Välkommen att ta del av ny information från AcadeMedia staber!
Vi inleder med morgonens digitala frukostsändning den 1 oktober där du som inte såg sändningen live kan få en uppdatering av vår vd Marcus Strömberg och Petter Brobacke med gäster. Sändningens tema var AcadeMedias satsning på läsning med inslag från succédagarna på Bokmässan i Göteborg!

Stark som förälder
AcadeMedia Academys första insats riktad mot vårdnadshavare! Vi har tillsammans med rektorer, psykologer och experter tagit fram en filmserie som behandlar ämnen som utanförskap, goda vanor samt relationer och känslor.
De korta filmerna riktar sig till föräldrar med barn i skolåldern och är tänkt att stötta föräldrar i vardagens utmaningar. Här kan du läsa mer o satsningen: Länk till nyhet på medarbetarwebben med information om alla utbildare (öppnas i ny flik)
Utbildningen är öppen för alla, inte bara för oss inom AcadeMedia. Dela gärna insatsen med dina vårdnadshavare på Schoolsoft. Filmserien är tillgänglig på denna sida på Academys utbildningswebb.
Höstens lärarträffar – tipsa och påminn dina lärare!
Göteborg och Örebro: Skolan som arena för ungas psykiska hälsa – från forskning till klassrum med gymnasieläraren och författaren Fredrik Bäck. Alla deltagare får med sig hans uppmärksammade bok För en bättre framtid.
Läs mer och boka plats till Göteborg 14 oktober HÄR, Till Örebro 5 november bokar du din plats HÄR .
Helsingborg: Specialdidaktik – tillgänglig undervisning för alla elever med Emma Leifler och Johanna Chin Lindgren, författare till den uppskattade handboken Specialdidaktik. Alla deltagare får boken. Boka din plats till Helsingborg HÄR .
Administratörsträffar i oktober och november
Den 15 oktober föreläser Nima Zaerzadeh om AI och ChatGPT i skolan – möjligheter, utmaningar och smarta arbetssätt. Nima är lärare på Klara Teoretiska Gymnasium och intern utbildare inom TÄNK OM. Anmälan till administratörsträffarna finns på denna sida på ut.
TÄNK OM – boka interna utbildare för skolutveckling och lärande
Under hösten håller TÄNK OM:s utbildare ett flertal kostnadsfria föreläsningar på AFK och du kan även göra studiebesök i deras verksamheter.
På AFK (AcadeMedias huvudkontor Adolf Fredriks Kyrkogata):
8 oktober – Klassrumspedagogik som fungerar med Camilla Narvehed
20 november – AI i skolan – från hype till faktisk nytta med Philip Gullberg
Studiebesök:
20 oktober – Väck matematisk lust och självförtroende med Otto Blomqvist på Praktiska Gymnasiet Halmstad
18 november – Kom och inspireras av hur Donnergymnasiet Göteborg arbetar med mentorsuppdraget med Anna-Karin Bondesson.
Läs mer och boka din plats på Academys utbildningswebb (öppnas i ny flik)!
TÄNK OM:s interna utbildare går även att boka till din verksamhet!
Skicka ett mejl till academy@academedia.se – märk det med ”TÄNK OM” i ämnesraden, och skriv vad vill ni få hjälp med eller utveckla, vilka medarbetare gäller det samt när ni vill genomföra insatsen. Är det någon särskild utbildare du önskar?

