Porträttbild av Lisa Oldmark med flätade fingrar.

Hej och välkomna till en härlig höst och en ny termin!

Vi har mycket att se fram emot här på kontoren, och precis som vanligt är det också massor på gång i våra verksamheter. Det här läsåret lanserar vi ett helt nytt introduktionsprogram för lärare som är nya i yrket och vi inleder en utbildningssatsning tillsammans med Karlstads universitet med fokus på läs- och skrivinlärning. Två av många viktiga satsningar för att ytterligare stärka kvaliteten i den undervisning som bedrivs på våra skolor.

En annan rolig nyhet som du kan läsa mer om i det här nyhetsbrevet är vårt nya supportprogram, som riktar sig till medarbetare på våra kontor och syftar till att stärka samhörigheten inom AcadeMedia, mellan stabsfunktioner och våra verksamheter.

Vårt medarbetarråd tar också sats för ett nytt läsår och jag är så tacksam för ert engagemang. Att ha roligt tillsammans med kollegor är viktigt, inte minst för att lära känna varandra bättre. Jag är övertygad om att det också bidrar till att vi har ännu roligare när vi jobbar ihop. Så håll utkik efter inbjudningar till kommande aktiviteter!

Om du missade frukostmötet förra veckan kan du se det i efterhand här nedan. Där berättade bland annat vår VD Marcus Strömberg om den ekonomiska utvecklingen för AcadeMedia, och hur viktigt det är att vi har en stabil och hållbar ekonomi, som ger oss möjlighet att fortsätta att satsa. Du kan också läsa en artikel om detta längre ner här i nyhetsbrevet.

Avslutningsvis vill jag bara åter påminna om att våra kontor är parfymfria, då det finns medarbetare som är allergiska. Jag är tacksam om alla följer detta, av hänsyn till de kollegor som annars inte kan vistas i våra gemensamma lokaler.

Lisa Oldmark

Logotyp "Academedia" i mörkgrönt.

AcadeMedias senaste bokslutskommuniké

Den 28 augusti publicerades AcadeMedias bokslutskommuniké, en rapport som innehåller information om den ekonomiska utvecklingen under det senaste verksamhetsåret. I en nyhet på medarbetarwebben kan du ta del av rapporten och vår VD Marcus Strömbergs kommentarer.

Supportprogrammet

Välkommen till AcadeMedias utbildning för alla medarbetare inom AcadeMedia Support. Supportprogrammet bygger på tre träffar och ett verksamhetsbesök, och syftar till att stärka samhörigheten i koncernen, öka kännedomen om AcadeMedia som organisation och bidra till medarbetares utveckling. Vi varvar teori, praktiska workshops och erfarenhetsutbyten i mindre basgrupper.
Anmälan sker här

Bokmässan

Sista veckan i september – under Bokmässeveckan – arrangerar vi i AcadeMedia många gemensamma aktiviteter i Göteborg. Onsdagen 25/9 genomför vi två halvdagsseminarium om character education. Läs mer och anmäl dig här. Torsdag-söndag medverkar många medarbetare från AcadeMedia på Bokmässan. Vi genomför intressanta monteraktiviterer, deltar på seminariescener, öppnar upp ett konferensrum för alla som vill prata om lärande och välmående och arrangerar högläsning med kända författare för både barn och vuxna i vårt Lästält. För mer information, håll utkik i sociala medier eller maila academy@academedia.se.

Pedagogiska bokcirklar

AcadeMedia Academy anordnar bokcirklar där vi tillsammans utforskar pedagogiska och didaktiska frågeställningar, utifrån läsning av gemensamma böcker. Under tre digitala möten om 2 h fördjupar vi oss i en bok utifrån olika frågeställningar. Genom reflektioner och diskussioner skapar vi gemensamt en förståelse för bokens kärna och möjliggör nya handlingar och tankar i våra uppdrag. Du köper boken – vi lotsar dig genom läsningen.
Anmälan sker här!

Regler kring inköp med företagskort

Enligt AcadeMedias riktlinjer ska alla inköp i största möjliga mån göras via våra ramavtal.  Om en medarbetare är i behov av att göra utlägg relaterade till företagets verksamhet kan personen i undantagsfall erbjudas ett företagskort.

