Välkommen tillbaka!
Ta del av segmentschef Christer Hammars månadshälsning ovan. Häng med!
Nyhetssvepet
Mycket händer i våra verksamheter, här nedan följer ett litet axplock av nyheter från våra bolag och från segment.
Den nya utbildningsformen Nationell yrkesutbildning har startat – pressmeddelande från Utbildningsdepartementet 19 augusti
Hermods första nationella yrkesutbildning startar i oktober – ta del av en av våra pilotutbildningar inom trädgård (Hermods Karlskrona)
Lärarbristen skapar stor efterfrågan på elektriker – artikel i tidningen Elektrikern 28 augusti (Movant Eskilstuna)
Ny designutbildning skapas i samarbete mellan Berghs och Svensk Form – pressmeddelande 29 augusti (Berghs)
YH-flex förkortade Evas vårdutbildning kraftigt – nyhetsartikel från Myndigheten för Yrkeshögskola 7 augusti (KUI)
KUI erbjuder ny viktig konferens om hemlöshet– läs mer och anmäl dig genom att följa länken
Presentationer från ViS konferensen 2024 – ta del av bra material genom att följa länken
Omvärldsrapporten – Nytt bevakningsområde: AI
Med omvärldsrapporten fångar och förmedlar vi händelser och trender som är relevanta för oss. Omvärldsrapporten ser tillbaka på föregående månad utifrån de fyra bevakningsområdena: upphandling, politik/reformer, demografi och konkurrenter och AI (NYTT för den här månaden!). Läs rapporten: Omvärld AcadeMedia Vux augusti 2024
Ny månadsrapport – Power BI fasar ut RP
Business Control har, tillsammans med Business Intelligence & Analytics-teamet, arbetat fram en ny ekonomirapport i Power BI, som successivt kommer att ersätta den nuvarande rapporten i RP. Den nya rapporten kommer att ge en mer intuitiv och effektiv upplevelse med förbättrad analyskapacitet.
För att säkerställa att alla medarbetare är väl förberedda på denna övergång, kommer vi att hålla utbildningar i Power BI under september månad. Särskild information kring detta samt inbjudan till utbildningstillfällen har skickats ut.
Tack för ert samarbete och engagemang i denna viktiga förändring!
Ny sida på Medarbetarwebben för Business Control
Vi på Business Control är glada att meddela att vi har lanserat en ny sida på Medarbetarwebben! Denna sida har skapats för att underlätta ert arbete genom att samla all viktig information på ett och samma ställe. Här hittar ni allt från aktuella nyheter och uppdateringar till användbara verktyg och dokument som ni kan behöva i ert dagliga arbete. Vår målsättning är att göra det enklare för er att snabbt och enkelt få tillgång till relevant information. Kika gärna in på vår nya sida här.
Vi har även skapat ett nytt ärendehanteringssystem på Servicewebben som heter “Ställ en fråga till Business Control” och är till för att ni enkelt ska kunna ställa frågor av enklare karaktär till oss på Business Control.
Slutligen har vi tagit fram en ny version av utbildningen ”Ekonomistyrning för resultatansvariga”, som ni hittar på Utbildningswebben. Denna utbildning är obligatorisk och måste utföras av alla chefer med resultatansvar.
Påminnelse om att uppge rätt fakturaadress
Vi påminner nya och gamla kollegor om vikten av att uppge rätt fakturaadress och rätt referens vid beställningar. Vid varje beställning ska dessa uppgifter kontrolleras av beställaren. På Medarbetarwebben hittar du rätt information kring fakturaadresser.
Regler kring inköp med företagskort
Enligt AcadeMedias riktlinjer ska alla inköp i största möjliga mån göras via våra ramavtal. Om en medarbetare är i behov av att göra utlägg relaterade till företagets verksamhet kan personen i undantagsfall erbjudas ett företagskort.
Nedanstående riktlinjer ska säkerställa att såväl interna regler som myndighetskrav följs:
- Samtliga verifikat (till exempel faktura eller kvitto) ska bifogas med den månatliga fakturan från Eurocard som du får via Opto.
- Restaurangkvitton ska alltid förses med syfte (exempelvis kundmöte) och deltagarnas för- och efternamn (både anställda vid AcadeMedia och gäster).
- Taxikvitton ska alltid förses med syfte/kundnamn samt från/till.
- För parkeringsavgifter ska syfte/kundnamn anges.