AI – Nya riktlinjer för elevanvändning
Från september 2025 finns gemensamma riktlinjer – AI för elever. Riktlinjerna gäller i hela AcadeMedia och syftar till att stärka undervisning och lärande och effektivisera arbetet utan att tumma på integritet och säkerhet.
Kort om innehållet:
• Åldersanpassade ramar från förskola till vuxenutbildning
• Ansvarsfull användning, källkritik och skydd av personlig information
• Hantering av fusk eller plagiat
• Stöd till lärare, fokus på process och uppgifter där AI ingår
Granskning av digitala applikationer och tjänster
Från den 15 oktober kommer anmälan av granskningar av digitala tjänster och applikationer att ske via Servicewebben. Syftet är att förenkla genom att samla alla ärenden på ett och samma ställe. Behöriga beställare kommer att vara alla chefer.
Mer information om den uppdaterade processen publiceras på Medarbetarwebben och Servicewebben i samband med flytten av formuläret.
AI-verktyg för elever
Från 1 oktober är Google Gemini tillgänglig för elever i högstadiet och gymnasiet. Även gratisverktygen Chat GPT och TeachbleMachine kan användas i kurser där AI ingår i undervisningen.
Syftet med användningen är att stödja undervisning och lärande om AI-kunskap. AI-verktygen används för att ge eleverna praktisk erfarenhet av AI, samt för att fungera som studiestöd genom att anpassa tempo och fokus efter individuella behov.
OBS! För att använda AI på ett tryggt och ansvarsfullt sätt behöver du, innan påbörjad användning, göra följande:
- Ha grundläggande kunskap om AI och verktyget som används
- Följa våra AI-riktlinjer för ansvarsfull användning
- Komplettera riktlinjerna med instruktionerna för hur just din skola eller kurs använder verktyget
- Dela riktlinjer och instruktioner med elever innan användning, skriftligt och muntligt
- Reflektera, skapa lärtillfällen tillsammans och repetera att ovan säkerställs
👉 På sidan AI och digitalisering hittar du utbildningar, riktlinjer och instruktioner som hjälper dig att använda AI på ett säkert och utvecklande sätt.
Utbildning i Gemini – anmäl dig nu
Anmäl dig till den digitala utbildningen i Google Gemini för lärare. Utbildning har precis startat och det första webbinariet från 24 september går att se i efterhand på Academys sida. Utbildningen leds av AI-ambassadörer och Google, och certifiering erbjuds efteråt.
AcadeMedias AI labb – nytt tillfälle
AI-labbet ger medarbetare chansen att utforska, lära sig och testa tillsammans med andra. Ett heldagslabb för lärare och pedagogisk personal hålls i Stockholm 28/10, ingen förkunskap behövs.
Mer information om anmälan finns på Academys sida.

Centrala processer för elevhälsans arbete
Vår centrala anställnings- och rekryteringsprocess ska användas under rekrytering och anställning av skolsköterskor. Den innehåller en ansvarsfördelning i processen delat mellan rektor och medicinsk verksamhetschef tillsammans med ledningsansvarig skolsköterska. Länk till denna och andra centrala processer finns via nedanstående länkar:
- Rekryteringsprocess skolsköterska gymnasiet (öppnas i ny flik)
- Avslut av befintlig och rekrytering av ny skolsköterska (öppnas i ny flik)
- När skolsköterska påbörjar sin anställning (öppnas i ny flik)
- Urvalsförfarande medicinsk insats vid rekrytering (öppnas i ny flik)
- Ansvarsfördelning rektor- centrala EMI för skolsköterska i anställning (öppnas i ny flik)
Basuppdraget för elevhälsans medicinska insats (EMI) och årshjulet för skolsköterskans uppdrag hittar du via denna länk (öppnas i ny flik) så att du som rektor kan följa upp arbetet och ha en dialog med din skolsköterska kring hur arbetet fortlöper på skolan.
Centrala elevhälsans inspirationsdag 19/11
Elevhälsa som hela skolans ansvar, för alla elevers lärande och välmående, är temat för en digital inspirationsdag som arrangeras av gymnasiets centrala elevhälsa. Alla medarbetare på våra gymnasieskolor är välkomna att delta den 19 november mellan klockan 10-15. Det går bra att delta hela dagen eller att ta del av utvalda delar av nedanstående program.
Agenda för dagen:
10:00 Psykisk hälsa i skolan
10:30 Vad är en hållbar livsstil?
11:00 Ungdomshjärnan – ombyggnadens effekter
11:30 Utmanande samtal
12:00 Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
13:00 Svag teoretisk begåvning – hur kan vi förstå behoven bättre
13:30 Empowerment – vårt gemensamma uppdrag!
14:00 Samarbete mellan EHT och pedagoger
14:30 Hur tar vi dagen vidare? Rekommendationer & hänvisningar
Till anmälan för inspirationsdagen
Välkommen att kontakta Lina Cohen, skolspykolog eller Marte Torp , medicinsk verksamhetschef, vid frågor.

