med temat “Snacka om utbildning” och “Snacka om värdegrund”. Kortlekarna är framtagna för att uppmuntra till samtal och bidra till ökad förståelse för tankar och känslor kring respektive ämne. Nu kan du beställa kortlekarna till din skola via denna länk.

Nyfiken på utredningen kring ett nytt betygssystem?
I februari 2025 ska utredningen om ett nytt betygssystem för skolan presenteras. Regeringens utredare Magnus Henrekson har nyligen berättat om vilka förändringar som är att vänta om förslagen blir verklighet. Här kan du läsa mer om förslagen.