- Företagskortet får endast användas för arbetsrelaterade kostnader, dock ej för bokning av resor som bokas via vår resebyrå Dibtravel.
- Inköp för privat bruk eller andra personliga utgifter får inte göras med företagskortet.
-
Det är alltid närmaste chefs ansvar att kontrollera samtliga verifikat.
Om fakturor inte slutattesteras i tid på grund av att underlag saknas kan vi bli föremål för inkasso. Då blir alla kort inom ett och samma bolag spärrade, vilket betyder att misskötsel även kan drabba kollegor.
Att använda sig av pulsmätningar
I början av augusti gick det ut ett par felaktiga utskick från Eletive kopplat till pulsmätningen – dels en uppmaning om att genomföra pulsen, men även kopplat till organisationens resultat. Båda dessa berodde på ett systemfel, som nu är åtgärdat. Vi ber om ursäkt för de frågetecken som dykt upp på grund av dessa utskick.
Pulsmätningar är ett utmärkt komplement till vår medarbetarundersökning för att arbeta kontinuerligt med den psykosociala arbetsmiljön tillsammans med din arbetsgrupp.
Läs gärna mer om pulsmätningar på Medvindsidan. Om ni önskar starta upp en pulsmätning mailar ni till: eletive@academedia.se
Hur kan vi bli bättre tillsammans?
Vi vill även uppmuntra till att återuppta utvecklingsarbetet efter medarbetarundersökningen genom att fortsätta arbeta kontinuerligt med de aktiviteter som sattes upp under våren. Det lägger grunden för ett positivt resultat i nästa års medarbetarundersökning. Kom ihåg att arbeta tillsammans med din arbetsgrupp – ta inte som chef på dig alla aktiviteter själv utan gör alla delaktiga.
Nytt kring medarbetardialogen
I medarbetardialogen är nu nya brickor upplagda för verksamhetsår 24/25. Vi arbetar ständigt för att förbättra användarvänligheten och funktionerna, bland annat möjligheter till arkivering. Det viktiga är att planera in tid för samtal och att använda systemstödet för en löpande dokumentation. I år finns även medarbetardialogen på engelska, vi har tyvärr inte kunnat styra den versionen enbart till de bolag som har engelskspråkiga medarbetare utan den finns öppen för alla, hoppas ni har överseende med det.
Om du behöver lägga till medarbetare så hittar du information här.
Plan för återgång vid arbete
När en medarbetare blir sjukskriven så är det viktigt att ha en tidig dialog om möjligheter att komma tillbaka till arbete. Om arbetstagaren antas ha nedsatt arbetsförmåga i mer än 60 dagar från och med sjukperiodens första dag, så ska vi som arbetsgivare ta fram en plan för återgång i arbete. Planen ska tas fram senast dag 30 i sjukperioden. Du hittar Försäkringskassans blankett för återgång i arbete här.
Läs gärna mer om sjukfrånvaro och under arbetsmiljö på medarbetarwebben.
Information gällande Komvux
Föreläsning om Gy 25 – Skolverket har publicerat sin första föreläsning i en serie om Gy 25. I den första föreläsningen får vi höra mer om varför Gy 25 behövs samt några viktiga saker att tänka på i implementeringsarbetet. På Komvux affärstypssida hittar du Skolverkets föreläsning. Föreläsningen hålls av Anna Karlefjärd som du känner igen från AcadeMedias utbildning “Undervisning, bedömning och betyg”.
Jämför dina komvuxresultat med rikets resultat – Nu finns nationell statistik för komvux resultat 2023 publicerad på Komvux Affärstypsida. Jämför din egen verksamhet med den när du analyserar dina halvårsresultat. Besök också vår nya sida för analysstöd som finns för att stötta verksamheten i alla led. På sidan finns idag analysstöd för Komvux samt AMT.
Information gällande Yrkeshögskola (YH)
Webbinarium – LIA
Datum: 24/9 klockan 13.30-14.30
Innehåll: Webbinariet belyser tre viktiga hörnstenar för att lyckas med att hitta LIA-platser; studerandes arbetsinsats, hur nå ut till arbetsliv och nätverket, samt ledningsgruppens hjälp och ansvar. Vi kommer även att titta på pedagogiska och organisatoriska upplägg som kan vara alternativ för de utbildningar som har svårt att hitta LIA-platser till samtliga studerande. Webbinariet vänder sig främst till utbildningsledare, men även medarbetare inom marknad kan få inspiration för att sprida information på sociala medier. Gästföreläsare: Frida Dire
Länk till webbinariet finns under Händelser och webbinarium på Affärstypssida för yrkeshögskola
Kontakta Malin Nylén vid eventuella frågor.