Nedanstående riktlinjer ska säkerställa att såväl interna regler som myndighetskrav följs:

  • Samtliga verifikat (till exempel faktura eller kvitto) ska bifogas med den månatliga fakturan från Eurocard som du får via Opto.
  • Restaurangkvitton ska alltid förses med syfte (exempelvis kundmöte) och deltagarnas för- och efternamn (både anställda vid AcadeMedia och gäster).
  • Taxikvitton ska alltid förses med syfte/kundnamn samt från/till.
  • För parkeringsavgifter ska syfte/kundnamn anges.
  • Företagskortet får endast användas för arbetsrelaterade kostnader, dock ej för bokning av resor som bokas via vår resebyrå Dibtravel.
  • Inköp för privat bruk eller andra personliga utgifter får inte göras med företagskortet.
  • Det är alltid närmaste chefs ansvar att kontrollera samtliga verifikat.

Om fakturor inte slutattesteras i tid på grund av att underlag saknas kan vi bli föremål för inkasso. Då blir alla kort inom ett och samma bolag spärrade, vilket betyder att misskötsel även kan drabba kollegor.

Svart logotyp "Academedia hållbarhet"

Följ Nordens största hållbarhetsevent från våra kontor

Onsdagen den 11 september anordnas A Sustainable Tomorrow 2024 – Nordens största hållbarhetsevent. AcadeMedia är huvudpartner och fler än 30 000 väntas delta, digitalt och på plats. På scen kommer vi bland annat att få lyssna till AcadeMedias utvecklingschef Petter Brobacke samt grundskoleelever från Vittra Landborgen.

Årets tema är dissonans, det vill säga varför vi människor och organisationer inte gör det vi vet att vi borde göra för att skapa en hållbar framtid. Syftet med A Sustainable Tomorrow är att sammanföra krafter från olika delar av samhället som vill driva hållbarhetsarbetet framåt.

Medverkar under dagen gör bland andra Fredrik Reinfeldt med en omvärldsanalys, Maria Wolrath Söderberg som forskar om retorik och klimatomställning (och som tidigare varit med på AcadeMedias ledarforum), Gustaf Skarsgård och Johan M. Reunanen som tillsammans driver podden ”I tolften timmen” samt psykologen Kata Nylén som är A Sustainable Tomorrows expertrådgivare inom årets fokusområde dissonans.

Vill du följa eventet?

AcadeMedia har fått ett antal sändningslänkar som gör det möjligt att sända live från våra kontor i Stockholm och Göteborg. Alla som vill är välkomna, ingen föranmälan krävs. Det kommer att finnas en ansvarig på varje kontor som tar emot och guidar genom sändningen.
Tid: 11 september, 09.00-13.00

Platser där eventet livesänds:
Stockholm: Adolf Fredriks kyrkogata, plan 0, lokal Astrid Lindgren
Göteborg: Lilla Bommen, Workspace Alpha, samt Norra Ågatan, Örnen

Vid frågor kontakta petter.brobacke@academedia.se

Introduktionsutbildning för nya medarbetare på våra kontor

Som ett steg i din onboardingprocess, för att du ska lära känna koncernen AcadeMedia lite bättre, erbjuder HR- koncern introduktionsträffar där du får en bättre bild av hur organisationen ser ut. Varmt välkommen att anmäla dig till nästkommande introduktionstillfälle hos AcadeMedia Academy Har du din arbetsplats för AFK deltar du på plats. Det digitala tillfället är till för nya medarbetare som har sin arbetsplats på annan ort.

Datum
Tisdagen den 2 oktober kl. 10-12, AFK, Martinsson plan 0
Torsdag den 3 oktober 10-11.30, Teams

DIB Travel

Utbildningstillfällen för DIB Travel reseportal i september. Under utbildningen får du en genomgång av portalen och möjlighet att ställa frågor om densamma. Varje mötestillfälle är 45 minuter och utbildningen ges på svenska. Du behöver inte föranmäla dig.

Utbildningstillfällen
Onsdag 10 september kl. 11:00-11:45 Klicka här för att ansluta till mötet
Onsdag 17 september kl 14:00-14:45 Klicka här för att ansluta till mötet

Inbjudan har även skickas ut från DIB Travel till de personer som har aktiva reseprofiler.

Logotyp "Academedia IT".

AI – policy, riktlinjer och utbildning

Det pågår ett intensivt arbete med att utforma en gemensam AI-policy för Academedia med förtydligande riktlinjer för våra verksamheter och staber. Den AI-utbildning som tagits fram för medarbetare, vårdnadshavare och elever/deltagare, i samarbete med EdAider, kvalitetssäkras gentemot policy och riktlinjer och lanseras också inom en snar framtid på AcadeMedia Academy (utbildningswebben).