Lönerevision – Kommunals och Lärarnas avtalsområde 2025
Arbetet med lönerevisionen för Kommunals och Lärarnas avtalsområde har startat. På grund av pågående avtalsförhandlingar pausas arbetet med Kommunals avtalsområdes lönerevision fram till november. Lönerevisionsarbetet för lärarnas avtalsområde fortskrider enligt plan. Se separat mail/nyhetsbrev från HR för mer information kring process och tidplan.

Lyreco höjer priserna
Våra förhandlade priser hos Lyreco har ökat med cirka 5 procent från september till följd av en indexuppräkning. Under tre år har vi haft låsta priser på avtalsprislistan vilket givit våra verksamheter en stor besparing.
Störst negativ prispåverkan får vi på hygienpapper och kaffe som påverkats starkt av inflation de senaste åren. För att minska effekten av höjningen har vi förhandlat prislistan i sin helhet och bland annat lyckats sänka kostnaden på kopieringspapper (-8%)
Digitaltolk
PretPal är en AI-app som löser de enkla, snabba behoven av tolktjänster till en låg kostnad. Boka gärna tjänsten via deras app eller hemsida.
Läromedia
För att säkerställa användande av statsbidraget för läromedel ber vi samtliga grund- och gymnasieskolor att lägga större beställningar i god tid, helst under oktober månad. Statsbidrag ska nämligen beställas, levereras och faktureras under innevarande år 2025.
Passa på att beställa vid Läromedias kampanjer, på hösten brukar förlagen gå ut med bra rabatter. Prenumerera gärna på Läromedias nyhetsbrev för att veta när dessa kampanjer infaller.
Följande är just nu aktuellt:
Liber 13/10 – 17/12 – stafflade rabatter från 7% över 20.000:- och 10% över 50.000:-. Kampanjkod MER25
Sanoma 15/10 – 10/12 – 10% rabatt vid order över 10.000:-. Gäller endast tryckta läromedel, ej paketlösningar. Kampanjkod SU25
DIB Travel
Vi arbetar just nu med att förbättra resebyråportalen DIB Travel. För att lösa de utmaningar vi har med resebyråns tjänster och utbud söker vi nu synpunkter från er alla.
Gå gärna in i portalen för att ta del av förändringar som skett i närtid. Därefter är vi tacksamma om ni lämnar konstruktiva förbättringsförslag till oss via formuläret ni hittar via denna länk (öppnas i ny flik).
Ansvarig från verksamheten: Amanda Törn – HR strateg
Ansvarig från Inköp: Anna Malm – Strategisk Inköpare

Nyhetsbrev från IT
Här hittar du senaste nytt inom IT: Länk till IT-nytt.
Håll koll på nyheter och ställ frågor till kollegor med IT-ansvar i Google-rummet GGIT:s IKT-chatt.
Här kan du få central IT-support:
Telefon: 0771-794400
Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net (här hittar du även support via chatten)
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
Tveka inte att kontakta oss med frågor:
Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
Fredrik Birath, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0722-36 18 84
Anette Apel, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0704-21 21 98