Seminarieserie – Ledningsgruppsarbete
Datum: 30/9 klockan 13.30-15.00
Innehåll: Seminarieserie om fyra tillfällen med fokus på ledningsgruppens arbete, ansvar och roll i utbildningens kvalitetsarbete. Syftet är att stärka ledningsgruppens engagemang, motivation och förståelse för uppdraget. Målet är att du som utbildningsledare ska få inspiration och tips som är direkt applicerbara i ledningsgruppsarbetet. Anmälan gäller alla fyra tillfällen. Detta är det första tillfället och handlar om kompetenskartläggning av ledningsgruppen. Antalet platser till seminarieserien är begränsat till 25 och vi försöker få en spridning mellan alla våra bolag.
Anmälan görs under Händelser och webbinarier på Affärstypssida för yrkeshögskola.
Kontakta Malin Nylén vid eventuella frågor.
Frågeforum – LIA
Datum: 1/10 klockan 13.30-14.30
Innehåll: Frågeforumet är ett tillfälle till kollegialt lärande där medarbetare får möjlighet att diskutera och utbyta erfarenheter på temat från webbinariet veckan innan som handlade om LIA. Tillsammans diskuterar vi nätverkande samt pedagogiska och organisatoriska upplägg.
Länk till frågeforumet finns under Händelser och webbinarium på Affärstypssida för yrkeshögskola
Kontakta Malin Nylén vid eventuella frågor.
Onboarding för nya utbildningsledare
Datum: 1/10 klockan 9.00-16.00
Plats: AcadeMedias huvudkontor, Stockholm
Innehåll: Onboarding av nya utbildningsledare består av två tematräffar. Första tillfället behandlar: lag och förordning, kvalitetshandboken och årshjul. Nya utbildningsledare är välkomna att ses på AcadeMedias huvudkontor (AFK) i Stockholm.
Begränsat antal platser. Bolagen bekostar resa och eventuell logi. Inbjudan är utskickad till RUC som anmäler medarbetare till träffen.
Kontakta Michel Mleczkovicz för anmälan och eventuella frågor.
En hållbar framtid – vår gemensamma inspirationsutbildning för deltagare
Såhär i kurs- och programuppstarttider vill vi åter igen påminna om vår inspirationsutbildning inom hållbarhet. Vi ser att fler och fler väljer att gå den, både genom Utbildningswebben (för dig som medarbetare) och genom Omniway (för våra deltagare). Det samlade betyget från både medarbetare och deltagare är högt, 4,5 av 5, och hela 97% tycker att utbildningen är intressant och givande.
Hermods, KUI, NTI-skolan, KYH, Teknikhögskolan, Movant och Vårdyrkeshögskolan har alla haft deltagare som gått den under våren. Vi hoppas att alla håller i och fortsätter att marknadsföra den internt i våra bolag och genom plattformen. Ju fler kan vi inspirera desto större avtryck kan vi göra för att tillsammans bidra till en bättre värld.
För dig som ännu inte är helt med på tåget, läs gärna mer om initiativet här.
Har du frågor kring hur ni gör den tillgänglig i Omniway, kontakta Anna Björner.
Viktiga datum från löneavdelningen
2 september – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
5 september – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg.
10 september– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Utbildningar hösten 2024
Lär dig mer om löneprocessen – ett webinar om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent. Du får en genomgång där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i Medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind. Utbildningsdatum för hösten: 19/9, 21/10 samt 19/11, klockan 9-11.
Fördjupning Medvind – ett webinar gällande schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver. Utbildningsdatum för hösten: 20/9, 22/10 samt 20/11, klockan 10-11.
Ta även gärna del av våra förinspelade webinarium om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.
Lär dig mer om reseportalen, DIB Travel
Under september kommer DIB Travel att erbjuda två utbildningstillfällen i hur man använder reseportalen. Under utbildningen får du en genomgång av portalen samt möjlighet att ställa frågor. Varje mötestillfälle är 45 minuter och utbildningen ges på svenska. Du behöver inte föranmäla dig. Inbjudan har även skickas ut från DIB Travel till de personer som har aktiva reseprofiler.