Viktiga datum från löneavdelningen

2 september – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
5 september – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg.
10 september– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.

Utbildningar hösten 2024

Lär dig mer om löneprocessen – ett webinar om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent. Du får en genomgång där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i Medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind. Utbildningsdatum för hösten: 19/9, 21/10 samt 19/11, klockan 9-11.

Fördjupning Medvind – ett webinar gällande schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver. Utbildningsdatum för hösten: 20/9, 22/10 samt 20/11, klockan 10-11.

Ta även gärna del av våra  förinspelade webinarium om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.

Parfymfritt AFK

Vi har flera medarbetare med arbetsplats på AFK som är allergiska mot parfym. För att säkerställa deras och vår arbetsmiljö är därför AFK ett parfymfritt kontor. Vänligen respektera detta. Det är svårt för att våra besökare att ha kännedom om detta därför är det av extra vikt att vi som dagligen kan påverka att AFK är parfymfritt också gör det så att undantagen är det som inte fullt ut går att kontrollera och att helheten av mängden parfym totalt är det minsta möjliga.

Anslagstavlor

På AFK finns nu anslagstavlor på samtliga plan. På dessa tavlor hittar du den senaste informationen som rör kontoret, så gör det gärna till en vana att stanna till vid tavlorna någon gång varje dag.  Från den 1 september är det ny kod till cykelförrådet, se info på en tavla nära dig.

Medarbetarrådet

Hösttermin betyder även nystart för medarbetarrådet. I höst kommer fokus vara vår gemensamma arbetsmiljö. Medarbetarrådets arbete kan du följa här på medarbetarwebben. Denna sida kommer vi att använda som kommunikationskanal så håll utkik! Har du frågor eller vill anmäla dig att delta i arbetet så maila navet@academedia.se

Under hösten kommer nedan trivselaktiviteter erbjudas och alla stabsmedarbetare som är i Stockholm aktuella dagar är välkomna.

Aktiviteter i Stockholm

12-19/9 – Uppdrag på stan med final den 19/9 på plan 5, mer info kommer
17 oktober – Författarkväll med Martin Källstrand, om resor till alla världens länder.

Vår medarbetare Martin Källstrand, medarbetare på kommunikationsstaben, är en av världens yngsta personer som har besökt alla världens 195 länder. Han är aktuell med boken och ljudboken “Travelmaniac” som lanseras i september. Under denna talarkväll visar Martin bilder och berättar om sina 10 galnaste destinationer. Efter föredraget finns möjlighet att ställa frågor om resor, följt av gemensam afterwork på Urban Deli i grannfastigheten.

11 november – Quizkväll på en restaurang i närheten
11 december – Årets julfest för AFK.

Medarbetarnytt

Vi välkomnar

Gustav Johansson som ny inköpschef. Han tillhör kontoret på AFK och Gustavs närmaste chef är Jonas Nordström.

 

 

Louise Edqvist Lendefors som skoljurist i grundskolesegmentet. Louise kommer ha sin arbetsplats på Lilla Bommen i Göteborg och hennes närmaste chef är Anna Davidsson.

 

 

 

Jens Arnstad som kvalitetsutvecklare för fritidshemmen i grundskolesegmentet. Jens kommer ha sin arbetsplats på AFK i Stockholm och hans närmaste chef är Anna Davidsson.

 

 

 

Vi gratulerar

Lotta Ljungberg till tjänsten som tf. biträdande verksamhetschef med personalansvar för skolläkare och skolpsykologer i AcadeMedia grundskolor, centrala elevhälsan. Lotta kommer närmast från tjänsten som ledningsansvarig skolsköterska i AcadeMedia grundskolor, centrala elevhälsan och tillhör kontoret på AFK. Närmaste chef är Charlotte Friberg.

 

 

 

Åsa Andersson till tjänsten som vikarierande ledningsansvarig skolsköterska i AcadeMedia grundskolor, centrala elevhälsan. Åsa kommer närmast från en tjänst som skolsköterska på Vittra Forsgläntan i Kungbacka. Hon tillhör kontoret på AFK och Lilla Bommen, närmaste chef är Charlotte Friberg.

 

 

 

Malena Wengberg till tjänsten som skolöverläkare som kombineras med tjänsten som skolläkare i AcadeMedia grundskolor, centrala elevhälsan Malena kommer närmast från tjänsten som skolläkare i AcadeMedia grundskolor och tillhör kontoret på AFK. Hernnes närmaste chef är Charlotte Friberg.