Viktiga datum
1 oktober
Sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
6 oktober innan klockan 17.00
Senast den här tiden behöver du som chef attestera dina anställdas löner och eventuella resor och utlägg i Medvind.
8 oktober
Sista dag att registrera alla nyanställningar, ändringar och avslut för att det ska komma med till oktobers löneutbetalning.
Anställningsprocessen har kortats ner från dagar till minuter
Nya anställningsrutiner har införts och dessa innebär att ledtiden i anställningsprocessen kortas ner från dagar till minuter. Nyanställningsärenden ska numera registreras direkt i HR+8, varpå medarbetaren omedelbart får ett digitalt anställningsavtal för signering. För att du som anställande chef, administratör eller intendent ska ges möjlighet att registrera direkt i HR+8 krävs att du genomgår en utbildning samt tar del av en instruktionsfilm.
Anmälan till utbildningstillfällena finns på Academy och mer information finns på medarbetarwebben. Utbildningstillfällena är den 6/10, 20/10 och 10/11.

Vikten av att samla in kontakter vid bland annat mässor
Äntligen dags för mässperiod! För att vi skall kunna bjuda in och påminna elever och vårdnadshavare om våra öppna hus och Elev för en dag/prova-på via mejl och SMS, behöver vi få kontaktuppgifter via vårt webbformulär. Därefter skickas kommunikation automatiskt. Det är därför av största vikt att vi samlar in detta vid fysiska möten, exempelvis vid lokala mässor. Det är inte tillåtet att på annat sätt samla in kontaktuppgifter, ex. på ett papper eller liknande.
Att inte göra detta alls kan resultera i färre besökare på öppet hus. Stödmaterial och hjälp finns att få via våra marknadshubbar eller av marknadsansvarig. Här på medarbetarwebben hittar du länkar och kontaktuppgifter.
Öppet hus – ett viktigt steg i beslutsprocessen
Att besöka en skola är ett viktigt steg för många elever när de ska välja gymnasieskola och program. Datum för din skolas öppna hus finns i er lokala kommunikationsplan. Vi tar eleverna till dörren genom att marknadsföra öppet hus på bland annat Facebook, Instagram, Google och på varje skolas webbplats. Dessutom skickar vi ut inbjudningar via mejl och sms. Tänk på att hålla era sociala mediekonton levande, mer än hälften av alla elever som skall välja gymnasium söker efter information på sociala medier.
Det finns tips och guider på respektive marknadshubb för hur ni kan anordna Öppet hus på er skola. Här finns också länkar till våra webb-shoppar där ni kan beställa profilmaterial som muggar, ballonger, affischer och annat. Kontakta marknadsanvarig om ni behöver tillgång till marknadshubben eller webshopen.
Marknadsundersökning årskurs 1 avslutas snart
Nu är det bara några dagar kvar tills marknadsundersökningen årskurs 1 stänger (3 oktober). Vi hoppas att som minst uppnå vår historiska svarsfrekvens om 70%. Syftet med undersökningen är att vi tillsammans ska få större förståelse för processen bakom gymnasievalet och elevernas preferenser, så att vi blir bättre på att kommunicera och därmed bidrar till ännu mer välinformerade gymnasieval. Ni kommer givetvis att få ta del av svaren för er skola.
360-bilder på lokaler på Google försvinner
De foton som legat på våra företagsprofiler online kommer att tas bort på grund av bristande kvalitet, krav på personuppgiftshantering och säkerhetsaspekter. Vi uppmuntrar till rundvisning på skolorna via sociala medier, men att inte blottlägga hela planlösningar eller liknande. Generellt fokuserar vi på att ta besökare till era skolor för att få ett mer helhetligt intryck av både lokaler, personal och elever.