Onsdag 10 september klockan 11.00-11.45 Klicka här för att ansluta till mötet
Onsdag 17 september klockan 14.00-14.45 Klicka här för att ansluta till mötet
Tillfällig förändring kring kortbetalningar, Euroflorist
Mellan den 21 augusti och 30 september går det inte att betala med kort hos Euroflorist, detta på grund av byte av betalningsleverantör. Medan kortbetalningen är bortkopplad från vår blomstershop kommer kortbeställningarna dirigeras om till www.euroflorist.se där det går att betala med kort. Att betala mot faktura fungerar som tidigare. Beställ dina blommor här.

AI – policy, riktlinjer och utbildning
Det pågår ett intensivt arbete med att utforma en gemensam AI-policy för Academedia med förtydligande riktlinjer för våra verksamheter och staber. Den AI-utbildning som tagits fram för medarbetare, vårdnadshavare och elever/deltagare, i samarbete med EdAider, kvalitetssäkras gentemot policy och riktlinjer och lanseras också inom en snar framtid på AcadeMedia Academy (utbildningswebben).
Utbildningswebben byter namn
Nu byter Utbildningswebben namn till Academy! Webbens nya namn ska skapa en tydligare koppling mellan Academys arbete och vårt stora utbildningsutbud. Här hittar alla medarbetare inom AcadeMedias verksamheter en mängd olika utbildningar som gör det möjligt att växa i sin yrkesroll! Kika in och bekanta dig med den ombyggda webbplatsen
Nytt program för den som är ny i sin lärarroll
Nya lärare står ofta inför en intensiv och utmanande tid när de kommer ut i arbetslivet. Därför erbjuder Academy ett nytt program för att ge nya lärare extra stöd och stimulans direkt från start. Av lärare, för lärare. Programmet ska ses som ett komplement till den introduktion alla nya lärare får på sina respektive skolor/enheter och syftar till att ge läraren verktyg för att utveckla undervisningen och öka elevernas möjligheter till lärande. Anmälan sker här.
Välkommen med anmälan till “Förstelärar- och processledarutbildning Bas”
Den här utbildningen vänder sig till den som förväntas leda utvecklande processer på sin skola/enhet. Vi går igenom verktyg för att planera och genomföra utvecklingsarbete samt skapar förståelse för vad som behövs för att få till lärande och förändring i en grupp. Utbildningen består av tre obligatoriska digitala träffar med olika teman: 1) strukturer och processer 2) kollegialt lärande och 3) processledning. Anmälan sker här.
Mer som händer från Academy
FutureReady – nytt skolledarprogram, start 13 september – Academy har i samarbete med forskningsinstitutet RISE utvecklat skolledarprogrammet FutureReady. Programmet genomförs online med fokus på att lyfta nya perspektiv på skolans ledarskap i vår samtid. En tid där förutsättningarna för skola är i kraftig förändring och skolledares förmåga att förnya verksamheten blir en avgörande faktor. Programmet genomförs digitalt under fyra fredagseftermiddagar, mellan kl. 13-16, med start 13/9. Anmälan sker här.
Seminarium “Character education”, Göteborg 25 september – en påminnelse om våra två halvdagsseminarium på temat “Character education”. Läs mer och anmäl dig här.
Bokmässan i Göteborg, 26-29 september – Välkommen att besöka vår monter på årets Bokmässa! Vi genomför bland annat olika monteraktiviteter, deltar på seminariescener, inbjuder till samtal om lärande och välmående samt arrangerar högläsning med kända författare i vårt Lästält. För mer information, se våra sociala medier eller maila Academy.
Lärarträff i Helsingborg, 15 oktober – riktar sig till alla lärare inom AcadeMedia. Gästföreläsare är hjärnforskaren Sissela Nutley. Alla som kommer på träffen får Sissela bok “Distraherad – Hjärnan, skärmen och krafterna bakom”. Anmälan sker här.
Kompetensutvecklingsdagen Lärkraft, Stockholm 29 oktober – arrangeras av Gothia Kompetens på Älvsjömässan i Stockholm. Under Lärkraft erbjuds lärare och rektorer möjlighet att ta del av kostnadsfri och värdefull fortbildning och inspiration med fokus på klassrumspraktik och undervisning. Anmälan sker här.
Pedagogiska bokcirklar – riktar sig till den som tillsammans med andra vill utforska pedagogiska och didaktiska frågeställningar utifrån läsning av gemensamma böcker. Genomförs under tre digitala möten där vi fördjupar oss i en bok i taget. Läs mer och anmäl dig här.