Centralt stöd för skolbibliotek och Quira

SchoolSoft nya funktioner – vad är på gång?
Matriser och grupper – matriserna som många skolor saknar och efterfrågat kommer tillbaka, även förbättringar i gruppfunktionen kommer ske. Vi meddelar er när de finns tillgängliga igen, håll gärna utkik i information som publiceras löpande i systemet.
Ny tydligare information om kommande funktionalitet – Nu finns det information i SchoolSoft gällande när de planerar att släppa ny funktionalitet för nya funktionerna GY25/GYAN25, Grupper/Aktiviteter samt Pedagogiskt stöd. Informationen nås genom att klicka på informationsikonen i toppmenyn i respektive vy. AcadeMedias SchoolSoft-förvaltning har löpande dialog med SchoolSoft och följer upp progressen med målet att funktionalitet ska komma på plats så fort som möjligt.
Korttidsvikarier och SchoolSoft
Personer som arbetar en kortare tid som vikarie för en lärare och som samtidigt behöver tillgång till SchoolSoft kan få ett tillfälligt konto som är tidsbegränsat, max 14 dagar. Vikarien får tillgång till närvaro/frånvaro direkt i lärarens schema. Vikarien kommer också ha tillgång till lärarens planeringar och uppgifter. Mer information finns HÄR.
Vad händer hos SchoolSoft?
I SchoolSoft senaste nyhetsbrev finns viktig information kopplat till ny funktionalitet samt sådant som är på gång, ni hittar det på denna sida (öppnas i ny flik).
Övrigt
- När du skickar in ett ärende via e-post till SchoolSoft support – är det viktigt att fältet “ämne” innehåller tydlig information om vad ärendet gäller. Då kan SchoolSoft prioritera och återkoppla snabbare. Skapar ett nytt ärende för varje ny fråga/anmälan, återanvänd alltså inte ett gammalt ärende.
- Var hittar jag information för elever och vårdnadshavare? Förutom SchoolSofts YouTube-filmer så finns information för elever och vårdnadshavare på SchoolSoft-förvaltnings sidor på AcadeMedias medarbetarwebb.
- SchoolSoft för elever finns HÄR
- SchoolSoft för vårdnadshavare finns HÄR
- SPAR-slagningar vårdnadshavare – Nu har sista SPAR-slagningen för vårdnadshavare genomförts. Eventuella uppdateringar behöver nu göras manuellt. Nästa SPAR-slagning för vårdnadshavare är den 15 februari 2026.

Beredskap för allvarligt hot och våld (PDV) – utbildning och beredskapsplan
Nu finns det nya utbildningstillfällen för PDV-utbildning i Stockholm och Göteborg. Anmälan till utbildningen görs via länken. På utbildningssidan finns också en mall för beredskapsplan mot allvarliga våldssituationer samt ett metodstöd för att fylla i denna.
3/10 Stockholm
7/11 Stockholm
13/11 Göteborg
20/1 Stockholm
Säkerhetsarbete i brottsförebyggande syfte – konferens
Skolverket anordnar två konferenser om säkerhetsarbete i brottsförebyggande syfte och hur de nya bestämmelserna i skollagen kan tillämpas. De riktar sig till huvudman, skolchef eller rektor. Du hittar mer info och anmälan på länkarna nedan:
Till anmälan i Göteborg eller digitalt (21 oktober)
Till anmälan i Uppsala eller digitalt (23 oktober)
Beredskapsdagen – konferens
Skolverkets årliga beredskapsdag vänder sig till dig som arbetar med beredskapsfrågor på huvudmannanivå, förvaltningsnivå eller i förskolan och skolan. Under dagen får du veta vad beredskap i förskolan och skolan innebär, en fördjupad förståelse för vad lagen säger och konkreta tips på hur ni kan komma i gång eller komma vidare i arbetet.
Till anmälan i Stockholm eller digitalt (23 oktober)
Broschyr om beredskap för förskolor och skolor
Skolverket publicerade i dagarna en ny broschyr ger dig en överblick över vad beredskap i förskolan och skolan innebär och konkreta tips på hur ni kan komma i gång eller komma vidare i arbetet. Till broschyren hos Skolverket.